Rango (2011)

3,28

Animatie / Avontuur
107 minuten / 112 minuten (extended cut)

geregisseerd door Gore Verbinski
met de stemmen van Johnny Depp, Isla Fisher en Abigail Breslin

Als een naamloze kameleon (Johnny Depp) uit zijn terrarium vrij komt, staat hij plots midden in de woestijn. Hij was zijn leventje tussen vier ramen toch al zat, maar wat nu? Een buidelrat stuurt hem op weg richting het stadje Dirt, ergens op de grens van beschaving. Daar doet de hagedis zich voor als Rango, een onverschrokken pistoolheld. Het stadje staat door gebrek aan water op het punt van uitdrogen. Het is aan Rango om Dirt van de ondergang te redden.

384 BERICHTEN 63 MENINGEN
avatar van RuudC
Afschuwelijk. Veel ziellozer dan dit kan het wat mij betreft niet worden. Een suf verhaal, pijnlijk slechte grappen en een zooi lelijke personages waar je moedeloos van wordt. Ik althans, want Rango scoort prima cijfers, dus medestanders ga ik hier niet vinden. Gore Verbinski probeert de film er zo echt mogelijk te laten uitzien, waarbij het voor mij compleet voorbij schiet bij wat een animatiefilm moet zijn, namelijk een fantasierijk, uitbundig avontuur. Disney heeft (had) het, Ghibli heeft het, Burton heeft het, zoveel grote en kleine filmmakers hebben het, maar Verbinski niet. Hij gebruikt het aloude rise and fall and riseverhaaltje, maar dan in een ander jasje. Animatie heeft eigenlijk geen enkele meerwaarde meer als alles scherp en kraakhelder is. Je blijft namelijk altijd zien dat het een animatie is. Het is alsof je een prachtig, antiek sieraad hebt, dat algauw een plastic kralenketting blijt te zijn. Het genre heeft eigenlijk gewoon een identiteitscrisis.

Wansmaak, als je het mij vraagt. Ik houd niet van symbolische cijfers, anders had ik het wel een halve ster gegeven. De referenties naar de grootheden (Zelfs Dune kwam in een zinnetje voorbij) deden me helemaal niets. Ik hoop dat Clint even goed geklaagd heeft. Dat zijn momenten waarop zelfs de modernste CGI-technieken hard falen. En waarom een (spuuglelijke) kameleon inzetten, als het ras er eigenlijk helemaal niet toe doet? Jammer dat dit soort kitsch met een oscar beloond wordt. Dan zijn we er voorlopig nog niet van af.

avatar van Roger Thornhill
Een innemende dromer als hoofdpersoon, de leuke stem van Johnny Depp die overal het beste van probeert te maken, zeer gedetailleerd getekende bijfiguren (in de letterlijke zin des woords), een aardig plot met talloze knipogen naar andere films (waarbij ik zelf vooral vaak aan Once upon a time in the West en Chinatown moest denken) en veel redelijke grapjes – en toch kon ik hier niet van ganser harte van genieten. Was het nèt te voorspelbaar? Kunnen de personages me nèt te weinig schelen? Werd ik nèt te weinig meegesleept? Was het allemaal wat teveel van het goede? Misschien wel van alles een beetje. Amusant maar nergens onder de huid gekropen, en wat mij betreft technisch ongetwijfeld indrukwekkend maar inhoudelijk zéker niet de beste animatiefilm ooit.

Onoriginele animatiefilm volgens het boekje. Visueel is het aardig en het tempo ligt hoog, toch heeft de film verder niet veel te bieden. Jammer dat het uitgangspunt en opbouw zo vaak hetzelfde zijn.

avatar van JakobFugger
De animatie en het stijltje zijn leuk, alsmede de knipogen en uiteraard het orkestje (jammer dat deze wat verdwijnt richting het einde). Het verhaal kent het eerste uur zijn momenten, maar naar het einde toe gaat het wat slepen, voelde het cliché en werd het een wat onprettige zit die niet zo kon boeien. Depp doet het dan wel weer aardig als Rango. Jammer, ik had er best zin.

Verhaal was sterk na de eerste uur zakte het iets wat in. Johny dep doet het natuurlijk wel perfect als een animatie salamandertje.

avatar van missl
Wel leuk gevonden maar de uitwerking is flauw.

avatar van Ted Kerkjes
Leuke film toch best wel een beetje eigenlijk.

Ik had er niet zo heel veel van verwacht, maar het viel allemaal reuze mee. Het verhaal is leuk; de animatie had wel een zeer aparte stijl, maar dat paste wel bij het cowboyerige sfeertje, dus de animatie was op dat punt geslaagd; de stemmen waren ook prima, vooral Johnny Depp; leuke vondst met dat orkestje.

Een vier.

deze neem ik mee voor op een regenachtige dag

avatar van nakada
Om in de sfeer te komen kun je beter op een bloedhete dag kijken na een dag niets gedronken te hebben.

avatar van Geno
Bij deze film moet ik met terugwerkende kracht aan een term denken uit een nonsensrijm van Maarten Toonder, Barlemanje...; 'slomig broei'

Ja dát is 't... en dát moet je voelen!

avatar van arno74
Helemaal niet onaardig. Prima animatiefilm van goede (beeld)kwaliteit met redelijk geslaagde humor en een aardig verhaaltje. Heel bijzonder is het ook weer niet, maar vermakelijk vond ik het zeker, en prima geschikt voor jong en oud. Leuke en onderhoudende tussendoortje. Ruim 3*, bijna 3,5*.

avatar van arno74
nakada schreef:

Helemaal mee eens, met 27 ºC terug van het strand met het zweet nog op mijn hoofd was ie prima te doen!

avatar van Jazzthieve
Had lage verwachtingen maar werd angenaam verrast. Prachtige animatie, hilarische personages (lag in een deuk met die sigaar scene) en goede muziek. Het verhaal is niet van het hoogste niveau maar dat hoeft ook niet voor een film zoals deze. De film is vrij uniek omdat, gezien het western thema, alle personages "lelijk" zijn wat je niet vaak tegenkomt.

Het nederlandstalige publiek kan dit blijkbaar moeilijk slikken, de film heeft een vrij goede score van 7.3 op IMDB en zelfs een 88% Fresh op Rotten Tomatoes (wat ie zeker waard is).

hilarische film , in tijden niet zo gelachen.

avatar van Gang_Star
Leuke animatiefilm met een eveneens leuk ingesproken rol van Johnny Depp. Grafisch gezien is de film zeker niet verkeerd en het verhaal is best leuk. Ook de hoeveelheid humor scoort hierbij. Een film die van begin tot eind leuk is.

avatar van Ted Kerkjes
RuudC schreef:
Schitterende metafoor!

Superfilm

avatar van Vinokourov
Rango is een alleraardigste ode aan de spaghetti-western. Het ziet er mooi geanimeerd uit, lekker ruw en grauwig. Dat past wel! Het verhaal over een hagedis die in een western-stadje uitgroeit tot held en een oplossing moet bieden was aardig, alhoewel de uitwerking niet opzienbarend is. Prima vermaak hoe dan ook.

avatar van filmkul
Leuke en vlotte tekenfilm. De film kent een goed tempo en een grappig verhaal dat eenvoudig maar verder prima wordt uitgewerkt. Er valt genoeg te lachen, met name de dikke knipoog naar spaghetti westerns, inclusief meester Eastwood himself. Visueel ziet de tekenfilm er ook prachtig uit. Goed vermaak voor jong en oud. 3.5/4.0

Goeie film waarin een kameleon terecht komt in een klein woestijnstadje dat zonder water zit. Een vermakelijke setting in het wilde westen met flink wat knipogen naar de spaghettiwestern. Genoeg actie en humor maken dit een vlotte animatiefilm die er ook nog eens behoorlijk sfeervol uit ziet. Johnny Depp valt in positieve zin op in de stemmencast.

avatar van Brabants
Grote animatie is kenmerkend voor deze avonturenfilm met een goed verhaal en boeiende personages. Een heel arsenaal aan woestijn beestjes met allen unieke karakters en persoonlijkheden passeren de revue. Vele verwijzingen naar het spaghettiwestern werk en diverse cultfilms maken het verhaal bijzonder boeiend. Elk beeld van deze film is een heus kunstwerkje en dan ook haarscherp tot uitbeelding gebracht. Alleen de 'vanaf leeftijd' waarop deze film is gebaseerd is voor mij wat frappant. Toch niet echt een interessante film voor kinderen die net zes zijn lijkt mij.

Ik heb de film in het Nederlands gezien en toen viel ie iets tegen. De animatie is echt fantastisch, maar het verhaal en het tempo vond ik maar matig. Ik wil de film nog een keer in Engels bekijken, want ik heb een klein stukje met de stem met Johnny Depp bekeken en dat beviel me wel.

avatar van Antonev
Vandaag eens goed voor deze animatie Western gaan zitten. Ik had 'm al eens eerder opgezet, maar toen kon ik mijn hoofd er niet helemaal bij houden.

Het ziet er allemaal mooi en detailrijk uit en zit bomvol met leuke grapjes en elementen uit de klassieke Western (evenals een paar leuke verwijzingen naar andere films). De karakters worden niet erg uitgediept en krijgen weinig introductie, maar deze worden toch leuk neergezet. Al met al een prima animatiefilmpje dat voldoende te bieden heeft.

avatar van keimpeS
Zeker niet verkeerd, mooie animatie en goed verhaal! Dicht tegen 3,5 sterren aan!