Eat Pray Love (2010)

Drama / Romantiek
133 minuten / 140 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ryan Murphy
met Julia Roberts, Javier Bardem en Richard Jenkins

Ellzabeth Gilbert (Julia Roberts) heeft alles wat een moderne vrouw zich maar kan wensen: een echtgenoot, een huis en een succesvolle carrière. Maar in plaats van gelukkig te zijn wordt ze overspoeld door paniek, verdriet en verwarring. Net gescheiden besluit Ellzabeth een radicale stap te nemen: ze gaat een jaar lang alleen op reis. Op haar zoektocht naar evenwicht en geluk bezoekt ze Italië, India en Indonesië. Italië staat in het teken van eten en daar leert ze la dolce vita kennen, in India schrobt ze tempelvloeren en leert ze de kracht van meditatie kennen en in Indonesië de balans tussen ernst en lichtvoetigheid – en ontmoet ze haar grote liefde in Bali.

avatar van tal1b
TM Scarface schreef:
Mooie locaties en shots en goed camerawerk en

mee eens, aardig geacteerd ook.
voor de rest was 't behoorlijk saai, vooral gezien de lengte vd film!!

Ryan Murphy, de regisseur van dit verhaal, kreeg de filmrechten in handen, scheef het script en verkocht script en zichzelf vervolgens aan Sony Music, de eigenaar van Columbia.
De man heeft een behoorlijk aantal missers op z'n naam staan, feitelijk is hij een journalist die per toeval in de 90er jaren een script aan Spielberg verkocht en daarna in de filmindustrie bleef hangen.
De auspiciën waren daarom al bij voorbaat niet goed voor Roberts en dat bleek ook uit de genadeloze kritieken uit de beroepswereld. Desondanks klokte de film $200 miljoen tegen een kostenplaatje van $ 60 miljoen. Verdient werd erdus nog wel.
Een goed boek als grondslag en een goede cast had een heel ander soort film moeten opleveren in plaats van dit wanproduct. De Italiaanse episode gaat nog, die van India is ronduit afschuwelijk en de Baliperiode, tja ......
Voor het enorme budget een uiterst mager resultaat.
Eerst een half uur gezeur over mannen en echtscheiding in NY, dan een niet onvermakelijke periode in Italië - die heel wat beter gecinematografeerd had kunnen worden - en op 1.03 staan we in India in een Baghwan-achtige atmosfeer vloeren te boenen.
Wat je vermakelijk noemt ......
Dan nog die irritante flashbacks en derhalve opnieuw een fiasco voor Roberts.

avatar van DeDenker
Hollywoodiaanse diepgang in het leven van een succesvolle Amerikaanse vrouw. Moeten we de essentie van de film gewoon simpel houden door te zeggen dat het leven voor sommige mensen veel meer bied dan geld en succesvol zijn...?

Julia Roberts is natuurlijk een Big Name voor een film, waardoor veel mensen van te voren al klaar staan met hun vooroordelen. Misschien is het weleens goed om zonder al die vooroordelen van namen een film te bekijken. En wellicht scheelt het ook in mijn visie dat ik in Azie ben geweest en de vibe heb gevoeld.

Ik ben van mening dat dit een leuke, aardige film is, maar geen pareltje. De beelden van de landen (net nog in Rome geweest en drie maanden geleden in China) zijn gewoon mooi, de verhaallijn misschien wat oppervlakkig. De film duurt aardig lang, wat mij niet stoorde overigens, doordat vooral het einde (De Liefde) erg werdt uitgedikt, wellicht iets te Amerikaans... Leuke vermakelijk film met wat diepgang...

avatar van erpunited
Damn wat duurde die film lang. Super langdradig. Weinig actie en intens traag. Het enige mooie in de film is de omgeving. Die was super.

avatar van olimar777
wat een saaie lange film zeg.
Mooie locaties,dat wel maar waar gaat dit nou helemaal over

avatar van andijvie
Het zegt genoeg dat ik en m'n vrouw ons na 1.5 uur afvroegen hoe lang de film eigenlijk duurde.

Als je terwijl je een film aan het kijken bent op de stoel gaat draaien dan is er iets mis.
Een film kan nooit te lang duren mits de film erg boeiend is en dat was Eat, Pray, Love maar met momenten.

avatar van Kevv1990
Erg interessante film met een aantal leuke culturele aspecten. Ik persoonlijk vond 140 minuten wel te lang. Heb regelmatig op de timer van de DVD-speler gekeken om te kijken hoe ver ik was.

Het verhaal kon me niet echt boeien. Te traag en een wat slap verhaal. De omgevingen waar de film gemaakt is zijn wel wonderbaarlijk mooi.

avatar van DeDenker
Opvallend dat veel mensen de film te lang vonden duren... Ik zelf had daar namelijk geen enkele moeite mee...

arnaudvisser
Een hele mooie film. Samen met mijn liefje hebben we genoten

Zelden zo'n saaie en nietszeggende film gezien. Eat, Pray en Love wil een film zijn over een vrouw (Julia Roberts) die haar leven omgooit, op reis gaat, tot nieuwe inzichten komt en haar leven leert waarderen. Dat komt echter totaal niet over. De film blijft constant aan de oppervlakte hangen en de steeds weer terugkerende flashbacks als Roberts tot een nieuw inzicht komt worden zo geforceerd gebracht dat plaatsvervangende schaamte opborrelt. Prima als reclamefilmpjes voor Rome, India en Indonesië maar als film één van de slechtste die ik in tijden zag.

Ik ken een paar vrouwen zonder eigen mening die weglopen met deze draak.
Alsof aan jezelf denken tenmidden van zoveel armoede, normaal is.

Bah, onsympathiek figuur in die film.

Vooral omdat ik de meeste plaatsen ook zelf heb bezodht aanvaardbare film voor mij.
Wel wat te lang en Julia weet nog steeds niet wat zij in haar leven wil doen

3.0

avatar van AsparnA
Heerlijke film om naar te kijken. Film duurde wel lang, mede omdat er wat uitgerekte saaie stukken zijn. Nergens je druk om maken, genieten van wat je hebt.. en een lach op je gezicht. En dan vind je ook je prins op witte paard.. wat wil je nog meer

Acteerwerk van Julia Roberts is geweldig. De overige personages wat minder. Het verhaal is soms wel verwarrend, en te veel blah-blah scenes..

avatar van Jerry1981
Ik zal deze film geen cijfer geven omdat ik hem niet heb afgekeken. Ik heb het een half uur volgehouden totdat ze hardop begon te bidden. Tenenkrommend.

avatar van aSMoDeuS
Been there, done that en een stuk beter ook. Pretentieus geneuzel en een totaal ongeloofwaardige rol van mevrouw Julia 'Breedbekkikker' Roberts.

avatar van wenna89
Was wel een leuke vrouwenfilm. Ik heb wel moeite met de spiritualiteit, ik vind het oppervlakkig, dat is dan wel weer jammer. Ik heb moeite met mensen die heel ver weg gaan om op zoek te gaan naar zichzelf alsof dat daarvoor nodig is.

wenna89 schreef:

Ja dat zweverige gedoe... snap wat je bedoeld.
Lijkt wel een secte

Een film die 133 minuten nodig heeft om daar te eindigen waar het begon. En voor de rest wat gegoochel met de verlangens van je hart, het gerief van overpeinsingen, spiritualiteit en meditatie, enkele clope-ups van de ondergaande zon, een strijd vol tranen om vrij te komen van de man en een moeilijke weg om de confrontatie aan te gaan met een minderwaardigheidscomplex. Daar krijg je een film wel mee vol. HELP!!!!

gauke schreef:

Niks voor mannen deze film he?!

avatar van BlueJudaskiss
Ik heb normaal niets tegen vrouwenfilms - ik heb er zelfs een boek over, maar dit ging toch echt te ver. Gauke heeft het erg mooi verwoord.

avatar van AsparnA
Ik vind het ook een vrouwenfilm. Ben zelf een vrouw, ik kan me zelfs niet bij voorstellen dat echte mannen deze film heel goed vinden

avatar van Elineloves
Ik voelde lange tijd een drempel voor deze film. Toen mijn vriendinnen vroegen of ik deze mee ging kijken in de bioscoop, heb ik vriendelijk afgeslagen. Sowieso omdat het verhaal me niet aansprak, maar vooral vanwege Julia Roberts. Ik heb iets tegen haar. Ze is voor mij geen prettige verschijning om naar te kijken, en ik betrap mezelf er op dat ik haar vaker met dieren probeer te vergelijken. Of het nou die grote mond is, haar bambi-hoofd of haar vervelende stemgeluid, ik weet het niet. Ik kan niet veel met deze vrouw.

Ik hou er niet van, dat zweverige gedoe waarbij een zoektocht wordt begonnen naar innerlijke rust, zelfacceptatie en dat ook nog eens in een zeer traag tempo.

Het is saai, vervelend, niet interessant en het personage van Roberts is met haar narcistische en ironische trekjes een regelrechte dooddoener. Ze is egocentrisch en blijft dit ook, hoe wil je dan een band met deze vrouw opbouwen? De clichés spatten er tegelijkertijd ook nog eens vanaf en het lijkt alsof er geen moeite is genomen om de oppervlakkigheid uit de film te halen.

James Franco en Javier Bardem zijn prettige verschijningen die de film nog enigszins redden. Met deze mannen voel je nog een béétje connectie, iets wat je bij Elizabeth (zeikwijf eerste klas) mist.

Ik mag dan wel een vrouw zijn, maar dit wist me niet te bekoren. Nietszeggend en bovendien veel te lang. Zelfs de mooie beelden wisten niet te bekoren, omdat er een naar, Amerikaans nasmaakje bij achterblijft.

avatar van Atomaster
Ben geen fan van dit soort films maar mijn vrouw wou hem zien en uiteindelijk vond ik het toch een redelijke film, omdat ik een fan ben van italie. Lekkere muziek. Het verhaal gaat uiteindelijk nergens heen. Ben trouwens een man, misschien daarom.

movieleaks
Om met Saskia te spreken: ik vind het boek beter. De film is echt minder en dat is heel jammer.

avatar van LeenLief
De eerste 15 minuten van Eat Pray Love heb ik de neiging moeten onderdrukken om de dvd-speler uit te zetten. De film begint namelijk met een monoloog van Julia Roberts, er kwam maar geen vaart in. Naarmate de film vordert zal die vaart er ook niet in komen, maar de mooie beelden, de gevarieerde muziek en de dus wel (te) rustig voortkabbelende verhaallijn maken veel goed!

De film is gebaseerd op het boek van Elizabeth Gilbert. Of het boek helemaal wordt gevolgd weet ik niet, ik heb het (nog) niet gelezen. De rode draad in het verhaal maakt de film leuk: eat in Italië, pray in India en love in Bali. Het eerste stukje in New York is saai en mocht van mij een stuk korter, al is de problematische relatie in deze stad natuurlijk wel nodig als inleiding voor de zoektocht die leidt naar de drie andere landen. Als de reis begint, komt Roberts ook beter in haar rol. De interactie met de mensen die ze in alle landen ontmoet wordt mooi uiteengezet. Ook al zijn het soms lange dialogen, springt het her en der iets te veel van hot naar her en wil je af en toe Roberts door elkaar schudden van frustratie, de humor die wordt gebruikt kon ik wel waarderen. De beste bijrol is die van Richard Jenkins als Richard from Texas!

Indien je een geduldige kijker bent (worstel je door New York heen, daarna is het wel genieten) en houdt van mooie (cultuur en natuur)beelden, is deze film toch zeker wel het kijken waard! Verwacht geen diepgang en echte spiritualiteit, maar gewoon een relaxt filmavondje! Koop daarna de soundtrack (met prachtige liedjes van Neil Young, de Gilberto's (João en zijn dochter Bebel) en Eddie Vedder) en ga naar de site van de film voor mooie plaatjes en quotes om zo nog langer na te genieten van de exotische sfeer die Eat Pray Love oproept!

avatar van igotcrabsatcarls
Keek er wel even tegen aan omdat hij zo lang duurde. Maar uiteindelijk ging de tijd wel snel voorbij. Ik was vandaag op school en ik dacht ik ga vanmiddag eens een film kijken (terwijl ik nooit door de weeks een film kijk) en ik ga Eat Pray Love kijken. Ik vond de film wel leuk beginnen maar toen we een tijdsprong maakten van 6 maanden werd het weer wat minder. Was erg saai met die vriend.

Als Liz naar Italië gaat vind ik de film erg leuk al had ik erg gehoopt op een relatie met haar en die italiaanse taal leraar. Ook vond ik het leuk dat ze vrienden had gemaakt. Toen ze naar India ging werd het wat minder. Ze ging alleen maar bidden voor mijn gevoel en die man waar ze mee om ging was ook erg saai. Toen ze naar Bali ging werd het ook niet beter met die meditatie gebeuren. Ze had hier wel een erg mooi huis. En die vent van haar vond ik niet bij haar passen. Ik vond het landschap wel erg mooi. Vooral die van Italië.

2,5 sterren

avatar van m@rtijn
Wat een saaie film , ik heb 'm niet af kunnen kijken

avatar van Keane1983
Ik heb de 145min. versie gezien.

Volgens mijn vriend die het boek gelezen heeft, is het boek erg goed verfilmd.
Ik die het boek niet gelezen heb, had overigens niet zo veel moeite met de film als menig mens hier op de site.
De film is opzich ook helemaal niet slecht of fout. Het enige waar ik moeite mee had, was de snelheid van de film. Deze is te vergelijken met een strond die tegen een muur op wilt klimmen.
Wat echter echt wel pluspunten zijn van deze film zijn de prachtige beelden van Bali, India en Italie.
Het acteerwerk is netjes, maar ondanks dat de film zo lang duurt kon ik nog niet echt meeleven met Julia Roberts. Ongetwijfeld dat ze haar best deed, maar ik vond de personages niet heel erg denderend uitgewerkt.
Hier en daar zitten er een aantal leuke dialogen in, maar niet genoeg om de film opgang te houden.
Italie was voor mij perfect, hier had de film nog wel enige vaart en het verhaal bleef boeiend. Maar toen ze naar India vertrok (zie die strond voor je), ging de film wel berg afwaards....in Bali was de lol zeker niet meer.
Het hele meditatie gebeuren (waar de film eigen op gebaseerd is) is op een dusdanige saaie manier uitgewerkt, waardoor je interesses niet meer gewekt zijn.
Des al niet te min, wordt de kijker wel getrakteerd op mooie beelden en toch wel een prettig in het gehoor liggende soundtrack.
Persoonlijk ben ik van mening dat de film echt veel korter had gekunt, volgens mijn vriend weer niet. Die heeft echt genoten van deze film en herkende erg veel van wat er in het boek te lezen was....
Toch misschien maar eens het boek lezen!!! Mischien dat ik dan de film beter op zijn waarde kan schatten??
Voor als nog geef ik deze film geen onvoldoende, omdat er toch wel veel positive punten in het verhaal zitten, maar ook qua beelden en geluid.
Van mij een 3.0*

Heerlijk film! Ik heb genoten. Ik kan me voorstellen dat deze film sommigen niet zo veel doet maar als je een vrouw bent die veel door het leven race't met altijd maar proberen het perfecte te leveren aan werk en vrienden waarbij je weinig tijd hebt voor jezelf dan is deze film een heerlijke journey met Julia Roberts! Meeste geniet stukje vond ik toen ze aangereden werd en de momenten daarna - heerlijk die liefde!