Mansfield Park (1999)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Patricia Rozema
met Frances O'Connor, Alessandro Nivola en Harold Pinter

Op haar tiende gaat Fanny Price op het landgoed Mansfield Park leven, bij Sir Thomas, de rijke echtgenoot van haar tante. Ze raakt bevriend met Edmund, de jongere broer van Thomas. Wanneer Fanny ouder wordt trekt ze de aandacht van een buur, Henry Crawford. Edmund ziet een relatie tussen de twee wel zitten, maar Fanny vindt dat Henry zich eerst moet bewijzen.

FisherKing
Weer zo'n Jane Austen verfilming. In hemelsnaam blijf van Jane af. Na Emma heb ik deze maar niet meer bekeken.

Als Jane Austenfan is dit natuurlijk verplichte kost. Zoals steeds, als de Britten het verfilmen, is het veel beter dan wanneer de Amerikanen het doen. Sobere verfilming qua decors en kostuums, zelfs in vergelijking met andere Britse producties. Ook het ironische en zelfs karikaturale dat je vaak vindt in Austens karakterbeschrijvingen wordt hier in mindere mate overgenomen. Toch een 4 want het blijft gewoon mooi en degelijk filmwerk.

avatar van titan
Saai, oubollig, afstandelijk en voorspelbaar. 2*

Ik heb 'm helaas niet helemaal kunnen zien maar ik vond dat de acteurs erg goed speelden en ik vind dat Rozema de politiek van de tijd er ook mooi bij betrokken heeft (of Austen, maar dat weet ik niet want ik kan haar boeken niet lezen).
Chrissie zegt iets over 'als Britten het verfilmen' en het zou best kunnen dat de cameramensen Brits zijn maar voor zover ik weet ik Patricia Rozema een Canadese van Belgische afkomst.
De hoofdrolspeelster was hypnotiserend!

Rozema doet me veel denken aan mijn achternaam.....

avatar van speedy23
En iedereen, net zoals ik, dan maar gauw gaan kijken naar je persoonlijke informatie...

Ik vond het ook een saaie film, terwijl ik hem aan het kijken was heb ik een paar keer terug moeten spoelen omdat ik merkte dat ik bv 5 min heb zitten kijken zonder dat ik me eigenlijk realiseerde wat er eigenlijk allemaal gebeurde omdat ik het niet erg interessant vond.

avatar van jassonn
Vond het leuke film al vond ik het jammer dat haar jeugd overgeslagen wordt,zo is ze een jong meisje en éen minuut later een volwassen vrouw.Verders is het allemaal goed verzorgd.3,5*

Nou, nou - schitterende film, zou ik zo zeggen.

Lijkt me een verhaal te zijn over de zuiverheid van je eigen hart altijd te navolgen, anders eindig je als een verbitterde oude sok.

Nou - krijg zin in weer eens een Jane Austen te lezen (enkel maar "Emma" gelezen )

Bepaald geen slechte film. 3,5 *

avatar van jordybeukeboom
Ik heb hem net gekeken op Canvas en ik geef hem 4 sterren.

Er zaten wel wat saaie stukjes in, maar de sfeer van de film is erg mooi en er zit veel emotie in.

Ik vind vooral het stuk mooi waarin die mevrouw Crawford (ben haar naam kwijt) zegt dat het 'lekker' zou zijn als zij en Eduard de erfenis van zijn dan gestorven broer krijgen. Eduard slaat dan verbaal keihard en prachtig terug, waarna Crawford tergend langzaam en aangeslagen de zaal verlaat.

Wat ik niet begrijp is dat boek met die tekeningen. Zijn dat tekeningen van de zieke man? En is de oude sir zo boos op haar (jezus ben haar naam ook al kwijt ...) omdat ze die tekeningen ziet, of omdat het gaat om tekeningen die de waarheid weergeven?

Eigenlijk vind ik dat zij (de hoofdrolspeelster dus) hem op opheldering had moeten vragen. Haar hele karakter is rechtvaardig en zonder spoor van kwaad, dus ze had de sir hier moeten vragen of deze praktijken werkelijk aan de orde waren in Antigua. Zo ja, dan zou ze het contact met de sir moeten verbreken, ondanks dat hij de vader van haar grote liefde is.

Ze proberen dit 'foutje' op het einde goed te maken door te zeggen dat sir gestopt is met Antigua en dat hij nu in de tabak zit. Maar dat zijn toch ook plantages met (vroeger) slaven...

Wat iemand hierboven ook zegt is de sprong van jeugd naar 'volwassen' wel heel (te) groot.

Op het einde zat ik echt naar de klok te kijken en te denken: "Dit wordt toch geen open einde zonder uitkomst van de liefde tussen Eduard en de hoofdrolspeelster". Gelukkig werd het dat niet, maar het werd allemaal wel een beetje afgeraffeld. Van mij had er best een half uurtje bijgemogen met een mooie bruiloft en een fraaie vrijscene tussen de twee. Nu was de bekentenis van Eduard ook wel heel mooi en emotioneel, maar gezien de lange tijd dat ze hun liefde voor elkaar verborgen hebben moeten houden had het van mij dus allemaal veel langer gemogen.

Als je deze film helemaal gaat analyseren en alle 'dingetjes' eruithaalt die niet helemaal kloppen of onduidelijk zijn, dan is dit echt een topfilm mijns inziens.

Ik ben een beetje te jong om Jane Austen out of the blue te kennen, maar ik had wel van haar gehoord. Ik zal eens opzoeken wie ze werkelijk was.

Einde verhaal (ja, sorry hoor, ik ben enthousiast over deze film, 20 keer beter dan de meeste Hollywoodcrap

FisherKing
Zachery Glass schreef:

Tis mijn favoriete schrijfster. Daarom blijf ik vaak weg bij verfilmingen. Niet slilm dus

avatar van Wolkenmeter
Wie hier een getrouwe verfilming van het boek verwacht, komt onvermijdelijk bedrogen uit. In de openingcredits wordt al aangegeven dat de scenariste/regisseuze Rozema ervoor gekozen heeft om het script niet alleen te baseren op het boek, maar ook op de brieven en dagboeken van Jane Austen. Het resultaat is dat het filmpersonage Fanny Price heel wat mondiger en ondernemender, en juist daarom wordt de film ook wat toegankelijker: zelf had ik het wat moeilijk om me te kunnen inleven in de voortdurend afwachtende Fanny Price uit het boek. Met de betoverende vertolking van Frances O' Connor had ik daar in de film totaal geen problemen mee. Sterker nog: na het lezen van het boek ben ik haar acteerprestatie alleen maar meer gaan waarderen.

De moderne aanpak, de schitterende cinematografie en de dynamiek waarmee het verhaal werd geïnjecteerd zijn allemaal vermeldenswaard, maar het hoogtepunt van de film blijft voor mij toch de al eerder vermelde confrontatie tussen Miss Crawford en Edmund. De hele scène neemt maar een paar minuutjes in beslag, is volledig op de dialogen gebaseerd (maar wat voor heerlijke, scherpe dialogen!) en werkt uiteindelijk veel beter door die minimale aanpak. Er zijn misschien wel een paar schoonheidsfoutjes te bespeuren (de onhandige manier waarop wordt vermeld dat het verhaal zich in 1806 afspeelt bijvoorbeeld) maar ook ik ben te enthousiast om dat deze grappige en ontroerende verfilming aan te rekenen. 5 sterren

avatar van 93.9
Niet mijn film.

avatar van JJ_D
chrissie schreef:

Juist, vooral het toffe trucje op het einde werkt echt, en blijft nog lange tijd bij. (..., but it didn't ) Af en toe wel van die typische Austen-humor te bespeuren, vb. het gesprek van Fanny & Mr Crawford op de trap: allebei spelen ze het spel heerlijk mee. Zonder het misschien zelf te beseffen beschrijft Jane Austen de wispelturigheid van vrouwen, en zoals steeds krijgen de charmante jongemannen het deksel op de neus (zie ook Sence & Sensibility).
Toch een erg aangename verfilming, met af en toe een leuk landschapje als ultieme verademing na enkele (ook typische) snerende dialogen. Jane Austen boeit, en de acteurs weten zich voortreffelijk in te leven.

avatar van kort0235
93.9 schreef:
Niet mijn film.

Wel mijn film. Een 3.5*

Prima film, hangt niet over maar ik kijk m graag. Een 4,0

avatar van Dynamovie
Wel aardige verfilming maar zelden zo'n slecht geluid gehoord. Muziek klinkt goed maar stemmen zijn nauwelijks hoorbaar. 3*

avatar van fritsy
één ding weet ik wel, een kinder fiets kin vergroeit niet.

avatar van Donkerwoud
Zelfs een leek op het gebied van Jane Austen - zoals ik - ziet dat het een wel erg vrije bewerking is geworden. Daarvoor is het toch net een tikkeltje teveel een luchtig romantisch drama zonder de gereserveerde dames waar Austen bekend om staat. Om nog maar te zwijgen over bepaalde morele standpunten over de slavernij, die wel erg van nu aandoen. Maar dat maakt deze film er niet minder plezierig om.

Frances O' Connor zet een Fanny Price neer waar ik als een blok voor viel. Vooral in het begin is ze erg aandoenlijk. Hierin beziet zij, met een vleugje eloquente ironie, de algehele leegheid van de rijkeluiskinderen op Mansfield Park. Haar mannelijke tegenspeler - en tevens de man die haar volgens het verhaal in vuur en vlam moet zetten- is een houterige hork van jewelste.Ik had geen moment het gevoel dat deze kleurloze man ook maar enig vrouwenhart kan beroeren, laat staan dat van twee begeerlijke jongedames. De andere rollen werden naar mijn gevoel ook onvoldoende uitgewerkt, waarbij ik nooit het gevoel kreeg dat ik met ze meeleefde. Het klassieke geval van plotwendingen die zich als pop-up's aandienen, zonder een logische aanloop ernaartoe. Maar desondanks kon ik toch genieten van de heerlijke spitse dialogen en het snufje Austen dat wel goed vertaald is. Geen meesterwerk, wel lekker om bij weg te dutten.

avatar van Veruca
Was wel aardig, maar ik had niet het Jane Austen gevoel. Geef mij maar Sense & Sensibility, met wél een knappe vent met charme want Edmund had voor mij niet echt iets wat ik in het boek voelde.
Aardige film, maar niet geweldig.

avatar van Reservoir Dogs
Bij mij was er blijkbaar een probleem met het geluid, de muziek kon je wel goed horen maar als ze aan het praten waren kon je het niet heel erg goed horen?

toen ik de 1e x mansfield park zag met billy piper werd ik al verliefd op het verhaal en op Fanny. ik vind het een erg leuke personage!
de chemistry tussen Billy en die edmund vond ik geweldig! ik weet niet, ben zelf wel een beetje verliefd op Billy Piper haha.

ik kijk nu de versie met Frances. ik heb helaas het boek nog niet gelezen maar ik denk dat deze versie er meer op lijkt. meer buiten scenes dan in de 2007 versie. dat vind ik erg leuk!
ook vind ik frances een goede actrice, ook deze fanny vind ik weer super! al moet ik zeggen dat ik niet echt de chemistry zie tussen deze Fanny en Edmund, dat vond ik bij de 2007 versie veel sterker !
Ook het theaterstuk was beter uitgewerkt in 2007!

Deze film heeft veel beter het verhaal uitgewerkt en schept een veel beter beeld van Fanny zelf.

Ik moet zeker weten het boek lezen !!

Ik vond S en S ook erg mooi natuurlijk! maar ik vond dat verhaal en al die karakters lang niet zo boeiend dan deze.
het lijkt sterk op P en P en daarvan zijn de karakters Lizzy bennet en Darcy super sterk! ik vind de zusjes dashwood en de karakter van colin firth veel minder aantrekkelijk.

Ik geef het 4 sterren mja ik ben dan ook groot fan van period dramas ±D

avatar van Katharina
Heerlijk om weer is een Jane Austen verfilming te zien! Ik weet het verhaal niet helemaal meer, maar volgens mij is het verhaal van de film niet letterlijk het verhaal van het boek?!? Desalnietemin plezierig om te kijken!

Mooie film. Doet niet onder voor de recente verfilmingen van Austen's andere werken: Pride & Prejudice (2005) en Sense and Sensibility (1995). Mooie hoofdrol van Frances O'Connor.

Moet nog op zoek naar de andere recente Austen-films: Emma (1995 en 1996) en Persuasion (1995 en 2007) en als sluitstuk Becoming Jane (2007) over het leven van Jane Austen.

Romantisch drama over de intriges die zich afspelen in en rond een rijkemansfamilie uit de negentiende eeuw en waarop de Britten een pattent hebben om het tot een cinematografisch knappe film om te toveren.
Naast het "zakelijk leven van de heer des huizes" is er de oppervlakkigheid, de ijdelheid, het "busy doing nothing", de hypocrisie en ook wel het onstabiel seksueel moraal van de andere familieleden.
Het begrip standenonderscheid is doorlopend aanwezig en even komt ook het fenomeen van de slavernij uit die tijd aan de oppervlakte.
Mooie fotografie, goede enscenering en acteurs die de knappe dialogen in eer houden en ook nog best acteren.

avatar van anne J
Gisteren het boek uitgelezen, vervolgens vandaag de film bekeken.
De film haalt het bij lange na niet bij het boek helaas. De karakters zijn in de basis zó erg veranderd, dat ik Fanny helemáál niet meer herken, en ook Sir Thomas en Edmund zijn zelfs erg aangepast in de basis van hun karakter. Tot in extreme hoogte zelfs het moment dat Fanny kúst met Mr. Crawford? Nou, nee zeg, dat was echt Not Done en compleet out of character.

Daarom 2.5*, want ik kan deze essentiele aanpassingen niet waarderen. Het haalt de basis uit Jane Austen, hetgeen wat haar verhalen juist zo goed maakt, en het haalt alle grootse sympathie die ik juist in het boek voel voor Fanny, Sir Thomas en Edmund weg.
Bij bijvoorbeeld Pride and Prejudice (1995) en Sense and Sensibility (1995) wordt deze basis er niet uitgehaald. Nou is P&P natuurlijk heel trouw aan het boek, daar is totaal niets op aan te merken en is een perfecte verfilming. Maar S & S is niet geheel nauwgezet het boek volgend (en dat hoeft ook niet), maar S&S is in de basis wél gewoon trouw aan Jane Austen en hoe haar boek is qua strekking en karakters / karakterontwikkeling.

Wat ik wel kon waarderen in deze verfilming van Mansfield Park was de vorm: Fanny die in de camera praat, de ''but it didn't'' op het eind, de overgangen tussen sommige scènes. Zat goed en soms origineel in elkaar.

avatar van anne J
anne J schreef:
Gisteren het boek uitgelezen, vervolgens vandaag de film bekeken(...)
(...)

Aanvulling: toch nog een 2* van gemaakt i.p.v. 2.5* na meer reflectie tijd op de film.
En hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ze werkelijk alle karakters te veel hebben veranderd en het totaal niet lijkt op de essentie van de karakters uit de boeken. Dus ook de Crawfords, de tantes, etc., etc. Echt bizar en onbegrijpelijk wat de karakters allemaal doen en hoe ze zich gedragen in deze film.