Cuba (1979)

Actie / Oorlog

geregisseerd door Richard Lester
met Sean Connery, Brooke Adams en Jack Weston

Eind jaren 50 wordt een Britse huurling naar Cuba gestuurd om een leger te trainen. Hij traint de mannen, zodat ze later tegen Castro's leger kunnen gaan vechten. In Cuba krijgt hij weer een relatie met een vroegere liefde, die alweer getrouwd is. Ondertussen wint Castro's leger steeds meer terrein.

Beetje saai en te lang, maar over het algemeen wel aardig meen ik me te herinneren

FisherKing
De meeste films van Richard Lester vallen bij herziening hoger uit. (althans bij mij)

gezien op dvd, wel een goede film, een 3 ervoor

zenboy1969
Het idee achter deze film had toch wel iets beter kunnen uitgewerkt worden... trage film met slechte acteurs en slechte beeldopnames, vind ik persoonlijk. Wat een steracteur als Sean Connery hier te zoeken heeft, gaat mijn petje te boven. Nu ja, elke acteur/actrice heeft meestal wel een "mindere" film. Het verdwijnen van Batista, de opkomst van Fidel Castro en de zogenaamde training door een Britse huursoldaat, dit alles komt nauwelijks aan bod...

Knap dat er maar zo weinig gestemd is op deze film. De film is toch vrij bekend en ook Sean Connery speelt er in mee. Alleen al vanwege hem is het waard een film te kijken. Ik vond het in ieder geval een onderhoudende film (wel soms met wat saaie momenten) met mooie beelden (ook mooie vrouwen) en een redelijk verhaal.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film begint zeer traag en heeft weinig inhoud. Een groot deel van de film is Connery gewoon onderweg, bezig zich te installeren in Cuba of kennis te maken met lokale personen. Een film die een ander effect zal hebben in de VS door hun relatie met Cuba, maar voor ons Europeanen niet voldoende is. De sfeerschepping is al beter weergegeven en dus niet genoeg om het magere verhaal te compenseren.

Connery kan zich ondanks het zwakke karakter nog wat handhaven, de rest van het acteerwerk is nergens opvallend. Het geheel kabbelt maar wat aan en schiet vrij laat in gang.

avatar van pierre18
Nu een paar keer gezien. Zo'n 30 jaar geleden, 15 jaar geleden en nu weer. Maar mijn mening over deze film verandert niet. De sfeer en beelden rond om de film zijn prima. Lester had de beste bedoelingen met de film en het idee waarschijnlijk goed in zijn hoofd, maar het uiteindelijke resultaat is toch wel teleurstellend. Het verhaal komt maar nauwelijks van de grond, omdat de groeperingen (Batista, Castro en huurlingen) slecht zijn uitgewerkt. Je krijgt geen binding met welke groepering dan ook. Uit de politiek kennen we heus wel de ideologieën en beweegredenen, maar in de film moet je er maar naar gissen. Het 'hoe' is wel duidelijk, het 'waarom' is zwaar onder de maat. Begrijp ook niet dat Connery tijdens de shooting zelf niet heeft ingegrepen.
Verder is ook het stuntwerk van belabberd niveau, het acteerwerk alleen te pruimen van Connery en Brooke Adams, de rest voegt niets toe. Het zijn bordkartonnen figuren (oftewel ook hiermee krijg je geen binding). Jammer allemaal want het idee erachter was behoorlijk interessant.

avatar van Left4Dead
Een stuk geschiedenis aan gort geholpen door een infantiele regie met dramatisch script. Het slappe liefdesverhaaltje is de rode lijn, voor de rest blijkt de missie van de huurling een ondergeschikte te zijn. Het land stond in vuur en vlam tijdens de bewindsovername van Castro, in deze prent is het nog slechter in beeld gebracht dan we gewend waren van beelden uit de serie The A-team.

Een absolute misser van de regisseur, ongeloofwaardig en niveau lagere schoolmusical. Zonde want Cuba in die tijd geeft veel kans tot een goed verhaal, de losse verhaallijntjes hier draaien elkaar de nek om en verzuipen in slechte uit/afwerking. Connery redelijk, Adams oké en de rest belabberd.

De specialist
Slappe en vervelende love-story tegen een achtergrond die dramatisch een stuk interessanter was.

avatar van blurp194
Misschien wat langzaam en misschien narratief ook niet zo interessant. Maar, de hoek van waaruit het verhaal verteld wordt is eens een andere dan die van de revolutionairen, en qua beeld en cinematografie is het wel weer best interessant - mooi gebruik van de kleuren en locaties, bijvoorbeeld, al is het dan Spanje en niet echt Cuba. Het klopt in ieder geval aardig van achtergrond, auto's en dat soort opvallende details.

Connery en Adams zijn overduidelijk de hoofdrolspelers, maar aan mooie bijrollen is ook geen gebrek. Hector Elizondo bijvoorbeeld, in toch een van zijn eerste serieuzere rollen. En Denholm Elliott natuurlijk, die toen al een behoorlijk stuk in zijn carriere zat.

De film is best vaak op tv geweest, en ik had hem zeker al een keer of wat eerder gezien en wist nog wel zo'n beetje hoe het verhaal er globaal aan toe ging. Maar dan Brooke Adams, of ik dat vroeger niet zag of dat m'n smaak veranderd is...