Boy 7 (2015)

Nederland / Hongarije / België
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Lourens Blok
met Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Ella June Henrard en Tygo Gernandt

Het verhaal gaat over Sam, een jongen die bijkomt in een drukke metro, maar niet weet wat zijn naam is en hoe hij daar terecht is gekomen. Met behulp van Lara, die hij ontmoet in de metro, gaat hij op zoek naar zijn identiteit. Samen proberen ze het raadsel op te lossen, maar gaandeweg blijkt dat hij in groot gevaar verkeert.

avatar van cantforgetyou
Aardige film. Teveel bekende Nederlanders, waardoor het 'geloofwaardige' eraf gaat. De jongen speelt wel goed. In het begin oogt het ook internationaal. Maar later wordt het toch allemaal wat 'saai' en ver gezocht.

avatar van mayhemblik
HALVE TAMME. schreef:
Voor nu wordt ik er nog niet echt warm of koud van, ik laat me eigen graag verassen,

Als je je laat verassen word je echt wel (even) warm.

Het plot was niet geweldig, de film zelf heeft een lekkere vaart en houd de spanning er goed in. Prima acteer prestaties. en zeker leuk om te zien!
ik geef het een dikke 3*

avatar van joshua1988
...en zelfs Tygo speelde als een onbeholpen tuchtmeester in dit eveneens troosteloze decor; en arme Halina Reijn zal haar nek nooit meer uitsteken voor 'n volgend Nederlands science fiction scenario..

Heb de film helemaal uitgekeken vanwege het prima spel van Boy 7, verder was het verhaal amper te volgen, de logica ver te zoeken (Hongarije?) dus voor mij reden te meer om het geheel te deleten.

avatar van DragQueen
Aardige Sci-fi / Thriller van eigen bodem. In het begin komt de film zelfs best internationaal over. Helaas houdt het niveau geen stand. Het verhaal blijkt ook niet sterk genoeg voor de hele speelduur. Qua acteerwerk zat het wel goed. 2,5 Ster.

voor diegene die het boek gelezen hebben is deze film vreselijk dom. ik snap niet dat de schrijfster met deze film akkoord is gegaan. maar 3 dingen in heel de film komen overeen met het boek. lana zat nooit in die groep met de boys, sam ontmoette haar langs de weg in haar truck. hij werd nooit verliefd op haar. boy 7 kwam na lewis en iedereen pas in de groep, toen de helft al onder de macht van de chip was etc. ik lees bijna nooit boeken, maar het boek is spannend en je hunkert ernaar om zijn naam te weten. je wilt maar blijven lezen en lezen. (terwijl je in de film het vanaf het begin wist). omdat de verhaallijn compleet verandert is vind ik de nominering van de film gepast.

avatar van sinterklaas
"In de nabije toekomst is Nederland een politiestaat". Laat dat "nabije toekomst" maar weg...

Jarenlang zat ik me maar te bedenken hoe nou een echte Nederlandse sf eruit zou gaan zien. We hebben inmiddels Atlantis gehad, wat helaas niet zo gek veel van een toekomstige wereld liet zien, en nu is er Boy 7, een boekverfilming. Het storende is wel dat het in Boedapest is opgenomen.

Het verhaal deed me in eerste instantie denken aan het korte verhaal in de Kippenvel 10x genaamd: Spreken is Verboden. We bevinden ons in het Nederland van 2020 (stond ergens op bewakingsbeelden), en het is, zoals gezegd, een politiestaat, wat ook soms gevoelsmatig ook griezelig dichtbij de werkelijkheid komt. De typische gladde doofpotpraatjes die hierin gebruikt worden verschillen ook niet veel van wat je van een gemiddelde Rutte hoort bijvoorbeeld. We komen bij Sam (Boy 7) die ontwaakt in de metro, zonder geheugen. En naast hem zit een meisje dat precies hetzelfte heeft. Dan wordt hij ook nog landelijk gezocht voor de moord op een politicus. Ah, de conspiracy theory begint er hier nu dik in te zitten. Dan komt hij in aanmerking van een dagboek dat zijn geheugen kan onthullen, en dan komen we in de heropvoedingskamp. Dat zou toch niet gewoon een van de panden van GGZ kunnen wezen?

En zo krijgen we een erg lekker kijkende science fiction thriller wat je inderdaad wel een beetje de Nederlandse Hunger Games zou kunnen noemen. Sam word weer erg geinig neergezet door Bakhuijzen en ook zijn vriend Louis had een prima aanwezigheid. Henrard bracht een kleine Vlaamse inbrengst met een erg frisse rol van Lara, en ook Tygo Gernand had weer een typische rol dat bij hem past. En uiteraard, een plottwist is ook onvermijdelijk!

Ondanks dat ik me vaak erg stoorde aan de opnamelocaties (ik had Amsterdam of Rotterdam wel willen zien dat digitaal werd aangepast met futuristische stuff, dat lukte met de film Monsters ook), wist Boy 7 toch een erg sterke en maatschappij kritische film te zijn, dat geen moment wist te vervelen.

Kinderachtige film

avatar van Cleanshot
Ben niet zo weg van nederlandse SF films, gewoon omdat we daar niet goed in zijn. Drama's en misdaad ok, maar sf is een station te ver wat mij betreft. Behoorlijk ongeloofwaardig verloop van de film en ook voorspelbaar op sommige momenten.

avatar van joolstein
Misschien ligt aan het feit dat Nederlandse films niet echt mijn ding is! In het genre waar ik van houd is het bijna onmogelijk een goede film te vinden/maken! Dit lig niet aan de Nederlandse film op zich.Veel mensen in de filmwereld die in het buitenland zijn overtuigen namelijk wel! Denk aan bv. Hoyte Van Hoytema die nu de laatste James Bond deed! Maar tja in Nederland zijn het veelal boekverfilmingen van romans, te krappe budgetten (wat niet altijd een probleem hoef te zijn), van die truttige komedies (met RTL4/SBS6 coryfeeën), of domweg omdat het filmfonds het niet commercieel aantrekkelijk vind. Hierdoor Komt het dat ik maar weinig naar Hollands product kijk. En nu was daar dus Boy 7 een variant op Divergent, hunger games en de maze runner. Maar ook dit werkje overtuigd op geen een punt! De film komt erg geforceerd over! De "actie- scene`s" zijn ronduit knullig!Abseilen van een gebouw? En ook het namaken van de vingerafdruk kwam niet spannend over? Een krappe voldoende voor de goede bedoelingen!

avatar van K. V.
Deze meegebracht en zonder verwachtingen eens bekeken. 'k was toch wel aangenaam verrast. 'k vreesde een beetje dat de film te Amerikaans ging zijn en het niet echt realistisch ging zijn, maar dit viel reuze mee.
Voor mij waren het allemaal onbekenden, maar ze deden het zeker niet slecht.
Verder zag de film er goed uit en verveelde de film zeker niet.
Zeker de moeite om gezien te hebben.

De film is heel erg spannend, maar als je het boek had gelezen. Klopt er helemaal niks van. Lara en Sam kende elkaar namelijk helemaal niet daarvoor. In het boek begon het met dat hij op een afgelegen gras veld was en dat hij toen Lara tegen kwam. Als je de film leuk vond, is het boek een echte aanrader! Zelf HAAT ik lezen, maar dit boek was het 1e echte leuke boek. Als je het boek gaat lezen, denk dan niet telkens aan de personen van de film, nee maak je hele eigen fantasie erbij. Dan word het boek namelijk het aller leukst! ;D

avatar van Ebenezer Scrooge
De Britse acteur Ben Whishaw zei ooit: "For me, it's important to keep a level of anonymity. As an actor, your job is to persuade people that you're someone else. So if you're constantly telling people about yourself, I think you're shooting yourself in the foot." Hier ben ik het absoluut mee eens, ik hoef die lui helemaal niet te kennen; wat interesseert mij de kinderloosheid van Halina Reijn nou? Laatst zat ze bij "De Wereld Draait Door" te vertellen dat ze de volgende dag 40 zou worden, hoe ze hiermee worstelde en dat haar 700 vrienden een surpriseparty voor haar hadden georganiseerd. Hoe verrassend! Ik vind die vrouw niet meer geloofwaardig. Sowieso een butfilm.

avatar van mcdaktari
Volgens mij ben je niet echt fan van Halina Reijn, of toch wel.

avatar van jippie2010
In de basis een strakke film. Tempo is sterk, locaties zijn erg goed gekozen, geen overdosis aan te bekende acteurs, redelijke acteerprestaties, een degelijke soundtrack en een Gernandt die mij zelden teleurstelt.
Maar ook zeker niet vrij van fouten, plotholes en een paar zwakke scenes. Zonde, want met een beetje meer aandacht voor details was dat er wel uit te filteren. Maar de basis staat goed. *3.0

avatar van m1chel
‘Het Nederlandse antwoord op The Hunger Games’, zo luidde de tagline van deze Nederlandse sciencefiction-thriller van regisseur Lourens Blok. Blok was eerder verantwoordelijk voor het filmvervolg op de succesvolle televisieserie Feuten en wist later indruk te maken met de zeer sfeervolle kerstfilm Midden in De Winternacht. Boy 7 valt wederom in een ander genre en is een verfilming van het gelijknamige boek van Mirjam Mous. Dit jeugdboek werd eerder vermaakt tot een toneelstuk, dat eerder dit jaar succesvol door het land toerde en in 2016 zelfs een reprise krijgt. Voor diegene die daar niet op willen wachten is deze zeer vermakelijke film een goed alternatief. De hoofdrol van Sam wordt vertolkt door Matthijs van de Sande Bakhuyzen. Van de Sande Bakhuyzen was eerder te zien in films als Kenau en App en kort geleden ging De Ontsnapping in première waarin hij ook een rol speelt. In de rol van Lara zien we de Vlaamse actrice Ella-June Henrard. Ondanks haar Vlaamse achtergrond zou je deze actrice zomaar kunnen kennen uit Nederlandse films als Michiel de Ruyter en Hemel op Aarde.

De chemie tussen deze twee acteurs is prima, het is alleen jammer dat het script een beetje te wensen overlaat. Het verhaal is namelijk vrij kinderlijk en daardoor heb je al snel door hoe de vork in de steel zit. Daardoor ebt de spanning dan ook een beetje weg. Toch begint de film lekker mysterieus en redelijk grimmig. Als Sam wakker wordt in de tram slaat de verwarring toe. Helaas wordt een deel van het plot te snel prijs gegeven als Sam het notitieblokje overhandigd krijgt. Hierna krijg je de gehele film te maken met flashbacks, die worden gebaseerd op de aantekeningen in het notitieblokje. De flashbacks zijn op zich prima gemaakt, de actie is prima en je verveelt je eigenlijk geen moment, maar ze duren soms wel onnodig lang. Daarnaast zitten de twee delen van de film, het heden en de flashbacks, elkaar onnodig in de weg. Zit je er net lekker in, ga je weer naar het andere deel. Misschien hadden de schrijvers dat wat beter af kunnen kijken bij een film als The Maze Runner, waar dat een stuk beter werd opgelost.

Tygo Gernandt doet als master Zero wat hij goed kan: een galbak neerzetten. Oudgedienden Renée Soutendijk en Hans Dagelet staan een beetje op de automatische piloot. Ze weten nergens te overtuigen en dat is best opmerkelijk, beide hebben in het verleden toch zeker hun meerwaarden bewezen in de films van vaderlandse bodem. Halina Reijn speelt de rol van Marit, een instructrice die last van haar geweten krijgt. Daarbij stuiten we direct op een minpunt van de film, want nergens wordt er goed in gegaan op de oorzaak. De karakters worden dan ook niet goed uitgediept, wat ervoor zorgt dat je geen band krijgt met de karakters. Daarentegen zijn de duistere sfeer en het camerawerk wel goed, zo zijn de achtervolgingsscènes goed in beeld gebracht. Er is duidelijk een serieuze poging gedaan om een Nederlandse Hunger Games-kloon neer te zetten en mee te liften op het succes hiervan. Helaas is dat maar deels gelukt, maar hoewel we een aantal negatieve punten aanstippen is de film wel uiterst vermakelijk en zou een vervolg zomaar een succes kunnen worden als het verhaal dan beter is. Deze film biedt genoeg aanknopingspunten om uit te groeien tot een succesvolle filmreeks.

Boy 7 is een film die vol potentie zit, maar een sterker verhaal had verdiend. Aan Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Ella-June Henrard zal het niet liggen, want beide acteurs zetten hun rol goed neer. Met een onvoldoende zouden we de film dan ook echt tekort doen. Toch zitten er de nodige haken en ogen aan de film. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de film, dus als je fan bent van The Hunger Games of Divergent zal je deze The Hunger Games in de Polder vast kunnen waarderen.

avatar van Decec
Een goede actie/SF/Thriller film...
Prima en spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Onrustige camerabewegingen...

avatar van Roger Thornhill
In het begin dreigt deze film even een kruising tussen The Bourne identity en The matrix te worden, maar gelukkig gaat het verhaal gaandeweg een eigen richting op en zijn setting en plot boeiend genoeg om te vermaken, hoewel de film steeds vrij voorspelbaar blijft en de kijker nergens aan een overwinning van "het goede" kan of hoeft te twijfelen. Leuk om nu eens een SF-actie-paranoia-thriller in het Nederlandse taalgebied te zien, en goed geacteerd (hoewel Tygo Gernandt een stuk enger dan hier kan zijn) en geregisseerd, maar geen topper.

avatar van missl
Het begin is heel tof maar vervalt dan in een moeilijk te volgen verhaaltje. Jammer want de verwachtingen waren hoog. In de media werd deze vergeleken met bv een Divergent. Maar het komt er niet in de buurt.

JeMoederOfficial
Het concept over dat Sam alles wat er is gebeurt moet herrinderen is best... creatief. De “glitch” effect als Sam iets gaat doen in het verhaal is wel echt super lit, zovan “Wow kijk ik doe iets wow!!”. De plot is wel goed. Soms klinkt het alsof ze vergaten te spreken dus ze hadden het gewoon gevoiced in de filmstudio, aan het begin van de film is de camera shake zo intens dat het lijkt alsof een dronken man het had gefilmd. Een leuke scene dat hij zijn chip d'er uitsnijdt, lekker veel bloed, op dat moment had de film dat even nodig dus echt super. En natuurlijk nog een happy ending.

Ik ken het boek, dat ten grondslag ligt aan deze film, niet. Gezien het bedroevende scenario zal ik de behoefte om het boek te lezen moeiteloos kunnen onderdrukken. Het is een armzalige film, zowel qua verhaal als qua vormgeving.
Matthijs van de Sande Bakhuyzen doet weliswaar zijn best om er wat van te maken, maar hij is bij voorbaat kansloos gezien de zwakte van het materiaal. Ook de Vlaamse schone Ella-June Henrard heb ik wel eens beter in actie gezien.