Pride and Prejudice (1995)

Verenigd Koninkrijk
Romantiek / Drama
300 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Simon Langton
met Colin Firth, Jennifer Ehle en Crispin Bonham-Carter

De Bennets zijn van lagere adel en hebben jammer genoeg vijf dochters. Dit betekent dat bij de dood van vader alles in handen zal gaan van hun neef. Bovendien moeten meisjes een bruidsschat meebrengen en met vijf dochters mag je op niet teveel rekenen. Hun enige hoop is dan ook dat minstens één van hun dochters rijk zal trouwen. Voor de oudste twee moet dit mogelijk zijn: Jane wordt algemeen genoemd als het mooiste meisje uit de streek en ze is geen dommerik. Elisabeth, de tweede, is ook niet mis en hoogst intelligent. De drie jongsten zijn jammer genoeg enorme leeghoofden. Dan doet het nieuws de ronde dat het grote landgoed in de streek verhuurd is aan de rijke Mr. Bingley. En inderdaad, Bingley neemt zijn intrek samen met zijn twee zussen, zijn zwager en zijn beste, zelfs nog rijkere vriend, Mr. Darcy. Voor Bingley en Jane is het liefde op het eerste zicht, terwijl Darcy en Elisabeth onmiddellijk kat en hond zijn. Dan ontspinnen zich allerlei intriges en worden er de meest onwaarschijnlijke paren gevormd. Maar wie zal uiteindelijk met wie trouwen? Naar de roman van Jane Austen

BBC
Almost perfect.

Ik heb ontzettend lang gewacht met het kijken van deze miniserie, omdat er in mijn optiek Keira en Matthew de enige Elizabeth en Mr Darcy zijn, wat ben ik ook naïef soms. Ik ben hier toch wel iets op teruggekomen, maar niet helemaal.

Waar ik allereerst wel ontzettend aan moest wennen is de totaal andere stijl. Het is allemaal iets meer hoffelijker en tuttiger. Vooral de tuttigheid wekte soms irritaties op. Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp heus dat dit waarschijnlijk veel accurater is dan de 2005 versie, waar Elizabeth straalde in een simpele bruine jurk met simpel opgestoken haar, maar ik vond het op de een of andere manier iets minder geslaagd. De krulletjes, de handschoentjes, de hoedjes.. Tja, ik moest er aan wennen.
Wat betreft Jennifer's invulling van Elizabeth heb ik niets te klagen. Ijzersterk, hoewel ik Keira wel nog prefereer in Elizabeths rol. Ik denk persoonlijk wel dat Jennifer er beter in geslaagd is om Elizabeth in het boek naar het witte doek te toveren, zoals Jane Austen het bedoeld had. Iets wat van mij nou niet persé een vereiste was, maar desondanks zeer knap is.

En daar is Jane, de personage waar ik zelf het meest aan moest wennen. Ze is een authentieke schoonheid, zo een die schilderijen van de 18de eeuw siert (ik pin me hier niet op vast, heb geschiedenis zo snel mogelijk laten vallen). Ik vond haar zelf niet heel knap, maar ik begrijp wel waarom ze gecast is. Ze weet in elk geval Jane's personage ontzettend veel karakter mee te geven, en ze is niet de enige. De 3 jongste zusters Bennets zijn stuk voor stuk zeer goed uitgewerkt. Chapeau! Logisch wel, 300 minuten is genoeg tijd, maar het werkt wel. Vooral de Lydia is zonder twijfel ge-ni-aal in haar rol. Heb meerdere malen moeten lachen door haar domme acties, heerlijk adorabel en naïef.

Aah ja, ik was Mr Darcy bijna vergeten Ik was stiekem een beetje verliefd op Matthew, maar door het zien van de serie ben ik een klein beetje van gedachten veranderd. Mijn hemel, Colin Firth waar was je al die tijd? Die blikken die hij Elizabeth toewerpt zijn echt vol tederheid en dat maakt hem ontzettend heet. Als ik eerlijk ben zat ik als een klein giebelend schoolmeisje achter de tv toen hij weer eens in beeld kwam. Ontzettend goed gespeeld, en ik snap heus dat hij menig vrouwelijke aanbidders heeft. Matthew who? nee maar ik ben van mening dat hij Darcy beter heeft neergezet. Hoewel ik Matthew ook zéér sterk vind.

Wat betreft het verhaal en de uitwerking ben ik zeer tevreden. Ik ben zelf niet ontzettend fan van Jane Austens' boek, maar ik ben wel zeer blij dat het zo accuraat gefilmd is. Hoe meer van Mr. Darcy hoe beter zeggen we dan maar, dus zelfs 300 minuten was nog te kort.

Al met al vind ik Keira dus een (iets) betere Elizabeth, en Colin een iets betere Mr. Darcy. Dit betekent echter niet dat het een betere film/miniserie was geweest als zij Elizabeth en Darcy zouden spelen. Keira is perfect voor Matthew, en Colin is perfect voor Jennifer. Ik ga de miniserie nogmaals bekijken, zodat ik wat kan wennen aan het tuttige karakter. Ik kan ook gewoon bijna niet aangeven welke versie ik nu prefereer. Ach, hoeft ook niet. Ik heb in elk geval zéér genoten!

avatar van qwertzu
nadat ik de versie uit 2005 al een paar keer had bekeken, nu ook deze maar eens gekocht.
Ook van deze heb ik genoten, al was het wel een ander sfeertje.
Deze is inderdaad veel hoffelijker en afstandelijker, denk meer zoals het in werkelijkheid was in die tijd, deze Elisabath is ook wat wijzer en verstandiger dan die van de andere versie, al vond ik dat losse van Keiera wel meer aanspreken.
Collin Firth speelt een prachtige Darcy, die smachtende blikken....heerlijk!!
Al was ik stiekem ook wel erg onder de indruk van die ander Mr. Darcy!
En tja de moeder van Elisabeth....ook in deze film vond ik het een vreselijk mens!!
Dus erg goed gespeeld!
Al met al een heerlijke film

Schitterende TV-series-film met een weergaloze tekening van de adel, in zijn verschillende onderverdelingen, uit die tijd.
Prachtige weergave van de onderlinge verhoudingen van al wat in dat wereldje van nietsdoeners ronddwarrelde met het accent op wat hen het meest interesseerde : geld. De roman van Jane Austen gelooft dat in die omstandigheden ware liefde liefde toch een kans maakte.
De series werd terecht gelauwerd voor decors en costumering en evenzeer voor de overtuigende vertolkingen, de rake dialogen en de enorme zorg voor het detail.
Zag reeds meerdere films die toestanden in gegoede kringen van een paar eeuwen terug indringend weergaven, maar ik denk dat ik moet teruggaan tot een serie uit de jaren 60, "The Forsythe Saga", om een min of meer gelijkwaardig niveau als deze te halen.
"Pride and Prejudice" is een werk dat, inderdaad, meer dan eens kan bekeken worden en even genietbaar blijft.

avatar van Sketchead
Een mooie verfilming van Jane Austens boek. Het verhaal neemt de tijd om het zich te vertellen en er wordt ook aandacht besteeds aan de kleine zijplotjes die genegeerd zijn in de 2005 versie. Colin Firth is natuurlijk de ultieme mr. Darcy. Mr.Collins is echt goed irritant en ook Julia Sawalha’s vertolking van Lydia wilde ik eventjes prijzen. Ik ben wel wat anders van deze actrice gewend.
Toch zijn er ook wat minder goede punten te noemen. Ik weet dat het lullig is om over uiterlijkheden te brommen, maar Jane vond ik een miscast. Ze komt totaal niet begeringswaardig over en dat kapsel hielp daar zeker niet aan mee (bij iedereen trouwens niet). Net als in de 1980-versie zijn de dansfeesten een beetje ongemakkelijk in beeld gebracht: saai en leeg. Ook Mary is net als in de vorige versie een typisch nerd met lelijke jurken en...gezicht. Had wel wat subtieler over mogen komen. Maar het allerverschrikkelijkst vind ik nog de twee bruiloften aan het eind. Dat is echt te zoet voor woorden en voor mij totaal niet cool. Als je zo’n huis hebt, zoveel geld erft en ontzettend gelukkig bent dan wil je op z’n minst in het middelpunt staan.
Maargoed, het blijft Pride & Prejudice en stiekem is het verhaal zo om te genieten, in welke versie dan ook.

Heerlijk!vooral mr darcy