The January Man (1989)

Komedie / Thriller

geregisseerd door Pat O'Connor
met Kevin Kline, Susan Sarandon en Harvey Keitel

Nick en Frank Starkey waren beide politieagent. Door een schandaal werd Nick destijds gedwongen ontslag te nemen. Nu een seriemoordenaar de stad onveilig maakt, doet de politie weer een beroep op hem. Hij onderzoekt de moorden en weet erachter te komen dat de volgende moord zal plaatsvinden in januari.

neo (crew)
Moeilijke van deze film is dat het een parodie in feite is, maar dan eentje zonder echt enorm komische parodie. Het overdrijvende van politie chef Danny Aillo of het'' ineens heb ik het'' moment heel overdreven. Dit moet je gewoon allemaal niet te serieus nemen, maar echt grappig is het. Uitgezonderd het briljante einde, wat ik gister nog even heb gezien: Kline, Mastrantonio en Rickman wachten de moordenaar op en grijpen het slachtoffer dan net op tijd van de gang af. Alleen die blik van die vrouw al. Daarna wordt Mastrantonio als bate gebruikt, en terwijl Kline probeert de deur in te trappen, wat normaal in cliche films meteen lukt, nu dus niet.En dan wordt Kline alle trappen naar beneden gesleurd met de dader

avatar van hdehoon
Neo, ik neem aan dat je bedoelt ´...maar echt grappig is het niet´?

avatar van hdehoon
Ik heb de film ook bekeken en ik vond hem toch beneden de maat. De grappen zijn meestal niet echt grappig en het plot rammelt aan alle kanten. Natuurlijk worden we weer getracteerd op de stereotiepe schreeuwende politiechef en de quasi filosofische uitspraken zoals ´Over honderd jaar zijn we allemaal dood´ zijn teenkrommend flauw. De politie heeft de meest geavanceerde computer uit die tijd nodig om een patroon in de moorden te kunnen ontdekken. Maar hoe heeft de dader dit in godsnaam moeten bedenken? Had die ook zo´n geavanceerde computer waarmee hij kon uitrekenen in welke flat, verdieping en huisnummer hij moest zijn om het ´liedje´ kloppend te krijgen? Dat is natuurlijk volstrekt ongeloofwaardig. De scriptschrijver lijkt de denkfout ook pas op het eind te ontdekken, want als het erop aan komt de identiteit en motivatie van de dader uit de doeken te doen, maakt hij zich er met een knullige grap vanaf. `He was a nobody´. Nou, die ´nobody´ moet welhaast een bovennatuurlijk genie zijn geweest om uit zijn blote hoofd het patroon van een liedje in het bovenaanzicht van een stad te berekenen!
Het moet gezegd zijn dat de laatste scene erg leuk en spannend was. Maar dat kon de film voor mij niet redden.
Alan Rickman speelde weer een leuke rol, maar kreeg van de scriptschijvers geen kans ook echt een stempel op het verhaal te drukken. Daar hadden ze meer mee kunnen doen.

avatar van m1chel
Ach ik heb ze slechter gezien hoor, geinige film

avatar van eppy
ik heb slechte films gezien, bakken vol. maar dit spande de kroon. het is dat je geen nul kunt geven, maar zelfs een half puntje is eigenlijk teveel.
ik weet niet hoe dit script tot stand is gekomen en hoe de cast, want die is redelijk goed, moet hebben gereageerd op dit script. zelden zo'n slechte dialogen in een film meegemaakt......

avatar van JasonBourne
Beetje een film-noir in een moderner jasje. Best vermakelijke zoektocht naar een seriemoordenaar met een komische noot. En Mary Elizabeth is best lekker ^^
@hdehoon ...Nou niet helemaal mee eens: Met een beetje stadskaart kan je toch wel een aantal stadsblokken selecteren die het sterrenbeeld maagd vormen. En het is niet moeilijk om de verdiepingen van die gebouwen als de notenbalken te zien...maar goed, de dader had een rijke fantasie voor een nobody....dat geef ik toe

avatar van Boenga
neo schreef:

Dat is inderdaad het probleem: tot 10 minuten voor het einde viel er helemaal niks te lachen, en had ik die komische ondertoon helemaal niet door. Bijvoorbeeld bij het voortdurende gebrul van de burgemeester had ik iets van 'hoe halen ze 't in hun hoofd om een zo karikaturaal personage neer te zetten ?'. Dat kwam geen moment grappig over, integendeel irritant, en dat terwijl de film het misschien wel in de eerste plaats van de humor had moeten hebben.
Want: de romances als 'nevenplot' slepen veel te lang aan, de soms lange maar zwakke dialogen hebben geen enkele meerwaarde.
En wanneer het onderzoek dan toch eindelijk op gang komt, wordt het behoorlijk ingewikkelde plan (en dat is nog zeer zacht uitgedrukt) van de moordenaar zo belachelijk snel en simpel ontmanteld... Helemaal geen tijd om te thrillen, ook hier zat ik me gewoon te ergeren.

De laatste tien minuten is er dus wel de komedie, en die kwam dan zo onverwacht, met bijna kolderieke situaties, dat ik het meteen het gevoel had naar een andere film te zitten kijken. Waardoor er alwéér een portie onderhuidse ergernis werd toegevoegd...

Sterke cast, en eigenlijk valt die mensen niks te verwijten, maar 't is gewoon een slechte film.

avatar van dionj
Wat een zeer matige film is The January Man. Ik ben er nog steeds niet uit of het nu een komedie, thriller of drama film is. Er valt namelijk weinig tot niets te lachen, de spanning is ver te zoeken en wat betreft drama; Er wordt zeer overdreven geacteerd. Kline is irritant, maar valt in het niet bij de politiechef en de burgemeester. Rod Steiger doet weer eens aan overacting en is nooit eerder zó irritant geweest. Eerlijk gezegd vind ik die Steiger een vreselijke acteur (waarom kan hij alleen maar vervallen in woede-uitbarstingen) de enige rol waarin hij nog te pruimen is, is in Fistful of Dynamite.
Enfin, het verhaal rammelt van alle kanten en weet niet te boeien. Bovendien is de zoektocht naar de moordernaar zeer ongeloofwaardig.
Sarandon en Keitel zijn zoals altijd heel degelijk, maar kunnen de film helaas niet redden.