Morrer como um Homem (2009)

Alternatieve titel: To Die like a Man

Portugal / Frankrijk

geregisseerd door João Pedro Rodrigues
met Fernando Santos, Alexander David en Gonçalo Ferreira De Almeida

Tonia, een transseksueel op leeftijd en koningin van het nachtleven in Lissabon, ziet haar wereld instorten: haar status wordt bedreigd door jonger talent en haar vriend wil dat ze ten volle als vrouw door het leven gaat. Geconfronteerd met twijfel vecht Tonia tegen haar diepste overtuigingen.

Film waarin een transseksueel eens niet als dijenkletser ten tonele wordt gebracht. Trage, peinzende, melancholische, tragische, veelvormige, meervoudige, soms surrealistische en verwarrende vertelling, rondom identiteit, verlangen, liefde, verdriet, angst, dwang en verlies, met veel beeldspraak, kunst en katholieke symbolen, waarvan vooral het middenstuk voor mij geheel overbodig was; echter het dilemma van de hoofdpersoon blijft recht overeind en het verhaal is nooit een tranentrekker.

avatar van Decec
Een matige drama/fantasy/muziek film...
Matige verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Geen breedbeeld, alleen 4:3,
geen HD aanwezig...
Redelijk geluid/muziek
(geen Dolby Digital aanwezig)...
Geen moeite waard...

avatar van McSavah