• 8.230.231 stemmen

Le Donk & Scor-zay-zee (2009)

Komedie | 71 minuten

Genre: Komedie

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Shane Meadows

Met onder meer: Olivia Colman, Dean Palinczuk en Paddy Considine

Over Le Donk & Scor-zay-zee

15 jaar geleden leek het alsof roadie Le Donk alles had. Nu is zijn leven klote. Hij besluit om rapper Scorz-zay-zee, die hij een ster probeert te maken, met hem mee te nemen op een roadtrip, waarmee hij hoopt dat hun levens voor altijd zullen veranderen.

image

Dit moet wel geweldig worden.

hunkydory

Paddy en Shane

avatar van Metalfist

Metalfist

This is England vond ik niet fantastisch maar dit kan misschien wel weer iets worden.

avatar van Baldur

Baldur

Ik kijk hier erg naar uit. De laatste drie films van Meadows zijn echt fantastisch. Trailer, stills en meer informatie kan gevonden worden op de site van WARP.

Schijnt zo'n beetje scriptloos te zijn en volledig geimproviseerd.

Le Donk is een typetje wat Considine al zo'n 10 jaar doet en die rapper Scor-zay-zee is een echte rapper die mislukt is en ze per toeval tegenkwamen.

avatar van Baldur

Baldur

Aardig.

Het is eigenlijk een (gespeelde) documentaire waarbij roadie Le Donk (Considine) en rapper Scor-zay-zee worden gevolgd door Meadows en zijn crew. Oftewel geheel anders dan zijn vorige films, en ook niet echt wat ik van te voren verwacht had. Erg low-budget, binnen vijf dagen geschoten en geimproviseerd.

Dit alles levert zeker wat geestige momenten op, maar echt bijzonder is het allemaal niet. Gewoon een geinige film voor tussendoor, de korte speelduur is precies goed, het kijkt allemaal wel lekker weg en pretendeert niets.

avatar van Øye

Øye

Leuk in elkaar gezette documentaire waarin veel geacteerd lijkt te worden. Shane wordt zelf ook regelmatig in beeld gebracht.

Haha Le Donk heeft trouwens verdomd veel weg van Pedro Winter.

avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

Waar velen Meadows' vorige als een charmant tussendoortje zagen, geldt dat bij mij eerder voor deze prent. Somers Town vond ik namelijk een wondermooi juweeltje met prachtige beelden en dito muziek.

Le Donk & Scor-zay-zee daarentegen is fijn, zonder op enig vlak echt te kunnen overtuigen. Visueel is er omwille van het concept weinig ruimte voor poëzie en ook de soundtrack valt mager uit in vergelijking met de schitterende deuntjes die Somers Town opluisterden.

Zelfs de humor is wat mij betreft minder, hoewel Le Donk zich toch eerder als een volbloed komedie aandient. Niettemin vaak moeten gniffelen omwille van Considines asociale gedrag en ook de gelatenheid waarmee Scor-zay-zee alles ondergaat zorgt voor de nodige gein.

Leuk filmpje, dat qua humor een beetje aan The Office doet denken, maar in vergelijking met Meadows' vorige parels toch een stapje terug.

avatar van borasi

borasi

't is bij gniffelen gebleven, dit valt in het niet bij de kwaliteit van Somer's Town en This Is England.

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

Een interessant idee om een gespeelde docu te maken. Shane Meadows kon mij met Somers Town & A Room for Romeo Brass goed bekoren maar deze docu kan dit niveau niet evenaren.

Vanzelfsprekend is deze docu helemaal niet gemaakt om echt serieus te nemen en de personages zijn nou niet bepaald door snee mensen, maar toch weet Le Donk & Scor-zay-zee hoe kort de film ook mag zijn niet altijd te boeien en zeker zonder ondertiteling met name in de auto scenes moeilijk te volgen.

Een leuk idee en ik ben ook helemaal voor geïmproviseerde dialogen maar deze film heeft het allemaal net niet.