Es Geschah am Hellichten Tag (1958)

Alternatieve titel: It Happened in Broad Daylight

West-Duitsland / Zwitserland / Spanje
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Ladislao Vajda
met Heinz Rühmann, Gert Fröbe en Siegfried Lowitz

Een politieagent neemt ontslag om zich volledig te kunnen richten op het vinden van een kindermoordenaar. Om de moordenaar in de val te lokken begint hij een vriendschap met een alleenstaande moeder en haar dochtertje.

FisherKing
Indrukwekkende film naar de roman van Friedrich Dürrenmatt (Die ook het script schreeft) Vooral Heinz Rühmann en Gert Fröbe imponeren. Ook een rol van Siegfried Lowitz. (die later 'Der Alte' zou spelen)

De voorloper van 'the Pledge'

Kindje wil je een bonbon??

gimli f
Indrukwekkende film naar de roman van Friedrich Dürrenmatt

Heet dat boek van Durrenmatt ook zo?
Ik heb ooit voor mijn Duitse lijst twee boeken van Durrenmatt gelezen- maar vraag me niet meer welke...

Het boek heet 'das Versprechen' Gimli.
Een niet al te dik boek overigens (ik bezit 't ook namelijk)

gimli f
Het boek heet 'das Versprechen' Gimli.

En die film The Pledge dus ook naar Das Versprechen?
Hmm.

Maar: ik weet nog steeds niet of ik dit boek nou ooit heb gelezen- volgens mij was het hele oeuvre van Durrenmatt doorspekt met misdaad- en politieverhalen.
Ik heb die hele oude boekenlijsten trouwens nog ergens- ik zal het wel eens opzoeken!

DVD komt 01.12.03 uit.

avatar van De Knip
Sterke film, die mij beter beviel dan The Pledge.

****

Later herverfilmd als The Pledge met Nicholson. Gert Frobe in een geniale rol, Ruhmann komt als inspecteur wat stijfjes over, maar verder een uitstekende thriller en zelfs te prefereren boven The Pledge. Vaak op ZDF te zien, een echte Duitse klassieker.

Ook onze vaderlandse filmindustrie heeft zich, met Rudolf van de Berg als regisseur, 'vergrepen' aan dit prachtige verhaal en het volstrekt overbodige 'The Cold Light of Day' gemaakt. Vooral door het hart uit het verhaal te halen
(:oude inspecteur, aan het eind van zijn leven, wil en zal moordzaak oplossen door zich uit actieve dienst terug te trekken) en te vervangen voor een liefdesdrama, bewijzen de makers 'geen idee, maar vooral het verkeerde' te hebben gehad...

En ik mag het zeggen, omdat ik als een van de weinigen ook de hongaarse versie van dit verhaal ken...
'Szürkület' (Schemering), 1990 van György Fehér.
Een Tarkovski-achtige verfilming met lange gedragen shots in een mistig berglandschap. Een speciale rol is weggelegd voor het album 'Hounds of Love' van Kate Bush. Een niet onbelangrijk gedeelte van dit album is in de film als score te horen.

fiatlux schreef:

'Szürkület' (Schemering), 1990 van György Fehér.

Kunnen we meegenieten van dat al dat moois wat je nu verteld
Is er DVD werk enzo ?

Bij mijn weten niet.
Laatste keer gezien: tien jaar geleden op de Belgische televisie.

avatar van Drs. DAJA
Dit is nou echt een geweldige film!
Spannend, geweldig toneel, echt geweldige acteer prestatie's. Ook zonder liters bloed kun je schitterende films maken.

Wat overigens het mooie is is dat The Pledge een volledig ander einde heeft! en ik prefereer deze versie ver boven The Pledge!

IJzersterk verhaal. Ik heb zowel deze versie als The Pledge. Dit is ook een goed verhaal zoals bijna alle films met Jack Nicholson, maar in mijn ogen is mist The Pledge net dat kleine beetje wat Es gescha wel heeft. Voor de liefhebber: De film is te verkrijgen bij BOL.DE (Duitse vesie)

Ondanks de ouderdom van deze film is hij griezelig echt. Ik heb van begin tot eind op het puntje van mijn stoel gezeten. Prachtig acteerwerk van Gert Fröbe, die in de film lijdt onder de grote dominantie van zijn echtgenote. Europese film op zijn best!!

avatar van Scorpio11
Prachtige spanning opbouwende film. Later (in 1996) is er een remake gekomen die het bij lange na niet haalt bij dit "oudje" > Geweldige rollen voor Rühmann en Fröbe. 4½*

avatar van Madara_
FisherKing schreef:
DVD komt 01.12.03 uit.
(NOT)

avatar van bulder
Hier word je als kind echt bang van, vooral als je 13 bent en stiekem onder je dekens aan t kijken bent brrrrrrr

avatar van thunderball
Deze film ooit op school tijdens de Duitse les (mijn korte Havo tijd, dus moet rond 1985 geweest zijn) bekeken in twee delen.
Erg veel indruk gemaakt toen.
Fantastische acteerprestaties en onderhuidse spanning.
Hoe ver kan en mag je gaan om je doel te bereiken?
Het begin van de film snap je pas wanneer de film is afgelopen en de cirkel rond is. Zeer mooi gedaan.

Een acht, ofwel vier sterren.

avatar van Jan met de pet
Klasse film, spannend en goed spel van frobe:4,5

ZDF (zaterdag 3 oktober, 15:25 - 17:00)

AANRADER!!

goeie film , al een paar keer gezien

avatar van MatthijsGr00t
Eén van de betere Duits-talige films die ik ooit heb gezien en daarnaast één van de betere films voor 1960 die ik ooit heb gezien. Deze film staat terecht op plaats 2 van de tip 250 en verdient meer aandacht!

De opbouw van de film is geweldig gedaan, de spanning wordt steeds verder opgebouwd en halverwege de film zat ik helemaal in de film gezogen en dat is één van de grootste pluspunten aan deze film. Verder zijn de acteerprestaties ook zeer sterk.

4,0* en absoluut een aanrader!

avatar van Mac Hammer Fan
Jammer dat hij alleen in het Duits verkrijgbaar is.
Had hem graag eens gezien.

avatar van MatthijsGr00t
Hij is wel verkrijgbaar met Nederlandse ondertitels...!?

avatar van Martin Van K
MatthijsGr00t schreef:
Hij is wel verkrijgbaar met Nederlandse ondertitels...!?

ach ja? onder welke titel dan?

Prima film, die van lieverlee steeds spannender wordt, vooral wanneer Gert Fröbe ten tonele verschijnt. De rol van kindermoordenaar lijkt hem op het lijf geschreven.
De casting van Heinz Rühmann als detective vind ik minder geslaagd. Die zich ik toch liever in komedies.
Grappig is overigens wel dat Friedrich Dürrenmatt zijn boek, waarop de film gebaseerd is en waarvoor hij meeschreef aan het scenario, nog niet helemaal af had toen de film klaar was. Het boek kent dan ook een ander einde, dat wel gebruikt is in de Amerikaanse remake The Pledge (2001).

avatar van Spetie
Geweldige film dit.

Het script is sterk. Er wordt een luguber verhaal verteld, over een bloeddorstige kindermoordenaar. Aan het begin denkt iedereen al te weten wie de moordenaar is, maar commissaris Matei is als enige niet overtuigd en start zijn eigen zoektocht.

Matei wordt erg goed neergezet door de voor mij onbekende Heinz Rühmann. Hij oogt vastberaden, maar weet ook emoties zoals twijfel en onzekerheid goed over te brengen. Ook mijn complimenten aan Gert Fröbe, die fantastisch een psychopaat neerzet. Zijn rol in Goldfinger zou hij weleens mede aan deze rol te danken kunnen hebben.

De zwart-wit fotografie ziet er erg goed uit en de tweede helft van de film is echt ontzettend spannend. Daarnaast wordt een mooi portret geschilderd van een man, die alles op alles wil zetten om een moordenaar te pakken te krijgen. Dat hij zelfs zover gaat dat de moordenaar nog een meisje had kunnen voormoorden, geeft alleen maar meer stof tot nadenken en maakt het allemaal net nog iets indrukwekkender.

Dit zou zo maar een Hitchcock kunnen zijn. Maar wel een ontzettend goede en een Duitse, dat ook. Maar voor wie eens een klassieke spannende thriller wil zien, met een onderwerp dat nog immer actueel is, moet deze topper eens proberen.

DVD is nu uit

Dick2008