Call Girl (2012)

Zweden / Noorwegen / Finland / Ierland
Drama / Thriller

geregisseerd door Mikael Marcimain
met Sofia Karemyr, Pernilla August en Simon J. Berger

Stockholm, eind jaren 70. Politieke neutraliteit en nucleaire macht gaan hand in hand met vrouwenemancipatie en de seksuele revolutie. Maar onder het gepolijste oppervlak staan andere verlangens te popelen om te worden voldaan. Op een steenworp afstand van de overheidsgebouwen en nieuwbouwwoningen ligt de verleidelijke wereld van de seksclubs, stripshows, discotheken en dure appartementen. Dit is de wereld van de jonge Iris, nadat ze geworven is uit de onderkant van de samenleving en in de meedogenloze wereld terecht komt waar je met macht alles kan bereiken.

avatar van Stijn B.
Meeslepende en spannende thriller over een van de meest spraakmakende politieke schandalen uit de jaren '70 in Zweden. De sfeerschepping is subliem, subliem camerawerk (deed bij momenten denken aan Zodiac qua sfeer en intensiteit ), ijzersterk einde,...

De meest donkere en corrupte kant van Zweden wordt hier naar boven gehaald. Ijzersterk

avatar van 93.9
Schitterend drama met oog voor detail.

Goeie film waarin twee jonge meisjes worden geronseld om als call-girl geld te verdienen. Gebaseerd op een Zweeds schandaal. Het had wellicht wat korter gekund, maar de film blijft onderhoudend door een uitstekende montage en omdat de twee verhaal-lijnen naadloos in elkaar overlopen. Verder een realistische jaren '70 aankleding en uitstraling.

avatar van Decec
Een goede drama/thriller film...
Een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Flipman
De film is in Zweden op Blu-ray uitgebracht. Heeft iemand die toevallig? Zo ja, staan er dan ook Engelstalige ondertitels op?

avatar van DjFrankie
Inderdaad prima setting, ook goeie soundtrack.

avatar van Maxie Fields
Mooi drama dat grotendeels gebasseerd is op ware gebeurtenisen. Ook het 70s sfeertje wordt goed weergegeven. Mooi camerawerk en goede montage. Aanrader.

Twee veertienjarige meisjes begeven zich op het pad van de prostitutie. Daarnaast loopt er ook nog een lijntje in de film over de geheime dienst en de politiek. Als het lijntje van de meisjes en de prostitutie na een uurtje wel genoeg uitgekauwd is, neemt het andere lijntje van politiek en intriges de film meer over. Maar echt boeiend of spannend wordt de film toch nergens. De film is ook veel te lang.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
In Zweden weten ze wel hoe ze politieke thrillers moeten maken, zonder melig te worden. Een goed verhaal waarop kan gebouwd worden is ook hier de basis. De film moet het ook vooral van het verhaal hebben dat niet altijd bijzonder origineel is. Maar wel geloofwaardig en boeiend. Een andere troef is de cinematografie die je meesleurt naar de 70's en het is soms niet te geloven dat deze film uit 2012 is. En dat zeg ik hier uiteraard als een compliment. Ook de muziek drijft met momenten de spanning op.

Verwacht geen happy end, de film probeert bij de originele gebeurtenissen te blijven en daar wordt veel in de doofpot gestoken. Het echte meisje waarop Iris gebaseerd werd was evengoed 14-jaar in het echt. Dat het verhaal dicht bij de originele feiten zat, bewijst de klacht vanuit de nabestaanden van de Zweedse politieker Lennart Geijer tegen de film. De makers hebben zijn scènes wat ingekort, maar meer ook niet. Het zal dan ook grotendeels waarheid zijn.

Een goeie film dus met een boeiend verhaal en goeie acteurs in een passend 70's sfeertje. Vooral vakmanschap en net dat iets te kort om er bovenuit te schieten. Maar vakmanschap is zeker niets slecht.

avatar van des1
Aardige film... maar tegen het eind (20 min. of zo) ben ik toch in slaap gevallen... Sjittes, weet ik nog niet hoe het afloopt...

avatar van Capablanca
tragisch verhaal, waarbij het recht helaas niet zegeviert. Maar daarom wel des te geloofwaardiger. Had wat korter en daardoor compacter kunnen zijn, maar verder niets dan lof.

avatar van nadrin
Vrij saai en te langdradig.

avatar van K. V.
Deze was onlangs op tv en eens meegepikt. 'k wist niet echt wat te verwachten, maar hij viel goed mee. 'k vreesde nog een beetje dat er niet veel verhaal ging bij zijn, maar dit viel reuze mee.
De film duurt wel redelijk lang, maar saai werd het niet.
De cast deed het prima, net als de soundtrack.
'k vond hem wel het bekijken waard.

De titel zei me niets meer, maar al gauw merkte ik dat ik deze film al eens gezien had. Ik vond hem toen al niet geweldig, maar ik vind hem nu nog minder. De film hinkt ook op te veel gedachtes. Lijkt verdacht veel op een erotisch drama, maar de regisseur wil kennelijk meer serieus genomen worden en verzint er dan maar een politieke thriller omheen. Erg afstandelijk gefilmd, saai en ook nog eens ongeloofwaardig, ook al zou het op ware gebeurtenissen gebaseerd zijn. Nee, geen beste film dit.

avatar van Ebenezer Scrooge
O, wat goed dit. Niet eerder zo'n zorgvuldige en juiste weergave van de jaren '70 gezien als in deze film: de kleding, de haardracht, de auto's , de interieurs, alles klopt, tot de roze zuigsnoepjes toe. Ook de cameravoering is typisch jaren zeventig: het voortdurende inzoomen en uitzoomen, de beelden die door elkaar heen lopen, ook dat rennen steeds... Knap staaltje werk weer van Hoytema. Of dat decadente gevoel als dat meisje voor het eerst naar zo'n feestje gaat, met die unheimische synthesizermuziek eronder. En ten slotte een geweldige Pernilla August als bitchy hoerenmadam:

Denk je dat ik van de liefdadigheid ben?

Toch maar weer eens een paar platen van de Bee Gees en ABBA van stal halen.

avatar van Aapje81
Cynische en naargeestige film over een politiek schandaal dat niet helemaal lekker uit de verf komt. Het acteerwerk en de uitstraling van de film zijn knap gedaan. Maar toch voelde ik me nergens echt verbonden met de personages. Alles blijft erg afstandelijk en toch ook wel wat oppervlakkig.
Daarnaast helpt de lengte van de film ook niet mee.

De misstanden die worden aangekaart in deze film zijn echter wel relevant en daarvoor verdiend deze film complimenten onder de streep viel deze me echter toch wat tegen.

Gemiddeld.

avatar van eRCee
Gelikte cinematografie, fijne muziek en een verhaal dat volledig verteld wordt door de gebeurtenissen, niet door dialogen of wat voor uitleg dan ook. Het nadeel is dat het mij niet helemaal duidelijk werd welke politici er nu precies betrokken waren (de rol van de premier met name), het voordeel dat je nooit uit de film wordt gehaald onder het mom van historische accuratesse. Goeie laatste scene ook. Call Girl is een meer dan prima film.

avatar van cynta
+ Goed geacteerd
+ Boeiend verhaal
- Te lange speelduur
- Personages hadden wat meer uitgewerkt kunnen worden