Exotica (1994)

Canada
Drama / Mystery

geregisseerd door Atom Egoyan
met Don McKellar, Bruce Greenwood en Mia Kirshner

In de nachtclub Exotica aan de rand van Toronto geven meisjes striptease-acts voor hun klanten. Een al wat oudere klant toont opvallend veel belangstelling voor een bepaalde stripper en raakt verslaafd aan haar.

Ik vind het wel een heel erg mooie en bijzondere film.
Misschien kan het een en ander nog groeien, dat gebeurt ook weleens. En soms heb ik nog meer waardering als ik wat meer heb gezien en begrijp wat de bedoeling of het wezen van de maker is, een soort kennismaking.
Ik lees nu van meerderen dat ze dit de beste vinden, ben ook benieuwd

avatar van DVD-T
Een film die niet altijd even boeiend is qua verhaal en personages, maar wel op gebied van sfeer. Heerlijke zwoele film met een prachtige soundtrack. Op dat vlak scoort de film de meeste punten. Wel leuk hoe verder de film vordert hoeveel te meer er op z'n plek valt.

Reinbo
Mooi droefzwoeldrama. Geweldige soundtrack en sterke rollen van de hele cast. 4*

avatar van stefan dias
Reinbo schreef:

Droefzwoeldrama: een nieuwe categorie!
Mooi

avatar van Badalamenti
Reinbo schreef:

Tijd voor meer Egoyan zou ik zeggen.........

Reinbo
Misschien wel, dacht eigenlijk dat ik wel meer van hem gezien had, maar dat valt tegen. Enkel Sweet Hereafter en Chloe. Die laatste beviel overigens niet zo. Nog tips waarmee te beginnen.

avatar van Badalamenti
Vind persoonlijk zijn vroege films wel goed :

Family Viewing, Speaking Parts, The Adjuster.

Een bedriegelijke en sombere film over eenzame mensen met een pijnlijk verleden. Helaas vond ik dat er te weinig verhaal verteld wordt om 100 minuten te blijven boeien, zodat de mysterieuze verhoudingen tussen de personages onderling tergend langzaam duidelijk worden. Bovendien kun je je als kijker moeilijk met de personen identificeren. In ieder geval sprak 'The Sweet Hereafter' uit 1997 me meer aan.

avatar van Redlop
Mijn verwachtingen waren duidelijk te hoog. Het minimale verhaal kabbelt traag voort en die nachtclub met zijn Ad Visser's Kamasutra-sfeer begon me flink te storen. Check. Next!

2 *

Prachtfilm, met een geweldige Mia Kirschner. Herhaalde flash backs van het graanveld versterken
de structuur. Slot uitzonderlijk.

avatar van SmackItUp
Prachtig hoe deze film beetje bij beetje verandert van redelijk oppervlakkig tot een ingewikkelder en dieper geheel. De ontrafeling gaat op een aangename manier en de puzzelstukjes sluiten naadloos op elkaar aan. Veel gebeurtenissen in het begin van de film worden helder verderop in de film, zoals het graanveld. Erg mooi gemaakt. En de exotische sfeer is lekker. Film is wel wat traag, met name in het begin, maar verder een bijzonder en aangenaam prentje.

Kleine 3,5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik zie niet echt de glorie in deze film. Een semi-erotische neo-noir dat nogal oogt als een tv-film. De film kent nochtans een goed verhaal en enkele interessante personages. Waar helaas te weinig mee wordt gedaan. Een typisch product van de 90's dat ondertussen gedateerd is. Wel apart om iemand te zien strippen op muziek van Leonard Cohen.

avatar van HarmJanStegenga
'Everybody Knows'. Heerlijke film.

avatar van Zwolle84
Intrigerende film. Met name op het gebied van (broeierige) sfeer scoort Exotica hoog, met die fijne zwoele muziek en gave setting.

Ik ben na de eerste kijkbeurt alleen een beetje verward. Ik had een Lynch-achtige labyrinthische structuur verwacht, maar voor m’n gevoel verliep het allemaal heel helder en vrij eenvoudig. Of mis ik nu heel erg de clou?

Ik zal het bij de volgende kijkbeurt wel zien, want die gaat er hoe dan ook komen. Exotica lijkt me een enorme groeier.

avatar van stefan dias
Zwolle84 schreef:

Exotica lijkt me een enorme groeier.

Jazeker. Mooi droefzwoeldrama ( dixit Reinbo ) met bezwerende muziek.

Maar wat een vre-se-lijke trailer. Weg sfeer, weg mooie muziek en hoppa, plak er maar een belachelijke cliché-voice-over over. Ri-di-cuul.
Alsof men een oefening gedaan heeft de film van alle essentie te beroven en op één minuut brutaal te verkrachten.