Eat Pray Love (2010)

Drama / Romantiek
133 minuten / 140 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ryan Murphy
met Julia Roberts, Javier Bardem en Richard Jenkins

Ellzabeth Gilbert (Julia Roberts) heeft alles wat een moderne vrouw zich maar kan wensen: een echtgenoot, een huis en een succesvolle carrière. Maar in plaats van gelukkig te zijn wordt ze overspoeld door paniek, verdriet en verwarring. Net gescheiden besluit Ellzabeth een radicale stap te nemen: ze gaat een jaar lang alleen op reis. Op haar zoektocht naar evenwicht en geluk bezoekt ze Italië, India en Indonesië. Italië staat in het teken van eten en daar leert ze la dolce vita kennen, in India schrobt ze tempelvloeren en leert ze de kracht van meditatie kennen en in Indonesië de balans tussen ernst en lichtvoetigheid – en ontmoet ze haar grote liefde in Bali.

• zaterdag om 06:15 uur op TV (RTL4)

Prima verfilming van een boek dat meer hype is dan kwalitatief goed geschreven.

Had de film eigenlijk 2,5* toebedeeld maar Javier Bardem voegt, ondanks zijn kleine rol, zoals eigenlijk altijd zoveel toe dat ik deze film drie sterren geef.

Nogmaals; Bardem is de koning. Deze alleskunner maakt elke film waarin hij acte de présence geeft kwalitatief beter.

avatar van Zeriel
Een zwaar gesponserde vakantietrip voor Julia Roberts. 60$ miljoen...?!!, voor dit wanprodukt, echt belachelijk. Mooie plaatjes, maar ik kijk dan nog liever naar National Geografic.

Leuk dat Javier Bardem nog komt op draven op het eind, maar dat kan de film niet meer redden, sowieso is zijn bijrol vrij cliché. Overigens dit alleen nog mee gekregen door flink door te spoelen, na een kwartiertje ofzo.

avatar van miranda1501
Aardige film maar geen aanrader. De mannen die erin meespeelde waren wel lekker dus vandaar evengoed nog 2,5 sterren.

Zeriel schreef:

Als je de film flink hebt doorgespoeld heb je de film feitelijk niet gezien. Hierdoor is jouw mening en je beoordeling niet serieus te nemen.

avatar van RedSquare
Kwalitatief mooie film. Het verhaal echter....

Twee uur lang Julia Roberts die hysterisch roept "ik weet niet wie ik ben". Als je daar van houdt een prima film.

avatar van Timothyvdmeer
m@rtijn schreef:
Wat een saaie film , ik heb 'm niet af kunnen kijken

avatar van missl
Pruillipje Julia gaat op zoek naar zichzelf en dat duurt allemaal wel heeeeeel lang.

avatar van Zeriel
Timothyvdmeer schreef:

dan moet je ook niet stemmen!

Natuurlijk wel. Of ik moet slechte films helemaal gaan kijken, of ik mag geen lagebeoordeling geven.
Ik ben geen masochist, en ik de meeste films laten zich goed beoordelen na het zien van het eerste half uur, en soms zelfs al sneller.

avatar van mnrk
Een echte "feel-good" film....

De film zit vol met ongelooflijke mooie beelden van plaatsen/landen waar de film zich afspeelt...het verhaal is ook goed te doen. Het middenstuk in India is af en toe iets te langdradig, maar Rome en Bali maken dat helemaal goed.

En natuurlijk is Julia Roberts uitermate geschikt voor dit soort films...Javier Bardem speelt gewoon zoals we van hem altijd kunnen verwachten = goed.

avatar van m@rtijn
BlueJudaskiss schreef:

Nóg meer?!

Die (film)man van haar heeft het nog knap lang uitgehouden met megamuts Roberts. Ik had er na een half uur al genoeg van.

Tja...mensen die op zoek zijn naar zichzelf, Om daar iets leuks van te maken heb je toch echt Woody Allen nodig.

De mooie plaatjes waren goed belicht en scherp. Daar kan je niks van zeggen. Maar daar heb je fotoboeken/planet earth voor.

avatar van *film fan*
matige film.
had meer verwacht

avatar van Rascal
Los van het hoge 'chickflick' gehalte, worden er best wel mooie 'levenslessen' vermeld. En ja vooral niet kijken als je een vreetkick hebt ofzo

avatar van jikamajoja
Het boek vond ik nog redelijk te pruimen, maar de film is echt waardeloos. Een zwaar gesponserde vakantietrip voor Julia Roberts : 60 miljoen dollar voor dit wanproduct,
echt schandalig. Je kan naar deze film kijken voor de mooie beelden van Italië, Indië en Indonesië, maar je kan daarvoor beter kijken naar een reeks van "National Geografic".
Leuk dat Javier Bardem op het eind nog komt opdraven, maar dat kan de film niet meer redden ;
zijn bijrol was sowieso vrij cliché. Jammer !

ik houd van deze soort films.. 4.5* gegeven

avatar van mystica
Beetje langdradige film met op zich wel een mooi onderwerp. De film viel me echter wat tegen, het duurde erg lang.

De rol van Julia en haar tegenspelers was aardig, de omgevingen waren schitterend maar het verhaal duurde te lang en had wat mij betreft meer diepgang mogen hebben.

Ik vond het een prachtfilm!
Ja mensen hebben wel gelijk, dat het een beetje langdradig was. Maar de inhoud en de boodschap over het leven vind ik mooi en goed verflimd!

avatar van Psyché et Amor
Doordat de beoordeling zo laag is ging ik er met lage verwachtingen in maar het viel me alles mee.
Voor het verhaal hoef je deze film misschien inderdaad niet te kijken.. maar desondanks heb ik er zeker wel van genoten. Deze film moet het hebben van de mooie beelden en de sfeer.
Mooie landschappen, prachtige steden, leuke mensen en lekker eten! Voor mij hoeft het verhaal niet waanzinnig doordacht te zijn als de film op andere gebieden wel heel goed is.

Waarschijnlijk speelt het ook wel mee dat ik zelf een enorme Italië fan ben en ook heel graag een keer naar Bali zou gaan.

rose
Goh, wat is deze film hier ondergewaardeerd.
Damn...ben helemaal van mijn stuk gebracht.!
Misschien moet je de vele wijsheden van het leven beleefd hebben om deze film te kunnen waarderen.
Vind het totaal geen cliche film, zoals velen dat hier wel vinden. Eindelijk eens een film die zich dieper in de gevoelens stort dan de meeste... Mijn hart huilde mee...

avatar van Katharina
Een film die ik al heeeel lang heb liggen, maar steeds geen zin had om te kijken. Maar hij bleek eigenlijk best wel goed te zijn! Wel erg lang...maar daarvoor is een lange treinreis handig

avatar van SolidKevin
Zo beleefde ik de film:

Vomit, self-flagellation, hate

avatar van BlueJudaskiss
rose schreef:

Ghehehe... ik heb gelezen dat de betreffende dokter in Bali nu goud geld verdient door elke keer dezelfde onwaarheden op te hangen aan Westerse dames.

avatar van yeyo
Geweldig!

rose
BlueJudaskiss schreef:

Dat was in de film al duidelijk!

Ik heb net gezien!!! was wel mooi vond ik

Wat mij betreft een heerlijke film. Hij is vrij lang, maar wanneer je toe bent aan even helemaal niets een goeie ontspanner. Ook prima methode om alvast te verheugen op m'n reizen.

avatar van miss_efron
Leuke film met een voorspelbaar einde,veel gezien en bijgeleerd over rome,indonesie en bali!

Timothyvdmeer schreef:

dan moet je ook niet stemmen!

Ik heb ook wel eens een film niet kunnen af kijken, omdat ik 'm te slecht vond. Mag je dan niet stemmen? :-?

Zelfs Julia Roberts kan een langdradig verhaal niet continue onderhouden.
'Eat, Pray, Love' is een mooie film met prachtige beelden en een interessant hoofdpersonage. Ryan Murphy's film is, in tegenstelling tot zijn serie, een oase van rust en personage ontwikkeling.
Roberts is sterk in de rol van Elizabeth. Een perfecte keuze om de film te dragen. Samen met haar maak je een interessante tocht langs alle kanten van haar persoonlijkheid terwijl je ziet hoe een sterkere vrouw wordt. 'Eat, Pray, Love' is een visitekaartje voor vrouwen en emotionele ontdekkingsreizen. Roberts' aanstekende glimlach en ingetogen spel maken dat alleen maar beter.
Maar de film duurt lang. Erg lang. Het brengt rust en eenvoud aan het verhaal en versterkt de belevenissen op sommige momenten. Maar het rekt ze ook te veel uit. Sommige scènes zijn compleet overbodig en hoewel ze allen een puzzelstukje vormen in Elizabeth's ontwikkelingen, zijn ze compleet vergetelijk. Met een speeltijd van 133 minuten is 'Eat, Pray, Love' pittig om door te komen. Mij heeft het een jaar vol kijkpogingen gekost. Het was de eerste film in de bioscoop waar ik ooit halverwege uit weg ben gelopen.
Dat wil niet zeggen dat de film geen mooie reis is door de wereld en het personage van Elizabeth. De personages die ze ontmoet zijn divers en interessant, de dingen die ze mee maakt verrijkend en boeiend. Zeker tegen het einde begint de film te bloeien, ook omdat je na twee uur nostalgisch redelijk begint te worden over de dingen die je gezien hebt.
Een film als deze moet gemaakt worden. Het is een leuke, uitgediepte reis door een personage en diens wereld. Elizabeth's worstelingen met zichzelf zijn enigszins herkenbaar voor iedereen, man of vrouw. Want, er moet toch meer zijn?
Er is inderdaad meer, maar 'Eat, Pray, Love' is zowel het bewijs als het tegenargument dat "meer" niet altijd beter is.

avatar van Suleika1
Deze film is echt zwaar ondergewaardeerd hier! Ik moet toegeven, op het begin had ik even nodig in de film te komen en dacht ik ook: hmm dit wordt niet zoveel... Maar daarna! Wat gaf de film me weer een heerlijk spiritueel gevoel, zoals ik dat ook van het boek ervaren had. Wat ik niet zo verwacht had, want meestal stelt een film me teleur na het boek gelezen te hebben. Maar de beelden, de spirituele reis, het echt beleven van Italië, India en Bali, de interessante verschillende personages die allemaal hun eigen levenslessen meebrengen, ik vind het heel bijzonder! Natuurlijk moet je wel van dit soort films houden! Het is geen compleet aan elkaar gebreid verhaal, maar meer opgebouwd uit verschillende stukjes. Ik vond dat heel erg mooi, het maakte het voor mij echt een reis waarvan ik genoot. Gewoon het zalige simpele beleven van de verschillende bestemmingen, het gaf mij een goed gevoel! Terwijl ik toen ik de film aanzette, toch behoorlijk rusteloos was! Als een film mij dan zo rustig kan maken, vind ik dat een hele prestatie! Ook vond ik de film helemaal niet te lang, maar precies goed! Het had zeker niet korter gemoeten, want anders waren bepaalde mooie boodschappen niet zo goed overgekomen naar mijn idee! De film had me echt te pakken bij India vooral, en dan het karakter van Richard uit Texas vond ik echt geweldig! Zo zaten er in elk land ( elk deel van de film dus ) bepaalde voordelen en heerlijke personages wat het geheel voor mij toch een gebakje van een film maakte ( en ja, honger krijg je er ook wel van, dat wel ). Maar je moet er gewoon echt van houden! Mensen die meer actie en een duidelijker aan elkaar gebreid verhaal zoeken en niet zo in zijn voor een spirituele levensreis, die moeten deze film maar niet bekijken, want ze zullen het toch slecht beoordelen. En dit verklaart waarschijnlijk waarom deze film hier zo ondergewaardeerd is.