The Hit (1984)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Stephen Frears
met Terence Stamp, John Hurt en Tim Roth

Als Willie Parker een aantal mafia companen verlinkt acht hij het raadzaam naar Spanje te verkassen, bang als hij is voor wraak.Tien jaar lang bereidt hij zich daar voor op z'n executie.Twee huurmoordenaars die het vonnis van Parker moeten voltrekken komen in de vreemde situatie dat zij een man moeten ombrengen die volledig op zijn dood is voorbereid. Parker is de vriendelijkheid zelve. Als vervolgens de politie lucht krijgt van de situatie en er ook nog een prachtige Spaanse dame zich in het spel mengt raken de huurmoordenaars totaal verward.

36 BERICHTEN 9 MENINGEN
avatar van Octo
geplaatst: 14 februari 2012, 20:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het leek lang af te stevenen op een niet al te indrukwekkende maar acceptabele gangster-roadmovie. Ware het niet dat het einde waarin de in leven gelaten vrouw toevallig door het raam staat te kijken waar Hurt langsloopt iets te gortig was voor een voldoende.

avatar van Toontje G
geplaatst: 4 mei 2013, 01:11 uur [permalink]
Bijna 30 jaar na dato gekeken, wat een geweldige film. Niet wat betreft beeld en actie maar wel wat betreft het verhaal en de acteurs, de typische Britse humor en het verrassende plot. Een echte aanrader

geplaatst: 27 januari 2014, 13:33 uur [permalink]
Trage, stemmige, eigenaardige en onwaarschijnlijke psychologische misdaadthriller. Er wordt wat afgekletst (nutteloos), maar de regisseur vergat dat de kijker zich ook moet kunnen identificeren met de onverkwikkelijke personages. In ieder geval werd mijn geduld danig op de proef gesteld. De cast speelde sterk en de (achtergrond)muziek van Eric Clapton was prachtig (hetzelfde gold voor de beelden van het Spaanse landschap).

avatar van de grunt
geplaatst: 13 november 2014, 02:01 uur [permalink]
Een van de meest onderschatte & onderbelichte gangsterfilms aller tijden. Zeer effectief genrestuk met een epische cast.

'Het kan zo simpel zijn'
Relatief weinig middelen en toch hiertoe in staat zijn.
Het is weinig regisseurs gegeven.

Ik heb genoten, John Hurt is nooit beter geweest.

Meesterwerk.

avatar van Vinokourov
geplaatst: 22 februari 2015, 12:38 uur [permalink]
Eenvoudig gangsterfilmpje en dat is wel prettig voor de verandering. Willie Parker (Terence Stamp) heeft de benen genomen naar Spanje nadat hij als kroongetuige heeft gespeeld. Op een gegeven moment wordt hij gekidnapt door John Hurt en Tim Roth en hij ondergaat dat eigenlijk vrij relaxed en nuchter. Het wordt voor de kidnappers allemaal nog gecompliceerder als ze ook nog een jonge dame mee nemen tijdens hun roadtrip door Spanje. Rollen zijn goed gecast en de dialogen zijn wel aardig om te volgen en op het eind heeft het nog wat leuke wendingen. Weinig mis met deze film dus!

avatar van Insignificance
geplaatst: 11 augustus 2015, 13:01 uur [permalink]
Tim Roth's melkmuil. Lachen als hij de eerste keer in beeld komt en dat is ook zo ongeveer het moment dat de film gaat draaien. Ietwat stroef uit de startblokken, maar eenmaal in de auto ontspint zich een eigenzinnig ritje. Spanje staat er af en toe mooi op en met de nonchalante houding van Stamp heeft het nog een troef te pakken. Niet alleen de twee ontvoerders die zich afvragen wat de man bezielt.

Geweldig hoe Willie ze al dan niet bewust bespeelt. Zet de interactie tussen de vier in een geheel eigen daglicht. Leuk overhead shotje bij het pompstation en Frears bewijst zich als geraffineerd verteller als hij Hurt's personage stilletjes aan naar voren schuift. Een film die wat maakt van z'n karakters en zo heel wat verder reikt dan zomaar een misdaadverhaaltje. Boeiend met een sterke bezetting.