The Brave (1997)

geregisseerd door Johnny Depp
met Johnny Depp, Marlon Brando en Luis Guzmán

Een aan alcohol verslaafde en werkloze indiaan leeft in een woonwagenkamp met zijn vrouw en twee kinderen. Hij is er van overtuigd dat hij deze wereld niets te bieden heeft en stemt ermee in om tegen betaling doodgemarteld te worden in een luguber pakhuis...

avatar van charretje
ik vond deze film een beetje een soep van van alles.
het leek af en toe net alsof er vier of vijf films in éen zaten, af en toe bijna onrealistisch, zoals die kermis met al die lichtjes die hij bouwt, en af en toe is het net alsof hij (depp) compleet vergeten is dat hij straks dood gaat.
de film was wel goed geslaagd qua overtuigingskracht, omdat ik me zat te ergeren aan hem omdat hij dood ging vanwege zijn familie (en zichzelf uiteraard) en zijn familie daarmee in de steek liet.
ook het feit dat hij gewoon weet dat die gek around is en hij hier verder niets aan doet.
op de cover staat 'the final measure of bravery is to stand up to death'. daar ben ik het persoonlijk totaal niet mee eens. je zult wel ontzettend veel moed nodig moeten hebben om jezelf van kant te maken, maar nog meer moed heb je nodig om een zeer moeilijk leven te leven.
het moment dat de priester niet met het personage van depp mee wil werken vind ik daarom een van de mooiste momenten.
komt een beetje machteloos over allemaal.
2'5.

avatar van Paul_Hauer
Goede film. Een mooi verhaal, goede acteerprestaties en soms ook best confronterend. Ik heb mijzelf wel vermaakt

Meneer Bungel
missl schreef:
wat een suffe zooi, er gebeurd echt geen zak en dan denk je dat er wat gaat gebeuren en dan is het afgelopen

Dat is ook ongeveer wat ik mij er van herinner. Depp en Brando maken nog wel wat goed. Misschien nog eens weer zien.

avatar van Elineloves
Tja na het kijken van deze film heb ik er een dubbel gevoel over.. hij was absoluut niet slecht.. af en toe een tikkeltje langdradig.. maar anderzijds wil je absoluut weten hoe de film afloopt..
De gemengde gevoelens komen vooral voort uit het feit dat ik het gevoel heb dat er net iets mis, maar ik kan mijn vinger er niet op leggen waar.

Ondanks dat vond ik de sfeer in de hele film goed, de manier waarop hij zijn gezin wilt beschermen, etc.
Jammer van het einde inderdaad.

charretje schreef:
komt een beetje machteloos over allemaal.
2'5.

Hm.. volgens mij ben je niet helemaal mee met de inhoud van het verhaal. The final measure of bravery is to stand up to death..
Raphaël pleegt geen zelfmoord omdat hij alles beu is, hij doet het omdat het de enige manier is om zijn familie te redden omdat ze heel het dorp gingen vernielen. Da's toch ongelooflijk moedig ! Je eigen leven geven om dat van je geliefden te redden ! En die kermis was om zijn kinderen gelukkiger te maken, om een beter vaderfiguur te worden,zodat ze hem zouden herinneren als een echte goeie papa.
Ikzelf vind de film heel mooi, maar vooral héél droevig =(

avatar van Morton Rainey
Prachtige film en het verhaal is mooi neergezet.
Goede film van Depp

Ondergronds
Waar kan ik deze vinden ?!

Meneer Bungel

avatar van remlicht89
Had het gevoel dat de film nog moest beginnen toen de aftiteling op kwam zetten. Weinig gebeurtenissen. Jammer van de goede acteurs.

avatar van Nikitaa.xx
staat ook gewoon op bol.com

avatar van Jessica.
Ik vond dit een hele sterke film, maar soms wel wat langdradig. De beschrijving klinkt een hoop spannender, dan dat de film daadwerkelijk is. En als je een hele spannende film verwacht en dan dit krijgt, valt ie misschien een beetje tegen.
Maar het acteren was fantastisch en alle emoties enzo ook. Mooie dramafilm.

Wat een drama is deze film. Werkelijk ongelofelijk saai.
Er gebeurt helemaal niets en het verhaal boeit niet.
De intentie om het sobere bestaan van ´de indiaan´ te vertalen naar een film is mijns inziens geheel mislukt.
Misschien zie ik niet wat anderen wel zien, maar voor de mensen die actie verwachten een absolute afrader.

avatar van Zadel
johhny depp acteert zoals gewoonlijk ook weer perfect. Het is misschien wat langdradig, maar is toch een goede film. Veel van jullie zeggen dat het einde stom is, maar ik vind het een geweldig eind. een 3.5 waard

Bird_Mad_Girl
Johnny Depp is leuk, maar de film vond ik niet bepaald bijzonder.

avatar van modinator
In plaats van The brave one te hebbem gebrand was het dus deze film. Na de recencies hier gelezen te hebben, was ik toch benieuwd geraakt. Ook omdat iedereen het had over het einde. Conclusie geen pakkende film, het middenstuk ,wat veel te lang duurt ,heeft niets met het begin en einde te maken. En over het einde zal ik maar niets zeggen.... behalve dat het wel te verwachten is.

Dra. Pouke
The Brave.

Ik had hier geen zin in, maar nu ik hem heb afgekeken vind ik het een heel erg goede film. Een nare en rauwe setting waardoor er een deprimerende achtergrond aanwezig is. De grijzige stad en vuilnisbelt laten zien hoe heftig en naar Amerikanen omgaan met indianen. Hierdoor zie je het verschil tussen de Amerikanen en de Amerikanen die er eerst waren.

Ik vond het verhaal erg deprimerend maar het is nochtans niks bijzonders. Veel gebeurt er niet, buiten dat het personage van Johnny Depp zichzelf verkoopt en hoe hij met zijn familie is etcetera. Maar de personages worden geweldig uitgewerkt in het verhaal, en dit met een minimaal aan dialogen uit het script. Hierdoor kun je toch wel merken dat Depp een goede filmmaker is en niet alleen een goede acteur. De sfeer is grijzig en grauw, maar de opnames zijn prachtig en geeft een soort gevoel mee wat aangrijpend is. Verder zijn de scènes met Brando en Depp ook prachtig.

De film is zeer traag, maar desondanks is The Brave een bijzonder zeldzaam goeie film. Mooie sfeer en achtergrond en ijzersterke rol van Depp.

avatar van 93.9
Aardige film zonder te veel opsmuk.
Echter van zeer groot belang voor de wereld is deze pic niet....

gauke schreef:
Vreemd plot in matig boeiende film.

Het vreemde, lome en trage verhaal had potentie en was pijnlijk, kleurrijk, emotioneel en soms griezelig, maar er gebeurde gewoon teleurstellend weinig waardoor het vooral afmattend was. De dialogen in de eerste vijftien minuten sloegen de film al dood. Johnny Depp was vurig en acteerde vrij indrukwekkend, maar dat alleen was onvoldoende om de productie te dragen. Ook Marlon Brando speelde sterk, maar zijn monoloog was zo ellenlang dat de aandacht van de kijker automatisch verslapte.

avatar van comely
Een film die wellicht nooit begrepen zal worden.

avatar van Flat Eric
Iggy Pop met dat een enorme stuk vlees op de fiesta is me het meest bij gebleven...

...naast het feit dat de film enorm traag is.
Een veelbelovend begin in het pakhuis zorgt voor enige mysterie en nieuwsgierigheid. Maar dan leren we de Indiaan en zijn familie en (geld)problemen kennen en dat kabbelt maar door en door. Niet allemaal even interessant. Toch draagt de armoedige setting, het stoffige landschap en lome sfeer in de film wel bij aan het troosteloze thema van de film.

avatar van Phantasm
Er gebeurt over het geheel niet erg veel in, lange zit van 2 uren, had wel een half uur korter gekund.