Teorema (1968)

Italië
Drama / Mystery

geregisseerd door Pier Paolo Pasolini
met Terence Stamp, Silvana Mangano en Massimo Girotti

Een nogal gezapig, bourgeois-gezin krijgt bezoek van een mysterieuze vreemdeling. Hij weet hen uit hun saaie burgerleventje te trekken en heeft een enorme aantrekkingskracht. Alle leden van het gezin beleven een affaire met hem. Na zijn vertrek worden de gezinsleden langzamerhand krankzinnig. Wie was deze vreemdeling?

narva77 schreef:
De Vreemdeling wordt volgens mij nog net niet voorgesteld als een soort Messias.

Ik begrijp niet wat je met deze zin bedoelt, narva. Heb je kritiek op de Messias-verwijzing, of juist op het feit dat die (voor jou) niet gelukt is?

avatar van Spetie
Een erg vervreemende film van Pasolini, die op momenten best fascinerend is, maar ook best lastig is. Het geloofsthema komt duidelijk naar voren, maar Teorema roept daarnaast ook een boel vragen op. Er zitten een paar mooie surrealistische scenes in, en ook de manier waarop de man iedereen voor zich weet te winnen is zeker de moeite waard.

Het probleem is echter dat Teorema mij niet echt voor zich weet te winnen. Het blijft nogal afstandelijk en afgezien van het aardige surrealisme, is het verder maar weinig indrukwekkend. Ook het zeer abrupte einde zal waarschijnlijk best ergens voor staan, maar ook dat deed mij maar weinig. Jammer, want Pasolini is absoluut een interessante en boeiende filmmaker. Maar van de vier films die ik tot nu toe van hem zag, is dit wel duidelijk de minste.

avatar van kevin_vp
Dat de film 'Teorema' van Pier Paulo Pasolini vreemd is, is zeker waar, maar deze film is zo veel meer dan alleen maar vreemd.

De dramatiek en erotiek spat van het scherm af! Een Historiestuk is dit. Die verschillende soorten donkere kleuren zijn in prachtige beelden gegoten. Zo mysterieus en betekenisvol. En dan die schitterende muziek van Mozart onder die erotisch getinte kunstzinnige beelden. De jazzmuziek die morricone in deze film stopte was ook wel te pruimen maar is niets vergeleken met Mozarts Requiem. Voor de mensen die van klassieke muziek houden is Requiem van Wolfgang Amadeus Mozart een aanrader.

Het einde is het mooiste einde ooit en sluit deze mystieke film perfect af.
Deze film is zeer ontoegankelijk maar je moet hem toch zeker ooit eens bekijken.
Ik ben nu zeer benieuwd naar Pasolini's andere films maar ik denk dat dit zijn grootste meesterwerk is.
Een meer dan terechte 5* notering voor deze prachtfilm

avatar van wibro
kevin_vp schreef:

Als dit de eerste film is die je van Pasolini hebt gezien, dan heb je ook gelijk zijn beste film gezien, verreweg de beste zelfs. En ja, het einde van deze film is inderdaad prachtig.

Teorema is knap, maar Pasolini heeft volgens mij ook heel andere films die erg de moeite waard zijn, bv. Medea of Edipo Re, en Mamma Roma, weer iets hememaal anders, of Il Fiore delle Mille e Una Notte, nog helemaal anders... Om nog te zwijgen van...

Sterker nog, het is 1 van zn mindere.

avatar van kevin_vp
kos schreef:
Sterker nog, het is 1 van zn mindere.

Waarom
Leg uit, want de film (Teorema) die ik heb gezien was buitengewoon schitterend, vervuld met meerdere lagen symboliek en de cinematografie was nagenoeg perfect naar mijn mening.

avatar van Metalfist
Pasolini en de vreemdeling

Naar het schijnt zou dit het tweede deel zijn van Pier Paolo Pasolini's "Mythical Cycle" waar ook Edipo Re, Porcile en Medea tot behoren. Edipo Re was in ieder geval een leuke zit (weliswaar met wel wat schoonheidsfoutjes) en Pasolini blijkt wel een goede regisseur te zijn voor Griekse tragedies. Ik dacht dan ook dat Teorema in dezelfde lijn ging zitten, maar niets was minder waar. Het is me nog steeds onduidelijk hoe je beide films aan elkaar kunt linken, maar dat kan eventueel wel aan mij liggen.

Want eerlijk gezegd: ik heb niet veel opgepikt van de symboliek die sommige mensen hier in zien. In totaal zouden er maar 923 woorden doorheen heel de film gesproken worden. Althans dat heb ik me laten vertellen, want ik ga me echt niet mee bezig houden met dat te tellen, maar Pasolini laat dus vooral de beelden spreken. In die beelden zien we een vreemdeling zijn weg vinden in een standaard Italiaans huishouden en 'bederft' hij de inwoners. Veel symboliek dus (de vreemdeling die als een redder, of is het een duivel, wordt aangekondigd door een gevleugelde boodschapper onder andere), maar interessant is anders. Zeker wanneer de vreemdeling het halverwege dan nog eens afstapt en je uiteindelijk overblijft met de gevolgen van zijn komst. De huishoudster die brandnetels ligt te eten en ineens begint te zweven, de zoon die op zijn schilderijen begint te pissen en dat kunst noemt, ... Dat is allemaal toch niet aan mij besteed.

Midden de jaren '60 tot ongeveer het einde van het decennium had Pasolini blijkbaar een muze gevonden in de vorm van Silvana Mangano. Mij hoor je niet klagen, want Mangano is één van mijn favoriete Italiaanse actrices, maar met de rol van Lucia (de moeder) kan ze me niet echt bekoren. Voor de rest de bekende koppen (onder andere Ninetto Davoli heeft weer een kleine bijrol, deze keer als de boodschapper) en wat nieuwkomers zoals Terence Stamp. In zijn Hollywood films (Star Wars, Wanted, The Adjustment Bureau, ...) heeft hij nooit echt indruk gemaakt, maar zijn rol als Toby Dammit in het segment van Federico Fellini in Histoires Extraordinaires vond ik erg leuk. De rol van de vreemdeling mag echter bij het geen indruk gemaakt stapeltje.

Voor de liefhebbers dus. Dit is ondertussen mijn 7e Pasolini (als je zijn segmenten uit RoGoPaG en Le Streghe meereken) en het is tot nu toe de slechtste van allemaal. Al moet ik bekennen dat ik best wel fan begin te worden van de man. Je weet nooit goed wat je juist van hem kan verwachten. Eens zien of ik iets meer kan met de overige twee delen van de Mythical Cycle.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Ik kon niet bijster veel met deze film, die een duidelijk religieus motief heeft, maar verder open lijkt te staan voor interpretatie. De beelden zijn vaak mooi, en het Requiem van Mozart prachtig (ook een fijne soundtrack van Morricone trouwens), maar als film deed het me niet zo veel. Misschien dat het kwartje nog een keer valt.

Aan mij niet besteed. Zal allemaal wel erg diepzinnig zijn, maar ik kon er niets mee. Een kille. onpersoonlijke film waarin de personages nauwelijks een rol of functie hebben en nogal verweest in het rond lopen. Silvana Mangano is mooi, maar de anderen zijn gedrochten. Van Morricone krijgen we een dreuntje zoals hij zijn hele leven zou blijven maken. En dat voortdurend inzoomen op het geprononceerde kruis van de hoofdpersoon had voor mij ook niet gehoeven. We wisten echt wel dat Pasolini een overtuigd homoseksueel was.

De openingssequentie zegt eigenlijk alles al waar het over gaat in deze film: zijn haat, afkeer van de burgerlijke samenleving. Dat had hij gemeen met Visconti, maar terwijl die prachtige films maakte, maakte Pasolini lege hulzen. Beiden kun je beschouwen als de aanzeggers van de terreur die Italië in de jaren zeventig en tachtig in z'n greep hield. De burgerlijke samenleving moest immers vernietigd worden. Dat lijkt in deze film al aardig gelukt. Met als resultaat: verwrongen zielen.

avatar van HK Senator
Prachtig mysterieus. Wel wat traag. Wat ik echter niet goed uitgewerkt vindt is wat die familie eigenlijk ziet in deze vreemdeling. Ik bedoel, hij wordt hier een christusfiguur genoemd, dat kon ik er niet van maken. Hij kwam, flikvlooide wat met iedereen en ging weer. Wat was er nou zo aantrekkelijk aan hem?