Never Let Me Go (2010)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Mark Romanek
met Carey Mulligan, Keira Knightley en Andrew Garfield

Het verhaal gaat over drie kinderen die op een idyllische Engelse kostschool opgroeien zonder dat zij contact hebben, of enig idee hebben wat er zich buiten hun school afspeelt. Nadat zij de school hebben verlaten kijken zij terug op hun schooltijd met zijn duistere kanten .

avatar van wendyvortex
Regisseur had er voor kunnen kiezen de M. Night Shyamalan-aanpak te gebruiken en het hoe en waarom pas in de laatste minuten weg te geven.
Nope, binnen 10 minuten weten we precies hoe het zit met die kostschool en de rest van de film gaat over het leven, de liefde en de morele consequenties.
Erg mooi gefilmd allemaal en de hele film blijft een fijne sfeer houden (realistisch tegen surrealistisch aan).
Geen op-het-puntje-van-de-film-stoel, absoluut geen aktie en met SF heeft het ook niet veel te maken, wel film die volgens mij een groot publiek zou moeten kunnen aanspreken.
Van harte aanbevolen.

Aardige film. De cruciale vraag, die hierboven veelvuldig gesteld wordt, is waarom niemand van de donoren probeert weg te lopen. Het antwoord is dat dit in essentie geen film is over donoren, en al helemaal niet over klonen en de ethische kwesties die daarmee samenhangen. Die donaties zijn een metafoor voor de opofferingen die wij allemaal in het leven maken. We gaan naar school, we werken ons kapot en als we geluk hebben kunnen we daarna van onze oude dag genieten, als er dan nog wat leven in ons zit. Vervang "completion" in de film door "pensioen" en de metafoor is helder. Vragen waarom niemand van de donoren besluit weg te lopen is een normaal persoon vragen waarom hij niet besluit weg te lopen. We hebben met zijn allen besloten dat het leven zo het beste is, en we stellen onszelf die vragen gewoon niet. Die donoren dus ook niet. Dat lijkt me het punt van dit verhaal. Voor degenen die dit missen zijn er de laatste twee regels van het script, waarin het zaakje uitgelegd wordt.

avatar van Elineloves
Phoe, Never Let Me Go was zwaarder en vermoeiender dan ik verwacht had. Het is geen enkel moment luchtig en daardoor zit je met een soort 'verkrampt' gevoel te kijken. Waarschijnlijk had ik verkeerde verwachtingen.

Ik dacht een film te zien waarbij drie kinderen/jonge mensen in alle naïviteit samen zouden ontsnappen uit een beklemmende, beschermende omgeving en vervolgens achter de waarheid (welke waarheid wist ik nog niet, maar dat er iets niet pluis was kon je wel raden) zouden komen. Enigszins klopt het, maar helaas werd het nergens boeiend of spannend. Dit komt grotendeels omdat ik weinig tot niet meeleefde met de personages. Te weinig diepgang, mijn inziens.

Het kloon- en donatieverhaal wat vrij snel geïntroduceerd werd is iets wat ik op voorhand niet had zien aankomen. Toch wist het me nauwelijks te interesseren. Jammer, want het is op zich een vrij goed gegeven. Mensen worden gekloond puur voor hun organen. Ze zijn niet in contact met hun ouders of andere verzorgers, in plaats daarvan zitten ze van hun geboorte tot hun 18e jaar op een kostschool die speciaal is gemaakt voor mensen zoals zij. Dit had best iets moois kunnen worden, maar helaas. Het liefdesverhaaltje er omheen was niet te overdreven, maar was daarentegen ook niet erg bijzonder.

Geen slechte film, maar ook niet goed. Laat ik het er op houden dat deze film niks voor mij was.

Prachtige film, alleen de titel is al geweldig. Opzich redelijk traag, maar dat doet geen afbreuk op het verhaal. Geweldige rollen van de drie jonge acteurs, die de film laten boeien. Misschien is het verhaal niet heel diep, maar mede door de mooie beelden blijft deze film zijn originaliteit en uniekheid vasthouden.

Sterke toekomstvisie (al vindt de opbouw plaats in het verleden) met een gruwelijk en shockerend thema over menselijke waardigheid en ethiek dat op zijn minst tot nadenken stemt. De bijpassende grauwtrieste beelden zijn doeltreffend. De drie hoofdpersonen passen naadloos in dit coming-of-age verhaal. Aanbevolen.

avatar van Koerok
Ik heb het nog een 2,5 gegeven, maar ik vond het eigenlijk maar een vervelende en vergezochte film.
Het idee is aardig, maar zoals eerder is opgemerkt was al snel duidelijk wat er aan de hand was (dat is ongetwijfeld bewust zo gedaan). Het gebrek aan protest wekte bij mij wel enige frustratie op. Wie laat zich nou zomaar leidzaam naar de slachtbank brengen? De maatschappij was nou niet bepaald 1984 met een Big Brother die je constant in de gaten houdt. Akkoord, ze zijn van jongs af aan geindoctrineerd, maar ik had wel wat meer psychische en ook fysieke weerstand verwacht. Ik zat constant te wachten op wat morele verontwaardiging, een felle discussie tussen volgzame en opstandige doneren. Maar nee hoor, uiteindelijk staan ze gewoon allemaal braaf hun organen af. Wat dat aangaat vond ik het een klef christelijk opofferingsgezind tintje hebben (de een sterft zodat de ander kan leven).
Het zal wel kunst zijn. Mijn film is het niet...

Nou, zie mijn reaktie hier boven.

blurp194 schreef:
Het einde van de film, waar Kathy haar filosofische vergelijking geeft met het leven van de 'echte' mensen en zich afvraagt of zij het nou wel slechter heeft, is wat mij betreft helemaal een trap na naar ons 'echte' mensen.

Daarom snap ik ook niet waarom je de film zo'n hoog cijfer geeft. Die zogenaamde 'trap na' is whisfull thinking, van iemand in een erbarmelijke situatie, die er toch nog het beste van wil maken. En ik denk ook niet dat de 'echte mensen' het als een trap na zullen ervaren. Eerder als een rechtvaardiging van het hele gebeuren, want 'zo slecht hebben de donoren het blijkbaar niet'.
Nee, bij mij wekte dit geen ontroering op. Alleen maar frustratie over het feit dat onrecht op zo'n kromme manier wordt goedgepraat!

Tot slot nog iets:
De film ademt een beetje de sfeer uit dat het hier gaat om een zeer complex ethisch probleem, maar dat is het niet. Het gaat hier overduidelijk om 'pure evil'!

Olaf K. schreef:

Nou, zie mijn reaktie hier boven.

Sorry, dat ben ik niet met je eens.
De zaken die jij noemt zijn geen opoffering. Zo kan het wel voelen, maar dat is een verkeerd gebruik van het woord. De werkelijkheid is nu eenmaal zoals die is. Een mens heeft voedsel nodig en bescherming tegen de elementen, maar dat is niemand's schuld. Het is dus normaal dat je hard moet werken om te kunnen overleven, maar hard werken op zich is geen offer. Een offer breng je aan iemand anders. Dáár zit 'm de moeilijkheid.

Dan noem je het geen opoffering hoor, maar het gaat erom dat we een systeemoplossing hebben. De staande praktijk. Zoals de film een absurde systeemoplossing geeft. Het is door het absurdiseren (if that's a word) waardoor je even uit het systeem wordt getrokken en er van bovenaf tegenaan kijkt. De film gaat voor mij heel erg over de gewendheid aan systeemoplossingen.

avatar van Koerok
Ok, daar kan ik wel in meegaan.
Neem nou: Belasting.....
Ga daar eens even bovenstaan en besef wat het feitelijk is:
Het verplicht afstaan (dus onder dreiging van geweld) van een deel van jouw tijd en arbeid (uitgerdrukt in geld) aan de overheid, tot nu van het algemeen.

Ja belasting, dat is het beste voorbeeld dat je kunt verzinnen

Olaf K. schreef:
Ja belasting, dat is het beste voorbeeld dat je kunt verzinnen

Och, we worden aan alle kanten 'gereguleerd' door de overheid (vergunningen, subsidies, BTW, minimumloon, ontslagrecht, etc.).
En vergeet ook niet: Fractioneel bankieren en Centrale Banken (die geld uit het niets kunnen creëren).
We zitten met z'n allen in de Matrix en ik zie nog niet snel een 'red pill' op de markt verschijnen(omdat die markt natuurlijk ook gereguleerd wordt door de overheid)!

avatar van Zandkuiken
Iets minder eigenzinnig dan One Hour Photo, maar toch een oerdegelijk drama. Sober maar elegant geschoten en een mooi, ingetogen verhaal. Carey Mulligan bevestigt na An Education met een sterke rol. Knightley wint het qua looks, maar Mulligan heeft hier veel meer uitstraling en draagt heel dit gebeuren eigenlijk op haar eentje.

avatar van brigittedam
Hele vreemde film, krijg er een raar gevoel bij, kijk hem niet nog een keer. Hij is niet slecht ofzo, alleen erg waanzinnig... Iedereen ging erg vreemd om met het nieuws dat ze enkel poppen waren die doodgeplukt zouden worden. Ze deden eigenlijk alsof het normaal was, niet erg ofzo. Noujah toch zou ik hem wel aanraden om te kijken, gewoon omdat je lekker je mening kan loslaten gaan naar een film als deze. Dus kijken met meerdere mensen!

avatar van Friac
Hmmm...voor mij zeker en vast niet de film die ik verwacht had na al de lovende kritieken in de pers. Voor een film van amper 103 minuten voelde het aan alsof hij minstens 120 minuten duurde, het slepende tempo was voor mij dan ook de grootste domper op het kijkplezier. Bovendien vond ik dat het evenwicht tussen de episodes niet helemaal goed zat, het stuk over de jeugdjaren op Hailsham kon wat mij betreft een stuk ingekort worden (de latere episodes waren hoe dan ook interessanter om te volgen, dus deze hadden dan nog wat extra aangedikt kunnen worden). Sowieso vond ik deze eerste episode iets te "vrouwelijk" qua insteek (niet offensief bedoeld) en zat ik soms te wachten op het moment dat ze de ingang tot de "secret garden" zouden vinden; dit terzijde, maar toch om even te beklemtonen dat de film qua toon niet 100% mijn ding was (toch wat het eerste deel betreft).

Qua inhoud vond ik de film ook niet super. De metaforen en symboliek lagen er wat te dik op, en jammer dat het in de laatste scène nog eens extra in de verf gezet wordt (hatelijk wanneer de filmmaker zijn publiek onderschat en nog eens extra met het vingertje wijst). Tijdens het verhaal op zich stoorde ik me aan het feit dat de donoren zo slaafs hun lot ondergaan. Misschien heb ik iets gemist, maar ik zie niet in waarom ze niet gewoon zouden weigeren hun organen af te staan en eventueel te vluchten naar een ander land om een nieuw leven op te bouwen. Dat ze wereldvreemd en bijgevolg ietwat hulpeloos in het leven staan kan toch geen excuus zijn? In hun kindertijd in Hailsham kan je nog eventueel geloven dat ze bang gehouden worden om te vluchten, met verhalen over kinderen die wouden ontsnappen om vervolgens twee dagen later dood teruggevonden te worden, maar op latere leeftijd begreep ik echt niet waarom ze zo slaafs volgden. Binnen de symbolische context kan het wel kloppen met de boodschap die de film wil uitdragen, maar op verhalend niveau was het toch een storende factor.

Qua inhoud en tempo stelde Never Let Me Go dus wat teleur, maar voorts oogt de film verzorgd, is de muziek mooi en wordt er goed geacteerd. Al bij al wat mij betreft een ietwat vlakke film, daarom een standaard 3*.

avatar van Toontje35
Vond het verhaal te bizar om de film me echt aan te laten grijpen. Voor de rest prima acteerwerk en mooie shots.
Eens dat de film in het begin wel wat vaart had kunnen gebruiken

avatar van TragieStar.*
Weer een film met Keira die ik moet zien Ze heeft het maar druk de laatste tijd

avatar van synec
Carey Mulligan! Wat hou ik toch van haar.

Never Let Me Go is visueel echt prachtig gemaakt en goed geacteerd door alle drie, dat mag niemand ontkennen hoop ik. Over het verhaal zijn de meningen wel anders. Ikzelf vond het verhaal heel interessant maar ik vroeg me de hele film af of het nu allemaal 'echt' was of dat het allemaal maar aan hun werd wijsgemaakt. Dat moet ik ergens hebben gemist omdat ik zat te wachten op het moment dat de waarheid ging onthuld worden en dat ze eigenlijk geen klonen zijn.

Verder stoorde ik me helemaal niet aan het feit dat ze niet willen ontsnappen en hun lot zomaar aanvaarden. Daar zit net de intrigerende factor van deze film die het verhaal zo sterk maakt. Ze hadden de Hollywood formule kunnen gebruiken met het in opstand komen en ontsnappen... maar bij het kijken van de film voel je toch dat het daar helemaal niet om draait?

De schrijver van het boek schets eigenlijk een gewoon alledaags mensen leven op een hele mooie metaforische manier. Een lyrische mijmering over vergankelijkheid en verlies zoals het mooi verwoord werd in de humo. Het drietal mag heel even proeven van de volle glorie van de liefde, maar eigenlijk ligt hun lot in andere handen. Geldt dat niet voor ons allen? Geldt dat niet voor elk mensen leven? Het leven van de donoren verschilt eigenlijk niets met een normaal mensen leven, alleen dat het korter is.

Olaf K. heeft het eigenlijk perfect verwoord wat deze film probeert te vertellen.

Verder komt de film jammer niet helemaal tot zijn recht. Het is duidelijk allemaal een verkorte versie van het boek. De karakter ontwikkelingen van hun psyche en pijn van de personages zijn zeker aanwezig, maar door het te rare verhaal en korte tijd blijven we jammer genoeg een beetje op een afstand om er echt emotioneel betrokken bij te raken. Ook al verveelde ik me niet mist de film toch ook tempo en het blijft allemaal net te zwaar en deprimerend. De melancholie druipt er overal van af (en terecht met hun lot) maar misschien net iets te hard. Liever wat meer luchtige scènes gezien als in het restaurant waar ze alle drie bang zijn om te bestellen en uiteindelijk 3 keer hetzelfde bestellen. Maar het heeft me toch wel ergens geraakt en het idee van de film op het einde blijft wel even door mijn hoofd spoken.

Goede mooie film!

avatar van Djarune
Het heeft niet echt een diepe indruk gemaakt, maar hij was zeker niet slecht. Hoogtepunt vond ik Carey Mulligan. Wat een geweldig lief gezicht heeft zij. De beelden zien er prachtig uit en de film draagt een mooie boodschap uit. Het begin was inderdaad een beetje langzaam.

avatar van TragieStar.*
Misschien dat ik deze film wel in de bios ga bekijken het weekend Alleen nog een paar vrienden overhalen, en anders ga ik wel alleen. Ik ben erg benieuwd, al ben ik bang dat ik het verhaal niet in details ga snappen.

Heel intensief, mooi verfilmd drama. Prima geacteerd met als uitschieters Carey Mulligan en Andrew Garfield. Cruciaal voor het verhaal vond ik de scene in het restaurant. Men is zo onwetend van het leven in de echte wereld, dat niemand wist hoe men eten en drinken moest bestellen. Je zit te wachten op het moment dat iemand uit het programma ontsnapt, maar met die scene in het achterhoofd weet je dat je zit te wachten op iets wat niet gaat gebereun.

avatar van Montorsi
Geen onaardige film, maar veel te verwachten thematiek en dito sentiment.

Het is wat zonde dat Never Let Me Go wat rommelig aanvoelt, en dat je amper voeling krijgt met het thema. Ik vond het vooral vreemd dat er toch een behoorlijk macabere geneeskundige ethiek in zit, maar het je nergens iets doet dat de personages er in gevangen zitten. Eigenlijk mis je een heel stuk binding met het geheel van ethiek en moraal, en zit je totaal geen afweging te maken voor jezelf ofzo.

Verder ziet de film er wel oké uit, en de soundtrack is niet slecht. Ook zijn Mulligan en Garfield goed op dreef (Knightley valt regelmatig op door matige prestaties). Verder is het zo'n film die je gewoon uit kijkt, je niet verveelt, maar niks doet. Gezien het script toch niet echt de bedoeling lijkt me.

avatar van Montorsi
Koerok schreef:

Tot slot nog iets:

Dit is precies wat ik ook had, maar moeilijk onder woorden wist te brengen. Je snapt de ethiek, maar je voelt hem niet/bent er niet mee eens. Dat is het grootste manco aan deze film.

avatar van Billy-Pilgrim
Tot slot nog iets:

Leuke quote. Als dit pure evil is, hoe noem je dan de bioindustrie? De manier waarop kippen systematisch worden vetgemest en afgemaakt voor ons gemak. En dan hebben wij het nog niet eens echt nodig, maar vinden we het gewoon lekker.

Grappig dat dezelfde dingen die we met dieren doen ineens 'evil' zijn als we ze met mensen doen. Blijkbaar voelen velen onder ons toch een soort superioriteit t.o.v. dieren. Het enige verschil hier is dat de kippen niet gekloond zijn.

Overigens vond ik Never Let Me Go wel een erg goede film, maar daarover zal ik later nog wel schrijven.

avatar van Knisper
Film vol met goede acteurs en goede cinematografie, die uiteindelijk te klinisch en klassiek is om echt te overtuigen. Die aanpak is wellicht de bedoeling, maar remt je wel in het benodigde medeleven, waardoor dit toch een film wordt waarbij ik vaak op de klok heb gekeken. Wellicht wel een aanrader voor mensen die van typische Oscarproducties houden.

avatar van Macmanus
Vreemde laatste zin. Lijkt me juist dat die groep dit totaal niks gaat vinden. De afstandelijkheid dat deze film heeft is iets wat je zelden zult zien in Oscarproducties. Helaas, blijft natuurlijk buitengewoon interessant films met karakters die je niet meteen kunt plaatsen in een wereld die je ook maar moeilijk kunt plaatsen wat me ook de bedoeling leek van de film. Spookt nog steeds door me hoofd deze film na IFFR. Mooi eigenzinnig werk van Romanek, boeiende regisseur.

avatar van lykathea
Ik had van te voren helemaal niks gezien qua trailers of beschrijvingen of wat dan ook (zeer bewust) en wist bovendien niet dat deze film een adaptatie was van een toch wel beroemd boek. Daarom heeft de thematiek en de uitwerking daarvan mij enorm verrast, want ik kende niks meer dan alleen een poster, en alles daarin schreeuwde "een mooi Brits drama."

Maar Never Let Me Go is far and away de beste film die ik dit jaar gezien heb. Een klasse apart. Andrew Garfield, Carey Mulligan en de piep-jonge Izzy Meikle-Small zijn fantastisch. Qua verhaal laat het je geen moment onberoerd en toch wordt vrijwel niks uitgekauwd en blijft deze, op de oppervlakte (of in elk geval qua poster) dus normaal lijkende Britse drama, een volledig dystopische visie te leveren - met name uitgediept op het emotionele vlak. Het ontbreken van vrijwel enige luchtigheid kwam op mij niet over als mankement, eerder een statement - want alhoewel wij het leventje van de tieners zien, die in hun ogen zo normaal mogelijk leven, en alle sores van het ouder worden meemaken (liefdesperikelen) vinden ze toch nooit het échte geluk. De weg is al voor ze uitgestippeld, gecreëerd, gemaakt. Zoals ook wel misschien zij dat zijn, op z'n minst op psychologisch vlak.

Erg goed.

avatar van wibro
Drama's zijn de laatste tijd niet bepaald mijn ding maar dit drama heeft mij niettemin keihard weten te treffen. Deze film blijft maar door mijn hoofd spoken want wat is de betekenis van dit alles? Gezonde mensen moeten zich opofferen voor mensen met gebreken!?. Dit gaat regelrecht tegen de natuur in, regelrecht o.a. tegen de filosofie van Nietzsche die vond dat de zwakken ten onder moesten gaan en je ze nog een handje moest helpen ook. Niet in dit verhaal dus. Het lot van de gezonde kinderen op deze idyllische kostschool is om zich volledig in dienst te stellen voor de fysiek ongezonden in de samenleving zelfs als dit onvermijdelijk de dood voor de gezonden tot gevolg heeft. Absurder kan het niet, maar ik houd wel van het absurde. Ik moest soms ook aan de film Kynodontos denken. Ook in die film was er voor de kinderen geen contact met de "gevaarlijke" buitenwereld.
"Never let me go" heb ik ervaren als een beklemmend surrealistisch drama, maar voor mij juist vanwege het absurdisme wel als een uitstekend drama die nog lang door mijn hoofd zal blijven spoken en dat laatste kan van de meeste drama's die ik de laatste tijd gezien heb niet bepaald gezegd worden. En wat het acteren betreft; Carey Muligan is voor mij hard op weg de beste actrice te worden van de huidige cinema. Net zoals in "An Education" deed ze het ook in deze film weer voortreffelijk en ze stak voor mij met kop en schouders boven die andere zeer bekende actrice Keira Knightley uit, die hetzij gezegd ook niet onverdienstelijk acteerde.
Net als user "lykathea" ben ik van mening dat deze film - voor mij tot nu toe de beste van het jaar - de meeste impact op je heeft als je er van tevoren niets over gelezen of gezien hebt. Ik heb dit ook niet gedaan en dat was achteraf maar goed ook.

avatar van Gish
Voorafgaand aan een bezoek van deze film las ik twee programmaboekjes.
in de Filmkrant werd de film afgeserveerd als bloedeloos.
In de plaatselijke uitgaanskrant stond dat de criticus aan het einde van de film een knuffel wilde geven aan Carey Mulligan. Gezien mijn stem op de film behoor ik tot de laatste categorie.
Matige kritieken hier hoor op MoMu. Ik vond het echt een prachtig verhaal en een emotionele film. Het SF verhaal had aan kracht kunnen verliezen door bijvoorbeeld thrillerelementen toe te voegen. Het is juist de gelatenheid bij de hoofdpersonen die diepe indruk maakt.
Gewillig accepteert men het lot. Hoewel ik fan ben van Knightley is het Carey Mulligan die op mij diepe indruk maakt, en aantoont een zeer groot talent te zijn. Zij draagt de film bijna in haar eentje. Verder overall prachtige cinema, beeldschone en treffende fotografie en ingetogen regie van clipregisseur Romanek. Opnieuw een hoogtepunt in 2011.