• 150.587 films
  • 8.483 series
  • 25.787 seizoenen
  • 566.983 acteurs
  • 326.013 gebruikers
  • 8.561.365 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Courageous Heart of Irena Sendler (2009)

Biografie / Oorlog | 95 minuten
3,36 252 stemmen

Genre: Biografie / Oorlog

Speelduur: 95 minuten

Alternatieve titels: A Courageous Heart / The Warsaw Ghetto

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: John Kent Harrison

Met onder meer: Anna Paquin, Nathaniel Parker en Michelle Dockery

IMDb beoordeling: 7,2 (4.372)

Oorspronkelijke taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Courageous Heart of Irena Sendler

Het verhaal van Irena Sendler, een maatschappelijk werkster die deel uitmaakte van de Poolse ondergrondse tijdens de Tweede Wereldoorlog en werd gearresteerd door de nazi's voor het redden van het leven van bijna 2500 joodse kinderen, door hen weg te smokkelen uit het getto van Warschau.

imageimageimageimageimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Irena Sendler

Janina Krzyżanowska

Dr. Majkowski

Monsignor Godlewski

Ewa Rozenfeld

Dr. Janusz Korczak

Rabbi Rozenfeld

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van knusse stoel

knusse stoel

  • 2694 berichten
  • 3115 stemmen

locomotion schreef:

Op de een of andere manier heb ik altijd grote moeite om te geloven dat die Duitsers dit echt gedaan hebben. Niets menselijks is mij vreemd — maar dit is niet menselijk, dit is monsterlijk.

Groot respect voor mensen als Irena Sendler!

Je weet dat het waar is maar je kunt je moeilijk voorstellen dat mensen zo ver gaan. Als de gewone soldaat niet deed wat hem bevolen werd, kwam hij voor de krijgsraad en het vonnis was altijd (overal ter wereld in oorlogstijd) de doodstraf door executie van een peloton medesoldaten.

Ik begrijp dat je er moeite mee hebt om het te geloven maar geloof mij, ik heb jaren doorgebracht in Polen, ben in Oświęcim geweest en "Groß-Rosen" hebben we in diezelfde periode ook bezocht.

Als dat nep zou zijn zoals veel in deze tijd, dan hebben ze een krachtige prestatie verricht, alles was open en openbaar, terwijl tijdens de periode van de Duitsers alles afgesloten was van de buitenwereld, voor zover mogelijk.

Deze film is inderdaad van horen en zeggen aardig dicht bij de waarheid gebleven en ik ben net als jou, onder de indruk van de Irena Sendler. Een mens zoals we eigenlijk allemaal zouden moeten zijn, hulp gevend aan de verdrukten!


avatar van shrink

shrink

  • 1796 berichten
  • 2043 stemmen

Verrassend goede film. Hoe verder in de film, hoe beter ie wordt. Wel jammer dat er geen originele talen worden gesproken.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 1982 berichten
  • 1701 stemmen

De Duitsers praten Engels lees ik als bezwaar, en de Polen ook...toch? Dat geen bezwaar?

Anyway, vanmiddag er door geramd en hetzij met moeite afgemaakt. Kon maar niet in het verhaal komen en op de een of andere manier kwam het me allemaal wat te matjes en te tam over. Een bescheiden verhaal die in die zin niet op de gruwelijkheden van het getto hoeft te drijven, toch wil het mij niet echt boeien en allerminst indruk maken. Een tv film op zijn best en dan ook niet meer dan redelijk. Paquin zou dan een goede prestaties neerzetten en een nominatie gehad hebben voor haar rol, ik vind haar bij tijd en wijlen geforceerd over komen in haar mimiek met haar Engels met Poolse klank.

Niet mijn ding.


avatar van FlyingGustman81

FlyingGustman81

  • 95 berichten
  • 659 stemmen

Een goede film. Films over de Tweede wereldoorlog blijven me altijd aanspreken. Ik kende het verhaal van Irena Sandler vooraf niet. Het enige wat ik wel wist was dat ze overleden was -na de oorlog. En dat de acteurs Engels spreken vind ik zelf in dit geval geen probleem.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 26878 berichten
  • 3684 stemmen

Ik ben redelijk goed bekend Ik heb Irena's Kinderen in de kast liggen en in Krakau kom je bij een tocht door de joodse wijk (aanrader!) ook langs de grote muurschildering als eerbetoon aan Sendler. Een nobele vrouw die in west-Europa een beetje onderbelicht is en dus weinig bekendheid geniet. Dat is jammer, want we moeten het hier met een niet meer dan oké tv-film doen over haar acties tijdens WOII in de joodse ghetto.

De film wordt er in anderhalf uur doorheen geknald. Dit betekent dus dat je oppervlakkige personages hebt en dat de gevoelens en onderlinge relaties veelal niet echt aanvoelen, dit komt mede door het vreemde accent dat de Engelstalige cast opzet. Dat klinkt werkelijk voor geen meter. Het enige dat dit soort films echt authentiek maakt is als er gewoon in de originele taal wordt gesproken, of dat er niet zo overdreven met accenten wordt omgegaan. Het is anderszijds in een tv productie ook logisch dat ze niet door heel Europa allerlei mensen kunnen gaan screenen, maar het werkt gewoon niet in het voordeel van de film. Doordat alles zo gehaast moet, voelt de film een beetje aan als een checklist van dingen die getoond moeten worden. Dit wordt even lekker dik aangezet met extreem dramatische muziek en "heftige" beelden. Daar gaat het een beetje fout. Ik wil zelf graag bepalen of de film emoties bij moet oproepen of niet. Door overmatig gebruik van een zeer aanwezige score proberen de makers die emoties voor de kijker op te roepen. Ik was daar bij deze film totaal niet gevoelig voor. Bij een gebrek aan een vlot lopend verhaal is die keuze misschien begrijpelijk, maar ook dat maakt de film uiteraard niet beter.

Zodoende is de film wel een enorme mixed bag. Het voelt op zich best degelijk aan visueel gezien. De ghetto voelt smerig en je hebt echt het idee dat ze daar daadwerkelijk waren. De aankleding is verder ook prima. Daar heb ik weinig op aan te merken. Het is vooral een brak script en een mager budget dat de film geforceerd emotioneel doet overkomen en het een nieuwe Schindler's List probeert te zijn, terwijl het nog niet eens de veters mag strikken. Het effectbejag is overduidelijk aanwezig en ik begrijp dat mensen hier gevoelig voor kunnen zijn, gezien het thema. Maar ik prik hier doorheen en kon eigenlijk enkel genieten van de mooie aankleding van de film.

Nu maar hopen dat Irena Sendler nog een mooie A-productie krijgt als eerbetoon aan haar daden.

2,5*


avatar van Panoramix

Panoramix

  • 185 berichten
  • 239 stemmen

De hoofdpersoon van deze film wordt ook wel de vrouwelijke Schindler genoemd. Dat de verfilming over Schindler 100 minuten langer duurt dan deze film zegt eigenlijk alles. In deze film wordt niets meer gedaan dan in rap tempo het verhaal laten zien. Niets aan karakterontwikkeling, niets aan inkleuring van de context; gewoon scènes achter elkaar die samen het verhaal vertellen. Verder niets bijzonder. Het verhaal echter is zeer indrukwekkend. Daarvoor dus alsnog een nipte voldoende.


avatar van bjerik76

bjerik76

  • 2060 berichten
  • 1510 stemmen

echt schokkende scenes dat de filmkeuring hier op 16 is overbodig.

Het verhaal is mooi/ boeiend.

Maar de set is allemaal te braaf, de ghetto zier er zeer netjes / verzorgd uit, en ook alle kleding/stof is allemaal te nieuw en smetteloos voor in de ghetto. de appels die er verkocht worden zien er A kwaliteit uit, dat zag er volgens de echte beelden toch allemaal veel ranziger en onhygiënischer uit dan het hier gefilmd is, dat is enorm jammer.

Ook de cast en alle ( goed op gewicht) figuranten komen niet geloofwaardig over met het werkelijke verdriet/ leed wat zij uit moeten beelden.