The Shadow Dancer (2005)

Italië / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Brad Mirman
met Joshua Jackson, Harvey Keitel en Claire Forlani

Weldon Parish is één van de grote Amerikaanse schrijvers, maar hij heeft zich teruggetrokken op het Italiaanse platteland. Daar geniet hij van de rust, de wijn, paarden en het gezelschap van zijn drie mooie dochters. Iedere journalist of uitgever die hem tracht op te zoeken verdrijft hij onmiddellijk. Jeremy Taylor werkt sinds kort voor een New Yorkse uitgever en krijgt de opdracht Parish op te zoeken en te spreken. Eenmaal bij hem aangekomen doet Parish er alles aan om de jongeman weg te krijgen, maar deze heeft diens spelletjes al snel door en besluit te blijven, ook omdat hij onmiddellijk valt voor één van de mooie dochters.

avatar van Rianneke_Dan
Heerlijke romantische film, wat echt mijn ding is.
Lekker verhaal, niet te moeilijk of teveel toestanden, toch ook veel humor en serieuze scene's.
De humor was er in het begin meer, en zakte langzaam af maar daarvoor kwamen meer romantische scene's voor in de plaats.

Joshua is en blijft een hele leuke man, en helemaal niet erg om hem in zo'n rol te zien.
Hij deed het leuk, maar toch blijf ik de 'Pacey' zien uit Dawson's Creek met zijn trekjes, en gezichtsuitdrukkingen.

Een film waarbij ik genoten heb, heerlijk zoetsappig en soms is dat helemaal niet zo erg

Joshua is inderdaad een leuke, aantrekkelijke man geworden. Samen met Forlani is het een leuk stel in de film. Maar ik miste toch de diepgang...de film blijft vrij oppervlakkig. Erg jammer..want hier had zeker meer uitgehaald kunnen worden!!

Leuk en vermakelijk filmpje..maar meer ook niet.
Het Toscaanse landschap maakt een hoop goed! Toch nog 3*** voor deze film.

avatar van Arturo
Fantastishe film, heel goed gemaakt en goed gespeeld door zowel Joshua Jackson als Harvey Keitel en Claire Forlani.

Zoals Joshua het steeds volhoudt om tegen die man te zeggen dat hij weer door moet gaan met schrijven en het uiteindelijk toch nog lukt. Waarom zou je iets laten vallen waarin je zooo goed in bent. Het leuke van dit film is, dat je aan het begin London ziet en dan opeens een klein village in Italie, en het is daar ook nog eens zoo mooi he. Het einde was weer een beetje apart, maar toch wel leuk.

Al met al een perfecte film, een 5!

avatar van nachtvlinder
Mooie film, maar mist toch wel een aantal dingen. Soms diepgang, soms duidelijkheid, soms kwaliteit, soms (eerlijke) emoties, ook het script is niet zo geweldig of is het de regie, want het is niet allemaal zo logisch en diep vanuit het gevoel bekeken. Misschien af en toe een voiceover voor de schrijver?

In 20 jaar is er niemand geweest die tot de schrijver door kon dringen, kan me niet voorstellen als je ziet hoe makkelijk het is voor Joshua, eigenlijk doet ie er weing voor vind ik behalve een beetje luisteren en niet meteen weglopen.

Harvey Keitel als schrijver vind ik minder geslaagd, is eerder een schilder. Z'n gedachtengangen zijn niet zo diep en zijn emoties vaak niet eerlijk, maar gespeeld. Ook Joshua Jackson laat maar weinig diepgang zien.

De fotografie is top en ook het onderwerp en verhaal wel ok en daarom wel een blijvertje.

(sluit me aan bij lalaguna80)

avatar van Tribal Gathering
Voor de verrassende plotwendingen hoef je deze film niet te bekijken. Jeremy en Weldon komen precies uit waar je verwacht dat ze uitkomen. De rest van de cast is er om reacties uit te lokken bij de twee hoofdpersonen.

Claire Forlani wordt ook genoemd als hoofdpersoon, maar wordt toch veel te weinig in het verhaal betrokken.

Ondanks deze twee punten van kritiek was dit best een leuke / onderhoudende film. Harvey Keitel weet zijn standaard geschreven rol toch mooi uit te diepen en ook Giancarlo Giannini zet een mooie bijrol neer als priester. Joshua Jackson kan zich niet echt meten met deze twee rasacteurs maar valt ook niet echt uit de toon.

Behalve het gebruik van een voice-over (vreselijk) kan ik me verder goed vinden in de recensie van nachtvlinder, alleen is mijn beoordeling een stuk hoger.

3,5 ster

avatar van Arturo
Ik vind het juist meevallen. Integendeel ik vind juist dat Claire Forlani er veel bij wordt betrokken, en ze vervult haar rol nog heel goed. Dit soort film zie je niet vaak en als ze der zijn vind ik ze echt heel mooi. Joshua is gewoon een simpel mannetje uit Londen die Parish weer aan het schrijven wil krijgen. Als iemand al 20 jaar is gestopt met schrijven dan moet je wel heel goed zijn om die gene weer te overtuigen om te gaan schrijven. De scenes waarin Joshua van Weldon moest beschrijven wat die zag vond ik ook erg mooi.

Al met al een aanrader: een 4,5*

avatar van Norma
"voor de liefhebbers van Under The Tuscan Sun" las ik overal....
Tsja, mooie plaatjes van de ondergaande zon, glooiende heuvels vol klaprozen en idyllische pleintjes krijg je inderdaad genoeg te zien. Maar terwijl Under the Tuscan Sun bruisend zomers en romantisch aandeed en ik heerlijk kon meeleven met een sprankelende Diane Lane krijgen we hier toch een beetje geforceerde kleffe hap voorgeschoteld. De humor is wat te gezocht en het sentiment ligt er te dik op. Ik zou het liever om willen draaien: de liefhebbers van deze film moeten echt Under The Tuscan Sun eens gaan zien!

Mooie film, Joshua Jackson is echt leuk in zijn rol.
Film had inderdaad iets meer uitgediept kunnen worden maar toch mooie film om vooral bij te ontspannen, een feel good movie en niet standaard naar mijn mening. 3,5 sterren!

ik ben een liefhebber van shadows in the sun, maar vond under the tuscan sun toch niet zo geslaagd. Ik vond het ook niet echt in de traditie van chocolat, zoals op de hoes was aangegeven, alhoewel chocolat wel heel mooi is!

avatar van Hilarious
Mooie rustige film, verhaal is simpel maar mooi gebracht. Joshua Jackson is ook hier weer een leuke man. Misschien had er toch nog net iets meer uit deze film kunnen gehaald worden maar toch boeit hij heel de tijd en heeft hij z'n leuke momenten.

Heerlijke voortkabbelende romantische film.

avatar van TheRisingSun
Hilarious schreef:

Ben het hier geheel mee eens. Een film die doet wat je verwacht dat ie gaat doen en daardoor ook juist zo lekker weg kijkt. Weinig verrassende wendingen, maar dat is niet storend als je zo af en toe eens een filmpje wil zien die verloopt zoals je wilt dat ie verloopt en afloopt op een bevredigende manier.

Daarnaast is er een cast bij elkaar gezocht die op mij erg fijn overkwam en erg goed op elkaar inspeelde. 't Leek alsof ze al jaren bij elkaar over de vloer kwamen. Gezellig en gemoedelijk! Heerlijk om te zien! En als man (en single ) wil ik dan ook nog even kwijt dat Forlani er weer betoverend mooi uitziet! As always! Helemaal mijn type vrouw!

Evenals "Under The Tuscan Sun" is ook dit weer een fijne romantische film in een idealistische omgeving waar je heerlijk kunt weg dromen.

3,5 ster

avatar van Linjo
Nou ik had nog nooit de moeite genomen om te stemmen. Laat dat alles maar zeggen. Echt leuke film! Geweldig einde, fijne humor..

avatar van Bubblez
Mooi hoor, ik kijk deze film net af. Ik heb hem vooral gekeken om Joshua Jackson en omdat ik Under the Tuscan Sun echt ontzettend leuk vind. Ik vind deze net wat minder, maar dat komt door het eerder genoemde gebrek aan diepgang. De plaatjes zijn mooi en de eerste helft van de film kon me ook nog niet zo boeien. Vanaf de 'droom'-scène greep 'ie me ineens. Het einde vind ik ergens jammer, gezien de romance van de twee hoofdrolspelers niet het hoofdthema is, omdat er te weinig mee gedaan wordt. Ik moet zeggen dat de spetters van die twee afvliegen, erg jammer dat de kijker te weinig wordt betrokken. Was de trein verder gereden, zonder de romantische afloop, had ik daar helemaal vrede mee gehad. Maar fijn hoor, zo'n vakantiefilm

avatar van kanjertje
Prachtfilm.
Vond het wel geen drama.
Eerder komedie/romantiek want zeker eerste gedeelte doorspekt van subtiele humor.
Leuke Joshua Jackson en fijn om Harvey Keitel eens in een andere rol te zien.

avatar van S4nd0r
Kan het voorspelbaarder?

avatar van RRT
RRT
Heerlijke film met prachtige beelden van Toscane en een prachtige Claire Forlani. Verhaal mag dan wat voorspelbaar zijn maar stoort totaal niet. 100 minuten genieten.

rose
Mierzoet, maar indrukwekkende plaatjes daar in Toscane. Wat natuurlijk niet moeilijk is voor een land dat zo mooi is ,dat je net het gevoel hebt alsof je een schilderij binnenwandelt.
Wat is die Claire een prachtige vrouw!

avatar van rep_robert
Beetje een onevenwichtige film, dat komt vooral door het irritante en nietszeggende zijplotje van Jackson en de bloedmooie Forlani. Die komt namelijk totaal niet goed uit de verf en zorgde voor lichte irritaties bij mij.
Dat deed een beetje af aan het hoofdverhaal, wat ik een stuk leuker vond. De relatie tussen Keitel en Jackson wordt langzamerhand beter en is toch een verhaal wat de meeste sympathie opwekt in de film.
Door het zijplotje komt niet alles even sterk over en vind ik het gelul over je schrijverskunsten terug vinden ook een tikkeltje over de top, maar het acteerwerk verhult gelukkig nog een boel. Hetzelfde geldt ook voor de bloedmooie beelden van het Toscaanse landschap, waardoor je ondanks het matige script toch nog kan genieten van de film.

avatar van Jan met de pet
Aardige film, beetje zoetsappig maar zeker niet slecht en een zeer mooie Forlani:3,0

avatar van benthe
Wat een fijne film. Heerlijke beelden, hier en daar wat voorspelbaar maar gewoon genieten.

avatar van Number23
Makkelijk weg te kijken, dit soort filmpjes. Mooie locatie, Italie doet t altijd goed in dit soort films. Fijn acteerwerk van bijna hele cast en vooral Forlani is weer op haar mooist, prachtige vrouw. Voorspelbaarheid is standaard in dit genre, maar het stoort geen minuut.

avatar van Decec
Ik vond een prachtig Romantiek film...
Prachtig verhaal...
Prachtig achtergrond muziek...
Prachtig omgeving uit Italiaanse gebied...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Harvey Keitel speelt wel goed...

Ook mooi HD kwaliteit, commerciele zender RTL 4!

avatar van daxclusive
Mooi stuk landgoed uit Italie uitgekozen om deze film te vertolken.
Het Italiaanse doet een hoop met een film, het landschap, de kleuren, de muziek.
Joshua Jackson heeft een prima rol neergezet en ook mijn complimenten voor Claire Forlani.
Niet helemaal mijn type film, het is een drama / romantiek en vond er soms wel een stukje humor in zitten. Geen film die ik hoog prijs, maar een terechte 3 ster vind ik toch wel op zijn plaats.

Gezapig filmpje dat helaas aaneen hangt van de chichés. Het thema (stadsjongen ontdekt Europees platteland, zie ook 'A good year') brengt bovendien niets nieuw. Als toeristische promotievideo voor Italië is deze film echter wel geslaagd, want de beelden zijn prachtig. Maar dan had men beter een poëzievertelling gemaakt en het verplichte verhaaltje achterwege gehouden Want de huidige uitwerking is een snel-te-vergeten tussendoortje.

lezertje
kanjertje schreef:
fijn om Harvey Keitel eens in een andere rol te zien.

Hoezo ander rol? Keitel speelt toch in elke van zijn films een andere rol? (Net als de meeste acteurs).

lezertje
Zelden een film gezien die van A tot Z zo afgrijselijk voorspelbaar is. Wat dat betreft had schrijver/regisseur Brad Mirman wat meer op zijn fantasie en talenten moeten verrouwen, zoals hij hoofdrolspeler Weldon Parish (Harvey Keitel) tegen de jonge Jeremy Taylor (Joshua Jackson) laat zeggen. De film betreed allen maar de geëffende paden. Natuurlijk worden Taylor en Parish de beste buddy’s van elkaar en natuurlijk kiest de mooie dochter van de tweede voor de Taylor. Jammer dat Mirman zo een inspiratieloos scenario geschreven hebt, want de film ziet er prachtig uit, gefilmd in onder andere het locatie rijke en zonovergoten Toscane. En ook het spel van de acteurs is dik voldoende. Keitel speelt, zoals eigenlijk gewoonlijk, weer een prachtige rol. Jackson daarentegen laat , vooral in de eerste helft, duidelijk in zijn spel merken dat hij weet dat hij in een komedie speelt. De luchtige sfeer hangt als een geforceerd kleed om hem heen. Dan gaat Armando Pucci, in de bijrol van hoteleigenaar Gustavo het komedie spelen stukken beter af.

avatar van JanLo
S4nd0r schreef:
Kan het voorspelbaarder?
Qua recensie niet, schat ik zo in !! Over de film wil ik zeggen dat ik het soms heel wenselijk vind, dat het voorspelbaar is, maar volgens mij hebben we elkaar aangeleerd dat voorspelbaarheid iets negatiefs is. Kijk de recensies maar eens na wat als meest storende factor wordt gezien. Eigenlijk zijn de meeste mensen erg voorspelbaar als ze iets negatiefs te melden hebben, en ze het woord voorspelbaar gebruiken ! Hoor mij nu toch eens voorspelbaar zijn. Het is een cliché en ongeloofwaardig, want deze woorden komen ook voorspelbaar vaak voor !!!!

avatar van IH88
“Typewriters make you think about the words you choose more carefully, because you can't erase them with the push of a button.”

Aardige film met een lekkere lome sfeer, Toscane als locatie en acteurs die duidelijk de tijd van hun leven hebben gehad. Jackson, Keitel, Forlani en Giannini hebben samen een fijne chemie en vooral Keitel heeft duidelijk plezier in het spelen van een oude schrijver met een writers block. Het verhaal is voorspelbaar, maar bovenstaande pluspunten zorgen ervoor dat het vermakelijk blijft om naar te kijken. Je hebt als kijker gelijk zin om met een biertje in de zon te gaan zitten en te genieten van alles om je heen. Met Forlani naast je, wat wil je nog meer?