Copie Conforme (2010)

Alternatieve titel: Certified Copy

Frankrijk / Italië / België

geregisseerd door Abbas Kiarostami
met Juliette Binoche, William Shimell en Jean-Claude Carrière

James, een Engelse schrijver van middelbare leeftijd, geeft in Italië, naar aanleiding van de uitgave van zijn nieuwste boek, een lezing over de nauwe relatie tussen het origineel en zijn kopie in de kunst. Hij ontmoet er een jonge vrouw van Franse origine, een galeriehoudster. Ze vertrekken samen voor enkele uren naar San Gimignano, een klein dorpje in de buurt van Firenze. Hoe onderscheid je het origineel van de kopie, de werkelijkheid van de fictie?

avatar van yeyo
Propageren klinkt wellicht nogal cru, maar met betrekking tot dat thema laat de film alleszins weinig ruimte voor interpretatie.

avatar van xgogax
Beter dan de beste mindfuck films van Alain Resnais , namelijk L'année dernière à Marienbad (1961) en Providence (1977) !

avatar van Decec
Ik vond een redelijk dramafilm...
Kan geen goede verhaal volgen...
Redelijk acteerwerk...
Bekende actrice Juliette Binoche speelt wel goed...
Geen prachtige film, wel mooi HD kwaliteit...
Wel goede muziek (Dolby Digital)...
Geen aanrader...

avatar van Fran
Mooie film. Het is klein gehouden en daardoor mooi in zijn simpelheid. De beelden van het mooie Italie zijn ook een tractatie. Soms kon ik er moeilijk in mee komen hoe ver de twee in hun verhaal gingen. Het ging me soms net iets te ver waar het bij mijn inlevingsvermogen ophield.

Soms kabbelt het verhaal ook behoorlijk. Sommige dialogen zijn behoorlijk saai. En toch wordt je ook wel weer getracteerd op een paar schitterende scène's zoals die ene waarin Binoche op de foto wilde met het bruidspaar bij de gouden geluksboom. Bij de scène in het museum waarin Binoche de uitleg van de gids vertaald is heel sterk. De onderlinge spanning spat van het scherm af.

Kortom: af en toe dut de film behoorlijk in maar je krijgt ook een aantal zeer mooie scène's voor je kiezen. Het is het zeker wel waard om deze film te bekijken.

avatar van pietpuk
Teleurstellend. Inhoud van de dialogen is doorgaans best aardig maar het komt allemaal erg gekunsteld en onnatuurlijk over.

avatar van Tomtommer
In de beschrijving hierboven staat de hoofdpersonages naar San Gimignano trekken, maar dit is niet correct. Ze rijden vanuit de stad Arezzo zo'n 45 km zuidelijker naar het dorp Lucignano.

Nog iets: San Gimignano is helemaal geen klein dorpje maar een adembenemende én historisch goed bewaarde stad. Een bezoekje waard.

avatar van Mr Thee
Het begin van de film lijkt een aanzet voor een aardig (filosofisch en poëtisch) drama tegen een prachtige achtergrond. De maker slaagt er niet in het natuurlijk over te laten komen. Het acteerspel komt met dit verhaal al snel geforceerd over; dat maakt de film irritant. De hoofdpersoon is op een gegeven moment ronduit zijig bezig. Ik vond het lang wachten op het "spelletje" dat gespeeld ging worden. Het spelletje was vervolgens niet bepaald vermakelijk. De film bereikt helaas geen hoogtepunt.

Van deze weet ik nog steeds niet of hij helemaal geslaagd is maar het was de eerste film in tijden waar ik weer eens lekker aan bleef haken. En dus istie geslaagd, zou je kunnen zeggen. Het is moeilijk hier een stukje over de schrijven, omdat je al gauw weggeeft wat er gaat gebeuren maar de manier waarop je perceptie van twee mensen op een heel triviale wijze wordt bijgesteld in de eerste drie kwartier is volstrekt uniek te noemen en werkt als een bom. Dat is het eerste waar je aan blijft haken. Het tweede is een vet partijtje overacting in het tweede gedeelte, waar met name William Shimell binnen een fractie van een seconde verandert van een ingetogen acteur in een schmierende B-artiest. Je moet er even over nadenken, maar in een film die in elke scene handelt over echtheid, authenticiteit en kopieën valt daar heel goed een functie aan toe te dichten. Ik kan me voorstellen dat veel mensen deze film gekunsteld vinden. Dat istie ook, maar ik heb er erg van genoten omdat er wat wordt bereikt. Bovendien is Juliette Binoche inmiddels gewoon de absolute top. Echt, grillig en spontaan, die hoef je amper te regisseren. Okay, duidelijk: ik vond dit een heel geslaagde film.

avatar van The One Ring
De eerste film die ik van Kiarostami zie (zijn films zijn nog al slecht beschikbaar in Nederland, lijkt het) en een aangename kennismaking. Het is het type film dat vragen oproept waarop het bewust geen antwoord geeft. Dus of het een verhaal is over twee onbekenden die doen alsof ze een lang getrouwd koppel zijn of andersom wordt in het midden gelaten en je kunt het als beiden interpreteren. In zekere zin zou je zelfs kunnen stellen dat ze aan het begin onbekend zijn en aan het einde lang getrouwd. Waarom ook niet? Niettemin ben ik geneigd om te denken dat het allemaal een spel is, al is het maar omdat dit beter aansluit bij het idee dat kopieën soms net zo'n indruk kunnen maken als het echte, iets wat hier geopperd wordt. Het stel doet alsof ze getrouwd zijn, maar doordat ze zich er in gaan inleven worden de emoties echt. Zoiets gebeurt bij film kijken soms ook: je weet dat het nep is, maar als je je laat meevoeren raak je nog ontroerd. En zo maakt hij bij kunst ook vaak niet uit of het origineel is of niet, als de kopie ook een exacte kopie is. Het effect zal immers waarschijnlijk hetzelfde blijven. Best een aansprekende thematiek zo en mooi uitgewerkt.

Ik kan me aan de andere kant ook wel voorstellen dat voor sommige mensen dit wat al te droog is. Zelf vond ik de personages en de dialogen, evenals de thema's die ze aansneden bijzonder boeiend, wat het voor mij gemakkelijk bekijkbaar maakte, maar ik kan me even goed voorstellen dat het sommigen geen barst kan schelen. Het enige wat ik misschien op Copie Conforme tegen heb is dat het me wat te steriel is, iets wat ik ook vaak bij Haneke heb. Alsof je naar een film zit te kijken met een intellectueel concept en het concept gaat overheersen over dingen als sfeer, toon, emotie, karakter of gewoon de algehele filmische mogelijkheden. Een idee op een onpersoonlijke en onemotionele manier uitwerken, zodat het ook echt een idee blijft. Dat spreekt me niet altijd aan, maar Copie Conforme is goed genoeg om dat niet al te storend te maken. En Kiarostami heeft ook geluk met de twee hoofdrolspelers die er wat meer bezieling aan weten te geven. Vooral Binoche kan veel redden.

Hm.. zeker wel een aparte film die zowaar met intelligente dialogen op de proppen komt wat toch altijd wel een soort van verademing is in de filmwereld.

Echter, na de best aardige eerste helft van de film met aardige visies op kunst en de perceptie er van etc. wordt het in de tweede helft opeens na dat blijkt dat ze getrouwd zijn, of toch niet enzo een nogal vervelende film.

Buiten dit volstrekt vervelende quasi-intelligente scripttrucje worden de gesprekken ook opeens nogal vervelend en veranderen de personages in mensen die je weinig tot niks meer doen. Jammer.

avatar van Ramon K
dit volstrekt vervelende quasi-intelligente scripttrucje

Nee man! In een essay over fictie/realiteit, origineel/kopie, perceptie van kunst, cinema, wereld? Voelde totaal logisch aan wat mij betreft.

Nou ik vond het echt meer als een gimmick overkomen. Snap sowieso niet hoe je het in je hoofd haalt op deze manier een kunst/kopie scheiding te realiseren. Wat heeft dat er mee te maken?

avatar van Ramon K
Hoezo? Cinema an sich is toch al een kopie (de Mona Lisa is een kopie van het meisje 'Mona Lisa')? En de omslag in het script is het lege flesje Cola dat je in een vtitrine in een museum tentoonstelt: het verandert onze perceptie. Sluit toch naadloos aan bij de inhoud van de film? Eerste uur is louter theoretisch (lijkt eerder een essay dan een dramatische speelfilm) en via het script'trucje' toont Kiarostami ons datgene wat behandeld werd. Snap niet dat je dat hier flauw vindt. Het is een heel zelfbewuste film. Als het nou in een film als All About Eve of zo gebeurde....

avatar van goongumpa
Ramon K schreef:
(de Mona Lisa is een kopie van het meisje 'Mona Lisa')

Wordt dat in deze film gezegd? In ieder geval een citaat waarin ik hélemaal niet kan meegaan.

avatar van Ramon K
Wordt geopperd in de film ja (maar niet definitief als waarheid gepresenteerd hoor). Het is een onderdeel van een discussie. Interessante materie.

Dat vond ik nou juist wel een goede tekst in de film, over Mona Lisa...

Maar vertel eens wat een verhaalwending als dit te maken heeft met kunst of kopie? Ik zie dat niet hoor. Omdat ze opeens getrouwd blijken te zijn zegt dat toch niets over kopie of kunst???

avatar van Ramon K
Kos, het is maar de vraag of ze getrouwd zijn. Het kan ook een soort spel zijn tussen de twee, een spel waarin Binoche de problemen met haar echte man projecteert op deze schrijver (een kopie van een relatie) en toch oprecht opgaat in de emoties van haar echte relatie De verhaalwending die Kiarostami aanbrengt verandert de perceptie van de kijker op de relatie tussen de twee hoofdpersonages en daar gaat 't nu om. Kunst is iets dat bestaat in de perceptie van de toeschouwer. Een leeg flesje cola werpen we bij 't afval, maar plaatsen we dat flesje in een vitrine in 't museum, dan kan het zijn dat we dat flesje opeens als een kunstobject beschouwen. En toen men er 50 jaar geleden achterkwam dat dat schilderij in Toscane een kopie bleek te zijn, deed dat dan af aan de 200 jaar aan kunstbeleving die daar aan voorafging? Blijkbaar niet, want de kopie wordt nog steeds tentoongesteld. Kiarostami gaat ver door en lijkt te beweren dat alles (kunst, relaties, mensen) eigenlijk een 'origineel' heeft en dat dat eigenlijk niets afdoet aan de waarde. Ook cinema kopieert de realiteit en vaak worden we toch gegrepen door deze kopieen.

Thematisch is de film erg verwant aan Boe's Reconstruction (2003)

Grr.. ja ik begrijp wel waar Kiarostami heen wil qua mening over perceptie van kunst, maar ik snap niet hoe hij dat op deze manier verhaaltechnisch in het verhaal verwerkt..
kopie van een relatie????? huh?

avatar van Ramon K
Op het moment dat de oudere serveerster in het cafe denkt dat Binoche en Shimell getrouwd zijn, en Shimell komt later binnen (was buiten aan het telefoneren) en Binoche vertelt hem over de misvatting van de vrouw, begint er een soort van rollenspel tussen Binoche en Shimell: ze kopieeren de relatie die Binoche waarschijnlijk met een andere man heeft en ze gaan daar beiden erg in op. En deze 'kopie' zou de toeschouwer (wij dus) ook kunnen raken. Toch niet heel raar?

avatar van Naomi Watts
Wat sneller overgestapt van Kiarostami's Iraanse oeuvre naar zijn Europese debuut maar kon het niet laten. Erg intrigerende film die zeer interessante thema's en discussies aanhaalt maar de 'waarheid' totaal in het midden laat. Shimell weeet als geen ander door zijn intrigerende stemgeluid de kijker te intrigeren en Binoche kan het zelfde met haar voorkomen.

De twist halverwege kwam onverwachts en kon er in het begin ook niet echt aan wennen of me daar overheen zetten maar net als Shimell en Binoche groeide ik mee met het concept. Erg sterk hoe dit de eerder aangehaaldet hema's zo versterkt. Het slot is dan een mooi slot stuk met mooifilmerij. Na het te laten bezinken is mijn waarderingtoch wel erg gegroeid. Lijkt me ook heel geschikt voor een herziening.

avatar van Captain Sik
gauke schreef:
Pretentieuze film, meer geschikt voor "filmwetenschappers" dan voor het "gewone" publiek. Ik kon niet genieten van het "of je jezelf kent" thema en de bijna kunstzinnige en ambivalente relatie. In feite interesseerde me het geen barst.

Helemaal mee eens Gauke!
Alhoewel ik er na het lezen van de recensies/uitleg van anderen wel iets meer waardering voor kon opbrengen. Blijkbaar heb ik er niet veel van begrepen en/of boeit het thema me niet.

Het onderwerp van de film is heel intrigerend, de uitwerking helaas wat minder. Het gaat over het origineel en de perfecte kopie van het origineel. Man en vrouw ontmoeten elkaar en gaandeweg de film of de dag vormen ze de perfecte kopie van een huwelijk. Nogmaals het idee voor de film is wel heel bijzonder, maar om nou het voorbeeld van een huwelijk te kiezen vond ik toch wel wat minder.. Er wordt wel prima geacteerd door met name Juliette Binoche.
De vrouw zei tegen het einde overigens wel een hele mooie wijsheid ten aanzien van het (langdurig) huwelijk. "Als je elkaars zwakheden beter accepteert, ben je niet zo eenzaam."

avatar van Spetie
Abbas Kiarostami heeft altijd wel leuke ideeën, die hij weet toe te passen in zijn films, en deze Copie Conforme is daar ook een prima voorbeeld van.

Hij is ook zo’n typische regisseur, die niet veel actie in het beeld nodig heeft, om je toch geboeid te laten kijken. Visueel ziet Copie Conforme er dan ook niet verkeerd uit. Een paar erg mooi geschoten scenes en daarna krijg je er gewoon zin in, om weer een keer naar Italië te gaan, al had ik dat overigens bij Woody Allens From Rome with Love ook al. Copie Conforme is overigens geen gemakkelijke film. Je moet er duidelijk even voor gaan zitten en bereid zijn, om de ideeën die de regisseur heeft, op je in te laten werken. Wel grappig, dat de interpretatie hier duidelijk meerdere kanten op kan. Voor mij zijn Binoche en Shimell duidelijk twee onbekenden, die net doen alsof ze wat met elkaar hebben, maar voor het omgekeerde valt ook best wat te zeggen.

Ook is het altijd fijn om Binoche te zien acteren. Een fijne vrouw, die altijd sterke rollen speelt, zo ook hier. De dialogen hier zijn best goed, maar het enige probleem hier is, dat Copie Conforme mij nooit echt wist te raken. Het is een erg droog schouwspel, dat je als het ware van een afstand bekijkt, maar ik kreeg er helaas nooit echt een gevoel bij. Dat is overigens het enige echte minpunt voor mij. Verder is dit prima cinema, met een erg leuk concept dat mooi uitgewerkt wordt en je toch ook nog wel even aan het nadenken zet.

avatar van Vinokourov
Bweuh, niet een heel briljante film uiteindelijk. De kijker volgt gesprekken op hoog intellectueel niveau tussen James Shimell en Juliette Binoche. Tussen hen zit chemie en af en toe (maar zeker niet altijd) is het ook best interessant wat ze elkaar te melden hebben. Zeker als er een vreemde verwarrende twist optreedt in de film, best geinig. Maar heel boeiend vond ik het geheel weer niet. De film zelf ziet door de plaatjes van Italië er nog wel leuk uit.

Bij de meeste films is het gemakkelijk. Die vind je goed of slecht. Of matig, gemiddeld, redelijk goed of wat dan ook. Je weet in elk geval precies wat je er van vindt. In zo'n 1% van de gevallen weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik vond van de film.

In dit geval betekent het dat ik eigenlijk niet weet of ik het nu heel interessant of eigenlijk nogal saai vond. Een combinatie klopt niet echt. Vond ik hem net even te quasi kunstzinnig of vond ik hem stiekem erg intelligent? Zit er meer in de film of is de parallel van wat echt en nep is nogal flauw en niet zo goed gevonden als op eerste oog lijkt. Biedt Kiarostami nieuwe inzichten of herkauwt hij ze? Ik weet het niet zo goed.

Op zich is het allemaal erg aangenaam. Best een lekker sfeertje, fijne setting, goed geacteerd. Een film over kunst is op zich al gauw interessant. Maar slaan we echt aan het beoordelen durf ik er niet zo goed mijn handen aan te branden. Durf ik voor mezelf niet toe te geven dat ik hem niet zo goed vond als ik hoopte, zit er meer in de film dat pas bij herziening mijn ogen geopend zullen worden of is er iets anders aan de hand? Ik wil en niet kortzichtig zijn en de film afserveren als pretentieuze troep omdat IK het niet weet. Tegelijk wil ik de film niet omarmen, omdat ik een vaag idee heb dat er meer inzit dan ik eruit heb gehaald. Kortom; Ik weet het niet. 3 sterren. Geloof ik.

"Copie conforme"..."Voor eensluidend afschrfit" heette het (vroeger) in administatieve diensten en over dit fenomeen buigt zich de film in filosofische redeneringen, ver weg van enig realisme, zoals hoofdrolspeelster ervaart met haar youngster.
Dit voor wat het eerste gedelte van de film betreft want het tweede gedeelte, wanneer "het spel" wordt gespeeld, ontploft in een spetterend vuurwerk van dialogen, vaak komisch maar het levend rakend, maar die in alle simpliciteit de charme van deze film bepalen.
Juliette Binoche is weergaloos.
Film om zich rustig aan te verkneukelen.

avatar van Darbie
Het enige wat in deze film voorvalt is oeverloos geklets, en dan ook nog zo dat het als grappig, leuk en/of artistiek moet doorgaan.

Naar mijn bescheiden mening: erg ver onder de maat !!

avatar van mjk87
Intrigerende film in een heerlijk rust en ritme geschoten en fijne omgevingsgeluiden gemixt - het ding kijkt echt lang heerlijk weg- maar waar ik toch niet helemaal in mee kon gaan. Het begint al met die quasi-wijsheden in het begin die niet verder komen dan het observeren en zelfs dat vind ik maar wat geneuzel in de marge, maar vooral vanaf halverwege gaat de film een kant uit die weliswaar interessant is, maar die niet helemaal overtuigt. Of de twee nu getrouwd zijn of niet, ik had sowieso constant het idee naar een act te kijken zonder dat dit een act moest zijn (en allicht was dit wel een act, maar helemaal helder uitleggen lukt het me niet). Allicht komt dat door Binoche die langzaamaan steeds theatraler wordt en daardoor niet meer geloofwaardig, of het nu een act is of niet. Shimell doet het wat dat betreft een stuk beter. Wel 3,0*.