Cemetery Junction (2010)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Ricky Gervais en Stephen Merchant
met Christian Cooke, Tom Hughes en Jack Doolan

Cemetery Junction gaat over het grappige, ontroerende en universele verhaal van drie vrienden die zich opgesloten voelen in hun kleine stadje en er van dromen eruit te ontsnappen. Engeland, 1973. Drie vrienden brengen hun dagen door met grappen maken, drinken, vechten en achter de meisjes aan lopen. Freddie (Christian Cooke) wil het arbeiderswereldje verlaten maar de coole, charismatische Bruce (Tom Hughes) en de beminnelijke loser Snork (Jack Doolan) zijn tevreden met wat ze hebben. Wanneer Freddie in z’n nieuwe job als deur-aan-deur-verkoper zijn oude vriendinnetje Julie (Felicity Jones) tegen het lijf loopt, wordt de groep gedwongen keuzes te maken die hun leven voor altijd zal veranderen.

avatar van ziggy06
Ik verbaas me over de hoge waarderingen voor deze film hier. Ik had veel meer verwacht van deze productie. De stereotypes zijn over de top, het verhaal is té voorspelbaar en bevat een overmatig aantal clichés en de acteerprestaties zijn ondermaats waardoor de geloofwaardigheid eraf gaat...zelfs het schattige onschuldige koppie van Felicity Jones kan het geheel niet meer redden...1,5 ster is meer dan voldoende. O ja, die tattoos van Snork zijn wél geniaal!

avatar van cantforgetyou
Erg leuke film. Had ik totaal niet verwacht. Gewoon een goed tussendoortje. Soms grappig. Dan serieus. Op het laatst sentimenteel.

avatar van stefan dias
Jaja, een soort Kerstmis tv-film die heel prettig wegkijkt, maar veel meer is het toch niet.
Deze film weet niet goed waar hij heen moet: is het een komedie, is het een sociale studie of is het gewoon een oefening van Merchant en Gervais om eens te proberen of ze een 'klassieker' konden neerzetten?
Ergerlijk bijna is het feit dat het allemaal wel héél voorspelbaar wordt en de humor die de clichés moet doorprikken (I just wanted to make a dramatic entrance… besides, I don't know there's another one) is daar gewoon niet scherp of zelfs grappig genoeg voor. En met de enge, verzuurde kapitalisten maken ze het zelfs voor clichés wel echt té bont. Aardig… maar daar houdt het echt mee op.

Typisch Engelse film over het leven in een arbeidersbuurt in een tijd dat het woord “achterstandswijk” nog uitgevonden moest worden. De tegenstellingen tussen de “haves” en de “have-nots” én de groeistuipen van de jongelui worden naar mijn mening op iets te luchtige wijze aan de orde gesteld. De wijze waarop regisseurs als Mike Leigh of Ken Loach dit soort problemen benaderen, spreekt mij meer aan. Kleine, maar cruciale en fijnzinnig geacteerde bijrol van de opnieuw mimisch ijzersterke Emily Watson.

avatar van MissT
Geweldig Engelse humor, als je ervan houdt natuurlijk.

Geslaagde Britse, wat coming-on-age drama-komedie met af en toe heel grappige momenten en die het vooral heeft over het klassenonderscheid, zonder al te gewichtig te doen, en toch liever de snobistische "op papier betere klasse" op de korrel neemt dan de sociaal modestere soort mensen.
Hiermee gepaard gaand een gevatte karaktertekening, waarbij, met naast de drie, totaal van elkaar verschillende vrienden, ook de "oudjes" Ralph Fiennes en Emily Watson passend acteren.

Mooie drama film, leuk einde, goede cast en prima soundtrack.

Goeie film waarin een jongeman meer wil met zijn leven en niet wil eindigen zoals zijn vader. Het verloop is wat voorspelbaar, maar de personages zijn leuk en komen oprecht over. De uitstekende casting draagt hier ook aan bij. De film speelt zich af in 1973 en vormt een mooi tijdsbeeld. Onderhoudend en de film had eigenlijk best wat langer mogen duren. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van Roger Thornhill
"1964. That's the last time your father said 'Thank you' for a cup of tea." Mooie, soms grappige soms ontroerende film. Ik moest zelf denken aan klassieke voorbeelden als I vitelloni en American graffiti, maar volgens de IMDb-trivia-pagina zijn Saturday night and Sunday morning en Bruce Springsteens Thunder Road grotere invloeden. De twee belangrijkste personages (dus Freddie en Bruce) hebben mooie en karakteristieke koppen, de rest van de rollen zijn uitstekend ingevuld, en hoewel het allemaal misschien al eens vaker vertoond is zijn er toch ook genoeg verschillen (de soms licht absurdistische toon van bijvoorbeeld Snorks tatoeage en van de dialogen tussen Freddie's vader en grootmoeder, maar ook het feit dat het hier eigenlijk vaak mooi en zonnig weer is, in tegenstelling tot het cliché-zwart/wit-regenachtige beeld van de Noord-Engelse jaren-60-kitchen sink drama's) om dit fris en boeiend te houden. Sterk.

avatar van Prinz
Aardig, maar niet echt veel meer dan bovengemiddeld. Heb ook echt een zwak voor Felicity Jones.

avatar van Macmanus
Sympathiek filmpje.

Het loopt niet over van de originaliteit. Toch heeft Gervais een geinige cast gevonden. Ook ik heb wel een zwak voor Felicity Jones. De beats zitten op de juiste plekken waardoor het prima wegkijkt en soms erg leuk uit de hoek komt.

Benieuwd hoeveel Gervais is gegroeid met zijn volgende poging.

3.5 sterren.

avatar van BlueJudaskiss
Erg aangename film, beter dan ik op voorhand dacht. Iets serieuzer dan het andere werk van Merchant & Gervais. Ik snap dat mensen dit een standaard film vinden, maar er zitten interessante rafelrandjes aan - de verhaallijn rond de gepensioneerde werknemer bijvoorbeeld - waardoor de film toch interessanter is dan de meesten in dit genre. Mooi tijdsbeeld ook. Voor de oplettende kijkers zitten er heel veel grote en kleinere rollen in van mensen die eerder in The Office en Extras hebben gezeten - vooral de meesterlijke David Tennant.

avatar van BlueJudaskiss
Ik bedoelde David Earl en niet David Tennant...

avatar van 93.9
Prima typisch Britse film.
Oog voor details, leuke soundtrack.
Goede rollen

avatar van centurion81
Uitstekende film van Gervais! Interessant gegeven, leuke grappen, nergens doorslaand naar flauwe humor of overdreven aangezet drama. Een knappe balans!

4* ..een aanradertje!