Es Geschah am Hellichten Tag (1958)

Alternatieve titel: It Happened in Broad Daylight

West-Duitsland / Zwitserland / Spanje
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Ladislao Vajda
met Heinz Rühmann, Gert Fröbe en Siegfried Lowitz

Een politieagent neemt ontslag om zich volledig te kunnen richten op het vinden van een kindermoordenaar. Om de moordenaar in de val te lokken begint hij een vriendschap met een alleenstaande moeder en haar dochtertje.

avatar van Peake
stinissen schreef:
DVD is nu uit

De nieuwe dvd/Blu-ray schijnt kwalitatief nogal te wensen over te laten. Kan iemand mij dat bevestigen?

avatar van Mac Hammer Fan
Ziet er inderdaad niet goed uit als je dit bekijkt:
Es geschah am hellichten Tag (Remastered Version) Blu-ray Film-Details - bluray-disc.de
En vooral niet als je de commentaren leest.
4:3 - problematisch beeld en alleen Duitse ondertitels.
Heb de film vroeger gezien en vond hem erg goed. Wil hem gerust aan mijn collectie toevoegen, maar het moet wel een deftige release zijn.

avatar van poko
Ik kan niet helemaal meegaan in de laaiende reacties hier. Allereerst simpelweg om het feit dat de film me qua spanning niet meekreeg. Dat is bij een thriller alvast een dik minpunt natuurlijk. Het eigenlijk interessante gegeven van deze film -een politieman die zo geobsedeerd raakt door een zaak, dat hij zelf de grenzen van het toelaatbare overschrijt in een poging de zaak op te lossen- wordt niet echt uitgediept. Aardig vond ik wel hoe de belevingswereld van de kinderen (de sprookjes) wordt gekoppeld aan de grimmige realiteit (een moordenaar in het bos).

avatar van alexspyforever
Dit is dus de eerste film gebaseerd op de Duitse roman "Das Versprechen". Ik vind deze beter dan "The Pledge" dat wel, maar om eerlijk te zijn vond ik die andere remake "The Cold Light of Day" beter. Qua verhaal zit het origineel goed: de ondervraging van de eerste verdachte, het speurwerk van de politieman, de ontmoeting tussen de moordenaar en het kleine meisje, waren sterke punten.
Ik miste echter een conflict tussen de politieman en de moeder van het meisje, haar reactie was nogal mat toen bleek dat de politieman haar dochtertje als lokaas gebruikte. De manier waarop de moordenaar uiteindelijk wordt gevangen was nogal vrij slapjes. Nergens kreeg ik ook echt het gevoel dat de politieman de grenzen van het toelaatbare overschreed. De precieze beweegredenen van de moordenaar wordt ook nergens echt uitgediept. Goed, maar het had zoveel beter kunnen zijn.

avatar van Brix
Vannacht te zien op TV >ARD > 00:50 uur

En vandaag op de duitse zender Arte ?

avatar van baspls
Een Zwitserse politie-agent heeft zijn laatste werkdag voordat hij naar Jordanië gaat. Juist op deze dag krijgen ze te maken met de pijnlijke zaak van een kindermoordenaar. Een zwerver wordt opgepakt maar de agent is er niet gerust op. Als privé onderzoeker gaat hij verder met het onderzoek en ontdekt een belangrijke aanwijzing in een kindertekening...

Es Geschah am Hellichten Tag is een prettige enigsinds Hitchcockiaanse thriller uit Zwitserland. De vergelijking met M van Fritz Lang is natuurlijk snel gemaakt, maar deze film heeft ook zeker zijn eigen toevoegingen aan het concept.

Erg leuk dat iedereen met een Zwitser-Duits accent sprak in de film, vooral de kinderen heel erg. Zwitserland is natuurlijk ook een prachtige setting. Hier had misschien iets meer gebruik van gemaakt mogen worden. Al met al vond ik het een goed gemaakte film met sterke rollen van Heinz Rühmann en Gert Fröbe.

avatar van Mr_Mephisto
Heinz Rühmann is op dreef in deze droge, maar intelligente whodunit. Kwesties over moraal zijn hier belangrijker dan de oplossing van het vraagstuk, want die wordt al vrij vroeg weggegeven, wat de spanning niet ten goede komt. Gert Fröbe maakt er in zijn geschifte rol nog een aangename kijkbeurt van... tenminste, voor één keer.

Vroeger ooit gezien op de Duitse TV. Ik was toen rond de 10 jaar en ik weet nog dat ik daarna niet meer naar bed durfde..... brrr wat was ik toen bang.
Inmiddels herzien op Blu-ray (te koop bij o.a. Amazon.de) en opnieuw werd ik compleet gegrepen door de indringend weergegeven naargeestige sfeer, verstrekt door haarscherp zwart-wit beeld en de gevaarlijk gestoorde Gert Fröbe die zijn rol heel goed wist neer te zetten. Deed me af en toe denken aan de film "Never Take Sweets From a Stranger" uit 1960, maar "Es geschah am hellichten Tag" vond ik toch een hele ster meer waard qua spanning en de filmomgeving en vooral ook om de manier waarop men de angst van het kleine meisje dat voortdurend gevaar loopt, in beeld heeft weten te brengen.

avatar van Woland
Best aardige whodunit over een politiecommisaris die geobsedeerd op jacht gaat naar een kindermoordenaar, en uiteindelijk op onconventionele wijze door middel van het gebruiken van de dochter van zijn huishoudster als lokaas de dader op het spoor probeert te komen. Het is wat langzaam, maar sfeervol is de Zwitserse setting wel en op momenten is er best wel wat spanning te vinden. Maar echt geweldig was deze film ook weer niet, met een cast die niet altijd even sterk speelt (al is de commissaris zelf vrij goed bezig) en de film sleept af en toe behoorlijk, ondanks een an sich niet al te lange speelduur. Toch zeker niet slecht.