Seksmisja (1984)

Polen
Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Juliusz Machulski
met Jerzy Stuhr, Olgierd Łukaszewicz en Bożena Stryjkówna

Twee mannen worden bij wijze van proef ingevroren voor drie jaar. In die drie jaar valt de aarde ten prooi aan een kernoorlog. Men vergeet de mannen te ontdooien. Jaren later ontwaken ze in een ondergrondse gemeenschap. Deze bestaat uit louter vrouwen. De man is uitgestorven. Door middel van vergevorderde technologie kunnen de vrouwen zich alsnog voortplanten. Albert en Maks ontkomen aan castratie en komen in contact met de vrouwen, die nog nooit een man hebben gezien....

Een van de leukste comedies die ik ooit gezien heb. Op het feit dat de hoofdrolspelers ingevroren worden na is het geheel ook realistisch gebracht. Zo zie je hoe de vrouwen reageren op iets wat ze nog nooit met eigen ogen hebben gezien.
Ik kom zelf uit Polen en daar is dit een van de klassiekers.
dikke 5 sterren

vind trouwens wel dat de beschrijving teveel verraad en dat het de film naar voren brengt als een van de vele sci-fi-filmpjes......... toch raad ik iedereen aan om deze film te bekijken

Slechte film.
Stupide verhaal, slecht acteerwerk, slap camerawerk, krakkemikkige art direction en amateuristisch slecht camerawerk. En ook nog eens een discutabele boodschap.

Tegen het einde zit er een aardige twist in het verhaal die doet denken aan The Truman Show en The Village, die veel later gemaakt werden. Snel daarna gaat het echter alweer mis.

Post apocalypisme verdient beter....

De film was mateloos populair medio jaren tachtig in Polen toen daar grote schaarste heerste (ook wel te merken aan de film die met zeer beperkt middelen gemaakt moest worden) en onvrede over het communistische regime. Het was een soort uitlaatklep voor de gemiddelde Pool want de film had een (nauwelijks) verhulde anti-communistische boodschap. Jerzy Stuhr was en is één van de meest populaire komische acteurs in Polen. Het feit dat de film ongehinderd door de censuur kwam was een teken dat het communistische regime aan het ontdooien was... Tegenwoordig cultfilm.

avatar van Vinokourov
Geweldige film Met beperkte middelen toch een mooie film neergezet met grappige karakters en een best hoge tietencount . 4,5*

Ik vond hem zeer geslaagd. Een tijd waarin weinig middelen beschikbaar waren en sowieso weinig mocht. Een tijd die wij ons niet voor kunnen stellen. En toch nog zo'n film kunnen maken.

Ik heb op een aantal momenten hard moeten lachen. En vond andere momenten origineel gedaan. De nudity was ook leuk om naar te kijken. Hier en daar was het verhaal langdradig en soms wel erg suf, maar dat mocht de pret niet drukken

Was iig een aangename verrassing. Ze moeten dit soort films in Nederland ook eens maken. Maar, na het debakel van Alles is Liefde (die ik kort daarvoor keek) verwacht ik eigenlijk helemaal niets meer.

avatar van zicht
Dit is een leuke film,heb hem vroeger wel eens gezien.Ik zou deze nog wel eens org willen aanschaffen,maar ben hem nog nooit tegengekomen.Is er misschien een user hier die weet of deze film ook in Nederland verkrijgbaar is,en bij welke winkel dan?

Check ebay. Accountje openen, paypal er tegenaan en binnen een week ligt ie in je bus.

avatar van Goldenskull
Deze een half jaar geleden ontdekt. Vanwege het verhaal potentieel een leuke film.

Maar wat een hoog cijfer op imdb joh, kwalitatief gezien zeker vreemd. Want de plastic en piepschuim decorstukken rammelen aan alle kanten. Toch hoeft dit absoluut geen doodsteek te zijn als je er lollige pulp mee weet te brouwen. Dit lukt deels. De humor is nogal slapstick en de aankleding is soms om van te huilen, maar verder wordt het wel leuk gebracht en verveelt het geen moment.

Aardig filmpje van Poolse bodem. 2,5*

avatar van Plan 9
grappige si-fi comedie met een feministische onderwerp heerlijk

Vond dit een zeer vermakelijke film. Het is wel comedy met hier en daar wat slapstick, maar er zit toch een verdomd ernstige boodschap in: dit is nou onze 'socialistische' maatschappij. Hoera. En de leden van onze communistische partij wonen in mooie huizen aan de kust. En liegen er maar wat op los over hoe vreselijk het in het kapitalistische westen is. En ons Russische broedervolk is er om ons te beschermen tegen die vuige Amerikanen en West-Duitsers. En geloof me, tachtig procent van de bevolking geloofde het, want tegen veertig jaar propaganda is niets bestand.

Grote schaarste in de jaren tachtig, zoals Pkmink zegt? Nou, ik heb een keer hondenvlees is een restaurant zitten eten in de jaren zeventig. Kwam er alleen te laat achter. Maar daar gaat het hier natuurlijk niet om. Knap hoe de makers dit aandurfden, want in 1984 was het regiem toch nog niet echt op z'n eind. Al kon er veel meer. Geen wonder dat deze film 'gevreten' werd. Al vrees ik dat de jongste generaties al geen idee meer hebben waar deze film eigenlijk over gaat. Maar ach, blijven er altijd nog die mooie meisjes met hun blote tietjes om van te genieten...