Bo (2010)

België

geregisseerd door Hans Herbots
met Ella-June Henrard, Kalina Malehounova en Anemone Valcke

De vijftienjarige Deborah wil ontsnappen uit de verstikkende alledaagsheid van Linkeroever. Onder aanmoediging van de achttienjarige Jennifer duikt ze het spannende, Antwerpse nachtleven in. Wanneer ze ontdekt dat Jennifer als escorte werkt, is Deborah geprikkeld door wat voor haar een eenvoudige weg naar geld lijkt. Onder de naam Bo maakt ze kennis met een wereld waar ze duidelijk nog niet klaar voor is. Na een neerwaartse spiraal van geld, drugs en snelle kicks eindigt Deborah in een gesloten jeugdinstelling. Vanaf nu kan ze enkel op zichzelf rekenen om de spiraal te doorbreken.

avatar van nadrin
Vreemd maar ik vond het een mooie en geloofwaardige film.
Sommige ruwe kanten waren er af maar de boodschap, jammer genoeg vaak realiteit, was duidelijk.
Jammer aan de film vond ik het bij momenten zeer zwak acteren van de hoofdrolspeelster.
En het einde was niet voldoende uitgewerkt..

avatar van brielen
Goede film, goed verhaal en zeer realistisch!!!

Pffff ... erg matig, met veel moeite naar het einde gesleept.

Voorspelbaar, amateuristische beeld en geluid, veel beeldvulling welk er weinig toe doet ... beetje teleurgesteld in Hans Herbots.
Heb andere jonge meisjes al veel beter zien acteren.
Gemiste kans, 1,5

avatar van Leo1954
Vrij realistisch drama, maar boeide me toch eigenlijk wel te weinig. De film zat goed in elkaar, goed spel en geen moralistische les. Een echte kleine film ( en daar houd ik van) over een onderwerp wat al zins mensenheugenis actueel is.

avatar van Noodless
Degelijk, waarbij het verhaal een interessante kijk geeft op gebied van jonge escort-meisjes die geroepen worden door het geld en een ontsnapping uit hun alledaagse leven vol armoede.
Ella-June Henrard speelt haar rol naar behoren. Helaas weet de film de kracht van het verhaal niet te behouden tot het einde. De ontwikkelingen naar het einde toe en het slot zijn wat te simplistisch voorgesteld. 6,5/10

avatar van juliegirlxoxo
Erg sterk verhaal.Sommige beelden blijven nog enkele dagen na het bekijken door je hoofdspoken.

avatar van K. V.
Dit drama eens bekeken en 'k vond het niet mis. Het verhaal is niet zo origineel, maar wist me toch te boeien van begin tot einde. Het einde vond 'k wel redelijk abrupt. Het acteerwerk was overtuigend, ook van de hoofdrolspeelster. Voor de rest vond 'k het wel een goeie film en de moeite waard om eens gezien te hebben.

In de kern een schokkend verhaal over een meisje van vijftien dat in de prostitutie verzeild raakt, verteld in een degelijke, soms ad rem en meeslepende, maar ook trage en voorspelbare film, gemaakt voor tieners. Opmerkelijk is dat het leven van Deborah wordt getoond in doffe, matte kleuren en dat zodra ze "Bo" wordt ook de kleuren feller worden. Ella-June Henrard speelt har rol met verve; absoluut hinderlijk vind ik het schokkerige camerawerk.

avatar van Dievegge
Ik vond deze beter dan sommige overhypete Belgische films van de laatste jaren. Vooral het gedeelte in de instelling en de confrontatie met grootvader hadden een ingehouden spanning. Leve de soberheid. Less is more.

avatar van Humphrey
"Bo", of de kroniek van een relatief uitzichtloze jeugd die op een helse wijze tenonder gaat. Op zich een zeer boeiend verhaal, maar de acteerprestaties waren niet top. Ondanks dit laatste verdient de film toch een 3*.

avatar van margo1
Boeiende, rauwe film over tienermeisjes die, verblind door geld, in een wereld terechtkomen waar ze helemaal niet thuis horen. De naiviteit van de hoofdrolspeelster, de respectloosheid van haar 'vriend' en het onvermogen van haar opvoeders zijn allemaal goed in beeld gebracht. Jammer alleen dat de makers van de film zich geen raad wisten met het einde van de film.

avatar van jippie2010
Zeker geen slechte film, die het bekijken waard is.
Alleen een onderwerp als dit hadden ze wat mij betreft veel rauwer mogen neerzetten.
Krappe voldoende *3.0

Tarkus schreef:
De Belgische cinema kent de laatste jaren een heropleving, met bijzonder goede filmen.
Maar helaas hoort deze film niet bij de bijzondere klasse.
Niet slecht, maar toch niet speciaal.
Het verhaal is zeer voorspelbaar en bijzonder traag, en het einde is al helemaal slecht.
Toch ben ik wel tevreden over hoofdrolspeelster Ella-June Henrard, al is haar prestatie wel nog voor verbetering vatbaar, misschien in toekomstige rollen.
Samengevat: het is een goed verhaal, maar ik ben een beetje teleurgesteld in de verfilming ervan.
Of het overeenstemt met het boek, en of dat laatste beter is daar oordeel ik niet over, ik het boek immers niet gelezen.

De film eens herbekeken samen met m'n vriendin.
Toch beter dan ik eerst had gezegd, het verhaal dringt bij deze tweede maal veel beter door.
Toch wel opmerkelijk dat deze film is gebaseerd op een jeugdboek !!

Sterke nederlandse film! verbaast me dat hij vrij ''lage'' beoordeling heeft.
Film gaat over een meisje dat via een vriendin in contact komt met een loverboy.. En zo de prostititie ingaat..
Het had misschien allemaal NET wat grauwer gemogen, maar desondanks was het een sterke en vrij grauwe dramafilm over een heel reeel onderwerp.
Ook de acteerprestaties waren prima en de sfeer zat er ook goed in.
Ik vind het een dikke aanrader 3.5*

Of hoe je een dertien-in-een-dozijn jeugdboek verfilmt, zonder het hoge 'kijk maar eens wat er kan gebeuren als je niet oplet'-gehalte natuurlijk in acht gehouden.

Realistisch vond ik hem niet, eerder voorspelbaar, clichématig en weinig boeiend.

Erg matige film met zwakke acteerprestaties. Kan hem geen voldoende geven.

avatar van LauraArsenal
Lage beoordeling verbaasd mij, ik vond hem vrij goed. 3.5/5

Rekening houdend met het plotse einde zou men gaan denken dat de film gewoon bedoeld is als waarschuwing aan jonge meisjes voor de gevaren van "plots veel geld gaan verdienen".
Het is een middelmatige film met even middelmatig acteerwerk. Misschien Ella-June Henrard en ook wel Thomas Ryckewaert, maar voor de rest weinig overtuigend.
Eigenlijk weinig realistisch. Denk dat mensenhandelaars niet zo gemakkelijk hun prooi laten ontsnappen...

avatar van Marvinleeaday
Jammer dat ik dat Vlaams zo moeilijk kan verstaan.

avatar van TornadoEF5
Mooie film, alleen vind ik het script niet echt geloofwaardig, en lijden de acteerprestaties daaronder. Echt meermaals mijn wenkbrauwen gefronst. Ik vond het bovendien wat moralistisch overkomen met momenten (het beroep van prostitutie / escortdame is een keuze van mensen die je moet respecteren, maar dat zal je ook nooit gezegd krijgen). De relatie tussen de moeder en Bo zelf vond ik absoluut slecht uitgewerkt. Zo vond ik het al raar dat ze door haar aangegeven werd, hoewel dat wel duidelijk werd in de film zelf, maar dan vertelt de pepe plots zelf dat de mama haar aangegeven had, wat normale mensen dus nooit zouden zeggen, tenzij de mama het zelf doen. Bovendien was het na afloop van de film plots weer koek en ei tussen mama en Deborah, en dat vond ik absoluut erg ongeloofwaardig. Sommige bijrollen hadden misschien wat meer aandacht en uitwerking verdiend, zo kwamen ze maar al te vaak erg abrupt plots veel in beeld, terwijl we er op een abrupte manier ook vaak niets meer van horen. Het script is dus ronduit zwak, en dat is jammer te noemen.

Vermakelijk is het wel, en Vlaamse drama's en series zijn quasi nooit ronduit saai te noemen, maar dat gaat vaak ten koste aan het script en de geloofwaardigheid van het verhaal. Er gebeurt volgens mij erg veel in de film, en dat is iets wat terugkomt in meer Vlaamse producties.

avatar van Fisico
Sterk Belgisch drama over zelfprostitutie van minderjarigen en mensenhandel. Mooie rol van Deborah die de uitzichtloosheid van haar armoedig bestaan wil ontvluchten door via escortwerk een cent bij te verdienen. Voor ze het beseft komt ze meer en meer in de macht van haar pooier en kan ze nauwelijks terug. Ze is impulsief en naïef al had ik van haar vriendje een ruwer beeld verwacht. Nu bleef het iets te oppervlakkig en te braaf.

Sterk einde ook ergens in het Saarland, een vlucht die vermoedelijk haar leven redt, waarschijnlijk nooit wetend wat er met de andere twee is gebeurd. Indringende confrontatie met haar opa ook in de jeugdinstelling. Jammer dat de band of escalatie met haar moeder te weinig werd uitgediept.

Geen topper, maar van Vlaamse bodem toch zeker fijn om te bezien. Goede sfeersetting, goed geacteerd, maar het mocht wat intenser en rauwer om de ernst extra te benadrukken.