• 8.254.956 stemmen

The Adjustment Bureau (2011)

Romantiek / Mystery | 106 minuten
3,30 1.955 stemmen

Genre: Romantiek / Mystery

Geregisseerd door: George Nolfi

Met onder meer: Matt Damon, Emily Blunt en Michael Kelly

Releasedatum: 24 maart 2011

Plot The Adjustment Bureau

"Fight for your fate."

De ambitieuze David Norris (Matt Damon) staat op het punt een zetel te bemachtigen in de Amerikaanse senaat, maar als hij de bloedmooie Elise Sellas (Emily Blunt) ontmoet en een romantische affaire met haar krijgt, verandert zijn leven drastisch. David ontdekt al gauw dat ze gevolgd worden door mannen die in opdracht van het mysterieuze 'The Adjustment Bureau' alles op alles zetten om te verhinderen dat ze samen zijn.

imageimageimageimageimageimageimage

Suburban Mom

Suburban Neighbor

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Wat een ontzettend interessant en leuk verhaal!

Het label mysterie kun je eigenlijk wel vergeten. Nja, de eerste 20 minuten is het misschien een beetje geheimzinnig, maar dan heb je het ook wel gehad. Ik schrok wel een beetje van de onthulling, en verwachtte dat het een onzinnig riedeltje zou worden. Dat viel echt gigantisch mee. Het wordt best realistisch onderbouwd. Maar belangrijker: het blijft gewoon ontzettend plezierig om naar te kijken. Spannend, leuke ideeën, mooie beelden, en de romantiek is voelbaar.

Ja, eindelijk weer eens een verademing naar een aantal teleurstellingen.

Kleine 4*.

avatar van maurice32

maurice32

Geen super top film , maar wel gewoon een goede film die spannend blijft en een mooie film is , verwacht geen blockbuster ?

avatar van marximaal

marximaal

Vond het een hele leuke film met een mooi verhaal. We hebben ons prima vermaakt.

avatar van PCTERN

PCTERN

Film uit het 'feelgood' genre die je niet al te serieus moet nemen, dan is deze film best goed te kijken.

Heb me nergens zitten irriteren tijdens het kijken van deze film en me naar het einde toe toch wel vermaakt. Aardige film om een regenachtige zondagavond mee te vullen. Film die een goede einde verdiende ook.

Heb wel betere films van Damon gezien (o.a. Bourne, Green Zone)

Aardige bovengemiddelde film

zeker origineel

prima in orde !!

avatar van Arri

Arri

Prachtig camerawerk zeg. Erg goede OST ook. Fijn acteerwerk, leuk onderhoudend verhaal. Deed mij beetje denken aan Inception.

avatar van frans123

frans123

Na een uur afgezet. Te veel mumbo jumbo.Niet boeiend, niet verrassend.Gaaaaaaaaaap

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2074 stemmen

Dit was een gokje. Normaal gesproken zet ik niet gauw een film op zonder dat ik er op zijn minst iets van weet. Ik had hierbij echter geen idee wat voor een verhaal, acteurs of genre ik kon verwachten. Het was dan ook niet mijn keuze om The Adjustment Bureau op te zetten, maar ik liet me graag verrassen.

En gelukkig bleek het een aangename verrassing. Dit vond ik oprecht een leuke film. Ik las ergens de opmerking dat wanneer je The Matrix, The Truman Show en Serendipity in de blender stopt je iets krijgt dat heel kort in de buurt komt van deze film en die opmerking dekt naar mijn mening de lading volledig. Er zitten genoeg elementen in die doen denken aan die drie films, maar desondanks kreeg ik niet de indruk dat ik naar uitgekauwde hap zat te kijken. De film heeft een lekker mysterieus sfeertje, aangezien het onduidelijk is waarom David en Elise niet bij elkaar mogen zijn en je niet precies weet waar het bureau allemaal toe in staat is. Daardoor blijft de onvoorspelbaarheid grotendeels uit (hoewel ik wel het vermoeden had dat David uiteindelijk een manier zou vinden om de regels te omzeilen en dus met Elise zou eindigen).

De cast doet het ook erg leuk. Matt Damon en Emily Blunt zijn een sympathiek koppel en ik leefde met hun personages mee. Ondanks dat de vonk wellicht net iets te gemakkelijk overspringt tussen beiden, hoopte ik vurig dat het tweetal elkaar telkens opnieuw zou weten te vinden. Terence Stamp heeft gewoon de kop voor de rol die hij moet vervullen en ook Anthony Mackie speelt goed. De film weet het gehele speelduur gemakkelijk te boeien. Diverse genres gaan met elkaar aan de haal (romantiek, sciencefiction, thriller) en toch weet de film als één geheel te blijven aanvoelen. De grootste teleurstelling was voor mij het einde. Na een spannende climax wordt het probleem naar mijn mening iets te vlotjes opgelost. Het is niet dusdanig ernstig dat de ontknoping het complete voorafgaande anderhalf uur onderuit haalt, maar ik was ook niet helemaal tevreden.

Ik heb me in ieder geval bovengemiddeld vermaakt met The Adjustment Bureau. De film heeft een fijne, vlotte stijl en steekt leuk in elkaar. Met tijden herken je ideeën uit films die je (hoogstwaarschijnlijk) al eens eerder gezien hebt, maar toch doet het geheel vrij origineel aan. Bij vlagen misschien een beetje absurd, maar ik liet me hier graag in meevoeren.

avatar van kissyfur

kissyfur

Op en top Amerikaanse film. De zelfbeschikking die het noodlot overwint, maar wel met verantwoordelijkheden komt. Daar lusten ze aan de andere kant van de grote plas blijkbaar wel pap van. Een sausje van religie er over heen om wat meer vrijheid te hebben in het script ên om een bepaalde target group te bereiken. En dat verpakt imet een grote strik romantiek er om heen, want uiteindelijk komen de mensen naar de bioscoop om een goed gevoel te krijgen en niet om allemaal Grote Vragen te moeten beantwoorden.

Verder stelt het verhaal niet veel voor. Er wordt veel gerend (hadden ze toch Tom Cruise moeten casten!).

Maar: Blunt en Damon spelen fris en overtuigend als ze met z’n tweeën zijn. Naturel. Zonder hen zou de film een draak zijn geweest. Desondanks: een nipte onvoldoende.

avatar van De filosoof

De filosoof

Vermakelijke film maar minder spannend of bijzonder dan je zou verwachten op grond van het leuke idee waarop de film is gebaseerd, onder meer omdat de film wat voorspelbaar is uitgewerkt en veel lijkt op eerdere films zoals The Matrix.

Het idee van de film is dat The Chairman (dat natuurlijk naar God verwijst) een plan voor de wereld heeft (het Lot) dat de mens dreigt te verstoren vanwege zijn vrije wil: engelen grijpen dan in als het dreigt mis te gaan. Het leuke en kafkaëske van de film is dat dat bovennatuurlijke Lot een bureacratische uitwerking heeft gekregen in een soort geheime dienst (met een speciale manier van transport) zoals ook complotdenkers zich kunnen voorstellen dat de overheid stiekem ingrijpt om z’n doelen te bereiken maar dat ook realistisch lijkt in zijn gebruik van big data en algoritmes e.d. waarop het gedrag van iedereen voortdurend wordt berekend. De spanning maar ook de romantiek van de film wordt bewerkstelligd doordat een ander lot het grote Lot doorkruist: de lotsbestemming van twee verliefde mensen die bij elkaar willen zijn. De moraal van de film wordt aan het eind expliciet meegegeven: de auteur van het plan (God) waardeert dat het verliefde stel hun vrijheid echt gebruikt door risico’s te nemen en van het gebaande pad af te wijken en herschrijft zijn plan.

avatar van Piem

Piem

Leuke film inclusief een soort sluipwegwijzer en eetzaal van H. Potter. Bleef vanaf de eerste minuut boeien. 8/10

avatar van schrans

schrans

Fijne en originele premisse. Het komt er helaas niet altijd fantastisch uit en het einde is wat flauw en snel afgerond.

avatar van stratmans

stratmans

goeie film met apart verhaal

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Flauw.

De overgang van politieke thriller (eerste kwartier) naar iets romantisch is al heel erg twijfelachtig.. om dan nadien er nog een scheutje scifi bovenop te gieten is heel vergezocht. Bovendien komt het allemaal niet uit de verf. The Adjustment Bureau, wat mannen in een pak en met een hoed, ziet er hopeloos gedateerd uit en in combo met voorgenoemde is het gewoon hopeloos. De mayonaise pakt niet, en dan kan Matt Damon nog zo z'n best doen als-ie wil, veel zin heeft het dan niet. Een saaie Emily Blunt als tegenspeelster is het trouwens ook niet echt.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

The Adjustment Bureau start als politiek drama, evolueert vervolgens richting romantische komedie en ontpopt zich uiteindelijk als crazy complotfilm. Ik gok dat vooral dat laatste element mensen naar de bioscoop moest lokken, al was ik zelf eerder gecharmeerd door de eerste twee insteken.

Damon en Blunt hebben een geweldige chemie en de dialogen zijn (aanvankelijk) erg gevat. Maar goed, naarmate de film vordert duiken er steeds meer streng kijkende mannen op die toevallig allemaal een hoed dragen en heel erg geheimzinnig doen…

Liefhebbers van deep state-achtige samenzweringen zullen er ongetwijfeld van smullen, maar mijn ding is het niet helemaal. Al moet ik wel toegeven dat Nolfi het bijzonder entertainend uitgewerkt heeft. De film duurt bovendien niet te lang en het tempo ligt hoog. Voor je het goed en wel beseft rolt de aftiteling over het scherm.

Al met al een fijne potpourri-film dus. 3,5*

avatar van Panoramix

Panoramix

Hier zat meer dan genoeg in, maar de film is zo gehaast en onzorgvuldig gemaakt dat het er niet uit komt. Het verhaal/gegeven an sich is leuk en hoe het plot zich ontwikkelt ook, maar daar wordt niets aan toegevoegd wat het filmwaardig maakt. Het doet soms meer denken aan een toneelstuk dan aan een film, met de gekke hoedjes en de dialogen die louter dienen om het plot verder te brengen. Matig dus.

avatar van Antonev

Antonev

Op papier een verhaal met potentie en de cast is zeker niet de minste. Ik had hier dan toch ook wel het een en ander van verwacht.

Voor mijn gevoel kwam het allemaal niet lekker uit de verf. Het was me allemaal net wat te ver gezocht en ik werd er niet door gegrepen. Saai en grijs.