Burke and Hare (2010)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Thriller

geregisseerd door John Landis
met Simon Pegg, Andy Serkis en Tom Wilkinson

Het jaar 1828. William Burke en William Hare leven in Edinburgh, Schotland. Als er plotseling een huurder in hun appartementencomplex blijkt te zijn overleden, komen de twee op het idee het lijk te verkopen. Als ze naar het Edinburgh Medical College gaan en het lijk kwijt willen bij Dr. Monro, blijkt Monro niet geïnteresseerd te zijn. Dr. Knox is wel geïnteresseerd in het lijk en beloont de twee met een pak geld. Hierdoor maken ze plannen om aan meer lijken te komen en deze te verkopen.

44 BERICHTEN14 MENINGEN

avatar van boemboem27
geplaatst: 16 april 2012, 00:17 uur [permalink]
niet onaardig allemaal erg oudbollig.
simpele grapjes erg cliché
goed om een keertje gezien te hebben
that's all

avatar van Stijn B.
geplaatst: 15 mei 2012, 21:40 uur [permalink]
Leuke charmante luchtige komedie met twee heerlijke hoofdrolspelers maar niet echt onvergetelijk

geplaatst: 30 september 2012, 21:10 uur [permalink]
Matige film over het beruchte moordende duo dat hun lijken verkocht aan de wetenschap. Een morbide komedie die zich afspeelt in het Londen van 1928. Het geheel doet wat rommelig aan en het romantische gedeelte had beter achterwege kunnen blijven. De film ziet er verder wel goed uit en de cast, met aardig wat bekende namen, doet het prima.

geplaatst: 1 oktober 2012, 21:06 uur [permalink]
Bijzonder leuke film met een goed op elkaar ingespeeld duo Pegg en Serkis.
Leuk verhaal met vele geslaagde Britse humor.
Prima cast ook, met enkele verrassende namen.. maar aan U om die te ontdekken 🙂

avatar van frolunda
geplaatst: 7 oktober 2012, 02:21 uur [permalink]
Komische variant op The Bodysnatcher die nooit boven de middelmaat uitkomt.Enkele leuke grappen,een goede rol van Serkis en daar houdt het wel mee op

avatar van oemoemenoe
geplaatst: 30 oktober 2012, 16:09 uur [permalink]
best grappig en met veel droge humor...

avatar van Fryce
geplaatst: 15 november 2012, 00:35 uur [permalink]
Heb het verhaal horen vertellen in Edinburgh, vandaar mijn interesse. De uitwerking was echter niet mijn kopje thee.

avatar van Gang_Star
geplaatst: 15 november 2012, 09:08 uur [permalink]
Matig. Deze film leek iets te serieus te zijn, ipv dat de film echt leuk wordt. Kon er niet om lachen. Jammer, vermaak me eigenlijk altijd wel met films van Pegg, maar wat ik van hem gezien heb is dit veruit de minste.

avatar van indigoriico
geplaatst: 14 mei 2013, 03:05 uur [permalink]
ik ben eigenlijk zoiezo niet echt een liefhebber van films uit die tijd waar het zich in afspeelde, maar omdat het een film van simon is wilde ik hem toch zeker zien!
er zaten hier en daar wat leuke momentjes tussen, maar om nou echt te zeggen dat ik gevouwen lag wil ik niet zeggen.
ik had wel meer hilarische momenten verwacht.
hij krijgt van mij een 2,5 omdat de film niet slecht was, maar goed wil ik het zeker niet noemen.

avatar van cantforgetyou
geplaatst: 17 juni 2013, 21:14 uur [permalink]
Vreselijke film. Ga deze nooit kijken. Zeer zonde van je tijd.

avatar van Justinw
geplaatst: 2 augustus 2013, 17:42 uur [permalink]
Ondanks dat ik Simon Pegg en Andy Serkis over het algemeen wel kan waarderen vond ik deze toch wat te flauw. Het is een komedie en heb weinig gelachen. Vandaar me score.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 9 augustus 2015, 20:54 uur [permalink]
Ziet er prachtig uit, iedereen doet z'n best, veel talent in hoofd- en bijrollen aanwezig en Isla Fisher is een wonderschone verschijning, maar op de een of andere manier wordt de film nergens zo komisch of zo macaber als ik hoopte, ondanks de aanwezigheid van favoriet Simon Pegg. Het redelijk verrassend einde levert de film nog een extra half sterretje op.

avatar van blurp194
geplaatst: 24 januari, 21:12 uur [permalink]
Van alle films met Pegg die ik gezien heb is dit tot dusver wel de minst grappige en meest slaapverwekkende - en dat bleek ook nog eens in de praktijk, want ik ben dus gewoon echt in slaap gevallen halverwege. Nog wel even fast-forward door de gemiste helft heen gelopen, maar echt de moeite vond ik dat ook maar nauwelijks. Het beeld ziet er erg verzorgd uit, dat moet gezegd.

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 20 augustus, 03:36 uur [permalink]
Het blijkt maar weer eens hoe erg regisseurs de plank mis kunnen slaan met zwarte komedie. Iets is niet automatisch grappig omdat het naar of gemeen is, maar je moet de lachsalvo's verdienen met een opbouw waarbij het de juiste balans vindt tussen venijn en sympathie opwekken voor de personages. Het gemene is geen doel op zich. Burke & Hare is meer lach of ik schiet slapstick dan een macabere horrorkomedie. Het gevolg daarvan is dat de nare momenten (lijken opensnijden, grafroven, moorden en executies) misplaatst voelen in de kluchtige toon. Naar het einde toe neemt het zelfs een onverwacht nare wending. Op zich zou dat niet zo erg zijn als de opbouw naar dat duistere slotstuk logisch in elkaar stak, maar door het overdreven gecompliceerde plot blijft het een chaotisch rommeltje. Wat overblijft is een productie die eruitziet alsof het wel de potentie had om een leuke film te zijn.