Genre: Horror / Komedie
Speelduur: 95 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Drew Goddard
Met onder meer: Kristen Connolly, Chris Hemsworth en Anna Hutchison
IMDb beoordeling:
7,0 (486.253)
Gesproken taal: Engels en Japans
Releasedatum: 19 april 2012
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Cabin in the Woods
"You think you know the story."
Vijf twintigers besluiten om een weekendje in een afgelegen hut te spenderen, midden in het bos. Al gauw wordt duidelijk dat de vijf - drie mannen, twee vrouwen - meer op hun bord krijgen dan een idyllisch uitje alleen. Het oplezen van een spreuk uit een dagboek leidt tot dood en verderf en allerlei bizarre gevolgen van dien.
Externe links
Acteurs en actrices
Dana Polk
Marty Mikalski
Curt Vaughn
Holden McCrea
Jules Louden
Richard Sitterson
Steve Hadley
Wendy Lin
Daniel Truman
The Director
Video's en trailers
Reviews & comments
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
Uhm, die clichés zijn juist erg overduidelijk aanwezig zoals dat ze zo'n stofje de lucht in spuiten en dat ze zich op gaan splitten. Vind ik veel te simpel, niet echt heel creatief. Wat ik wel grappig vond is bijvoorbeeld dat telefoontje van die boswachter naar het kantoor.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat vind je daar te simpel aan. Hoe hadden ze die clichees er dan anders in moeten verwerken?
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
Had op vele andere manieren uitgewerkt kunnen worden dan met een geurtje dat zich verspreid. Maar het totale beeld van de satirische toon was totaal niet scherp of vernuftig uitgewerkt al had het hier en daar wel zijn charmes. Overigens heeft het ook te maken met de hype en die dingen die over deze film werden geroepen en dat ik er veel van heb verwacht en uiteindelijk teleurgesteld ben.
voskat
-
- 1026 berichten
- 1088 stemmen
Ik hoopte door de hoge waarderingen op iets meer dan een standaard verhaaltje.
Verbijsterend.
Zo veel mensen die 'm écht niet begrijpen.
voskat
-
- 1026 berichten
- 1088 stemmen
Had op vele andere manieren uitgewerkt kunnen worden dan met een geurtje dat zich verspreid.
Als je de twintigduizend slashers ziet waarin men "Let's split up" voorstelt, dan lijkt het er gewoon sterk op dat er één of ander onzichtbaar iets in het water of in de lucht hun hersenen aantast... zo stom zijn die personages.
En dat hebben ze in Cabin gewoon lekker simpel en droog uitgelegd.
Vergeet niet: deze film is 100% satire.
Fast Eddy
-
- 198 berichten
- 376 stemmen
Zoals hierboven reeds verschillende malen gemeld: Leuke satire op de horror films,
niet meer en niet minder.
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
Als je de twintigduizend slashers ziet waarin men "Let's split up" voorstelt, dan lijkt het er gewoon sterk op dat er één of ander onzichtbaar iets in het water of in de lucht hun hersenen aantast... zo stom zijn die personages.
En dat hebben ze in Cabin gewoon lekker simpel en droog uitgelegd.
Vergeet niet: deze film is 100% satire.
Dat gevoel heb ik niet; meer dat het nodig is om zo dan een voor een die mensen af te maken.
Deze film is 50% satire de andere 50% gaat over dat kantoorgebeuren en het laatste kwartiertje over al die figuren die los komen. Uiteindelijk vind ik het allebei gewoonweg niet zo boeiend uitgewerkt hoewel er genoeg potentie was. We weten onderhand wel dat mensen zich opsplitsen in typische horror-films en het is allang niet grappig meer om daar weer over te beginnen. Te weinig satire en veel te veel saaie onzin.
Safaci
-
- 79 berichten
- 278 stemmen
"The Cabin in the Woods" is een film die verrast. De film begint als een doorsnee horror film. Een groep studenten gaat voor een weekend lekker feesten in een hut midden in een donker bos. Dit klinkt nogal cliché en laat het nou zo zijn dat deze film vol zit met clichés. Maar zorgen al deze clichés er voor dat "The Cabin in the Woods" een dertien in een dozijn horror film is?
Nee, want we hebben hier niet te maken met een horror film! Er zit meer achter deze film.
In het begin wordt al veel informatie weggeven en dit is wel een beetje jammer. We weten dan al welke kant de film op zal gaan. Dit zorgt er voor dat de grootste spanningsboog in de film een stuk minder spannend is. Maar had men echter gekozen om helemaal niks weg te geven, dan zou de film een stuk serieuzer zijn en dit zou ten koste gaan van de humor. En het laatste wat deze film wil bereiken, is serieus overkomen.
De film blijft van begin tot eind boeiend. Het gehalte actie per minuut is hoog en de 95 minuten zijn zo voorbij. Het einde is wel wat matig, maar ik denk dat de creativiteit aan het eind ook een beetje op was geraakt. Daarnaast zijn de special effects ook niet om over naar huis te schrijven. Ik vermoed wel dat er bewust is gekozen voor de matige special effects. Een minder serieuze film heeft matige special effects nodig.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Deze film is 50% satire de andere 50% gaat over dat kantoorgebeuren en het laatste kwartiertje over al die figuren die los komen.

Die andere 50% die je noemt IS de satire.
RedSquare
-
- 194 berichten
- 275 stemmen
Zo veel mensen die 'm écht niet begrijpen.
Wat valt er niet te begrijpen? Misschien heb je gelijk en zie ik een hele diepe onderlaag niet ofzo, maar dit is gewoon een standaard verhaaltje.
De 'twist' die deze film anders maakt dan al die andere zie ik inderdaad niet. Maar zou het graag wel willen weten dan.
Clicheés opratelen en dan zeggen dat het satire is, is erg makkelijk en maakt de film misschien nog wel slechter dan andere in het genre. Er word op geen enkele manier geprobeerd iets nieuws te brengen.
Nu ik er nog verder over nadenk gaat er nog een half puntje af...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je hebt het inderdaad niet begrepen. De hele film maakt als punt dat horrorfilms voor 80% gescript zijn. Enige variabele is welke killer ingezet wordt. Daar wordt dan ook op gegokt. Hoe kan je dat complete verhaaltje nu standaard noemen? Bij hoeveel films wordt het meeste geregiseerd en op de variabele gegokt? The Truman show? Maar dat is geen horror.
Dul leg jij mij eens uit wat hier zo cliche aan is, anders dan de expres ingezette clichees (uit satirisch oogpunt).
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Wat Reinbo dus zegt ja.
Ik kan gewoonweg serieus niet bevatten dat mensen deze film standaard of clichematig durven te noemen. 1 van de meest originele horrorfilms van de laatste jaren. Als je de diepere laag niet ziet dan snap je er helemaal niks van, zeg ik wat onrespectvol.
Diezelfde mensen zullen Tucker & Dale vs Evil ook wel clichematige onzin noemen vrees ik 
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
@ajax&litmanen1
ik ben het met je eens dat deze horror wel origineel is alleen persoonlijk vond ik
er niet veel aan.
ondanks dat deze film niet mijn ding is zou ik het inderdaad niet als cliche of standaard
willen bestempelen.
tucker&dale vs evil kan ik dan weer wel waarderen dat vond ik wel een goeie film.
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen

Die andere 50% die je noemt IS de satire.
Dat is de satire en het verhaal, originele invalshoek van de film. Lang niet alles wat daar gebeurt is satire. Ik zie het meer in die macho kerel op de motor en zijn one liners en het typische sletje, het huisje zelf en dat telefoontje naar kantoor.
Overigens een spreuk die wezens tot leven brengt? Dat is iets uit Harry Potter toch? Heb dat nooit in een horror gezien, zal er vast wel zijn daar niet van.
Net zoals al die monsters. Ik bedoel Weaver zit erin maar had Alien er ook in gedaan, of zat die erin? Daarnaast had ik het allemaal veel toffer gevonden als er meer horror iconen in hadden gezeten die herkenbaar waren zoals: Jason, Freddy, die kinderen uit de Shining, Boogeyman, Scream enz, enz. Nu krijgen we een gigantische slang en een beer en allemaal vage beesten die zo uit Harry Potter lijken te komen.
Tucker & Dale vind ik geweldig, veel grappiger ook.
paul83
-
- 1361 berichten
- 1571 stemmen
Dat is de satire en het verhaal, originele invalshoek van de film. Lang niet alles wat daar gebeurt is satire. Ik zie het meer in die macho kerel op de motor en zijn one liners en het typische sletje, het huisje zelf en dat telefoontje naar kantoor.
Overigens een spreuk die wezens tot leven brengt? Dat is iets uit Harry Potter toch? Heb dat nooit in een horror gezien, zal er vast wel zijn daar niet van.
Net zoals al die monsters. Ik bedoel Weaver zit erin maar had Alien er ook in gedaan, of zat die erin? Daarnaast had ik het allemaal veel toffer gevonden als er meer horror iconen in hadden gezeten die herkenbaar waren zoals: Jason, Freddy, die kinderen uit de Shining, Boogeyman, Scream enz, enz. Nu krijgen we een gigantische slang en een beer en allemaal vage beesten die zo uit Harry Potter lijken te komen.
Tucker & Dale vind ik geweldig, veel grappiger ook.
Onbegrijpelijk nog steeds. Daarnaast is er al uitgelegd (waaronder ik) waarom ze niet de echte iconen kunnen gebruiken. Het is duidelijk Pinhead die je ziet alleen niet helemaal, waarom zouden ze dat zo doen?
En het geurtje verklaard juist waarom ze altijd in films opsplitsen. Daarnaast cliches als: een afgelegen huisje, de verschillende monsters, mensen die verkeerde dingen oppakken, de kelder, mislukte ontsnappingspoging (rotsen die "plotseling" naar beneden komen) en natuurlijk de typetjes etc etc
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
@ajax&litmanen1
ik ben het met je eens dat deze horror wel origineel is alleen persoonlijk vond ik
er niet veel aan.
ondanks dat deze film niet mijn ding is zou ik het inderdaad niet als cliche of standaard
willen bestempelen.
tucker&dale vs evil kan ik dan weer wel waarderen dat vond ik wel een goeie film.
Ow, maar ik heb geen moeite met het feit dat iemand de film niks vind. Dat kan. Maar ik bestrijd dat de film cliche of standaard is. De film is juist vernieuwend met de satirische blik.
Tucker and Dale is meer gericht op humor, dat zal de meesten ook meer bevallen denk ik. Maar ik hoop wel dat iedereen ziet dat beide films het horrorgenre in de zeik nemen.
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
Onbegrijpelijk nog steeds. Daarnaast is er al uitgelegd (waaronder ik) waarom ze niet de echte iconen kunnen gebruiken. Het is duidelijk Pinhead die je ziet alleen niet helemaal, waarom zouden ze dat zo doen?
En het geurtje verklaard juist waarom ze altijd in films opsplitsen. Daarnaast cliches als: een afgelegen huisje, de verschillende monsters, mensen die verkeerde dingen oppakken, de kelder, mislukte ontsnappingspoging (rotsen die "plotseling" naar beneden komen) en natuurlijk de typetjes etc etc
Dat ze die iconen niet gebruiken heeft te maken met dat ze die figuren gewoonweg niet mogen gebruiken omdat ze de rechten daar niet voor hebben maar net zoals pinhead die je wel herkend, hadden ze op die manier meer van die figuren mogen gebruiken die het eigenlijk niet zijn maar wel herkend. Die herkenning is er maar vrij weinig, te weinig voor mij iig om er de lol van in te zien. Hetzelfde voor die Japanse figuren, daar zie je de herkenning wel in. Die herkenning maakt het nou juist interessant, niet om allemaal van die Harry Poter misbaksel te zien die het genre niet eens meer in de zeik nemen.
RedSquare
-
- 194 berichten
- 275 stemmen
Dul leg jij mij eens uit wat hier zo cliche aan is, anders dan de expres ingezette clichees (uit satirisch oogpunt).
@Reinbo
Een horrorfilm dat als punt maakt dat horrorfilms voor 80% gesrcript zijn, en om dat punt kracht bij te zetten zelf voor 80% clichees gebruikt. Het enige wat afwijkt van andere horrorfilms (generalisatie I know) is dat ze dit toegeven.
Maar dat neemt niet weg dat dus 80% nog steeds clichees zijn. Je zegt het zelf. En door dit satire te noemen is het ineens 100% origineel..?
Goede satire vraagt naar mijn idee een scherpe, spitsvondige en oordelende blik. Hier zag ik niets van terug. Ik zag gewoon een standaard verhaaltje waarbij tussendoor werd duidelijk gemaakt dat het maar een standaard verhaaltje was...satire?
Ik vind het een leuke poging hoor, maar in mijn ogen niet geslaagd. Iedereen mag vinden wat hij wil van een film, maar als iemand een andere mening heeft wil dat niet zeggen dat hij/zij het niet begrijpt. Zeker bij deze film niet, het is immers geen abstracte Geörgische kunstfilm.
Ik kan by the way een simpele horrorfilm heus goed waarderen hoor. Ik verwacht geen diepgang of spectaculaire special effects. Maar eigenheid vind ik juist wel belangrijk in het genre.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik zeg nergens dat het 100% origineel is (het is gewoon de Truman Show met een twist), maar klagen dat het clichees zijn is gewoon verkeerde kritiek. Het moeten JUIST clichees zijn, anders klopt het hele idee erachter niet. Dus op dat vlak lijk je het verkeerd te begrijpen.
Geef toe dat het verder ook niet erg scherp of spitsvondig was. Maar ik vond het wel goed gedaan en best sfeervol. Ook leuk dat het de tweede helft een geheel andere kant op gaat. Daarin was het best eigen.
verder heb ik de hele hype gemist, dus had ook geen enkele hoge verwachting opgebouwd.
RedSquare
-
- 194 berichten
- 275 stemmen
Nogmaals. Ik begrijp het heus.
Ik snap dat voor het idee van de film het JUIST clichees moeten zijn. Ik denk alleen dat voor een satire er véél meer uit gehaald had moeten worden om van mij meer sterren te krijgen. Nu vond ik het gewoon een manier om een standaard verhaaltje te vertellen zonder dat hen verweten mag worden dat het een standaard verhaaltje is. Het was immers juist de bedoeling.
Verder geef ik ook aan dat de film er verder goed uitziet en voor een nieuwe generatie kijkers wel interessant kan zijn (al hoeven we jou daar niet onder te rekenen geloof ik
)
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het was geen standaard verhaaltje. Het horrorhuisje in het bos wellicht, maar dat was slechts 1/3e van het geheel. De andere twee verhaal delen, waren verre van standaard. Daarbij vond ik het standaard verhaaltje wel goed verteld en dat is binnen het genre al heel wat.
Lennert
-
- 2412 berichten
- 1400 stemmen
Ik had van een aantal vrienden al goede verhalen gehoord over deze film in de vorm van zinnen als 'leuke Lovecraft inspiraties' en 'verrassende wendingen', maar het was voor mij toch voornamelijk de naam 'Joss Whedon' die me het meest aanzette tot het kijken van deze film. In het begin had ik nog lichte twijfels door de duffe monsters en de teleurstellende gore (die zombiefamilie was uitzonderlijk saai), maar vanaf het moment dat de twee overlevenden achter het complot komen en er ineens een breed scala aan monsters naar voren komt wordt de film echt leuk. Niet dat ik me tijdens het eerste gedeelte niet vermaakt heb, er viel voldoende te lachen en er werd wel degelijk een leuke spanning gecreeerd, maar het duurde even voor de film goed over the top ging zoals ik had gehoopt.
Acteerwerk was prima. Zelfs met de bewust gekozen wandelende clichées waar de acteurs mee uit de voeten moesten, was er ruimte voor fijne performances van de voor mij behalve Chris Hemsworth en Sigourney Weaver compleet onbekende cast. De humor was iets minder rijkelijk aanwezig dan bij de meeste Wedon werken, maar kwam daardoor ook iets minder gekunsteld over. Geen overdreven stoere personages, dat scheelde ook een hoop.
Het concept zelf vond ik prachtig verzonnen en uitgewerkt. In dit opzicht is The Cabin In The Woods niet alleen een geslaagde parodie, maar ook een bijzonder geslaagde horrorfilm die mij in het begin op het verkeerde spoor zette, maar uiteindelijk zeer geslaagd genoemd mag worden.
PEN15
-
- 1281 berichten
- 637 stemmen
Dat ben ik geheel met je oneens. Ik kan me best voorstellen dat men wegloopt met deze film, maar dat het acteerniveau hier erg hoog is maakt niemand mij wijs. Ja wellicht, als je het excessief gebruik van F*bommen als criterium neemt of het een beetje wazig voor je uitstaren en niets zeggen, van die cenobite-man met scheermesjes in zijn hoofd in die glazen lift . Ik vind dat een ieder dit zou kunnen, zonder te repeteren.
stem100
-
- 79 berichten
- 62 stemmen
Bijzonder originele film die (ik weet dat het al 100x gezegd is) alle horrorfilms/cliches op de hak neemt.
De shot van de vierkante liftkooien onder de grond met alle aanwezige monsters vond ik ronduit briljant. Juist deze shot zegt alles: Alle voornamelijk Hollywood horrorfilmverhalen zijn hetzelfde. Alleen de monsters wisselen.
Scene bij de liften met de 'soldaten' trouwens ook geniaal. De overkill aan bloed helemaal geweldig.
voomzap
-
- 815 berichten
- 1271 stemmen
Als deze film een persoon was, dan is het er eentje die op feestjes veel te dicht bij je komt staan, met consumptie spreekt, heel hard lacht om zijn eigen flauwe grappen, je daarbij met de elleboog in je zij blijft prikken en tenslotte de plee onderkotst.
De discussie gaat over van alles, maar deze film is onsympathiek. De acteurs die de personages vorm moeten geven zijn irritant en eendimensionaal en de regie is zielloos. Een wanproduct van een goedkope regisseur die zijn geloofwaardigheid voor ondergetekende heeft verspeeld.
ASman
-
- 1715 berichten
- 929 stemmen
Als deze film een persoon was, dan is het er eentje die op feestjes veel te dicht bij je komt staan, met consumptie spreekt, heel hard lacht om zijn eigen flauwe grappen, je daarbij met de elleboog in je zij blijft prikken en tenslotte de plee onderkotst.
Geniaal 
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
Ja, precies wat voomzap zegt 
Oftewel als deze film een persoon was dan was het Gerard Joling.
voskat
-
- 1026 berichten
- 1088 stemmen
De personages zijn dan ook totaal irrelevant. De enige ster van dit verhaal is de satire. 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Vind de laatste berichten van tegenhangers nou niet in het voordeel spreken van de tegenhangers. Degelijke argumentering blijft uit, jammer.
Het laatste nieuws

Sciencefictionfilm 'Prometheus' van Ridley Scott komt binnenkort naar Netflix

Geprezen biografische sportfilm 'Moneyball' met Brad Pitt verdwijnt binnenkort van Netflix

Oekraïense postapocalyptische oorlogsfilm 'Atlantis' is een kijktip op NPO Start Plus

Zaterdag kijk je op televisie naar Robert De Niro in de legendarische maffiafilm 'Casino'
Bekijk ook

American Utopia
Documentaire / Muziek, 2020
17 reacties

Rush: Beyond the Lighted Stage
Documentaire / Muziek, 2010
21 reacties

Marina Abramovic: The Artist Is Present
Documentaire / Biografie, 2012
16 reacties

Foo Fighters: Back and Forth
Documentaire / Muziek, 2011
28 reacties

Retfærdighedens Ryttere
Komedie / Misdaad, 2020
94 reacties

World of Tomorrow
Animatie, 2015
1 reactie
Gerelateerde tags
cabinegiant snakeschool partymotorcycle crashabandoned housebossenmarihuanaapocalypsezombieweerwolfschepselcabin in the woodsvideo wallspeaker phone young adultcollege student
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








