Repo Men (2010)

Canada / Verenigde Staten
Sciencefiction / Thriller
111 minuten / 119 minuten (unrated versie)

geregisseerd door Miguel Sapochnik
met Jude Law, Forest Whitaker en Liev Schreiber

In de toekomst is het mogelijk om kunstmatige organen in te laten zetten. Remy (Jude Law) heeft een nieuw hart maar kan de schuld daarvoor niet afbetalen. Hij slaat op de vlucht omdat er twee meedogenloze oorlogsveteranen op hem afgestuurd zijn.

Corcicus schreef:
Absurd businessmodel ook om organen in te planten die mensen niet kunnen betalen, om ze achteraf op eigen kosten terug te gaan vorderen.

Haha, goed punt.

avatar van Grindhouse62
Een prima SciFi actiefilm met meer dan voldoende bikkel harde actie. Zeker een aanrader voor de actiefans

avatar van Kondoro0614
“At the end, a job is not just a job, is who you are, and if wanna change who you are, you have to change what you do...”

Op het eerste oog leek mij deze film niet zo heel boeiend, vrij lage cijfers op zowel deze site als ‘IMDb’ en dat is vaak niet iets goeds. Ik was wat dat betreft wel onder de indruk van de trailer en het plot sprak me ook wel deels aan, al was dat ook niet echt heel ‘boeiend’ te noemen verder. Dus met wat negatieve gedachten deze film aangezet, welke door ‘Netflix’ was toegevoegd aan het Nederlandse aanbod waar ik persoonlijk wel blij om was. En ik moet zeggen dat ik vooral in het begin al wel wat verbaasd was.

Het hele terug halen van goederen door middel van een eigen ‘leger’, zowel getrainde mensen om te kunnen vechten en de organen te verwijderen vond ik interessant. En dan begint een film als deze eigenlijk vrij goed en best positief. En zo dender de film nog wel even door, alleen wel vrij saai op een gegeven moment met een erg cliché waar Remy ruzie krijgt met zijn huidige vrouw, hier kakte de film nogal in, werd het saai en wist de film zijn vaart te verliezen. Toch werd dit wel weer mooi opgepakt waar Remy zelf een kunstmatige hart krijgt als blijkt dat zijn defibrillator een dusdanige schok heeft gegeven waarna hij overlijdt en weer herrezen word met een nieuw hart. Nu moet Remy zelf dit terug betalen maar door het sentimentele gedoe durft hij geen mensen meer te vermoorden en word verliefd, en daar is waar de film zijn charmes verliest, te sentimenteel.

‘Jude Law’ vond ik aardig acteren als ‘Remy’ en samen met zijn partner ‘Forest Whitaker’ vormde hij een vrij leuk duo. Ook onze eigen ‘Carice van Houten’ had een redelijke rol maar weinig bijzonders en erg kort. Het verhaal was zeker wel aansprekend en het concept was erg tof maar, de uitvoering soms wat minder.

De film is vrij bloederig en kan soms nog wel gave ‘heftige’ (voor sommige dan) beelden bevatten waar ze in de lichamen snijden om de organen te verwijderen, of zelfs te scannen, wonden dicht te naaien en een heuse knieoperatiee. Dit zorgde wel voor een pluspunt.

Dus ja, ik was aangenaam verrast zeker in het begin, en hoewel de film inkakte en op een gegeven moment de clichépad bewandelde wist hij qua actie nog heel sterk over te komen en was hij nog best gaaf, veel actie en veel bloed: heerlijk. Maar dan toch, inderdaad de manier van het terug halen is eigenlijk best dom, hoe maak je winst? En ook ik vond het voor een wat futuristische wereld wel matig uitgepakt.

Wat een ontzettend domme film.Ik ga niet eens beginnen met opsommen wat er verhaaltechnisch niet deugt aan deze Repo Men, want dan ben ik nog wel even zoet. Maar er zijn nog veel meer zaken die deze film voor mij de nek omdraaide.

Bijvoorbeeld dat de film maar geen gezicht krijgt. Het wil blijkbaar een serieuze aanklacht zijn tegen de geldbeluste wereld waarin we leven. Maar Repo Men wil ook bijdehand lollig zijn. En smerig en bloederig. En semi-poëtisch. Maar wat het uiteindelijk is, is een onevenwichtige ratjetoe die nergens echt slaagt. En de al net zo ongebalanceerde soundtrack helpt daar ook niet bepaald bij.

Of de ongekend uitgekauwde rol van Schreiber, die de harteloze, geldbewuste CEO speelt die we al in 1001 film hebben gezien. En veel beter ook.

En zo zijn er nog wel meer punten van ergernis. Law, Whitaker en ook Braga doen gewoon prima hun werk. Er zijn best wat fraaie scenes en gevechten, en af en toe is Repo Men ook best spannend. Maar dit was toch echt een flinke teleurstelling. En dat terwijl ik al niet bijzonder hoge verwachtingen van deze Sci Fi had.