Blueberry (2004)

Frankrijk / Mexico / Verenigd Koninkrijk
Western / Mystery

geregisseerd door Jan Kounen
met Vincent Cassel, Juliette Lewis en Michael Madsen

U.S Marshall Mike S. Blueberry probeert Wally Blount - de man die zijn vriendin vermoordde - te stoppen een voorraad goud in handen te krijgen die verborgen ligt in Indiaans territorium. Onderweg komt Prosit op zijn pad, een Duitse schurk die een aantal potten goud in de Superstition Mountains denkt te vinden...

avatar van sn@ke
Humo boort maar al te gemakkelijk een film de grond in , ze zijn ontzettend (soms gewoon 'te') kritisch en daarom niet echt betrouwbaar meer.

Excuseer ? Met hoge scores voor Kill Bill en zelfs The Last Samurai, en veelvuldig onjuiste informatie bij Aziatische films lees ik die stukjes al lang niet meer. Ze geven inderdaad niet al te veel sterren, maar wel altijd aan de verkeerde films.

Onderhond schreef:

Daar heb je zeker ook een punt , meestal slaan hun sterren bij films op niets. Zoals bijvoorbeeld dat swat 1 ster krijgt en matrix reloaded geen een. Ik heb swat nog niet gezien maar dit lijkt me een perfect voorbeeld van te kritische sterrenkeuze + de verkeerde film goed beoordelen. Maar dit is wat offtopic.

Verschillen van mening en elkaar toch gelijk geven. Een omgekeerde wereld lijkt me

Offtopic:

Nou we verschillen niet echt van mening , ik stem er mee in dat humo naast te kritisch ook erg veel verkeerd zit met de sterrenuitdeling

P.S volgens mij kan verschillen van mening en elkaar gelijk geven perfect zolang je elkaars mening respecteert

sn@ke : ja, maar je haalt wel films aan waarvan ik vind dat humo wel juist zat . Maar idd, way off-topic.

Deze toch maar eens kijken. Cassel is altijd leuk om bezig te zien.

Heb de film dan toch maar gezien ...

't Is een beetje moeilijk om hem als geheel te bespreken, aangezien zo'n twintig minuten van het einde de film totaal omslaat. Het eerste deel (zo'n 100 minuten lang) is een oertypische cowboy film, met een paar aardige shots en cuts, maar niks nieuws onder de zon en eigenlijk oersaai. Verhaaltje over een kerel die bij de Indianen opgroeit, ermee bevriend geraakt en uiteindelijk zich uiteindelijk wil wreken op z'n oude aartsvijand. Uiterst boeiend.

Het duurt wel even voor je went aan cowboys die Frans spreken (hoewel het me uiteindelijk toch niet goed beviel, het staat niet echt), gelukkig spraken de Indianen hun moedertaal (althans, dat denk ik toch).

En dan, zo'n twintig minuten voor het einde schakelt de film over naar een 3Dspektakel (met enkel een kleine waarschuwing een twintigtal minuten eerder). En niet zomaar wat Pixar 3D, maar eigenlijk redelijk experimenteel en artistiek werk. De film wordt plots redelijk abstract en de kleuren spatten van je scherm. Alleen laat de uitvoering (zoals zo vaak) veel te wensen over. Het ziet er allemaal zeer complex uit, maar je krijgt het gevoel dat willekeur overheerst. In plaats van een gecontroleerd en beheerst stukje abstracte animatie te maken, ziet het er allemaal nogal random uit, en de synchronisatie met muziek is ook ver te zoeken. De menselijke hand is zeer ver te zoeken hier.

In het eerste deel toont de regisseur zich bekwaam, maar zit hij opgescheept met rommel, in het tweede deel toont hij zich onbekwaam, met een potentieel interessant concept.

Uiteindelijk brengt dit de film voor mij op 1.5* ... 1* voor het eerste deel, 2.5* voor het tweede. Zeer vreemde film wel ... ben benieuwd hoe de mensen op deze gaan reageren. Had veel meer ingezeten.

Donderdagavond 15 april 2004 zal de Frans / Mexicaans / Britse film BLUEBERRY van regisseur Jan Kounen in Filmmuseum Cinerama 1 om 19.45 uur uur het 20th Amsterdam Fantastic Film Festival openen.

bron: AFFF

avatar van Goodfella
Reacties waren overwegend negatief, ook al spreken de verhalen over "trippende cowboys" en "psychedelische gevechten" me ondanks alles nog steeds erg aan.

Benieuwd wat Wouter te vertellen heeft

Stevende af op een 0,5/1 door de vreselijke dialogen, het kranterige acteerwerk en de genant slechte regie. maar de laatste 20 minuten deden me toch wel iets. Ik ben gul: **

Heeft niets met de strip van doen, trouwens. had beter anders kunnen heten.

as
Nou! dat voorspelt al veel goeds. ik hoor meer kritiek op de film. Ik had gehoopt op een van de hoogtepunten van 2004. Ben wel een blueberry liefhebber. Vermengt met regisseur Jan Kounen had ik gehoopt dat dat toch wel een leuke film op zou leveren.

avatar van Safri
Ik moet hem eerst zelf zien hoor! Dobermann is ook niet bij iedereen in de smaak gevallen, maar dat vond ik juist een fantastische film. Ik wacht tot hij hier bij mij draait, in de bios of op mijn eigen schermpje

as
Krijgt dus blijkbaar geen bios release. Nou ja dan maar op mijn eigen schermpke.

Komt hij ook op die datum hier in belgië?

avatar van De GeuS
De poster ziet er wel stoer uit....

Is verschoven naar 7 september.

23 september (releaselijst DFW gisteren ontvangen).

eerdekes schreef:

Komt hij ook op die datum hier in belgië?
is al maanden geleden in bios geweest in België

De moeite niet waard.

En ik ben nog wel een blueberry-fan (strip)

avatar van redjina
Ik ben benieuwd, het klinkt en ziet er goed uit.

as
Moebius/ Jean Giraud is toch wel aardig tevreden met de verfilming las ik in een interview met Jan Kounen. dat is toch wel erg raar voor zulks middelmatigheid.

donnie B.
Was echt niks aan, heb hem halverwege uitgezet. Slechte ingesproken trouwens... lijkt wel of een ander Vincent Cassel heeft nagesynchroniseerd. Die Cassel zal wel weer niet goed engels spreken.

Engels ? De film is Frans gesproken ...

donnie B.
Dan klopt het dus. In de gehuurde versie die ik heb gekeken wordt er nl wel engels gesproken..

Onderhond schreef:

Engels ? De film is Frans gesproken ...
Dacht het niet.

Imdb:
Language: English / German / French / Spanish

as
Voornamelijk engels en idd wat frans, indiaans en nog wat.

Zeer matig. Geef mij maar Dobberman.

gotti schreef:

Zeer matig. Geef mij maar Dobberman.
DoBerman.