Call Girl (2012)

Zweden / Noorwegen / Finland / Ierland
Drama / Thriller

geregisseerd door Mikael Marcimain
met Sofia Karemyr, Pernilla August en Simon J. Berger

Stockholm, eind jaren 70. Politieke neutraliteit en nucleaire macht gaan hand in hand met vrouwenemancipatie en de seksuele revolutie. Maar onder het gepolijste oppervlak staan andere verlangens te popelen om te worden voldaan. Op een steenworp afstand van de overheidsgebouwen en nieuwbouwwoningen ligt de verleidelijke wereld van de seksclubs, stripshows, discotheken en dure appartementen. Dit is de wereld van de jonge Iris, nadat ze geworven is uit de onderkant van de samenleving en in de meedogenloze wereld terecht komt waar je met macht alles kan bereiken.

Vanaf 6 december in de bioscoop (Lumière)

avatar van qwertzu
trailer ziet er veelbelovend uit!

kappeuter schreef:
Vanaf 6 december in de bioscoop (Lumière)

Nieuwe datum: 4 april

avatar van sinterklaas
Gezien op het IFFR. Erg mooie Zweedse film alweer dat een beetje een combinatie is van een politieke thriller met een coming of age verhaal.

We nemen een kijk in het leven van de losbandige puber Iris, die, na de zoveelste keer is weggelopen, naar een jongereninstelling word gestuurd. Maar ook dat loopt maar niet op zijn rolletjes. Samen met zijn vriendin glipt hij der 's nachts nog wel eens uit om de beest uit te hangen in Stockholm, seks te hebben met vreemde jongens, en uiteindelijk raakt een bijzondere Dagmer Glans, die zijn huis beschikbaar stelt voor feestjes in ruil voor dat de meiden naakt gaan poseren. Natuurlijk niet fris allemaal maar Iris en Sonja zijn eigenwijs, wat ze dan meteen ook in de vicieuze cirkel heeft geworpen.

Want in werkelijkheid worden ze dus langzaam maar zeker uitgebuit en moeten ze dus als 14 jarige voor hoer spelen voor de Zweedse ministers en politicussen die op hun ouwe dag nog wel trek hebben in een jong blaadje en minderjarige prostituees daarvan als oplossing zien. Dat het vieze mannetjes waren word in deze film nu wel meer dan duidelijk gemaakt. Dit zorgt voor een grimmige en donkere film waarin de meiden steeds dieper in de shit komen te zitten. Ook de kant van de ministers zelf was een bijzonder portret, het zijn eigenlijk gewoon de landbestuurders die hun werk doen... maar ondertussen wel voorstellen om de leeftijdsgrens te verlagen naar 10 jaar. Zegt al genoeg. Ook de spanningen die ze onder mekaar hebben word erg sterk neergezet. Vooral hoe ze hun eigen er altijd uitliegen over wat ze in hun seksleven doen. Ondertussen moet Iris ook haar geheim goed bewaren, maar of dat blijft lukken...

Ja, hele stevige film waarbij je toch wel even met je neus op de feiten word gedrukt over het politieke leven. Deze film zou nog wel eens de hele Zweedse politiek in een kwaad daglicht kunnen zetten. Het sfeertje is ook lekker donker en meeslepend en de jaren 70 settings van Zweden leken wel foutloos. Ook is er hier een lekkere krachtige soundtrack aanwezig. Nee, dit is een heel gedurfde film.

avatar van wibro
Sterk Zweeds politiek drama met als enig minpunt het voor mij onbevredigde einde. Dat liet mij met enige achter. Ook zou de film op feiten gebaseerd zijn. Ik heb dat nagepluisd, maar ik kon er verder niets bijzonders over terugvinden, maar het zal wel deels waar zijn. Politici beschikken nu eenmaal over een grote doofpot. Ook de naam Olaf Palme zou genoemd zijn in deze beruchte doofpotaffaire. Zou de moord op hem in 1986 hiermee te maken gehad hebben? Waarschijnlijk niet maar je weet maar nooit. De moord op Palme is tot nu toe immers onopgelost.
De eind jaren zeventig sfeer met muziek van de Bee Gees werd in deze film goed weergegeven en die twee niet onaantrekkelijke meiden acteerden best wel goed. Dat kan ook gezegd worden van Pernilla August in de rol van de "bitch" Dangmer Glans.
Wat het verhaal verder betreft; tja, het beeld dat in deze film getoond werd van het sociale paradijs Zweden is niet het beeld dat de Zweden ons graag zouden willen laten zien. Ongeloofwaardig is het zeker niet. Dit soort op sex beluste escapades van politici komen wel in meer "brave" landen voor. Dit soort schandalen verschijnen natuurlijk nooit in het daglicht. Daar zorgen de corrupte politici met hun goed gevulde geldbuidel wel voor. Ja, hier in Nederland kunnen ze er ook wat van.
Deze film die ik ihk van "Best of the Fest" in Lux Nijmegen gezien heb wil ik zeker nog een keer bekijken. Ik zat op een ongunstige plaats - film was uitverkocht - en de laatste scène liet mij zoals ik al berichtte met vraagtekens achter. Op visueel vlak vond ik de film niet bijzonder maar dat zal hoogstwaarschijnlijk wel liggen omdat ik voor in de zaal zat.

Waardering: voorlopig 3,5*

Wow, indrukwekkend, spannend en geloofwaardig

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Om even met het negatieve te beginnen: Het einde was inderdaad niet sterk en nogal een breuk met de rest van de film. Te grotesk vooral, mannen in pakken en mensen die ineens aangereden worden. De film had zelfs makkelijk eerder kunnen stoppen.

Maar ik heb om te beginnen al een groot zwak voor gedetailleerde weergaves van de recente geschiedenis, vooral als ze ook een beetje de tijd nemen om het te laten zien. En daar is deze film zeer goed in.

Verder een erg boeiend verhaal over verlies van onschuld en corruptie van de macht. En een afrekening met de waarden van de jaren '70, net als bijvoorbeeld Tilsammans en The Ice Storm. Op een andere manier, dat wel. Call Girl is een thriller. En geen drama of komedie. Zelfs een duidelijke genrefilm eigenlijk.

Pluim voor het vaak geweldige camerawerk van Hoyte van Hoytema trouwens. En voor Pernilla August. Veel pluspunten die het matige einde makkelijk wegpoetsen.

ipman-99
"Call Girl From Mikael Marcimain." ... " !!!

Fantastische film !!! Sfeervol en controversieel drama over smoezelige seksuele
praktijken in het Zweden van de jaren 70 !
De sfeer van de jaren '70 kwam prima naar voren net zoals de sublieme soundtrack !
De cast levert uitstekend werk !
De film fascineerde mij van de eerste tot de laatste seconde !

Raffael77
Prima film maar vond de film wel vrij saai. Het sterkste deel is in het laatste gedeelte van de film en die tilt hem wel naar een hoger level.

WAUW wat een geweldige film, de film is heel sterk opgebouwd en het verhaal is van het begin af aan tot het einde spannend. De spanning word goed opgebouwd en de film duurt absoluut geen minuut te lang (het had zelfs wat langer gemogen!)
Het is geen pief paf schiet spanning, maar onderhuidse spanning die je voelt, je leeft met de film mee en het word steeds spannender en beklemmender.
De sfeer is ook perfect van de jaren 70, en ook de muziek in de film is perfect uitgekozen.
Ook het acteerwerk is erg sterk.
Kortom, kijken.. dit is een topper!!
DIKKE 4*

avatar van jippie2010
Ik heb met moeite deze film uitgekeken. Het is gewoon mijn smaak niet.
Maar ik wil niet alleen een stem geven op basis van hoe leuk ik de film vond,
maar ook op basis van kwaliteit.
En daarbij moet ik zeggen dat de film uitermate sfeervol was, waarbij je je echt in de jaren '70 waant. Acteerprestaties waren ook op orde, dat moet gezegd. Dus ik geef ondanks dat ik er persoonlijk niet van genoten heb toch een voldoende: *3.0

avatar van code9
Interessant achtergrondonderwerp -de pogingen in de jaren '70 van veel politieke partijen in West Europa (waaronder ook in Nederland) om pedofilie (en soms zelfs incest) te legaliseren, maar erg droog en saai verfilmd. Pas tegen het einde wordt het wat interessanter, maar dan is het mijns inziens te laat, ondanks het degelijke acteerwerk. Verder vond ik de typische jaren '70 sfeer niet heel sterk neergezet, zeker niet in de beelden van Stockholm.

avatar van mikey
Zweeds 'watergate' schandaal (natuurlijk over sex want we zijn in zweden) dat tergend lang duurt. Bijvoorbeeld: pas in de 123e minuut werd de muziek van abba (dancing queen) ingezet. Zouden bjorn & bennie ook op de sexfeesten zijn geweest?

Geen beste 70s look, verkregen dankzij de kodak filter, tegenwoordig instagram.

avatar van Leo1954
Behoorlijk doorgeschoten jaren 70 filmpje. Vol met onwaarschijnlijkheden, eigenlijk ook sfeerloos, niet spannend en als drama teleurstellend. Nee, Zweden kunnen véél beter Drama / Thriller maken, Voor mij nooit een goed teken als een film eindeloos lijkt te duren, hier wel het geval. Jammer, had me op een fijne film verheugd.

Een naargeestig, langgerekt (de regisseur neemt te ruim de tijd om zijn verhaal te vertellen) portret van gedwongen prostitutie in samenhang met politieke wellust, seksuele misbruik schandalen en de hypocrisie van de vrijmoedige seksuele moraal. De paranoia thriller over het blijheid vrijheid tijdperk is eerlijk gemaakt, maar ook voorspelbaar. Het tijdsbeeld van de jaren zeventig wordt nauwgezet (tot in detail) neergezet en de filmkleuren zijn, hoe toepasselijk, bruin, geel en oranje.

Opmerkelijk: Al worden in de film geen namen genoemd, in Zweden hebben vooral de nabestaanden van de vermoorde premier Olof Palme zich over de productie opgewonden en geprobeerd om vertoning te verhinderen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Das niet heel gek, gauke. Er zit een paar hele suggestieve scenes in waarin wordt gesuggereerd dat Palme, die duidelijk herkenbaar is, er meer van wist.

starbright boy schreef:

Goed dat je dit nog opmerkt. Ik bedoelde hetzelfde maar had dat meer specifiek moeten vermelden.
De film heeft in Zweden het een en ander teweeggebracht. Olof Palme is/was een icoon/heilige en niet voor niets wordt bij aanvang vermeld dat de film is gebaseerd op ware gebeurtenissen die voor de film zijn aangepast. Op deze wijze werden rechtszaken voorkomen.

avatar van jeuletaxi
Mooie film die het tijdsbeeld van de jaren 70 heel goed neerzet, en waarbij door alle zeer goed tot uitstekend geacteerd word.
Heeft me geboeid van het begin tot eind en je leeft echt met Iris mee, die in deze troep terecht komt, waar andere van profiteren.
Inderdaad einde was jammer, maar zorgde net dat de film geen 4 sterren werd....helaas.
Toch een aanrader, vooral door de jaren 70 zo treffend neer te zetten.

Dramatische reconstructie van het bordeelschandaal dat midden jaren ’70 de regering van Zweden vlak voor nieuwe verkiezingen ernstig in verlegenheid bracht, omdat ministers, hoge ambtenaren e.d. regelmatig klant waren van een chique hoerenmadam, die ook minderjarige meisjes als prostituee liet werken.
De film heeft naar mijn gevoel een iets te lange aanloop nodig alvorens tot de kern van de zaak te komen. Maar het tweede deel zit aardig in elkaar en wordt ook best spannend. De film eindigt als de spreekwoordelijke nachtkaars, maar dat is niet zo verwonderlijk want er is vanwege de politieke lading nooit klare wijn geschonken.

avatar van Norman Mailer
Ging het er wel vaker zo térgend langzaam aan toe in de jaren '70?
Ergens zonde, met veel zorg en oog voor detail wordt een authentiek tijdsbeeld neergezet. En vervolgens sleept de film zich richting het machtsmisbruik van de Zweedse elite – welk zich ook op z'n elfendertigst ontvouwt.
Wellicht afgemat door de welhaast eindeloze aanloop, heb ik de film met desinteresse uitgekeken.

Maar laat ik het maar grotendeels aan mijn verwachting toeschrijven. Als drama, als weergave van een geschiedenis, is de film geslaagd. Als (politieke) thriller echter nauwelijks.

Alweer een prima Zweedse film, deze keer gebaseerd op ware feiten.
Over een prostitutienetwerk dat na een lange tijd wordt opgerold, maar waarvan de hoofdverantwoordelijke niet wordt veroordeeld, hoe kan dat nu... welnu de klanten komen uit de hoogste kringen, dus ook de rechters en ministers van justitie...
Onthutsend verhaal...

avatar van james_cameron
Erg saaie combinatie van drama en politieke thriller. De film deed me bij vlagen wel wat denken aan het recente Tinker Tailor Soldier Spy. Die film was net als deze prachtig gestileerd vormgegeven en technisch tot in de puntjes verzorgd, maar inhoudelijk erg statisch en afstandelijk. Erg lang ook. De jaren '70 setting blijft voor mij altijd een pluspunt, maar nergens weet deze film te boeien. Bizarre electronische soundtrack overigens, die meer thuis lijkt te horen in een John Carpenter-film.

avatar van Pazmaster
Het ziet er allemaal goed uit en het acteerwerk is ook oké maar dat is dan ook alles. Wat een slaapverwekkend verhaal. Ik had met deze titel iets heel anders verwacht dan deze shit. Het wordt nergens echt spannend, erotisch of schokkend. Ik kon m'n aandacht er niet goed bij houden. Het boeide me gewoon niet genoeg. 2,5 ster

avatar van Mr Thee
Sterk acteerwerk;
Prachtige seventies setting, sfeer en sound;
Tikje lang.

Daarbij moet ik zeggen dat de laatste comments eraan voorbij gaan dat het "drama van de meisjes" in deze film gewoon "zwaarder" weegt. In bv. Tinker Taylor etc. komt een dergelijk drama niet voor naar mijn weten/herinnering. Het drama van pakweg het eerste anderhalf uur is eerder pijnlijk, gevoelig en triest dan schokkend. Het drama van pakweg het eerste anderhalf uur is eerder pijnlijk, gevoelig en triest dan schokkend. Meer erotiek was dan ook absoluut niet nodig. Dat zou misstaan.
Over de spanning in de film kan ik me voorstellen dat men oordeelt dat de echte spanning lang op zich laat wachten. Het is het wel waard: wat een steengoed laatste half uur!

avatar van david bohm
Call Girl neemt haar tijd om een beeld te schetsen van het progressieve Zweden in de jaren zeventig. Incest, pedofilie en zelfs verkrachting horen bij de pas verworven vrijheden, seks met iemand van vijftien moet kunnen. De weergave van deze tijd is sfeervol, tot in de puntjes verzorgd en fijn om naar te kijken.

De rest van de film richt zich op de keerzijde van de ‘vrijheid blijheid’ medaille en dan vooral op een prostitutienetwerk met klanten tot in de hoogste kringen.
Het blijft interessant maar toch ook wat langdradig, het prima acteren en de aankleding niettegenstaande. Misschien ook omdat je op de klompen aanvoelt hoe dit af gaat lopen, wat een akelig gevoel geeft. Het einde overigens oogt wat afgeraffeld en overbodig. Bij een succesvolle samenzwering waarbij machtige personen zijn betrokken geldt immers ook nu nog dat het plebs wordt vermorzeld.

avatar van Zeriel
Ijzersterke, schimmige film. Het leek verdomd wel of ie echt in de jaren '70 is gemaakt. Alles klopt qua vormgeving en (onhelspellende) sfeer en vooral die soundtrack ook. Knap werk.

De duistere kant van het progressieve Zweden en de jaren zeventig. Het ziet er uiterlijk vaak nogal onschuldig uit die tijd, in feite meer naïviteit dan iets anders. Ondertussen ging er veel mis.

De gisteren overleden Bram van der Lek pleitte in 1975 ook voor de legalisering van pedofilie in Nederland! Rare tijden díe jaren '70.

avatar van ralfsjam
Wat een goede Zweedse film was dit zeg. Eind jaren 70 perfect in beeld gebracht. Sterke acteurs, en een goed verhaal... In 1 zit uitgekeken, en met zijn 140 minuten een aardige zit, maar hij zakte nergens in. Aanrader!
dikke 4**

avatar van Marvinleeaday
Zeker geen vervelende film, maar hij wordt ook nergens echt spannend of zo. Jaren 70 wel goed neergezet, ik dacht zelfs dat ik naar een eind jaren 70 film keek..