Sui Yuet San Tau (2010)

Alternatieve titel: Echoes of the Rainbow

Hongkong
Familie / Drama

geregisseerd door Alex Law
met Buzz Chung, Aarif Lee en Simon Yam

Het is lente in 1969, de grote historische gebeurtenissen in dat jaar moeten nog gebeuren. Neil Armstrong moet nog zijn voeten op de maan zetten, maar de jonge held in deze film loopt door Hongkong met een vissenkom op zijn hoofd, de eerste astronaut in Hongkong. Zijn familie woont in een klein dorpje, waar alles nog klein en simpel is. Hij groeit op in dit kleine plekje, waar kleine dingen gebeuren.

avatar van Baggerman
Mooi drama, maar niet erg origineel en wat te lang uitgesponnen. Deed me wat denken aan een wat matte (typisch) Chinese versie van 'Always Sunset on Third Street'.

Maar verder geen slechte film, de lage cijfers hier vind ik toch wat overdreven. Law weet toch een heel gemoedelijke sfeer te creeëren (het gezamelijk eten in de straat) en kreeg me een aantal keer aan het grijnzen met de streken van de kleine 'Big Ears'. Vooral toen hij zijn rapport kreeg met drie F'en (chachacha!, zoals de dans die Big Ears spottend doet op zijn Chinees )

Ook weet Law goed de genegenheid tussen de twee broers treffen en maakt hij niet alles te zoetsappig nostalgisch, want de politie en zusters in het ziekenhuis zijn zo corrupt als de neten!

Simon Yam kreeg een Hongkong Oscar voor beste acteur voor zijn rol als vader hier in deze film. Hoewel hij het alleszins slecht doet vind ik dat wat overdreven. Zo bijzonder vond ik zijn rol en zijn acteren nu ook weer niet. De kleine Buzz Cheung steelt dan eerder de show.

Grappig overigens de cameo van regisseuse Ann Hui!

Ben zo ontzettend nieuwsgierig naar deze film!