• 8.348.868 stemmen

Geregisseerd door: Roger Avary

Met onder meer: Eric Stoltz, Julie Delpy en Jean-Hugues Anglade

Releasedatum: 11 mei 1995

Plot Killing Zoe

Zed (Stoltz) komt vanuit Amerika aan in Parijs, de stad waar hij ooit woonde. De taxichauffeur regelt een callgirl voor hem, en even later komt de mooie Zoe (Delpy) naar zijn hotel. Hun bed is nog warm wanneer zijn opgefokte jeugdvriend Eric (Anglade) binnenstormt en Zoe halsoverkop de kamer uit schopt. Eric neemt Zed mee het nachtleven in, stelt hem voor aan een paar criminele vrienden en en onthult dan zijn doel: Zeds kennis van kluizen is de volgende dag gewenst bij een bankoverval. Uiteindelijk stemt Zed toe, maar in de bank wacht hen een verrassing...

imageimage

avatar van pirlo444

pirlo444

Alleen die titel slaat nergens op die Zoe heeft een beetje een onduidelijke rol.

Theunissen

Maar ze zag er wel zeer appetijtelijk uit

avatar van Sid-the-gekste

Sid-the-gekste

Ik vond hem goed heb weinig films gezien die zo gespeelt werd..

Goed geacteurt goed verhaal..

3.5 waard..

avatar van Spetie

Spetie

Erg zwakke film, die probeerde mee te liften op het succes van Reservoir Dogs, maar op bijna elk gebied zwaar faalt.

De openingsscène is nog wel leuk, maar daarna volgt er een drie kwartier, waarin maar weinig interessants gebeurt. Verder is het op momenten vooral ook een erg rommelig verhaal, waarin de samenhang soms duidelijk lijkt te ontbreken. Het is ook allemaal verre van origineel. Alles is al eens eerder en vooral ook beter gedaan.

In het tweede gedeelte wordt alles een klein beetje beter en werkt de humor zowaar ook een keer. Toch wordt het niveau nooit heel erg hoog, en blijft het vaak matig. Er zitten ook net wat teveel toevalligheden in. Het einde is dan juist weer zo enorm voorspelbaar. Nee op een paar geslaagde scènes na, heeft Killing Zoe verder niet zo heel veel te bieden. Ook in het genre zelf is het duidelijk een laagvlieger.

avatar van Driello

Driello

Flinterdun verhaaltje (met een belachelijk, ongeloofwaardig plot. Om er toch nog wat van te maken, wordt elke scene buitensporig lang uitgesponnen. De taxi-rit, de sex-scene, de avond stappen. Het doet er allemaal nauwelijks toe maar het wordt ontzettend lang in beeld gebracht. Het maakt dat dit gewoon een saaie, trage film was zonder dat die traagheid op welke wijze dan ook bijdraagt aan de kracht van de film.

Daarbij dan nog het feit dat er niet een acteur met uitstraling meespeelt..........Zelfs hoofdrol speler Eric Stoltz is voor mij een bleekneus, die niet voor niets in Pulp Fiction slechts een klein niemendalletje van een rol mocht spelen.

Nee, tegenvaller.

avatar van RuudC

RuudC

Bijna grappig om te zien hoe graag sommige mensen in de reet van Quentin Tarentino willen kruipen. Was hij dan al echt zo groot in 1993? Killing Zoe wil graag een hippe misdaadfilm zijn, maar is vooral saai. Er gebeurt verdomde weinig en de dialogen zijn vreselijk suf. Dat hele monoloog over beffen is gewoon ronduit puberaal en bovendien klinkt het voor geen meter in het Frans. Over sommige typetjes kan ik net zo kort zijn. Die Amerikaan met z’n dom geneuzel over de tweede wereldoorlog is geen seconde te laat overhoop geschoten.

Het respect dat ik als tiener had voor Quentin Tarentino is inmiddels wel verdwenen. Ik denk dat ik voortaan iedere film maar gewoon oversla waarop staat dat hij het op z’n minst heeft geproduceerd. En dan noemen ze hem op de doos van de dvd nog ‘actiespecialist’ ook! Waar gaat het toch heen met de wereld? Wie hier trouwens de actie geschoten heeft, mag zich diep, heel erg diep, schamen. Dit is gewoon rommel. Een zielig plotje over een bankoverval en een serie kreten over extremiteiten, bloederigheid en dat het keihard had is. Het enige keiharde is dat er keihard gelogen wordt. Alleen voor die hard Tarentino fanboys.

avatar van Lennert

Lennert

Mwoah, ik zou Tarantino's aandeel in deze film ook niet te serieus nemen, het is waarschijnlijk meer een geval van 'hij las het script en zei ok'. Als executive producer kun je een belangrijke taak hebben, maar dat is de laatste tientallen jaren lang niet altijd zo.

avatar van RuudC

RuudC

Toch heeft hij er blijkbaar geen enkele moeite mee dat zijn naam bijna net zo groot als de filmtitel op de dvd prijkt. Hij heeft er heus wel zijn invloed op gehad en zonder zijn naam op de dvd zou de film niet zo goed verspreid zijn. Genoeg redenen om hem dit kwalijk te nemen.

avatar van Lennert

Lennert

Dat is doorgaans iets wat aan de producers is. Tarantino heeft waarschijnlijk twee keer aan tafel gezeten en gezegd dat hij het leuk vond, waarop zij zijn naam meteen op de voorkant zetten alsof hij er echt iets mee te maken heeft. Ik hoef de film overigens verder ook niet te zien hoor, als ik een grote naam zie die gevolgd wordt met 'presents' weet ik bij voorbaat wel dat ik geen hand van die persoon er in terug zal zien.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Geen beste film, flinterdun verhaal. Geen aanrader in elk geval.

avatar van yeyo

yeyo

RuudC schreef:

Dat is allemaal pure marketing natuurlijk. Kun je Tarantino moeilijk kwalijk nemen dat anderen proberen in te cashen op zijn naambekendheid.

avatar van louisvf

louisvf

yeyo schreef:

Is het dan niet voor de hand liggend dat Tarantino hier zelf winst uit maakt?

Alsof ze zijn naam gratis mogen gebruiken...

avatar van j0enne

j0enne

Die mop, ook de manier waarop die 't vertelde!

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Flinke tegenvaller. Heb alleen op het einde een stukje gemist maar kreeg nou niet het gevoel dat ik dan veel gemist had.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Roger Avary heeft duidelijk goed opgelet tijdens zijn werk op de set bij Reservoir Dogs. Toch heeft de man zeker in de jaren 90 zich bezig gehouden met leuke en goede projecten. Hier was hij schrijver en regisseur en mocht het allemaal in eigen hand houden.

Heb de film nu een aantal keren gezien en zo slecht is de film ook weer niet als menig hier geuit heeft. Had Tarantino deze films zelf zo gemaakt dan was iedereen vol lof geweest, ik ben zelf geen fan van de man (Tarantino) dus het maakt mij geen zak uit dat zijn naam hieraan gekoppeld is. Het heeft gewoon te maken dat de gast wat voor collegae en vrienden over heeft.

De film zelf wil een sfeer scheppen van chaos en slaagt daarin. Een slecht voorbereide overval op een bank na een nacht doorzakken met drank en drugs loopt regelrecht uit op een fiasco. Daarnaast is er nog de kalverliefde tussen Zoe en Zed dat een tweede verhaallijn volgt.

Erg samenhangend is alles niet meer daardoor wordt het gevoel van absolute chaos wel compleet. Het acteerwerk was prima te noemen, beeld en regie en soundtrack een voldoende. Het verhaal en script zijn niet echt super maar zorgen voor ontspanning.

De film bevat droge zwarte humor en dat beviel me wel, het ging tenslotte ook over een groep totaal losgeslagen criminelen die door de jaren heen dood en verderf hebben gezaaid. Dat heeft hun tot manikaal gedrag gebracht, dat door drank -en drugsgebruik versterkt wordt, en dat is hier duidelijk vastgelegd. Men heeft geen respect meer voor de medemens.

Prima onspanning, een 6.5 zeker waard en een 7 ligt op de loer. Hier een 3**

avatar van martijnk

martijnk

Ik vond hem wel grappig en zoe was lekker, dus 3 punten nog.

avatar van Machoclown

Machoclown

Diverse malen gezien en ik vind het een topper in vermaak.

Heerlijk zinloos geweld, Eric Stoltz speelt hier zijn beste rol.

avatar van blurp194

blurp194

Deze film indertijd in de bios gezien, en toen diep van onder de indruk. Dat was overigens behoorlijk ver voordat er iemand van Tarantino gehoord had - Reservoir Dogs was wel eerder uit, maar werd niet zo heel snel bekend, en de associatie van deze film met Tarantino kwam voor zover ik me herinner pas met de dvd-versie - op de doos van de vhs band die ik indertijd had was de naam van Tarantino niet te bekennen - en of dat uiteindelijk deze film nou zo'n goed gedaan heeft betwijfel ik nogal, en dat het iets anders dan een marketingtrucje is eigenlijk ook.

Deze film dan. Lekker vlot vanaf het begin, met een heleboel tamelijk subtiele humor - de heerlijk Frans onhulpvaardige manier waarmee Zed in het hotel wordt behandeld, bijvoorbeeld, of de manier waarop elke vertaling het tarief van Zoe hoger maakt. Maar ook Nosferatu, de mooi botte manier waarop Eric zijn intrede doet, en de manier waarop daarna doorheen de nacht de voorbereiding van de overval met militaire precisie op een professionele manier tot in details wordt uitgewerkt - of zoiets. Qua timing allemaal best goed, qua cinematografie behoorlijk wat goeie en toen nog best nieuwe trucjes, goeie bijpassende soundtrack, en goeie rollen vooral van Stolz, Anglade en Delpy - van alledrie misschien wel hun beste rollen zelfs.

Niet zoveel mis mee, dus, wat mij betreft - de paar kleine foutjes, zoals de overdreven schietpartij aan het einde zijn op zich wel te vergeven - net als dat Avary zich misschien net een tikje vertilt aan het verhaal - dat compenseert wel wat doordat indertijd een zo bot gewelddadige film nog wel ietwat nieuw was, en deze daarin bovengemiddeld veel inhoud en verhaal te bieden had. Nou ben ik daarin wellicht nog steeds wel wat bevooroordeeld, er zit wel ergens een stukje jeugdsentiment aan - en ik had indertijd ook behoorlijk wat moeite gedaan om die vhs band te vinden. Besteld bij een speciaalzaak in de stad, als ik het me goed herinner.

avatar van K. V.

K. V.

De hoes is me altijd bijgebleven en me er nu eindelijk eens aan gewaagd. 'k wist eigenlijk niet wat te verwachten, maar vond het nog een goeie film. 'k was wel wat verrast dat de film grotendeels in het Frans was, maar storend was het niet.

De cast deed het ook prima en verder zag de film er prima uit.

Misschien geen zo'n bekende film, maar vond dit wel onterecht, 'k heb het me zeker niet beklaagd.

avatar van fappie

fappie

• 2005 stemmen

louisvf schreef:

Is het dan niet voor de hand liggend dat Tarantino hier zelf winst uit maakt?

Alsof ze zijn naam gratis mogen gebruiken...

Inderdaad. Avary was ook een soort vriend van hem toch. Ze wonnen samen een Oscar voor Beste Script bij Pulp Fiction. Ik vind het ook wel een film die hij zou kunnen waarderen, dus zo gek vind ik het niet dat hij erop staat.

avatar van KingJ

KingJ

vond het indertijd een hele dikke film, in mijn herinnering meer indruk gemaakt dan Resevoir Dogs, ga hem eens herkijken en zien of ie stand houdt

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Behoorlijk matig allemaal. Gebeurt geen fluit de eerste veertig minuten, als dan eindelijk de bankoverval plaats vind, met op zich nog wel wat aardige actie, moet ik zeggen dat ik bepaalde dingen zoals het acteren en bepaalde wreedheden ordinair en vrij geforceerd vind overkomen. Ongebalanceerd geheel wat mij betreft nergens over gaat. Matige film.

avatar van stratmans

stratmans

goeie bloederige actie, slechte klank

avatar van kissyfur

kissyfur

Was vast cutting edge begin jaren 90, maar komt nu toch wat gedateerd over.

Ook deze film ontkomt niet aan de lange sluitertijden shots, maar ook iemand die doorzeeft wordt en dan een hele poos aan het dansen is door de kogelinslagen, dat is toch wel behoorlijk corny en Schwarzenegger 80’s. En dan die verschrikkelijk lange drugstrip, dat was destijds blijkbaar nog interessant en vernieuwend, maar is nu vooral gewoon lang.

Toch is het niet een en al droefenis. Nosferatu, the Viking Queen verwijzingen, Franse scheldwoorden, zinloos geweld... dat maakt het amusant genoeg om de rit uit te zitten. Maar herziening is niet nodig.

avatar van yeyo

yeyo

Blijkbaar wou Roger Avary een scene van Killing Zoe in een Parijse McDonalds filmen, maar kreeg hij niet de toestemming. Ik vind deze triviale anekdote zeer exemplarisch voor de wat … euh.. ongewone poëzie van dit werkje. Waar Tarantino toch altijd meer hoogwaardige ambities heeft, is Avary zijn aanstellerig, overenthousiast etterig neefje. Ik heb principieel geen bezwaar tegen de mensen die Killing Zoe een flop noemen: het is bij wijlen gênant hoe de film poogt om ‘edgy’ te doen met nihilistische ultraviolence en veel ‘leuke vondsten’ komen nogal geforceerd over. Maar ergens heb ik toch wel bewondering voor Avary die zich, ondanks deze wat puberale aanstellerij, nooit echt vergaloppeert in louter stilisme en een soort vreemde betrokkenheid bij zijn personages behoudt. De bovenmatige aandacht die de ‘ontwikkeling’ van het personage van Stoltz (Avary's eigen 'evil twin', zoals hij hem zelf betitelt) krijgt, geef mij de indruk dat hij ook ergens onder de dikke laag van generation X cynisme een wat meer existentialistisch verhaaltje schuilgaat over de inherente vernedering van het volwassen worden. De kloof die er tussen ‘jeugdvrienden’ Eric en Zed ontstaan lijkt, is niet louter een plotelement, maar duidt een reële en menselijke teleurstelling aan. Het wat picareske verhaaltje heeft ook veel weg van een soort indie / mumblecore filmpje waar een onzeker hoofdpersoon een banaal reisje verknalt: flauw hotelkamertje, gevolgd door nutteloze geslachtsgemeenschap, gevolgd door een teleurstellende braspartij en een kater die maakt dat wanneer het tijd is om 'the real Paris' te gaan ontdekken, je eigenlijk gewoon je biezen wilt pakken om weer naar huis te gaan

avatar van Rickyman

Rickyman

Blijft goed, geen meesterwerk maar erg vermakelijk.

Vroeger vond ik 'm al tof, ver voordat ik een die hard Tarentino fan werd.