Performance (1970)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Donald Cammell en Nicolas Roeg
met James Fox, Mick Jagger en Anita Pallenberg

Als Chas om persoonlijke redenen iemand vermoordt, brengt hij de groep gangsters waar hij bijhoort in gevaar, wat zij hem niet in dank afnemen. Op de vlucht voor zowel agenten als gangsters, ziet Chas zich gedwongen onder te duiken. Daarom besluit hij een kamer te nemen in het gasthuis van de mysterieuze Turner, een rockzanger die vroeger beroemd was, en nu verwoede pogingen doet een comeback te maken.

Weird maar boeiend. Kijk, die Roeg-films kun je hier en daar wel vaag noemen....

avatar van Goodfella
Zo... Nu mag het opeens wèl?

Film gezien?

avatar van Goodfella
Nope. Maar aangezien je normaal gesproken nogal valt over dat ene woordje...

Het moet op de set ook een behoorlijke chaos zijn geweest. Leuk vaag filmpje. Ach dat sixties gedoe doet het bij mij vaak wel goed.

gimli f
Zeer interessante film!

Net als Don’t Look Now weer een mystieke, bizarre film, waarin vooral het psychologische aspect weer een erg grote rol speelt. Heerlijk chaotisch en duizelingwekkend.

Interessante personages, twee werelden van uitersten (maffia en de wereld van sex, drugs en rock & roll) en uitstekend acteerwerk, vooral van james Fox (Chas) en zeker ook van de Duits-Italiaanse actrice Anita Pallenberg (Pherber). Het acteerwerk spatte echt van het scherm, soms.

Heel veel bizarre, bijzondere scènes en momenten, schitterende, mystieke fotografie en weer prachtige, duizelingwekkende montage, waarmee Nicolas Roeg (net als in Don’t Look Now) de ongrijpbare, duistere wereld van het onderbewuste tastbaar weet te maken.

De film heeft een interessante thematiek: sekse en identiteitsverandering- en verwisseling, onder andere. Naarmate de film vordert raken de leefwerelden van Chas en Turner (Mick Jagger in prima rol) steeds meer met elkaar verstrikt.
Dit is een film over het neerzetten van performances, het spelen van rollen. Eigenlijk lijkt de film een soort pleidooi voor het naar voren laten halen en het tonen van de meerdere kanten van de menselijke psyche, van onszelf. Interessant.

Dit is echt een film die beter wordt bij herziening, en naarmate je je meer inleest in de (psychologische) achtergronden van de film. Een film die ik zeker vaker wil zien.

Uitstekende film weer, net als Don’t Look Now.
Ik zal zeker nog meer willen zien van Nicolas Roeg (The Man Who Fell to Earth, Bad Timing). Maar eens opzoeken in de cultvideotheek, dus.

heel bizarre film, om eerlijk te zijn kon ik niet altijd evengoed volgen
mick jagger viel beter mee dan ik had gedacht
toch 3 sterren waard

Reinbo
Fantastische gangster film. Prachtig camerawerk, virtuoze montage en een hele goede Fox & Jagger maken dit tot een van de interessantse films van de jaren 70. 4,5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Buitengewoon fascinerende film. Fantastische acteerprestaties, visueel interessant en behoorlijk duister ook. Opvallend, omdat de film al geschoten werd in 1967 (lag een paar jaar op de plank omdat de studio niet wist wat ze ermee moesten), net of Roeg de backlash van de hippiecultuur aan voelde komen.

Ik had even moeite om in de film te raken, maar vanaf het moment dat Fox op de vlucht slaat werd het alsmaar boeiender.

FisherKing
Reinbo schreef:

Interessant. Jaren 60 dus

Some of the 16mm footage of sex scenes were so explict that the film processing lab refused to develop it, referring to obscenity laws, and instead went on destroying it with hammer and chisel.

Moeilijk te controleren achteraf...

Most of the audience walked out of the first preview screening. The release was delayed for two years while it was re-edited three times. Editor Frank Mazzola used montage of images and time jumps which later became his trademark style.

Aldus de IMDB trivia.

avatar van Miss Daisy
Ik vond de film visueel heel sterk en origineel. Maar het verhaal vond ik raar en begreep ik niet volledig

Reinbo
Maandag a.s komt dit bizarre meesterwerk om 00.35 uur op de BBC!

avatar van Ramon K
Miss Daisy schreef:

Ach, wat maakt het uit? Een soort Persona maar dan anders. Erg fijne surrealistische film met een coole acteerprestatie van James Fox, lekkere energieke visuals en een leuke montage. Ik moet echt meer van Roeg zien. 3,5*

avatar van danuz
Wat een fijne film, dit Het begin met de gangsters vond ik weinig interessant, maar wanneer Chas in het huis van Mr. Turner komt, wordt de film hypnotiserend en soms zelfs abstract. Erg mooi gedaan allemaal, fijn om bij weg te dromen!

avatar van thunderball
Eigenlijk de enige goede film en acteerprestatie van Jagger. Het is te makkelijk om te denken dat hij gewoon zich zelf speelt, want dat is natuurlijk niet zo!

Hij heeft eens gezegd dat het een kruising was tussen mede bandlid Bryan Jones en een overdreven versie van zich zelf zoals het publiek denk dat hij zou kunnen zijn.

Compleet gestoorde film eigenlijk, waar bij je als kijker zelf ook mee moet denken wat er zou kunnen bedoeld worden, want veel blijft vaag en voor meerdere keuzes uitlegbaar.

Is er iemand die bv kan uitleggen waarom je op het eind plots niet Fox maar Jagger in de auto weg ziet rijden?

Hebben ze van persoonlijkheid gewisseld, is de verkeerde meegenomen is het een metafoor, wie het weet mag het zeggen.

maar intrigerende film
4 sterren!

avatar van Querelle
Volgens mij zijn ze gewoon van persoonlijkheid gewisseld

avatar van Quentin
Duidelijk een geval van style over substance, maar wel een zalige orgie van beelden met een fascinerende montage en geluidsband.

(alleen nog Walkabout en dan ben ik door de 'goede' Roeg-films heen ...)

avatar van Toon1
De debuutfilm van Nicolas Roeg is een zeer bizarre maar erg intrigerende ervaring. De film speelt zich af in het Swingin' London van de jaren '60.
Performance werd reeds geschoten in 1967, maar Warner vond de film veel te bizar en keurde het resultaat af. Nicolas Roeg wilde ondertussen aan een andere film beginnen en gaf het project daarom aan Donald Cammell die de film helemaal opnieuw mocht editten. Drie jaar later, in 1970, werd eindelijk groen licht gegeven voor een release. Maar nog steeds wist het publiek niet wat er mee aan te vangen. Zevenendertig jaar later kent de film eindelijk een dvd-release en wordt het aanzien als een meesterwerk.

Het is zeker één van de origineelste films uit de jaren '60, een baanbrekend werk, dat zijn tijd helemaal vooruit is. Zeker als je bedenkt dat het niet uit 1970, maar 1967 stamt. De duizelingwekkende montage, de oogverblindende fotografie (psychedelisch kleur - en lichtgebruik), de sexuele elementen, het vreemde onderwerp (namelijk de meerdere kanten van de mens), maken dat Performance vandaag nog altijd zéér modern is (het lijkt wel een of andere "mindfuck"), ondanks dat het dan ook weer een typisch product van zijn tijd is. Maar Nicolas Roeg voorspelde, zoals reeds gezegd is hier, met deze film eigenlijk al de ondergang van de hippie-cultuur (een te excessieve cultuur?), en dat al in 1967! Ook de soundtrack klinkt vandaag nog zeer modern. Ze bevat o.a. muziek van de Rolling Stones en ook van muziek van hip-hop pioniers The Last Poets (!).
Performance is één van de meest duizelingwekkende filmervaringen die ik ken, een beter debuut kon Roeg zich niet wensen denk ik (artistiek gezien dan). En wat mij betreft ook één van de beste films van de hele jaren '60, waarvan de invloed vandaag nog steeds zichtbaar is (bv. in videoclips)

avatar van niethie
Had de film al eens eerder gezien toen wist ik echt niet wat ik er mee aan moest, het feit dat daarna de beelden van de film echter nog zeker een jaar door mijn hoofd hebben gespookt en ik een aantal andere roeg films had gezien die me ontzettend waren bevallen zorgde ervoor dat ik besloot de film nog een tweede kans te geven, ik ben dan ook erg blij dat ik dit gedaan heb, een erg eigenaardig maar behoorlijk interessant filmpje dat zijn tijd ver vooruit was.
Het verhaaltje in de film stelt niet zo heel veel voor, het is namenlijk vooral de betoverende visuele kracht en het tijdsbeeld dat hij uitstraalt dat hem zo goed maakt.
Er wordt erg goed geacteerd door fox maar vooral jagger valt op en bewijst hiermee dast hij naast een goede zanger ook een prima acteur is.
Het camerawerk en de montage zien er voor zijn tijd en nog steeds en waarschijnlijk over vijftig jaar nog steeds behoorlijk indrukwekkend uit en zorgen er ook voor dat de film de gehele speelduur boeiend en interessant blijft.
Ook was de film zijn tijd ver vooruit hij werd namenlijk al in 1967 gemaakt je moet je maar eens proberen voor te stellen wat een impact het moet hebben gehad bij het grote publiek toen hij destijds uitkwam.
Al met al een bijzondere film met een schitterende visuele stijl, goede muziek, acteerprestaties en sfeer, voorlopig hou ik het op 3,5 sterren

klute89
Deze film stond hoog op m'n must see lijstje, ik heb hem eindelijk en nu nog kijken

De sterren worden met de tijd uitgedeeld.

avatar van thomzi50
Intrigerende en unieke film. Ik kon het bij vlagen amper volgen - eigenlijk kon ik het vaak niet volgen - maar dat deed er niet heel veel toe. De sfeer was bijzonder, en vooral uniek. Dit kwam mede door de snelle montage. Toch werkte het ook weer niet helemaal; het had geen echt vervreemdend effect, en helemaal geen 'bindend' effect. Het bungelde er een beetje tussenin, met het gevolg dat het nauwelijks een effect had, behalve het unieke sfeertje. 3*

avatar van Down_By_Law
De beste Britse film ooit gemaakt als je het mij vraagt. Briljant geregisseerd door Donald Cammell en Nicolas Roeg, en het acteerwerk van James Fox en Mick Jagger is indrukwekkend. En dan de muziek... Een kunstwerk.

avatar van judgepaddy
Jammer dat die andere films met Jagger behoorlijk zuigen, maar in deze is hij prima gecast.
De muziek met name het liedje " Memo From Turner" is inderdaad geniaal.

klute89
Dan eindelijk eens gezien.

Een fascinerende film: hallucinant, surrealistisch, abstract, in al zijn vormen.

Een mooie rol van Mick Jagger, waar hij denk ik zelf ook erg van genoten heeft.
Tevens bevat de film ook een mooie soundtrack.

Ik houd het voorlopig op 3,5*

avatar van VanRippestein
Wat een film zeg! Na Walkabout, the Man who fell to earth en Don't look now moest Roeg's debuut er ook maar is van komen. En wat een debuut is het!

De film knal letterlijk uit elkaar van de verwijzingen naar andere films. Zo komt een set van Caligari opeens voorbij. De gangster lijkt sprekend op Marcello Mastroianni (op haarkleur na). Boeken van Burroughs komen langs.
Daarnaast herkende ik nieuwere films die hier weer naar verwezen. Zoals de dialogen die later in Snatch hun retour zouden maken. En een bepaald accentje (kan niet precies uitleggen wat) wat lijkt op de actiefilms van een dikke 10 jaar later.

Het leuke is dat al deze verwijzingen niet als gimmick, maar meer als stijl gebruikt lijken te worden (denk pop art). Daarnaast komt ook ongeveer elk filmformaat langs, wat een beetje doet denken aan Natural Born Killers, maar dan meer naturel. De montage van deze film is Eisenstein waardig. Het geluid (muziek, maar ook effecten en dialoog) is belachelijk nice gedaan. En dan heb ik het verhaal nog niet eens genoemd! Leuk dat het verhaal echt een omslag kent die ik, ondanks dat het overal gewoon beschreven staat, niet zag aankomen (wanneer komt mick jagger nou!?). Top film.

Samen met Walkabout het beste van Roeg tot nu toe!

avatar van Vinokourov
Voor die tijd vast erg controversieel, omdat het geweld, bloot en inventieve montage heeft. Ik zie het allemaal en denk: "daar moeten sommigen vroeger helemaal gek op zijn geweest." Zelf kon ik er echter niet zo veel mee. Het vage sfeertje was soms aardig, maar sloeg ook door naar onduidelijke saaiheid. Mick Jagger heeft nog het meest weg van een kruising tussen een verlepte Michael Jackson en Agent Smith.

avatar van Drs. DAJA
Een wel heel bizarre misdaadfilm waarbij het een behoorlijke tijd duurt voor ik het gevoel had dat de film haar draai had gevonden. Nicolas Roeg komt met een erg interessant gebruik van de technieken van de nouvelle-vague en maakt een interessante mix van misdaad en rock 'n' roll. Inhoudelijk vond ik de film wat lastig, zoals ik wel vaker heb bij Roeg's films kreeg ik het gevoel dat het verhaal een hele tijd stil stond. Dit werkt in z'n ene film beter dan in z'n andere en bij Performance hangt het er wat tussen in. Neemt niet weg dat de film mede dankzij Mick Jagger's zeer geslaagde rol wel heel erg charmant is.

Geweldige film. Visueel briljant (dat kan je wel aan Roeg overlaten), ontzettend vermakkelijk (verhaaltje is in de basis vrij eenvoudig, trouwens) en de surrealistische scenes zijn waanzinnig. Bijna 4,5 sterren.

Driello
Enorm simpel verhaal dat door de sfeer, beelden en filmtechniek boeiend is neergezet. Ik hou daar wel van: een film met totaal verschillende delen die toch weer bij elkaar passen.
Van de sex-scene wordt gezegd dat er echte sex werd bedreven wat nogal tegen het zere been van Keith Richards, de vriend van Pallenberg was..........
Dit is toch wel dé jaren '60 film voor mij (wat betreft de heerlijke hippie-sfeer..........

eindelijk dan gezien. hoewel zijn latere films, zoals 'bad timing' en 'don't look now' wat conventioneler zijn, moet ik toch zeggen dat ik 'performance' een psychedelisch meesterwerk vond. een lange, uitgerekte mindfuck, waarin je steeds meer in de waanzin van chas, lucy, pherber en turner wordt gezogen.