Big Boys Gone Bananas!* (2011)

Zweden / Denemarken / Duitsland / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Fredrik Gertten
met Fredrik Gertten, Margarete Jangård en Luciano Astudillo

Het gedocumenteerde verhaal van regisseur Gertten over twaalf plantagearbeiders uit Nicaragua die het opnamen tegen het grote Dole fruitconcern en de rechtszaak vervolgens wonnen, kreeg een vreemde nasmaak. Dole was not amused en zette een heel leger advocaten in om de documentaire van festivals te halen en de makers zwart te maken. Met succes. Maar Gertten liet zich niet klein krijgen, vocht terug en legde alles op beeld vast. Wat dit bijzonder spannende David -en- Goliath-verhaal opleverde.

avatar van DwarreI
Het levende bewijs dat grote multinationals het equivalent zijn van corrupte overheden van bananenrepublieken met hun eigen propagandamachine. Bah, ik begin een steeds grotere afkeer te krijgen tegen grote bedrijven, ze gaan over lijken voor winstmaximalisatie, stuk voor stuk. Ik ken geen enkele uitzondering. Laat ik als consument de macht van deze geldwolven maar alvast afnemen door stomweg niet meer bij ze te kopen en in plaats daarvan kleine initiatieven te steunen die verder kunnen kijken dan enkel de portemonnee van hun aandeelhouders

avatar van narva77
Ai, gemist, kwam vanavond in "Tegenlicht"...

Bizar dat dit kan

avatar van russo
de versie van tegenlicht duurt maar 50 minuten, vraag me af hoeveel belangrijke info uit de docu geknipt is

avatar van kikondo
Toch jammer dat dit allemaal over de rug van bananen gaat.