Hsiao Chuan Yi Chao (1979)

Alternatieve titel: The Fearless Hyena

Hongkong
Actie

geregisseerd door Jackie Chan en Kenneth Tsang
met Jackie Chan, James Tien en Dean Shek

Shing Lung (Jackie Chan) is een jonge man, die per ongeluk een gemene bende naar zijn grootvaders huis leidt. Zijn grootvader is de laatste 'Hsin-yi fighter', maar in een gevecht met de bende wordt hij gedood. Shing Lung heeft een enorm schuldgevoel en besluit 'emotional kung fu' te leren, om zo wraak te kunnen nemen.

neo (crew)
Totdat Chan serieus gaat strijden, is hij ontzettend irritant met zijn dwaze gedaante, net als die drie andere malloten. De humor zie ik liever vanuit een gevecht zelf komen, of eventueel even kort met die overduidelijk knipoog. Dit was echter een hel met een clown die pijnlijk ongrappig was. Tel daarbij op ook nog eens een Brits ingesproken stem van hem, erg ergelijk allemaal. Al vaker werd in een van zijn films bestaande filmmuziek gebruikt in de vorm van een hommage. Ditmaal Henri Mancini's The Pink Panther thema. 1.5 sterren

avatar van J.T.O
Goede film zonder al te hoge verwachtingen. Het is oud en het heeft een budget, verwacht nou niet al te veel van een B-martial arts film.

Jackie Chan op zijn jonge leeftijd en de gevechten zijn erg komisch weergeven.

Kijk geen dub, maar gebruik sub.

avatar van movie acteurs
Een goede Martial Arts film. Het tweede deel is beter. Maar toch is dit een goede Martial Arts film met mooie Kung Fu gevechten. 3,5.

avatar van movie acteurs
neo schreef:

Bij Half A Loaf of Kung Fu, Fantasy Mission Force en City Hunter is Chan ook zo'n clown en toch erger ik me er niet aan.

Vond het verhaal vooral niet zo goed en leuk, nogal simpel.

davez
Wat een vervelende flauwe humor ditto vechtscenes. Je kan dit wel verwachten bij Jackie Chan maar dit is echt te flauw. Geef mij maar Wheels on Meals of Armour Of God 2 bijvoorbeeld

melchior7
Ik snapte geen bal van dat verhaal zeg, sjongejongejonge wat een flutverhaal..
Deel 2 lijkt me een stuk leuker, maar heb ik nog niet gezien.. iemand die ik kende zei tegen mijn dat Deel 2 nep is ofzo..

Maar het eindgevecht is wel Prima hoor..

*2,5

Jackie Chan en de Pink Panther

Normaal gezien was het gisteravond het plan om Drunken Master te zien maar vanwege technische problemen konden we die titel niet kijken. Op naar Snake in the Eagle's Shadow maar ook daar ondervonden we een aantal problemen waardoor we naar de volgende titel gingen. Dat was deze The Fearless Hyena maar ik had toch liever één van de twee andere titels gezien want dit is redelijk teleurstellend.

Dat is vooral te wijten aan enorm vervelende personages in het eerste deel van de film. The Fearless Hyena heeft een redelijk chaotisch verhaal, iets wat op de koop toe met de soms onverstaanbare dub nog onduidelijker werd, en het wordt er met types zoals Stoney Egg, the Great Bear en Iron Head echt niet leuker op. Verre van zelfs, want het irriteert enorm. Ook heel de opzet van Chan die allerlei jobkes gaat uitvoeren om geld te verdwijnen, werkt langs geen kanten. Gelukkig verdwijnt deze idioterie halverwege de film en krijgen we een vermakelijke film rondom een klassiek Jackie Chan thema. Alleen blijkt daar ook wel wat mis te lopen want persoonlijk vond ik de vechtstijl van Chan op het einde van de film (de zogenaamde emotionele kung fu) maar vrij belachelijk en één van de slechtste climaxen die ik al ben tegen gekomen in dit oudere werk van Jackie Chan. Waarom dan toch nog die 2.5*? Wel, voornamelijk omdat er tussen alle Three Stooges-achtige humor (die ik anders wel kan waarderen maar hier werkt het niet) nog wel een aantal leuke scènes zitten. Chan die zich als vrouw verkleed en dan een pak rammel uitdeelt is leuk en het hoogtepunt is het chopstick gevecht tussen Chan en zijn meester.

Na een aantal successen kreeg Chan de gelegenheid om zelf het script te schrijven en te regisseren. Lei Wo kwam er bij het regisseren sinds lang eens niet aan te pas, ik vraag me dan ook af vanwaar MovieMeter dit haalt (misschien een verwarring met deel 2) maar het is ergens wel eens een verademing om een andere regisseur zich eens te laten vastbijten in het kung fu genre. Met Chan heb je dan logischerwijs ook een goede keus en hij weet het in het algemeen wel mooi in beeld te brengen. De gevechten variëren van redelijk (al komt dat door de vechtstijl) tot heerlijk uitgevoerd. Chan blijft op zich geen geniale acteur maar als kung fu dude is hij in ieder geval wel erg vermakelijk om naar te kijken. Erg blij ook dat James Tien hier wederom in meespeelt. Moet zowat de meest gebruikte bijrol acteur zijn in de Chan films, al bestonden de eerste films praktisch altijd uit dezelfde cast, maar wel één die altijd een indruk nalaat. Dean Shek, hier nog gecrediteerd onder Shih Tien, heeft ook nog een vermakelijk klein rolletje als begrafenisondernemer. Wel leuk trouwens om nog een aantal bekende muziekstukken te horen. Dit gebeurt wel meermaals in de Jackie Chan films (Snake & Crane Arts of Shaolin gebruikte de muziek uit Monty Python) maar de muziek uit de Pink Panther past hier wonderwel.

Op Imdb zijn ze zot van The Fearless Hyena maar ik kan me gelukkig meer vinden in de smaak van de mede MovieMeter gebruiker. Chan haalt zijn slapstick wederom boven maar doet dit op een vrij vervelende manier. Het zijn echter de irritante bijrollen (en verschrikkelijke dubbing want de dialoog van The Great Bear is werkelijk niet te verstaan) en het gebrek aan geslaagde climax die de film compleet onderuit halen. Gelukkig zijn er nog een aantal pluspunten te vinden in een aantal geslaagde choreografieën.

avatar van witboek
Den twee heeft ongeveer hetzelfde einde.

Toffe verrassing.

Deed me wat denken aan de eerste Drunken Master. Shaw Bros-achige taferelen, wat wil zeggen geen al te groot budget, goedkope kostuums en een verhaaltje dat al 10 keer herschreven is als "nieuwe film", maar met waardige martial arts kunstjes.

En Chan laat zich hier toch écht van z'n beste kant zien. Speelse choreografieën die bijna eindeloos doorgaan, vaak ook in indrukwekkend lange takes opgenomen. In het begin is het nog een beetje zoekend (zoals vaak het geval bij dit soort films, de hoofdpersoon is dan volgens het verhaal nog niet bekwaam genoeg), maar de gevechten tijdens het laatste half uur zijn grandioos, zo ook tijdens de trainingen halverwege.

Echt genoten van de vreemde stances en het constante gedodge van Chan, hij mag de mosterd dan wel bij Yuen gehaald worden, het is duidelijk dat hij in deze film voortbouwt op hun aanzet. Buiten de martial arts en de humor om valt er niet zoveel te beleven, maar dat wordt dan ook kundig tot een minimum beperkt.

Edit: en kijk toch geen dubs van deze films, begrijp dat ze anders misschien wat lastig te vinden zijn maar het is onmogelijk ze zo degelijk op waarde te schatten.

Waar komt die regiecredit van ene Tsang nou weer vandaan? Lijkt erop dat iemand zich enige tijd geleden heeft uitgeleefd met het toevoegen van allerlei zinloze co-regisseurs.

Staat op andere plaatsen ook als co-regisseur gecredit (Amazon, Mubi). Vaak niet zo makkelijk om te achterhalen welke regisseurscredits daadwerkelijk de moeite zijn om toe te voegen en welke niet, maar het is duidelijk niet zomaar uit de lucht gegrepen.

Op Imdb staat ie niet en op de op- en aftiteling van de film ook niet. Valt me op dat er steeds meer assistent regisseurs en dergelijke op de site een volwaardige credit krijgen. En tegelijk een Buster Keaton dan weer niet op het moment dat ie niet genoemd wordt op de optiteling (terwijl ie Steamboat Bill Jr toch echt heeft geregisseerd). Dan wordt opeens heel strikt Imdb gevolgd.

avatar van Metalfist
Imdb is op gebied van Aziatische films dan ook een drama

Even terzijde:
Onderhond schreef:
Is toch ook iets waar ik ondertussen wel mee akkoord ben. Heb een groot deel in mijn beginperiode gedubt gezien, maar zou ze nu nog niet met een stok willen aanraken bij wijze van spreken.

Op de op- en aftiteling van de film wordt ook alleen Jackie Chan genoemd.

Hier meer uitleg. Waaruit je bijna zou kunnen afleiden dat Chan eerder de co-regisseur is.

Meer uitleg waaruit iets blijkt zie ik niet. Het staat wel zo benoemd ja. Anderen bronnen zeggen weer iets anders. Maar we houden dan opeens dus niet imdb aan begrijp ik?

kungfufilms, kung fu film, kung fu films, kungfufilm, HongKong, Hong Kong, Shaw Studio, Jet Li, Jackie Chan, film recensies, filmrecensies,Golden Harvest, documentaires, China, Kung Fu, kung fu, Kungfu

Hebben ze nou echt de film samen geregisseerd, is er een splitsing omdat de een verantwoordelijk was voor de choreografie van de actiescenes, was die Tsang eigenlijk meer een toezichthoudend producent? Was de een meer een assistent regisseur? Of zijn er verschillende sites die elkaar verkeerd napapegaaien? Er is geen touw meer aan vast te knopen.

Maar wel een aardige, ietwat onevenwichtige, film.

mister blonde schreef:
Meer uitleg waaruit iets blijkt zie ik niet.
Er staat toch het volgende?
Upon Chan's return to Lo Wei's studio, Lo tried to replicate the comedic approach of Drunken Master, producing Half a Loaf of Kung Fu and Spiritual Kung Fu. He also gave Chan the opportunity to co-direct The Fearless Hyena with Kenneth Tsang.
Dat terzijde, denk ik dat we het bij dit soort Chinese films nooit helemaal zeker zullen weten. Zeker bij een type zoals Lo Wei waarvan werd gezegd dat hij eigenlijk meer sliep op set dan dat hij regisseerde. Veel films staan op zijn naam, maar dat zou dus niet helemaal terecht zijn.

Poster (op hkmdb, de site die ik bij Chinese films meer vertrouw dan Imdb) maakt trouwens ook geen vermelding van Tsang.

Dat heb ik wel gelezen, maar dat is toch geen uitleg over de rol van Chan? Het wordt nog een keertje benoemd. Maar waarom wordt nu opeens imdb niet aangehouden?