ad
  • 8.108.119 stemmen

The Lair of the White Worm (1988)

Horror / Komedie | 93 minuten

Genre: Horror / Komedie

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Ken Russell

Met onder meer: Hugh Grant, Amanda Donohoe en Catherine Oxenberg

Releasedatum: 21 september 1988

Over The Lair of the White Worm

Lord James D'Ampton en zijn vriend Angus Flint brengen een bezoek aan het huis waar de voorouders van James in gewoond hebben. Een duistere nieuwe buur, Lady Sylvia Marsh, heeft haar intrek genomen in het naastgelegen Chateau en lijkt de spil te zijn van het op grote schaal toenemende vampirisme in de nabije omgeving.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Hier had ik meer van verwacht. Slecht, vreemd, dom en vooral oninteressant.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

In de herziening!

Ooit artistiek gerespecteerd regisseur verdween de carriere van regisseur Ken Russell tussen de B-horror-films.

Goed nieuws voor de wat artistiekerige fanaten want heeft toch een flink stapeltje fijn van de standaard afwijkende films opgeleverd.

Bij vlagen weer full-out-Russell-stijl en een naar het heden verplaatste versie van een Bram Stoker-verhaal rond de legende van een mythische slang.

Amanda Donohoe is geweldig in deze film.

Nandu Overborne

Ok.

Bij vlagen te fout voor woorden. De scene met de doedelzak, de pornosaxofoon op de achtergrond, en de droom sequensen zijn hilarisch. Ik denk ook niet dat de film zichzelf echt serieus neemt. Verder zit er een goede vaart in, is het visueel best goed doenbaar, en heeft het wel een interessant uitgangspunt.

Eng wordt het nooit, al is de sfeer bij vlagen wel voldoende om die typische 'evil cult' sfeer weer te geven.

avatar van goongumpa

goongumpa

LEKKER. Een van de beste b-filmpjes van de late '80s. Pornosaxje, heerlijk warme atmosfeer (denk: Twin Peaks op een Brits eilandje), net cheesy genoeg, met bevreemdende droomscènes, mooie groothoekshots en een goeie vaart.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Hier had ik werkelijk nog nooit van gehoord, maar... Hugh Grant in een vampierfilm?

avatar van PEN15

PEN15

Okay, hebben we dat ook weer gehad. Dit is nou typisch zo'n obscuur titeltje dat vaak werd genoemd als pareltje. Ik heb er vroeger genoeg plaatjes van gezien, maar kwam de film nooit tegen net als hollywood chainsaw hookers. Nou deze films bij wijze van spreken aan je voeten liggen, heb ik er maar eens naar gekeken en ik heb geen flauw benul hoe je dit nou moet beoordelen. Hoezo is dit nou weer meteen een comedy? Zo'n vadsige wijkagent gedraagt zich als een cobra door de geluiden van een doedelzak, was dat humor? Dat is net zo grappig als Bruce Willis 4.0 die een personenwagen in een helicopter laat botsen en dan zegt, i was out of bullets. Is Live free or Die hard dan ook meteen een comedy? En wat is dat toch met al die beatles-kapsels, vooral bij de vrouwen. Die hoektandbitjes zagen er bij die "lady" beter uit dan haar echte tanden. Ik begrijp die 5.8 op imdb nauwelijks zeker tot stand gekomen door Hugh Grant fans.

avatar van joolstein

joolstein

Zeer leuke Engelse guilty pleasure, die flinterdun gebaseerd is op Bram Stoker's Dracula. Het plot draait om een oud monster, een soort van serpent, dat bij tijd en wijle uit zijn grot in de Derbyshire heuvels te voorschijn komt om zich te goed te doen aan ons mensen. Peter Capaldi en (ja echt) Hugh Grant steken daar natuurlijk een stokje voor. En terwijl de mannen de helden zijn, zijn de vrouwen vamps (bijna letterlijk in Amanda Donohoe geval) of hulpbehoevende konijntjes die misschien wel te vaaK in hun ondergoed lopen dan goed voor ze is. Die erotische ondertoon zorgt voor heerlijk campy scenes. Zoals de bizarre droom van lord James D'Ampton (Grant) in een vliegtuig met uiteindelijk stoeiende vrouwen in kousen. Of Lady Sylvia Marsh (Donohoe) die rond zwaait met een grote fallus of in een haar ondergoed en latex laarzen een spelletje slangen en ladders speelt met een vijftienjarige jongen. Helaas komen er ook scenes voor met een soort LSD-trip-achtige nachtmerries die de vaart uit de film halen. Daarnaast was dit een horror dus had het van mij af en toe best wat verder mogen gaan. Verder waren de special effects prima in orde en de "Are You Being Served?"humor was redelijk leuk. Met iets meer lef om echte gruwel/gore te laten zien was de film zeker beter geslaagd geweest, nu blijft het een beetje aan de brave kant en dat is jammer!

Onderhond

Het vermaakt.

Zeker wanneer de film zichzelf niet echt serieus neemt en de wat typischere Russell momenten komen bovendrijven. Niet dat ik al erg veel van de beste man gezien heb, maar hij heeft toch een zeker image dat deze film aandoet. Niet voor mensen die graag een gewoon horrortje kijken met andere woorden.

Buiten de wat maffe scenes is het een eerder matig filmpje. Echt wel slecht acteerwerk, visueel niet echt geweldig en qua sfeer niet bepaald eng. Gelukkig dan dat Russell toch meer op de luchtigheid mikt met deze film. Het stukje folklore (met muziek en toneeltje) in het begin van de film zet de toon.

Laatste half uur is best vermakelijk, maar écht losgaan doet de film niet. En als Russell dat wel probeert wordt het echt wel te lelijk voor woorden. Alsof je naar een early 90s rave clipje aan het kijken bent. Jammer, want andere special effects waren toch best redelijk. Een erg jonge Hugh Grant is dan vooral een bonus, saai is de film verder gelukkig ook niet.

Leuk om eens gezien te hebben. Niet geweldig, wel amusant.

avatar van leatherhead

leatherhead

Foute camp opgeleukt met wat trademark Ken Russell weirdness. De gekke droomsequenties zijn echt genieten, al had Russell tijdens sommige scenes best nog wat extra gas mogen geven. Wanneer de plot meer op de voorgrond gaat treden is het steeds toch iets minder en begint de knulligheid van de film meer op te vallen. Het kan als geheel dan ook niet tippen aan een Altered States, maar er is in ieder geval genoeg gekkigheid en hilariteit aanwezig (die doedelzakscene ook ) voor een ruime 3*.

avatar van Basto

Basto

Herzien, blijf toch op 3*. Het is allemaal best geestig en charmant, maar vooral de droomscenes zijn vrij knullig. Vooral op visueel gebied. Keek de blu ray, maar zag er uit als vhs.

Jammer, want Grant en Donahue zijn goed.