• 8.518.192 stemmen

Genre: Western

Geregisseerd door: Robert Aldrich

Met onder meer: Burt Lancaster, Bruce Davison en Joaquin Martinez

Plot Ulzana's Raid

"One man alone understood the savagery of the early American west from both sides."

Ulzana (Martinez) en enkele handlangers vluchten uit een reservaat met maar één doel: Dood en verderf zaaien onder de blanken. Ze vermoorden geïsoleerd levende boeren met hun gezinnen. Een luitenant (Davison), nogal onervaren, moet er met een compagnie achter aan en krijgt de ervaren scout Lancaster mee. Middels een list tracht de scout Ulzana uit zijn schuilplaats te krijgen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Lt. Garnett DeBuin

Ke-Ni-Tay

Ulzana (as Joaquin Martinez)

Captain Gates

Maj. Cartwright

Mrs. Riordan

Aardige western. Afgaande op de reputatie had ik echter iets originelers verwacht.

avatar van Barfly

Barfly

Inderdaad een goede film. Minpunt is wel het moraliserende geneuzel van de luitenant.

Verder eigenlijk niks bijzonders. Een prima zondagmiddag-filmpje.

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Aardige western, klopt ik ergerde me ook aan de luitenant: 3,5

avatar van Brix

Brix

Mooie poster.

Toch wat ondergewaardeerd deze film.

Lancaster is (weer) heel goed in zijn rol, en de beklemmende sfeer, door de dreiging van de aanvallen van de Apachen, boeide mij.

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Burt Lancaster schittert weer in deze zeer goede western van Robert Aldrich. Beter dan verwacht was dit Ulzana's Raid. Het verhaal klonk goed en ik had gewoon een erg vermakelijk film verwacht, maar in deze film zitten af en toe echt geweldige stukken. Dat had ik niet verwacht. De film moet het niet van het verhaal hebben, maar meer van de spanning en de heerlijke sfeer die Aldrich creert. Er zitten toch ook wat behoorlijk harde stukken in de film, maar dat paste er juist prima bij, vond ik. Burt Lancaster zet hier op zijn ouwe dag inderdaad een meer dan uitstekende rol neer. Bruce Davison was dan wel een groot minpunt aan deze film. Erg vervelende rol van hem.

Maar verder dus een uitstékende western. 3,5*

avatar van The One Ring

The One Ring

Een goede western. Net iets te voorspelbaar, te simpel en met te weinig opvallende scènes om het echt een sterke film te maken, maar een meer dan aardige film niettemin. Het is vooral de sfeer, het gepast rustige tempo en vooral de spanningsopbouw die het goed maken. Een aantal scènes zijn harder dan gewoonlijk (er wordt op een gegeven moment over gegooid met de ingewanden van een soldaat). Er komt in ieder geval genoeg dreiging van de Apache's af om er een goede westernthriller van te maken, terwijl uiteraard ook even bij de achtergrond van de Apache's stil wordt gestaan zodat ze niet slechts een stelletje wilden zijn. Wat echter te kort aangehaald wordt is de manier waarop de blanken net zo goed wilden kunnen zijn. Het zit erin, maar ergens had ik het gevoel dat de makers er meer mee hadden willen doen. Lancaster is prima, maar een echt moeilijke rol is het niet. Davison vond ik eigenlijk ook gewoon uitstekend. Dat belerende aan hem hoort gewoon bij het personage en zijn personage wordt ook niet met veel sympathie behandelt in de film.

avatar van ipman-99

ipman-99

"Burt Lancaster Versus Apache's.'' ... '' !!!

Fantastische western - klassieker met Burt Lancaster !!! Burt Lancaster schittert weer in deze zeer geweldige western van regisseur Robert Aldrich. Het was een zeer spannend verhaal met de constante dreiging dat de wrede apache's bloederig en wreed gingen toeslaan ! Enkele apache's gaan hier echt wel wreed te keer ... ! Spannende western met een geweldige sfeer ! Heerlijke locaties en vuurgevechten zijn hier de puntjes op de i !

Wat ik recent nog zag met Burt Lancaster !!! Burt Lancaster onderwierp ik recent aan volgende Heropfrissingen : "The Professionals", "The Train", "Birdman Of Alcatraz", "Apache", "The Island Of Dr. Moreau" en nu dus "Ulzana's Raid" !!!

avatar van madmax1

madmax1

Best wel leuk een beetje die oudere westerns rangeren op hun data’s.

Kwam er ook maar wat van ,want ik ren met iedere film weer naar onderen voor te checken .

Deze ook al is het niet dé western voor mij ,op wat gebabbel na van die jonge luitenant helemaal herkeken.

Harde scènes met veel bloed die normaal bij Robert Aldrich niet in het zicht komen.

Burt Lancaster is een allround vakman , die hier zeker op zijn plaats is in deze met schitterde beelden van het landschap en sfeer volle cavalerie western.

avatar van mr rumson

mr rumson

gisteren avond had ik Ulzana's Raid en Valdez is coming gezien .

In Ulzana's Raid zaten net als in Valdez is coming weer een paar aardige harde scenes erin .

De omgeving waar Ulzana's Raid is opgenomen sprak mij weer wel meer aan dan in Valdez is coming.

Het gedoe met dat geloof had wel wat minder gemogen voor mij .

Wel was het spannend om te zien wat voor plannetjes de Apachen weer bedachten en uitvoerden om de cavalerie telkens een stap voor te zijn .

Kortom een degelijke en spannende western met Lancaster die hier goed op dreef is .

avatar van trebremmit

trebremmit

Een western met een wat diepere laag en een erg goede Lancaster. Vond de muziek er soms niet zo bij passen, erg vrolijke deuntjes terwijl het zeker geen vrolijke films is.

Nadat ik dit stuk erover heb gelezen ga ik het zeker nog een keer bekijken, want hier zit meer in dan men denkt.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Volwaardige western. Eenvoudig, maar zeer verzorgd verhaal, mede dankzij de glansrol van Burt Lancaster.

avatar van clubsport

clubsport

een western die wat anders is als de gangbare western met soms best wat geweldadige scenes (tenminste voor die tijd denk ik dan ) .

Het draait hoofdzakelijk om het tactisch spel tussen de indianen die uit het reservaat zijn ontsnapt

en de cavelerie die met behulp van een scout en indianenkenner de achtervolging leid .

scorsese

Goeie film waarin een aantal soldaten jacht maken op een groepje ontsnapte indianen. Een vrij simpele opzet (de film is in feite een lange achtervolging), maar toch blijft het onderhoudend. Op sommige momenten een stuk gewelddadiger vergeleken met de gemiddelde western. Een redelijk spannende finale die zich op een mooie locatie afspeelt.

avatar van Collins

Collins

De apache Ulzana ontvlucht met een zevenkoppige groep indianen het reservaat en trekt rovend, moordend en verkrachtend door het Amerikaans-Mexicaanse grensgebied. De cavalerie zet de achtervolging in. Een stereotiepe western over goede cavaleristen en slechte Indianen lijkt aanstaande.

Gelukkig beslist regisseur Robert Aldrich anders. Hij distantieert zich van dit zwart-witte scenario. Ulzana’s Raid is geen moraliserende film over goed en slecht. De cavalerie bestaat in deze film niet uit goedaardige helden. Geen integere strijders die het als een plicht zien om voor de rechtvaardige zaak te strijden. Ieder mens is in deze film in staat om ziele- en lichamelijke pijn om te zetten in wreedheid gericht op een ander. Zowel de Indiaan als de edelmoedige cavalerist.

Aldrich houdt zich overigens niet in als het op de wandaden van de Indianen aankomt. Die laten niets aan de verbeelding over. Hoewel de gruweldaden van de Indianen hardvochtig en grof worden getoond, velt de film geen oordeel over zoveel slechtheid. De film houdt zich meer bezig met de vraag waarom Ulzana zich überhaupt gedwongen ziet om dergelijke drastische maatregelen aan te wenden. Het geweld is dan wel heftig, maar is niet gebaseerd op een beestachtige vorm van lust. De gewelddadigheden komen voort uit frustratie en angst. Ulzana’s angst om in het reservaat krachteloos weg te kwijnen en zijn identiteit te verliezen.

De film richt zich niet op de dapperheid en het prestige van zijn personages. De film richt zich veel meer op menselijke zwakheden. De film veroordeelt niet, maar etaleert slechts.

Tot slot nog even de fijne rol van Burt Lancaster als menselijke scout benoemen. Ook voor hem geen bovenmenselijke heldenrol, maar slechts een menselijke rol met menselijke zwakheden en sterkten.

Prima film.