The Adjustment Bureau (2011)

Romantiek / Mystery

geregisseerd door George Nolfi
met Matt Damon, Emily Blunt en Michael Kelly

De ambitieuze David Norris (Matt Damon) staat op het punt een zetel te bemachtigen in de Amerikaanse senaat, maar als hij de bloedmooie Elise Sellas (Emily Blunt) ontmoet en een romantische affaire met haar krijgt, verandert zijn leven drastisch. David ontdekt al gauw dat ze gevolgd worden door mannen die in opdracht van het mysterieuze 'The Adjustment Bureau' alles op alles zetten om te verhinderen dat ze samen zijn.

avatar van SmackItUp
Wat een ontzettend interessant en leuk verhaal!

Het label mysterie kun je eigenlijk wel vergeten. Nja, de eerste 20 minuten is het misschien een beetje geheimzinnig, maar dan heb je het ook wel gehad. Ik schrok wel een beetje van de onthulling, en verwachtte dat het een onzinnig riedeltje zou worden. Dat viel echt gigantisch mee. Het wordt best realistisch onderbouwd. Maar belangrijker: het blijft gewoon ontzettend plezierig om naar te kijken. Spannend, leuke ideeën, mooie beelden, en de romantiek is voelbaar.

Ja, eindelijk weer eens een verademing naar een aantal teleurstellingen.

Kleine 4*.

Geen super top film , maar wel gewoon een goede film die spannend blijft en een mooie film is , verwacht geen blockbuster

avatar van marximaal
Vond het een hele leuke film met een mooi verhaal. We hebben ons prima vermaakt.

Film uit het 'feelgood' genre die je niet al te serieus moet nemen, dan is deze film best goed te kijken.

Heb me nergens zitten irriteren tijdens het kijken van deze film en me naar het einde toe toch wel vermaakt. Aardige film om een regenachtige zondagavond mee te vullen. Film die een goede einde verdiende ook.

Heb wel betere films van Damon gezien (o.a. Bourne, Green Zone)

Aardige bovengemiddelde film

Goede en originele film!

avatar van panax
zeker origineel
prima in orde !!

avatar van Arri
Prachtig camerawerk zeg. Erg goede OST ook. Fijn acteerwerk, leuk onderhoudend verhaal. Deed mij beetje denken aan Inception.

Na een uur afgezet. Te veel mumbo jumbo.Niet boeiend, niet verrassend.Gaaaaaaaaaap

avatar van tommykonijn
Dit was een gokje. Normaal gesproken zet ik niet gauw een film op zonder dat ik er op zijn minst iets van weet. Ik had hierbij echter geen idee wat voor een verhaal, acteurs of genre ik kon verwachten. Het was dan ook niet mijn keuze om The Adjustment Bureau op te zetten, maar ik liet me graag verrassen.

En gelukkig bleek het een aangename verrassing. Dit vond ik oprecht een leuke film. Ik las ergens de opmerking dat wanneer je The Matrix, The Truman Show en Serendipity in de blender stopt je iets krijgt dat heel kort in de buurt komt van deze film en die opmerking dekt naar mijn mening de lading volledig. Er zitten genoeg elementen in die doen denken aan die drie films, maar desondanks kreeg ik niet de indruk dat ik naar uitgekauwde hap zat te kijken. De film heeft een lekker mysterieus sfeertje, aangezien het onduidelijk is waarom David en Elise niet bij elkaar mogen zijn en je niet precies weet waar het bureau allemaal toe in staat is. Daardoor blijft de onvoorspelbaarheid grotendeels uit (hoewel ik wel het vermoeden had dat David uiteindelijk een manier zou vinden om de regels te omzeilen en dus met Elise zou eindigen).

De cast doet het ook erg leuk. Matt Damon en Emily Blunt zijn een sympathiek koppel en ik leefde met hun personages mee. Ondanks dat de vonk wellicht net iets te gemakkelijk overspringt tussen beiden, hoopte ik vurig dat het tweetal elkaar telkens opnieuw zou weten te vinden. Terence Stamp heeft gewoon de kop voor de rol die hij moet vervullen en ook Anthony Mackie speelt goed. De film weet het gehele speelduur gemakkelijk te boeien. Diverse genres gaan met elkaar aan de haal (romantiek, sciencefiction, thriller) en toch weet de film als één geheel te blijven aanvoelen. De grootste teleurstelling was voor mij het einde. Na een spannende climax wordt het probleem naar mijn mening iets te vlotjes opgelost. Het is niet dusdanig ernstig dat de ontknoping het complete voorafgaande anderhalf uur onderuit haalt, maar ik was ook niet helemaal tevreden.

Ik heb me in ieder geval bovengemiddeld vermaakt met The Adjustment Bureau. De film heeft een fijne, vlotte stijl en steekt leuk in elkaar. Met tijden herken je ideeën uit films die je (hoogstwaarschijnlijk) al eens eerder gezien hebt, maar toch doet het geheel vrij origineel aan. Bij vlagen misschien een beetje absurd, maar ik liet me hier graag in meevoeren.