Enemies: A Love Story (1989)

Verenigde Staten / Canada

geregisseerd door Paul Mazursky
met Ron Silver, Anjelica Huston en Lena Olin

Een afstandelijke Joodse intellectueel wist tijdens W.O.II uit handen van de nazi's te blijven. Nu, in 1942, leidt hij een dubbelleven in New York, waar hij getrouwd is met de vrouw die hem in de oorlog beschermde. In de tussentijd zet hij de bloemetjes buiten met een uitdagende, getrouwde andere vrouw. Wanneer zijn doodgewaande eerste vrouw plotseling opduikt stapelen de problemen zich helemaal op.

Mooie poetische film met drie prachtige vrouwenrollen.

Aardige film waarin een man het door omstandigheden voor elkaar krijgt om met drie vrouwen tegelijk getrouwd te zijn. De opzet is toch best geloofwaardig uitgewerkt, maar het zakt soms wel wat in. Niet te zwaar gebracht, ondanks het recente oorlogsverleden van de personages. Vooral een mooi tijdsbeeld (de Joodse gemeenschap in het naoorlogse New York).