This Is It (2009)
Genre: Documentaire / Muziek
Speelduur: 112 minuten
Alternatieve titel: Michael Jackson's This Is It
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Kenny Ortega
Met onder meer: Michael Jackson en Kenny Ortega
IMDb beoordeling:
7,2 (42.991)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 28 oktober 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot This Is It
"Like You've Never Seen Him Before"
De film is samengesteld uit de honderden uren opnames van de oefensessies en beelden achter de schermen van de wereldberoemde popster Michael Jackson. Ook zien we enkele interviews met vrienden en creatieve partners van Michael. De film bevat voornamelijk videomateriaal van de laatste repetities van Jackson voor zijn nieuwe reeks concerten, kort voor de dood van de popster op 25 juni.
Externe links
Acteurs en actrices
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Earth Child
Video's en trailers
Reviews & comments
Saba.a
-
- 10 berichten
- 34 stemmen
Making off is moeilijk te zeggen, ik zie een repetitie van een liedje niet als een making off.
Nou.. Misschien wel want meestal laten ze ook van video's clips de making off zien wanneer het klaar is. Je weet maar nooit misschien als hij niet was overleden zouden ze dit sowieso gaan publiceren en ik denk als de making off This is it.
Saba.a
-
- 10 berichten
- 34 stemmen
Welke grapjassen geven hier nou eigenlijk een 1,5* of lager aan?
Dat doe je alleen als je totaal niks met Michael Jackson hebt of zelfs een aversie tegen hem hebt. En waarom zou je dan deze docu gaan kijken, anyway?
Helemaal mee eens!
Guinness
-
- 179 berichten
- 351 stemmen
Welke grapjassen geven hier nou eigenlijk een 1,5* of lager aan?
Dat doe je alleen als je totaal niks met Michael Jackson hebt of zelfs een aversie tegen hem hebt. En waarom zou je dan deze docu gaan kijken, anyway?
Dus als je niks met MJ hebt mag je deze docu niet kijken en beoordelen?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Beetje een vreemde lompe boeren redenering inderdaad. Bovendien mag ik hopen dat er MJ fans zijn die dit werkje objectief proberen te beoordelen.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Dus als je niks met MJ hebt mag je deze docu niet kijken en beoordelen?
Dat dit als lompe boeren redenering wordt bestempeld, is alleen maar lachwekkend. Overigens zijn die negatieve recensies ook lachwekkend. Werkelijk iedereen met een onvoldoende zegt dat hij/zij niet van Michael Jackson (s muziek houdt) en dat dit project snel geld verdienen was voor de organisatoren.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dat dit als lompe boeren redenering wordt bestempeld, is alleen maar langwekkend.
Net als jouw toepassing van de Nederlandse taal zeker
. Ik zie niet in waarom het vreemd is waarom niet Michael Jackson fans dit bekijken. Het kan interesse zijn, of door de hele hype die er rond zijn dood en deze film hing. Docu's van bepaalde artiesten worden eenmaal niet alleen door fans bekeken, easy as that. Tuurlijk zullen ook MJ haters dit kijken, en die hebben ook alle recht dit te bekijken.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Dat niet-fans deze film kijken moeten ze helemaal zelf weten, maar daarna niet gaan klagen dat je het niks vond, omdat je Michael in het algemeen niks vindt...
Dat je als hater dit gaat kijken, gaat er bij mij niet in. Alleen maar kwelling.
Net als jouw toepassing van de Nederlandse taal zeker
.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Langwekkend
.
Dan interpreteerde ik je zin verkeerd, mijn fout. Een MJ docu kijken en als commentaar dat aanvoeren is wel een beetje vreemd ja.
Chattingforum
-
- 465 berichten
- 12 stemmen
Ik zag het begin en kon gelijk al zeggen dit is niks voor mij.
Though, natuurlijk de aftiteling wel geken, want zijn muziek is geweldig:)
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
Mijn moeder is al jaren een fan dus ik luister al naar hem sinds de baarmoeder. Lekkere nummers zijn het zeker, maar dit is letterlijk profiteren van iemands dood. 
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
Ah, vandaar de 2 verschillende tijden. Het nieuws zit er natuurlijk nog tussen.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Lekkere nummers zijn het zeker, maar dit is letterlijk profiteren van iemands dood.
Ik denk dat de filmmaatschappij er zeker goed aan heeft gedaan om dit te publiceren. Het zou een groot gemis zijn als ze dit niet hadden gedaan.
Bovendien stem je voor wat er op het scherm komt en niet voor de productie....
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
Iedereen gebruikt andere criteria voor verschilende films. En dat gevoel werd bij mij helemaal niet overspoelt. Het is allemaal fake, de zogenaamde "liefde" voor MJ. De celebs die hem de hemel in prezen, maar toen hij in de rechtzaal zat (ongeacht of hij schuldig was of niet) waren zij nergens te vinden. Ik ben geen fan van de man, wel van zijn muziek, maar nog steeds vind ik de buzz rond zijn dood walgelijk. Met het bestaan van deze film laat het gewoon zien hoe fake het allemaal is.
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Tot zijn dood was ik eigenlijk onbekend met het fenomeen Michael Jackson, enkel het sterotiep spook/pedofiel was mij bekend. Na zijn dood ontkwam ik er natuurlijk niet aan. De hype eromheen vond ik erg fake, en heb toen ook zeer ongegronde pleidooien tegen Jackson gehouden. Maar nu ben ik zijn muziek wat meer weten te waarderen (hoewel ik nooit een grote fan zal worden). Toen This Is It uitkwam (puur geldklopperij) zag ik de trailer, wat een hoop gebakken lucht! Met de snelle tv-première was ik toch wel geïnteresseerd.
De man
Je moet het hem nageven. Om op je vijftigste nog zo'n show te kunnen geven, inclusief dansen en zingen, is knap. Hij heeft beter geklonken, hij heeft beter gedanst en hij heeft er zéker beter uitgezien. Toch is zijn betrokkenheid in de muziek, de show, in alles, erg knap. Wat ik een beetje vreemd vind is dat ze allemaal bang zijn om een beetje kritiek te geven op elkaar. Als het gebeurd dan gebeurt het "with love", en om alles wordt zo lief mogelijk de toestemming van Jackson gevraagd. Hoe hou je dat vol? Zoiezo, blijf ik het maar een naïeve kerel vinden met z'n kleffe liefdesboodschap. Maar je kunt er niet omheen dat hij er hier ontzettend slecht aan toe is, maar toch doet hij het nog redelijk goed.
De muziek
De nummers bieden geen verassingen. Hij zegt ook al in het begin dat hij de nummers doet die de fans graag willen horen en dat krijg je dan ook. Kennelijk wordt niemand de nummers ooit moe, het lijkt wel of hij niets anders heeft opgenomen dan dat (grote, dat wel) pakket vol hits. Leuk om een kijkje achter de schermen te zien, maar eigenlijk is het niet meer dan de oude nummers proberen te laten herleven, wat soms lukt, soms niet. Ik moet zeggen, dan zet ik liever een plaat van 'm op. Het hoogtepunt is hier voor mij Billie Jean; strak gespeeld en Jackson danst weer goed. Maar waar is de moonwalk?
De show
Een groot spektakel kun je verwachten, en dat krijg je ook. Hij is de nummer één in gelikte shows geven, en hier halen ze ook weer alles uit de kast. Maar eigenlijk kunnen de achtergrondfilmpjes mij gestolen worden, ik geef daar niet zoveel om. Die overt-the-top lichteffecten/vuurwerk vind ik ook maar zonde. De dansers zijn wel ontzettend goed, en tja, Jackson kan op vijftig jarige leeftijd dat niet meer tippen. Maar - voor een vijftigjarige - danst hij erg goed. Voor Michael Jackson, danst hij wat minder. Leuk is om de verschillende aspecten van een show te zien, maar het is niet bijzonder genoeg om 2 uur ernaar te kijken. Na 20 minuten dacht ik eigenlijk dat ik het wel gezien had. Te lang om mij te boeien, maar de fans zullen ervan smullen.
De film
Als film stelt het natuurlijk niets voor, en als documentaire is het ook niet volwaardig. Maar dit is natuurlijk allemaal al bekend. Eigenlijk is het alleen maar vervelend als ze iets anders erin gooien; zo die kleffe interviews tussendoor bijvoorbeeld, walgelijk gewoon. In ieder geval wel beter dan die tenekrommende Moonwalker.
Conclusie
We hebben hem beter gezien en beter gehoord, maar het is toch leuk om even een kijkje achter de schermen te nemen. In mijn ogen duurt het echter veels te lang. En als ik bijvoorbeeld een rockumentaire kijk van bv. Elvis Presley, The Who, The Rolling Stones, heb ik heel veel zin om even heel veel van die muziek te luisteren. Hier is dit niet het geval, ik heb wel weer genoeg Jackson gehoord voor voorlopig. Hoewel het meer voor het geld dan voor de fans is - de enorme kosten van zo'n show moeten toch nog een beetje terug te verdienen zijn, is het toch een redelijk waardige laatste hoofdstuk van de popidool.
2,5*
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Dit is het dan: een haastig in elkaar gedraaide en oppervlakkige documentaire. Fans van de man zullen vast en zeker wel smullen van twee uur lang repetities, maar voor de 'gewone' liefhebber van zijn muziek valt er weinig te beleven: er wordt niet of nauwelijks achtergrondinformatie gegeven over de show, de gedachte erachter of de totstandkoming. Enige informatieve waarde is de makers schijnbaar vreemd, want na het zien van deze film weet je eigenlijk nog steeds niks over Michael Jackson of de This Is It-tour (afgezien van dat het een haast belachelijk groot spektakel zou zijn geweest dat duidelijk niet aan mij besteed was). Schijnbaar was het niet mogelijk om zo snel even een fatsoenlijke documentaire in elkaar te draaien over deze gebeurtenis - begrijpelijk natuurlijk, want het bij elkaar brengen van mensen die daadwerkelijk iets zinnigs te zeggen hebben over de man kost tijd en die tijd heb je niet als je meelift op een hype. Dit is alleen besteed aan de echte fans.
1,5*
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
50% kans dat je een zinnig antwoord krijgt. Tenzij dit sarcastisch bedoeld is, maar dat maak ik er niet aan op.
En voor de laatste keer, voor al die naïeve mensen die dit geldklopperij noemen: Hadden ze al deze memorabele beelden voor zichzelf moeten houden?
Zinema (crew films)
-
- 10270 berichten
- 7281 stemmen
En voor de laatste keer, voor al die naïeve mensen die dit geldklopperij noemen: Hadden ze al deze memorabele beelden voor zichzelf moeten houden?
Ja. Of er een portret o.i.d. van moeten maken waaruit waardering voor de kijker spreekt. Alsmede voor Jackson zelf. Als je de kijker behandelt als achterlijk, slaat deze namelijk terug.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Laat ik jou dan vragen: waarom zou je twee uur lang naar repetities willen kijken? Mijn zusje is na twintig minuten naar bed gegaan toen deze film op tv was en ze baalde er een beetje van dat onze tv het weer eens weigerde deze film op te nemen, maar ik verzekerde haar: je hebt niets gemist. Je ziet Jackson steeds maar weer hetzelfde doen, maar dan met een ander muziekje, als het ware. Deze film gaat over de laatste tour van Michael Jackson, maar over de tour kom je niets te weten, afgezien van dat hij de bekende nummers ten gehore zou brengen en met heel veel (overbodig?) spektakel.
Er is helemaal geen balans gevonden. Ik hoef echt niet alleen maar naar een saaie lul te kijken die informatie geeft (om maar met jouw woorden te spreken), maar een beetje afwisseling had geen kwaad gekund. Nu is het teveel van hetzelfde - en dat zonder enige informatieve waarde. Want daar kijk ik een documentaire voor: om iets ervan te (kunnen) leren.
50% kans dat je een zinnig antwoord krijgt. Tenzij dit sarcastisch bedoeld is, maar dat maak ik er niet aan op.
Ja, ik geloof echt dat er op straat zat mensen zijn die mij kunnen vertellen over hoe de This Is It-tour tot stand is gekomen en zo 
Je wilt toch niet ontkennen dat het geldklopperij is, of wel? Ik ben niet achterlijk: ik snap heus wel dat de firma achter Jackson en achter deze tour deze beelden nooit voor zichzelf zou willen of moeten houden, maar dat is puur uit commerciële overweging. Je kunt heel blij zijn met deze documentaire - en dat vind ik ook prima, hoor -, maar dat doet niets af aan het feit dat deze film niet is gemaakt uit eerbied voor Michael Jackson, maar (vooral) voor het geld. Ik ben niet zo naïef om daar schande van te spreken, maar ik hoef het er niet mee eens te zijn.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Laat ik jou dan vragen: waarom zou je twee uur lang naar repetities willen kijken? Mijn zusje is na twintig minuten naar bed gegaan toen deze film op tv was en ze baalde er een beetje van dat onze tv het weer eens weigerde deze film op te nemen, maar ik verzekerde haar: je hebt niets gemist. Je ziet Jackson steeds maar weer hetzelfde doen, maar dan met een ander muziekje, als het ware. Deze film gaat over de laatste tour van Michael Jackson, maar over de tour kom je niets te weten, afgezien van dat hij de bekende nummers ten gehore zou brengen en met heel veel (overbodig?) spektakel.
Er is helemaal geen balans gevonden. Ik hoef echt niet alleen maar naar een saaie lul te kijken die informatie geeft (om maar met jouw woorden te spreken), maar een beetje afwisseling had geen kwaad gekund. Nu is het teveel van hetzelfde - en dat zonder enige informatieve waarde. Want daar kijk ik een documentaire voor: om iets ervan te (kunnen) leren.
Helemaal mee eens, wat een drama-''documentaire''. Ik ga maar geen sterren geven.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Laat ik jou dan vragen: waarom zou je twee uur lang naar repetities willen kijken?
Puur alleen om te zien hoe fit hij nog was. Dat hij nog steeds even energiek was als altijd. De perfectionist pur sang.
Ja, ik geloof echt dat er op straat zat mensen zijn die mij kunnen vertellen over hoe de This Is It-tour tot stand is gekomen en zo
Je wilt toch niet ontkennen dat het geldklopperij is, of wel?
Nu is het teveel van hetzelfde - en dat zonder enige informatieve waarde. Want daar kijk ik een documentaire voor: om iets ervan te (kunnen) leren.
Zo te horen hou je niet van zijn muziek en dus heb je niks aan deze documentaire. Het moet gewoon eens een keertje duidelijk zijn dat als je niks met zijn muziek hebt of hem als persoon zelf moet je dit gewoon NIET gaan kijken...
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Vooruit, het is een beetje mierenneuken, maar je hebt wel gelijk
Maar dan nog ga ik voor een diepzinnige analyse van Jackson (of zijn laatste tour) niet de straat op, maar kijk ik liever naar mensen die daadwerkelijk met hem hebben gewerkt.
Alles wordt gemaakt voor het geld. Alleen: er worden kwaliteitsproducten gemaakt voor het geld, en er wordt snel in elkaar gezette rotzooi gemaakt voor het geld. Wat mij betreft hoort This Is It tot de tweede categorie; er is duidelijk niet genoeg moeite in gestoken om als volwaardig product door te gaan. Als extraatje bij een DVD van de tour (waar de beelden volgens mij ook voor bedoeld waren, oorspronkelijk) zou ik al een stuk soepeler zijn geweest. Maar we verschillen duidelijk van mening. Jij bent hier de fan van ons twee, dus ik zou zeggen: geniet maar gewoon van de beelden en laat het zeiken over deze documentaire over aan mensen die een tikkeltje objectiever/kritischer zijn 
Parisa
-
- 605 berichten
- 925 stemmen
Er had beter kunnen staan: De film bevat voornamelijk videomateriaal van de laatste repetities van Jackson...
Laat ik maar beginnen te zeggen dat ik geen fan ben van MJ. Niet voor en niet na zijn dood.
Omdat de film voornamelijk beelden bevat van de repetities is dat eigenlijk alleen leuk voor zijn eigen fans. Zoals bij elke concertregistratie.
Mensen die geen fan zijn en al eens eerder een circus rond een grote popster hebben gezien kunnen deze docu links laten liggen.
Laat ik er 2,5* voor geven. Omdat de film begint met 'onze' Nederlandse danser. En het de Nederlandse technici ook nog even een veer in de reet steekt.
Ach, nu kan ik hier weer over meepraten.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
er is duidelijk niet genoeg moeite in gestoken om als volwaardig product door te gaan.
Jij bent hier de fan van ons twee, dus ik zou zeggen: geniet maar gewoon van de beelden en laat het zeiken over deze documentaire over aan mensen die een tikkeltje objectiever/kritischer zijn
Laten we het er maar op houden dat het puur alleen voor de fans interessant is en dat This Is It eigenlijk niet op MovieMeter hoort, maar ja... er is een bioscooprelease geweest.
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Beste chevy, iedereen die hier kritisch naar kijkt krijgt meteen de volle laag van je. Zou je willen accepteren dat naast de hardcore MJ-fans ook anderen zijn die het bekijken? Je hoeft niet elke keer te zeggen dat je het "dan net zo goed niet kan kijken". Vele geven het een kans, en de fans zijn tevreden, anderen zijn er wat door teleurgesteld. That's it.
@ThisIsIt: ok...?
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Ik ben helemaal geen hardcore fan. Ik vind zijn muziek gewoon goed. Echter zijn er genoeg bands van wie ik vind dat ze betere muziek maken. (of hebben gemaakt)
Iedereen gebruikt gewoon het argument dat ze niet van zijn muziek houden en deze docu zijn gaan kijken om inzicht te krijgen in deze tour, maar dat geeft dit helemaal niet en dat had je voordat je deze "docu" gaat kijken eigenlijk al moeten weten!
Als je niet van zijn muziek houdt, moet je dit gewoon NIET kijken. Het laat puur alleen de repetities zien van de This Is It-tour, meer niet!
Fran
-
- 1953 berichten
- 1732 stemmen
Zo, ik was echt wel onder de indruk van deze film. Eigenlijk vind ik het niet echt een documentaire maar meer een registratie van de laatste repetities van zijn grote toer.
Ik had er een heleboel overdreven drama en vals sentiment omheen verwacht maar dat was eigenlijk helemaal niet zo. Ik was echt onder de indruk hoe getalenteerd maar vooral ook hoe gedisciplineerd die man wel niet was. Het beeld dat ik hier van hem zag klopt niet met de manier waarop hij is overleden. Ik kon nergens merken dat hij verslaafd zou zijn.
Tijdens het kijken baalde ik ook heel de tijd dat hij nooit een kans heeft gekregen om al dit moois waar hij zo hard aan had gewerkt te kunnen laten zien aan het publiek. Het liedje "Gone to soon" klonk steeds harder in mijn hoofd tijdens het kijken.
MarkFish
-
- 1070 berichten
- 1505 stemmen
Als film, of documentaire, is het niet bijster interessant. Voor niet-fans lijkt het me een lange zit. Ik heb wel genoten, maar ik kan me voorstellen dat je het op een gegeven moment wel gezien hebt met die repetities.
Aan de andere kant is het wel goed voor de overlevering dat er nog zo'n document is gemaakt over de grootste popartiest aller tijden. En interessant om te zien hoe zoiets in zijn werk gaat. Hoe perfectionistisch hij is en, hoewel hij natuurlijk al jarenlang in zijn eigen wereldje leeft, hoe aardig hij is voor de mensen om hem heen. Dat-ie zich af en toe verontschuldigt wanneer hij iets precies zo wil hebben, en niet anders.
Ik vond het opvallend om te zien hoe fit hij erbij liep. En hoeveel zin hij in die optredens leek te hebben. Na het zien van deze docu vind ik zijn dood des te wranger. Ik kan me iig niet meer voorstellen dat het een zelfmoord geweest zou zijn. Dat lijkt me uitgesloten. Hij was natuurlijk al lange tijd verslaafd aan een rits van medicijnen, maar op het podium was hij gewoon nog steeds The King of Pop.
Thom1994
-
- 1312 berichten
- 672 stemmen
Jij dwaas!
Jij duivels gebroed!
Moge uwe ziel eeuwig en genadeloos branden in de hel.
Bent u fan van Michael Jackson?

ThisIsIt
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Michael Jackson is mijn idool.
Tevens, ik ben het volledig met chevy93 eens.
Vind u Michael Jackson niet vermakelijk qua muziek of persoon, kijk deze desbetreffende film dan ook niet.
Bekijk ook

Waste Land
Documentaire, 2010
9 reacties

Food, Inc.
Documentaire, 2008
47 reacties

Bad 25
Documentaire / Muziek, 2012
32 reacties

The Messenger
Drama / Oorlog, 2009
90 reacties

Kuessipan
Drama, 2019
14 reacties

Aileen: Life and Death of a Serial Killer
Documentaire, 2003
10 reacties
Gerelateerde tags
pop starmuziekconcertpost-credits sceneduringcreditsstingermichael jackson
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









