Repo Men (2010)

Verenigde Staten / Canada
Sciencefiction / Thriller
111 minuten / 119 minuten (unrated versie)

geregisseerd door Miguel Sapochnik
met Jude Law, Forest Whitaker en Liev Schreiber

In de toekomst is het mogelijk om kunstmatige organen in te laten zetten. Remy (Jude Law) heeft een nieuw hart maar kan de schuld daarvoor niet afbetalen. Hij slaat op de vlucht omdat er twee meedogenloze oorlogsveteranen op hem afgestuurd zijn.

avatar van %%%%%%
Gewoon zitten en je laten meesleuren met het verhaaltje dan is deze film nog redelijk plezierig te bekijken.Het concept met de organen is een leuke kapstok om het in de toekomst wat meer uit te diepen,want in deze film komt het allemaal nog niet erg fijn van de grond. Het blijft de keuze veelal hangen tussen actie of verhaal waardoor beiden niet al te lekker van de grond af komt en voelt het veelal forceerd aan en lopen er (te) veel personages zonder enig betekenis of toevoeging.

De actie is dan wel verrassende expliciet en en gaat de regie geen operatie of knieschijf uit de weg om er een haar scherpe close-up van te maken. Ik zelf had het niet achter deze film gezocht ( Zowiezo is het meer toeval dan wijsheid dat ik deze film zag.)

De telefoon van Carice van Houten zal niet op ''rood-gloeiend'' staan met haar rolletje.

avatar van TragieStar.*
Aparte film.

De eerste helft is vrij moeilijk om door te komen, er gebeurd weinig en is vooral erg saai en oninteressant. Tenminste dat vind ik. Al is het verhaal best origineel te noemen en dat was het leuke eraan net zoals de cast. De cast bestaat niet uit topacteurs, maar ze doen het wel redelijk. Ook leuk om in een kleine rol Carice van Houten te zien, maar ik vond haar maar matig en niet echt in de film passen.

De tweede helft overigens is wel erg goed. Na ongeveer 40 minuten komt de film al wat meer opgang, en begint er ook wat meer actie en achtervolgingen in te komen. En dat is leuk om te zien. Als laatst nog even een dikke twist, maar dat vond ik jammer. Goed en leuk bedacht, maar had eerder gehoopt dat het toch goed af zou lopen. Al loopt het natuurlijk wel deels goed af natuurlijk.

Ook een grappige scene als Alice Braga geopereerd word door dat kleine meisje. Heb er wel even om moeten lachen

Toch nog een leuke film om een keer te zien, had alleen meer spanning en actie verwacht.

5Heroes-98
Ik had het nog niet echt op bloederige films toen ik deze keek, maar met deze had ik geen probleem, ik vond het een heel goede film, Jude Law zette de rol erg geloofwaardig neer. Het verhaal boeide me tot het laatste moment, er waren momenten waarop ik men ogen niet kon afwenden. Het is een heel goed verhaal en ik snap ook niet dat deze zo laag scoort, je moet er gewoon wat tegen kunnen al vind ik dat het in deze film goed meeviel.

avatar van AC1
AC1
Vanaf het moment dat Jude een geweten krijgt valt de film in elkaar.

avatar van nadrin
Een vrij moralistisch onzinnig verhaal.
Die volgens mij in geen enkele samenleving stand houd.
Maar het was wel goed verteld en de actie was vrij aardig.
En een punt erbij omdat de film me toch wel wist met het einde, heel aangenaam te verrassen

avatar van jordandejong
Erg leuk filmpje met een tof en origineel uitgangspunt die uitstekend uitgewerkt wordt. Het zit vol met bloederig en spectaculair geweld. Lichamen van levende mensen worden open gesneden om vervolgens het kunst hart, lever of nier eruit te halen. Dit allemaal ondersteund door erg lekkere gore. Het acteerwerk van Jude Law en Forest Whitaker (vooral die laatste zet een erg leuke rol neer) is uitstekend en maakt het plaatje compleet.

jeanleeke
leuk filmpie..

avatar van Mega-Video
Vliegende auto''s in een totaalshot van een stad in de toekomst....maar rijden gewoon in de film in een benzineslurpende VW. De toekomst was nog nooit zo knullig uitgebeeld als in deze film. Erg ongeloofwaardig, heden en toekomst zijn in een ruk met elkaar verweven.

Maar.....de film is zeker niet slecht. Dus gewoon kijken!

3 sterren

avatar van Roger Thornhill
AC1 schreef:
Vanaf het moment dat Jude een geweten krijgt valt de film in elkaar.

Tja, dat is toch ook een beetje de kern van mijn eigen waardering, tot dat moment is het een aardige film met Law en Whitaker als leuk team, maar vanaf dat moment (jaja, hij krijgt "a change of heart" ) wordt de film melodramatisch, voorspelbaar en moralistisch, en zelfs nog enigszins lachwekkend tijdens de scène waarin Law allemaal beveiligers aan het mes rijgt.

Maar, eerlijk is eerlijk, het slot is weer voortreffelijk, eerst als Law en Braga elkaar opensnijden om hun kunstorganen met een barcodelezer te kunnen scannen en zo als "reclaimed" te kunnen opgeven, daarna als blijkt dat het happy-end slechts een kunstmatige droom van Law is -- hetgeen die vechtscène trouwens meteen ook in een ander licht zet, want die is dan opeens niet meer realistisch maar kennelijk een onderdeel van Laws wish-fulfillment-droom... Een prima twist die de film voor mij nog een extra ster oplevert.

avatar van Sergio Leone
Bizar en vermakelijk.

Repo Men is duidelijk geen alledaags Hollywoodproduct. Daarvoor ligt het over-the-topgehalte veel te hoog en ook aan bloed ontbreekt het niet.
Het verhaal is op zich boeiend genoeg door de cynische ondertoon, maar met het futuristische gegeven wordt weinig tot niets gedaan.
De dosis drama is misplaatst en haalt een tijdje de tempo uit de boel. Repo Men herpakt zich daarna en eindigt vrij sterk - vooral ook de ontnuchterende twist dat Remy's lot niet meer dan een droom is werkt goed.

Jude Law speelt hier een totaal andere rol dan dat ik van hem gewoon ben, maar overtuigt als grofgebekte hypocriet.
Forest Whitaker had wat komischer gemogen, Liev Schreiber is dat alleszins wél. Alice Braga is vervangbaar en Carice van Houten moet best eens aan haar Engelse uitspraak werken.

Een betere/ uitgebreidere blik op de futuristische omgeving had het allemaal iets overtuigender kunnen maken. Het enige wat nu een toekomstig tijdsbeeld rechtvaardigt is de vervangorganenmarkt.
De actiescènes zijn niettemin vrij tof. Enig realisme is ver te zoeken en dat is maar goed ook. Het aantal bloederige scènes ligt tamelijk hoog, maar echt goor wordt het nooit. Ik zou het zelfs komisch noemen bij momenten, zeker in scènes zoals die waarin Remy z'n vriendinnetje "cleared" op de meest erotisch getinte wijze.
Muzikaal kan het er allemaal mee door, af en toe is de boel wat bombastisch maar storen doet het niet.

avatar van linxde1
Het ging wel. Er had echter veel meer ingezeten. Het thema is erg boeiend en in zekere zin ook wel actueel met de organen discussie in de huidige maatschappij. Maar eigenlijk werd het thema door de film kunstmatig om zeep geholpen.

Redelijke film over een futuristische wereld waarin jacht wordt gemaakt op mensen die hun kunstmatige organen niet meer kunnen betalen. Een aardig gegeven, echter weet het verdere verhaal iets minder te boeien. De actie-scenes zijn redelijk bloederig in beeld gebracht en de onverwachte dosis humor pakt goed uit hier.

avatar van T-man
Geen verkeerde film. Veel geweld, veel bloed en zo nu en dan een komische noot. Ik vond zowel Jude Law als Forest Whitaker prima hun rol spelen. Het einde kan ik erg waarderen, ik
hou er van als er aan het einde een enorme plotwending zit
Het einde zorgt er voor dat ik de film een halve ster meer geef.

avatar van j0enne
Dat kleine chineesje die de operatie uitvoerde en dat kind van Remy die Carice ineens neerschoot!

avatar van Joy4ever
Verrassend goede film. Wel een aparte kijkervaring door manier van filmen. Het einde niet heel verrassend, ik dacht bij het twistmoment halverwege de film al iets van: huh? Maar dat kwam later dus uit. Wel iets te bloederig zo nu en dan maar door het erg sterke einde van de film met name wanneer de organen gescand worden toch een hele dikke voldoende.

avatar van Anamorph
Hele aardige film.
Die twist is ook wel grappig, maar klopt natuurlijk niet echt...Eerst zitten ze achter z'n hart aan en vervolgens wordt ie (incl. hart) in leven gehouden en krijgt ie er een gratis upgrade bij die z'n vriendje dan ineens wel voor 'm kan betalen!

avatar van missl
Ik was blij verrast door deze film, origineel verhaal, soms wat humor, actie en een duistere sfeer.

avatar van schram101
Stoer! Repo Men is stoer! Het begint al bij de cast. Hoewel ik niet veel met 'romcom-' Jude Law heb, waren de verwachtingen van zijn aanwezigheid in combinatie met Whitaker al hoog en die worden toch wel ingelost hoor! Een leuk en interessant duo, zeker in een actiethriller als dit.

Het scenario is zowel geniaal al geschift. Het biedt vele mogelijkheden en het was dan ook even afwachten welke kant het zou opgaan. Na de twist halverwege de film (die vreemd genoeg hier gewoon in de plotomschrijving genoemd staat?) wordt wat meer duidelijk welke richting de film opgaat. Even lijkt het erop dat de film hierdoor wat aan actiemomenten inboet maar dit wordt later ruimschoots ingehaald. Met de (door Oldeuboi geïnspireerde?) vechtpartij in de gang als hoogtepunt. De climax bevat echter het hoogtepunt van de film. De scan-scene is bizar en mooi tegelijk.

Het gemiddelde hier op de site doet toch een heel andere film vermoeden. Onterecht. Repo Man is sfeervol, origineel en af en toe lekker goor.

avatar van ILDIB
behoorlijke film. prima soundtrack. ahfen toe tikkie onrealistisch. van houten speelt als krant.

Gewoon super heb hem al 2x gezien en gelukkig dat ze niet mild zijn gegaan zoals in veel films als om wat bloed gaat vooral op dat laatste dat scannen pijn met seksueel getint :s . grappigste is gewoon dat kind voor operatie. en op laatste dat einde toen ik de 2de keer zag wist ik dat zo ging aflopen maar wist niet meer van waar het weer begon ofzo dus blijft goed

avatar van jeroentjuhhhhh
Toffe soundtrack! Vooral leuk om Battling Go-Go Yubari In Downtown L.A. van edIT te horen. Zo'n aparte (muziek)smaak kan bij mij altijd op pluspunten rekenen. Verder is Repo Men niet vies van bruut geweld - maar ook niet van jatwerk. Zo is die Old Boy scene wel erg obvious (en natuurlijk minder goed). Met Jude Law en Whitaker heb je in ieder geval een boeiend duo, of het nou wel/niet verfrissend, verrassend of vernieuwend is... who cares. Filler met hoge productiewaarde.

Tegenvaller.

Eigenlijk vooral gezien voor Whitaker in combinatie met sci-fi. Heb ik hem nog niet veel zien doen en was op zich wel benieuwd. Law was een beetje degene die ik er wel zou bijnemen, maar blijkbaar is hij het hoofdpersonage. Kleine bummer.

Ook de bijrollen van Braga en van Houten zijn bedenkelijk, Schreiber was vooral in het begin nog leuk maar z'n typetje wordt snel saai. Zo ook het plot eigenlijk. De setup en ontwikkeling van de scifi wereld is aangenaam, maar wanneer alles in z'n plooi begint te vallen (wat eigenlijk veel te snel gebeurt) wordt duidelijk dat deze film niet bijster veel te vertellen heeft. Wat standaard plotlijntjes leiden naar een nogal zoutloos einde.

Vervelende soundtrack verder, combinatie van lullige popdeuntjes die de sfeer weinig goed doen. Visueel is het ook niet echt héél denderend en de eindtwist zag ik al aankomen vanaf het moment dat het M5 gebeuren even casuel vermeld werd halverwege de film.

Vooral jammer omdat hier veel meer mee te doen was. Verbaast me niks dat Sapochnik geen tweede kans heeft gekregen.

avatar van RuudC
Fijn staaltje sci-fi! Het deed me alleen net teveel denken aan Equilibrium (die in mijn ogen ook beter is) en ondanks het wat flauwe middenstuk, heb ik best genoten van Repo Men. Allereerst natuurlijk vanwege de dystopische setting: de vieze suburbs, de hardheid van het beeld en het gegeven dat niemand echt gelukkig lijkt te zijn. Wat ook opvalt is de hardheid waarmee de achterstallige betalingen opgelost worden, maar ook de smerige praktijken van The Union. Liev Schreiber heeft hier wel een heel goede rol te pakken. Whitaker en Law doen het overigens ook niet slecht hoor.

Ik zou Repo Men ook wel een leuke actiefilm willen noemen, maar halverwege het verhaal slaat de sfeer om, waardoor we veel actie te zien krijgen die we al in talloze films gezien hebben. Repo Men bloedt inderdaad wat dood hier. De ontknoping laat weer wat van de grimmigheid van het eerste uur zien en daardoor is de film uiteindelijk toch wel de moeite waard.

avatar van blurp194
Hard, snel, veel lompe botte actie en af en toe wat ernstig onsmakelijke scenes die eerder in een medisch programma thuis horen. Dat laatste doet me dan wat denken aan de tijd dat ik nog tv keek, net als ik uit m’n werk kwam en een warme hap uit de magnetron gehaald had, kwam er dan zo’n programma langs waarin een of andere medicus vrolijk aan het snijden was. Niet goed voor de eetlust.

Maar soit, de film, daar ging het over. Jude Law krijgt een beetje poetic justice te verteren, fraai. Maar beter nog, dan komt ook Alice Braga op het toneel. En daar was dan al Forest Whitaker, die in deze film erg goed op z’n plek is als de cynische repo man met een klein hartje.

Mooi werk, allemaal, maar misschien wel een klein beetje teveel plottwists. Je moet wel goed blijven opletten, en wie de body count compleet af maakt is daar beter in dan ik, ik vind het maar moeilijk om zo veel te tellen.

Toch wel een lekker science fiction filmpje, heb hem na het herzien met een halve ster extra gewaardeerd. Vlotte, creatieve vertelling, die tegen het einde wat begint te rekken, als de zoveelste hip gefilmde gewelddadige scene als behoorlijk overdone aanvoelt. Enige geloofwaardigheid is dan ook niet de belangrijkste insteek van regisseur Sapochnik, want ondanks het in beginsel intelligente basisgegeven gaat het hem voornamelijk om te amuseren met een grappig actieverhaal, getuige nogal wat Tarantino achtige, erg overdreven geweldscenes. Ook wat te veel aan verrassende wendingen tegen het einde toe(hoewel de allerlaatste wending best subliem is, beetje afgekeken van Brazil) met name het personage van de goed spelende Whitaker komt er qua karakterontwikkeling bekaaid vanaf. Jammer dat Van Houten hier de enige dissonant is, haar rol van verveelde huisvrouw is erg teleurstellend, na het zoveelste pruillipje ben je haar al gauw zat. Al met al best geslaagd deze Repo Men, begin er echter niet aan als je een zwakke maag hebt.

avatar van jippie2010
Lekkere film die qua sfeer en actie precies mijn smaak is.
Zo zonde dat er weinig diepgang te vinden is en niet vies is van een serieuze plothole. Toch afronden na een onvoldoende helaas. *2,5

Ik vond de film wel aardig .alleen het einde vond ik niet echt goed gevonden.de film ging door waar het eigenlijk ophield achteraf,

avatar van joeygamer2
Film begint redelijk goed. Wanneer de actie en spanning begint word het leuker. Bloederige film met goede actie en spanning. Einde zag ik niet aankomen, een goed en slecht einde wat voor mij wel een beetje verwarrend was.