Grand Canyon (1991)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Lawrence Kasdan
met Danny Glover, Kevin Kline en Steve Martin

Simon en Mack, twee mannen uit verschillende milieus, ontmoeten elkaar per ongeluk in een wereld die volledig over zijn toeren is. Een enkele simpele goede daad heeft direct invloed op de andere. Hiermee wordt een kettingreactie in gang gezet, die hun leven en dat van hun vrouwen, vrienden en oppervlakkige kennissen voor altijd zal veranderen. Met hun trip naar de Grand Canyon, het enige rustige plekje op deze aarde, een symbool van rust en vrede, proberen zij hun leven weer onder controle te krijgen.

Het positieve van deze film is dat ze waarschuwt voor zinloos en waanzinnig geweld in de samenleving en ook stelt dat geluk nog te vinden is.
Helaas wordt geen enkele oplossing gesuggereerd, zodat de film in zijn geheel eigenlijk weinig interessants te bieden heeft.

Een ietwat gedateerd overkomende mozaïekfilm over het leven zelf, waarin de levens van een aantal inwoners van Los Angeles toevallig met elkaar verweven raakten (wat onder "normale" omstandigheden niet gebeurd zou zijn). Een verhaal over vriendschap, liefde, geweld en de kloof tussen arm en rijk. De dialogen hadden diepgang en humor, maar de bijna spirituele boodschap vond ik te gemakkelijk. Zowel de cast en de soundtrack waren zonder meer goed.