• 8.348.868 stemmen

Geregisseerd door: Jim McBride

Met onder meer: Dennis Quaid, Ellen Barkin en Ned Beatty

Releasedatum: 26 februari 1987

Plot The Big Easy

"A cop and a lady lawyer caught in an explosive truth of police corruption."

Harde rechercheur Remy (Dennis Quaid) heeft twee problemen: een reeks bendemoorden én de aantrekkelijke Anne (Ellen Barkin). De moorden kan hij niet oplossen en Anne onderzoekt corruptie binnen de politie, iets waar Remy zich ook schuldig aan maakt. Hij en Anne vallen als een blok voor elkaar. Maar ondanks hun stomende liefdesaffaire moet Anne hem aanklagen. Terwijl dat probleem groter en groter wordt, ontkennen de bendes dat ze iets met de moorden te maken hebben. Remy begint te vermoeden dat er iets véél gevaarlijkers aan de hand is. Al snel zit hij diep in de problemen, dat hij moet vechten om te overleven.

imageimage

Lamar Parmentel

Vinnie 'The Cannon' DiMotti

avatar van gotti

gotti

Matig filmpje. Hier en daar erg cliché en voorspelbaar, met name naar het eind toe werd het veel te zoetsappig (t.o.v. het begin) en ook de cast kon niet echt overtuigen. Net 2,5*

avatar van otherfool

otherfool

Broeierige film met een uitstekende cast. Een beetje een vergeten werkje, maar toch een aanrader. 3,5*.

avatar van Waku

Waku

Quaid en Barkin ( mooie vrouw in die tijd) weten van een matig script toch een acceptabele thriller te maken.

avatar van Dragon

Dragon

Brutale, komische thriller met flink gepeperde erotische scènes en passende cajun-muziek.

Ook goede vertolkingen van Quaid en Barkin in deze geslaagde, broeierige misdaadfilm. In mijn ogen ondergewaardeerd, zeker op deze site. ****/*****

avatar van orbit

orbit

• 12092 berichten

Aardige film, waarin voornamelijk het New Orleans sfeertje het beetje extra verzorgd.. verder vergeetbaar.

avatar van xenne

xenne

dit is inderdaad wel een aardig filmpje dat het vooral van z'n humor & romantiek moet hebben (met dank aan Quaid & Barkin (erg goed gecast lijkt me)) , meer dan van het verhaal, dat ietsje te simpel is ... 3

avatar van dutchtuga

dutchtuga

De geweldige soundtrack zorgt ervoor dat dit boven het gemiddelde uitsteekt. Prachtig die Cajun muziek!

avatar van danuz

danuz

Met die flirt naar de soundtrack maak je mij ook benieuwd dutchtuga

Hier een interessante site, voor de liefhebber:http://npmusic.org/.

Poster ziet er heerlijk fout uit, toch eens kijken of ik dit ergens kan vinden.

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Ik ga vandaag op zoek naar wat muziek van Buckwheat Zydeco en Beausoleil. Twee bands die in de film voorkomen. Vooral over eerstgenoemde was ik erg te spreken. Bedankt voor de link danuz!

avatar van Diesel

Diesel

Mwah, matige film. Slap verhaal, slappe vertolkingen, aardige muziek en sfeer. 2*

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1932 berichten

Het grootste probleem dat ik met deze film had was beide hoofdrolspelers, die ik ronduit irritant vond. Vind Barkin eigenlijk altijd vreselijk en vind Quaid een stuk beter als hij wat ouder is, geloof ik. Verder een standaard verhaaltje waar ik niet warm voor loop, een paar aardige momenten. 2*

avatar van AGoos

AGoos

begint broeierig en spannend maar loopt nogal met een spreekwoordelijke sisser af,,,quaid's accent was vervelend...en het verhaal nogal voorspelbaar...desalniettemin een alleraardigste sfeervolle film..

Tarkus

Vond dit een trage en saaie prent, met slechte acteerprestaties.

Nochtans zit het verhaal wel snor, maar doet men er maar weinig mee.

Denk, als men er ooit eens een remake van maakt, het allemaal veel beter zal zijn.

avatar van Leno

Leno

De hoofdrolspelers weten deze film redelijk te dragen, die verder te kampen heeft onder een matig verhaal. Helaas zijn de karakters vrij slap en bovendien overdreven; soms doet de film dan ook een beetje aan als een klucht. De sfeer is aardig getroffen en als gezegd zijn de acteurs prima. De muziek is ook wel aardig. Al met al wel amusant.

avatar van The Last

The Last

Vond 't weinig aan. Irriteerde me mateloos aan Quaid en het verhaaltje wil maar nergens spannend worden (actiefilm? huh...). Muziek en sfeer zijn dan wel weer prima verzorgt. 2 sterren daarvoor.

Kan overigens ook liggen aan feit dat ik te moe was. Misschien dat ik ooit bij een herziening omhoog ga.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Beetje van alles wat, humor, actie, thriller, romantiek en drama, maar als geheel te weinig beklijvend...

Ellen Barkin is overigens een genot om te zien spelen, toch es even kijken op Imdb...

avatar van loer

loer

Op de momenten dat Barkin te pas en te onpas de onechte smile van oor tot oor laat zien, haak ik af. Wat een irritante actrice. En Quaid... Nooit echt een goede rol zien spelen. En dan ook nog eens een matig verhaal. Blijft niet veel over. 1 ster

gauke

Meeslepend misdaadverhaal, spelend in het broeierige zuiden van de USA met een goed geschreven script. Heerlijke erotische liefdesscènes. Ik begrijp niet dat de film niet hoger scoort.

avatar van Warren Stantin

Warren Stantin

Behoorlijk onderhoudende film die zichzelf gelukkig niet al te serieus neemt. Quaid als gladde aal smeris is nooit beter geweest dan in deze film. Ook Barkin doet het prima. De alligator-knuffel die een kleine maar hilarische rol speelt vind ik een ware vondst.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Beetje een kinderachtige film omdat er door de acteurs nogal stuntelig word geacteerd.

De erotische scenes wou ik doorspoelen maar door de prachtige muziek heb ik ze toch gekeken.

Heb deze gekocht maar zal niet lang in mijn briljante film collectie blijven.

avatar van Dick2008

Dick2008

Meer dan een middelmatige film is het niet. Ligt niet zo zeer aan Dennis Quaid, Ellen Barkin en de rest van de cast. Wordt daardoor eigenlijk nog enigszins genietbaar. Het eerste deel van de film zit dan ook luchtig, easy in elkaar. Naar het einde toe wordt het steeds minder. De film zit op op zo'n manier in elkaar, vandaag gekeken volgende week of eerder alweer vergeten.3.0.

avatar van erpunited

erpunited

Redelijke film. Het verhaal is aardig. Af en toe echt goed maar af en toe ook zo slecht. Het begin was goed. Kwam lekker in de film maar naar het eind werd het echt minder. Voorspelbaar. Beetje jammer. Het acteerwerk is precies hetzelfde. Niet slecht maar ook niet denderend goed. Al met al een vermakelijke film. Prima om een keertje te kijken

avatar van ILDIB

ILDIB

Standaard 100 in een dozijn plot. Dat lokale accent van quaid komt en gaat met de scene trouwens. NIet heel slecht, gedateerd dat wel.

avatar van Noir

Noir

Meer een klucht dan een serieuze film. Slecht acteerwerk. Vanaf de eerste ontmoeting is al duidelijk dat de twee hoofdpersonen het met elkaar gaan aanleggen ondanks het zogenaamde tegenspel van Ellen Barkin. Allemaal erg voorspelbaar, toch nog 1.5* voor de sfeer!

avatar van J. Clouseau

J. Clouseau

Begon zeer goed, met prachtige beelden van New Orleans, de broeierige sfeer, de swingende cajun-muziek en een goed op dreef zijnde Dennis Quaid, maar zakte na een tijd totaal in. De rechtbankscènes konden me helemaal niet boeien en de verdere afloop van het verhaal evenmin.

avatar van erik1677

erik1677

Keer op keer kun je deze heerlijke film kijken.

Het spel tussen ellen Barkin en dennis Quad is een genot voor het oog.

Niks mis mee vind ik dus persoonlijk.

Volgende week een week vrij, en dan maar eens weer lekker een paar film marathons houden.

Wedden dat deze ook weer voorbij komt

avatar van Boenga

Boenga

• 2085 berichten

Heel onrealistisch (uiteraard), een overdosis cliché's, en dermate soft dat ik soms de indruk had naar een tienerfilm te kijken. Maar: ik heb me geen moment verveeld.

De sfeer, kleuren en muziek, het tempo, en vooral Dennis Quaid: helemààl niet m'n favoriete acteur, maar hier in een rol waar hij zich blijkbaar bijzonder goed in voelt - de corrupte maar charmante rechercheur, met een dialect dat op z'n gezicht geschreven staat.

De laatste 20 minuten verdwijnen de charmes en ligt de nadruk op actie: jammer...

avatar van Dick2008

Dick2008

Dick2008 schreef:

Deze nog maar eens bekeken, toch alweer 2010, maar geen volgende keer, zo matig allemaal. Moet een luchtig mysterie misdaadfilmpje voorstellen met een aantal afgrijselijke moorden en met romantiek tussen Barkin en Quaid. Maar slap. Ook nog met Ned Beatty en John Goodman. 3.0

avatar van blurp194

blurp194

Tweeslachtig.

Want ondanks de erg twijfelachtige production values en de slordige editing is dit toch ergens eigenlijk haast een meesterwerkje. Zoals de uberlelijke Quaid en Barkin toch van het scherm af spatten. Zoals de cajun muziek gezongen wordt door Uncle Zoveel. In een stad die geregeerd wordt door schilderachtige lieden als Daddy Mention en Vinnie DiMotti. Of willekeurig welke wiseguy het vandaag dan weer is. Als achtergrondinvulling erg goed gedaan, en leuk dat John Goodman nou eens niet een van de good guys is.

In historisch vergelijk een leuk tegenpool van die andere politiefilm met Ellen Barkin, Sea of Love (1989). Twee politiefilms met Barkin als de love interest, en toch volstrekt verschillend. En ook allebei een soort van tijdsbeeld. Voor beide geldt bij mij dan wel weer een soort van filmische sentimentaliteit, beide films indertijd meerdere keren in de bios gezien, alle herhalingen op de tv gevolgd, en vervolgens m'n poten uit m'n lijf gelopen om de dvd's te bemachtigen. En elke keer blijkt bij herziening dat dat toch ergens wel iets van terecht was. Ondanks dat het toch ook wel heel erg op een soort tv-film lijkt.

avatar van goongumpa

goongumpa

Ik vind McBride een erg toffe regisseur. Hij heeft oog voor detail. Kledij, posters, props: je voelt de man z'n smaak. Hij heeft overduidelijk gigantische hoeveelheden film en popcultuur geconsumeerd en kanaliseert dat in zijn werk. Gepassioneerd en nerdy: de voorganger van Tarantino. McBride heeft ook een bijzonder talent: liefdes/sexscènes (net wat QT altijd vermijdt). Bij Jim spatten die van het scherm, inclusief voorspel en morning after.

De beeldvoering van de film is sterk en de muziek leuk. Maar McBride's artificiële pop-stijl past niet zo goed bij het verhaal dat juist levendige, spontane couleur locale moet uitstralen. Het politieverhaal is belachelijk voorspelbaar en weinig boeiend. Wèl een erg leuke climax: de sleazy funfactor van de oude noirs geüpdatet naar de 80's. Doet nogal denken aan wat Scorsese een paar jaar later met Cape Fear deed. Speciale shoutout naar het toupetje en de vuurpijl -- heerlijk.

De acteurs dan. Quaid doet keihard zijn best en gaat op keihard op zijn bek. Jammer, maar een pluim voor zijn inzet. Barkin kon me wel charmeren, met dat dommige gezichtje, het pruillipje, de onhandigheid. Bijzonder rolletje. Met Ned Beatty en Grace Zabriskie zit je sowieso altijd goed.

Ik heb sympathie en respect voor Jim McBride, maar deze hit&miss neo-noir is wel wat jammer na het geniale Breathless.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Niet zo speciaal. Het leek alsof deze film soms als komedie wou overkomen. Er wordt geen gulden middenweg gevonden tussen een boeiende politie-enquête en iets wat op romcom gelijkt. Onhandig wordt hier dan nog eens een 9 And a half Weeks - achtige scène tussen gegooid om het zwoele New Orleans met een beetje erotiek op te fleuren. Quaid vind ik wat vervelend zitten in zijn bijna clowneske rol als corrupte politie-agent. Vond Barkin en Ned Beatty dan een stuk beter. Big Easy is een film waar duidelijk goede wil achter zit, maar gaat ten onder aan foute keuzes bij de uitwerking. Niet verveeld en de acteurs valt niks te verwijten, daarom toch nog een kleine maar dan ook echt kleine 3*

avatar van trebremmit

trebremmit

Een beetje vergelijkbaar met Sea of Love, alleen die heeft Al Pacino en een wat beter script.

Toch is dit wel een sfeervolle film en heeft het wel wat, alleen is het verhaaltje te dom voor woorden.

avatar van Jack Sparrow

Jack Sparrow

Vermakelijke film. Script heeft weinig om het lijf, maar blijft wel onderhoudend. De soundtrack is ijzersterk. Beter dan je zou verwachten bij een film als deze. Vond deze niet zo sterk als de eerdere film van McBride: Breathless.