Bananas!* (2009)

Zweden
Documentaire

geregisseerd door Fredrik Gertten
met Byron Rosales Romero, Juan J. Dominguez en Duane Miller

Fredrik Gertten volgt de Amerikaans/Cubaanse advocaat Juan Domínguez die twaalf arbeiders van een Nicaraguaanse bananenplantage vertegenwoordigt in een uniek proces tegen hun werkgever Dole Food. Hun aanklacht luidt: onvruchtbaarheid, veroorzaakt door het pesticide DBCP waarmee Dole tot 1982 zijn bananenoogst probeerde te beschermen. Vijf jaar eerder was het middel in de VS al verboden vanwege aantoonbaar schadelijke effecten. Dole was daarvan op de hoogte maar is, buiten de grenzen van de VS, doorgegaan zijn personeel aan de risico's bloot te stellen. De zaak van de twaalf arbeiders wordt in de rechtszaal bepleit door Duane Miller. Het is een klassieke David en Goliath situatie. Alleen is Goliath niet met één welgemikte steen te vellen. De advocaat van Dole probeert met groot aplomb de twaalf ongeletterde arbeiders onschadelijk te maken door ze af te schilderen als alcoholisten en leugenaars.

avatar van Mug
Mug
Bananengigant Dole reageerde als een pisang:

Wat er gebeurde nadat Gertten de montage afrondde en met zijn film het festivalcircuit in wilde gaan, is een documentaire op zich waard. Dole Food probeerde een stokje te steken voor de vertoning van de film. Gertten en zijn producenten werden er schriftelijk van beschuldigd leugens te verspreiden. Gertten beriep zich op het recht op vrijheid van meningsuiting, maar dat weerhield Dole er niet van een zaak aan te spannen. Pas toen zelfs het Zweedse parlement zijn bezorgdheid uitte over Dole's pogingen tot censuur, liet de fruitgigant zijn aanklacht varen.
(bron IDFA)

avatar van narva77
Komt vanavond op NED2 om 23.50 uur!

avatar van DwarreI
Net zitten kijken, ik raak er bijna mee vertrouwd om te zien hoe grote multinationals huishouden in ontwikkelingslanden -door de inwonders schaamteloos uit te buiten en bloot te stellen aan schadelijke chemicaliën- en ondertussen de miljoenen opstrijkt. Vervolgens worden de handen van schuld schoongewassen in een rechtzaak waar de kosten van de peperdure advocaten worden vergoedt door het geld wat over de rug van de aanklagers zelf verdiend is..

Ook lekker wrang weer om op de aftiteling te moeten lezen dat Dole in haar hoger beroep alsnog gelijk krijgt. Waar het grote geld is isook de macht blijkt maar weer, en de machthebber bepaald wat recht is en wat krom, enkel de banaan dus.

DwarreI schreef:

Ja inderdaad, je denkt dat het nog relatief goed uitpakt voor sommige van de eisers, maar dan lees je op het eind van de docu dat Dole alsnog in het gelijk wordt gesteld in hoger beroep. Erg triest!

Dat wat Mug hierboven beschrijft, zag je uiteraard niet terug in de (geknipte) documentaire zelf. Daar was ik nou eigenlijk ook wel benieuwd naar...

avatar van kikondo
Prachtig..! Onvoorstelbaar..!

avatar van DwarreI
Hey kikondo, wat heb jij eigenlijk met bananen? Je hebt elke film met 'banana' in de titel gezien

avatar van huVILEub
Van deze documentaire ben ik niet veel wijzer geworden. Het gaat over die aanklacht, maar je weet alleen dat enkele mensen geld hebben gekregen. Daarna zeggen ze nog dat hij wordt aangeklaagd vanwege fraude, dus weet je nog niet of het wel allemaal klopt. Ik kon geen conclusie vinden in deze documentaire.

DwarreI schreef:

Dat is niet zo moeilijk te verklaren hoor. Hij heeft hoogstwaarschijnlijk deze docu opgezocht met de zoekopties, en dan krijg je dus alle titels te zien met "bananas" in de titel. En dan komt ie erachter dat ie enkele daarvan óók gezien heeft, dus pikt hij ze gelijk mee om op te stemmen. Vrij logische verklaring, en ook best gebruikelijk!

avatar van DwarreI
Toch wel vreemd dat hij zijn stemmen voor bananenfilms dan spreidt over een periode van vier jaar en dat zijn profielplaatje een foto van een bananenplant is Volgens mij hebben we hier toch echt te maken met een persoon met een nogal vreemde obsessie..

avatar van narva77
Hmm, dat is inderdaad wel een beetje vreemd ja. Zo had ik er nog niet eens over nagedacht.

Misschien is het wel de eigenaar van de Bananenbar.

Bananas niet gezien, wel de docu over de rechtszaken tegen bananas

avatar van narva77
Dat is deze docu: Big Boys Gone Bananas!*. Kwam maandagavond in Tegenlicht.