De Man Die Zijn Haar Kort Liet Knippen (1966)

Alternatieve titel: The Man Who Had His Hair Cut Short

België

geregisseerd door André Delvaux
met Senne Rouffaer, Beata Tyszkiewicz en Hector Camerlynck

Een verhaal dat balanceert op de grens tussen werkelijkheid en verbeelding. Govert Miereveld herkent in de Fran die hij na jaren opnieuw ontmoet, niet meer de Fran die hij in het geheim jarenlang heeft aanbeden. Zij brengen samen een lange nacht door, die eindigt met een schot. Heeft hij haar echt gedood, of was het zijn verbeelding?

Dustyfan schreef:
Deze rolprent vond ik voornamelijk uiterst wisselvallig.

Van ultiem saaie, ouwbolligheid tot nagelbijt-hoogspanning. Met een verhaallijn die dan weer erg stompzinnig en op een volgend moment weer enorm boeiend was. Een fotografie die schommelde tussen zeer oninteressant en haast Bergman-achtige schoonheid.

Ik heb momenten gehad dat ik het kijken wilde opgeven en momenten dat ik haast aan het tv-scherm geplakt zat.

Perfecte samenvatting van mijn eigen kijkervaring, in sterren wel minder positieve doorslag.
De soms zeer intense, intrigerende scènes (cf. kort knippen haren) en de bij momenten sterke voice over wegen toch niet voldoende door tov de langdradige stukken. Hoogtepunt daarvan zijn de toespraken bij de proclamatie die vooral het gevoel opwekken van zelf in de zaal te zitten of het lied dat Fran zingt dat op ieders rug is gefilmd waardoor enige psychologische spanning ook onderuit wordt gehaald

'De Man Die Zijn Haar Kort Liet Knippen' van Andre Delvaux is gebaseerd op een boek van Johan Daisne en mag beschouwd worden als de eerste Nederlandstalige film op internationaal niveau. Senne Rouffaer speelt de hoofdrol als getroebleerde advocaat en dat betekent een aangenaam weerzien met de man die als Kapitein Zeppos een jeugdheld was. De film is met name memorabel door een lang uitgesponnen scene waarin een autopsie wordt gedaan. Zien doe je niks, maar de geluidsband en de bleek wegtrekkende Rouffaer laten aan de verbeelding weinig over.

avatar van Dievegge
Het Vlaamse publiek reageerde destijds onwennig toen kapitein Zeppos opeens te zien was in een artistiek drama. Vanuit een huidig standpunt valt op hoe keurig de kleding en het taalgebruik van de acteurs waren. Het gebruik van Algemeen Beschaafd Nederlands werd aangemoedigd. Daardoor komt het een beetje theatraal over, al had Senne Rouffaer wel een erg mooie prosodie. De stem van zijn Poolse tegenspeelster is nooit te horen. Wanneer ze zingt, is het de stem van Yvonne Lex. Wanneer ze spreekt, die van Dora van der Groen. Het is vreemd dat ze geen Vlaamse actrice gekozen hebben.

Govert beweert dat hij zijn haar kort laat knippen omdat dat lekker fris zit, maar de echte reden is zijn heimelijke liefde voor een leerlinge die een kwarteeuw jonger is dan hijzelf. In zijn beleving is Fran de platonische idee schoonheid, puur en ongerept. Tegen het einde komen we te weten dat hij in een instelling zit en dus een onbetrouwbare verteller is.

Twee scènes die eruit springen zijn die bij de kapper en de autopsie, allebei met een vibreertoestelletje. Even mooi zijn de woordeloze momenten waarop Govert geobsedeerd naar het kleerhaakje en naar de hoteldeur van Fran staat te kijken. Dan wordt duidelijk dat hij niet zo keurig en voorbeeldig is als hij zich voordoet. De confrontatie in de hotelkamer is enigszins een anticlimax. Het gaat er vooral om wat er zich in het hoofd van Govert afspeelt.

avatar van CINEMATEKbe
streeter schreef:
Ik was gisteren in de boekwinkel en las door het boek "1001 Movies You Must See Before You Die"

Voor een of andere rare rede was dit een van de 1001 films. Ik heb de film niet gezien, maar het was toch een aparte keuze.

Waar is deze film te vinden? Is het op DVD uit?

Jawel, je kan de dvd nog steeds online bestellen: CINEMATEK - Shop - Catalogus - De man die zijn haar kort liet knippen