• 8.352.371 stemmen

Big Boys Gone Bananas!* (2011)

Documentaire | 90 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Zweden / Denemarken / Duitsland / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Fredrik Gertten

Met onder meer: Fredrik Gertten, Margarete Jangård, Luciano Astudillo

IMDb beoordeling: 7,6 (977)

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Big Boys Gone Bananas!*

"The true story about a Swedish filmmaker, a banana corporation, dirty tricks, lawsuits, manipulation and the price of free speech."

Het gedocumenteerde verhaal van regisseur Gertten over twaalf plantagearbeiders uit Nicaragua die het opnamen tegen het grote Dole fruitconcern en de rechtszaak vervolgens wonnen, kreeg een vreemde nasmaak. Dole was not amused en zette een heel leger advocaten in om de documentaire van festivals te halen en de makers zwart te maken. Met succes. Maar Gertten liet zich niet klein krijgen, vocht terug en legde alles op beeld vast. Wat dit bijzonder spannende David -en- Goliath-verhaal opleverde.

avatar van DwarreI

DwarreI

Het levende bewijs dat grote multinationals het equivalent zijn van corrupte overheden van bananenrepublieken met hun eigen propagandamachine. Bah, ik begin een steeds grotere afkeer te krijgen tegen grote bedrijven, ze gaan over lijken voor winstmaximalisatie, stuk voor stuk. Ik ken geen enkele uitzondering. Laat ik als consument de macht van deze geldwolven maar alvast afnemen door stomweg niet meer bij ze te kopen en in plaats daarvan kleine initiatieven te steunen die verder kunnen kijken dan enkel de portemonnee van hun aandeelhouders

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Ai, gemist, kwam vanavond in "Tegenlicht"...

avatar van SunChaser

SunChaser

Bizar dat dit kan

avatar van russo

russo

de versie van tegenlicht duurt maar 50 minuten, vraag me af hoeveel belangrijke info uit de docu geknipt is

avatar van kikondo

kikondo

Toch jammer dat dit allemaal over de rug van bananen gaat.