Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 105 minuten
Alternatieve titel: Stricken
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Reinout Oerlemans
Met onder meer: Carice van Houten, Barry Atsma en Anna Drijver
IMDb beoordeling:
6,8 (5.661)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 26 november 2009
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Komt een Vrouw bij de Dokter
"Would you cheat on your partner when they needed you most?"
Stijn houdt van het leven en het leven houdt van hem. Hij heeft een eigen zaak, een prachtige dochter en het lekkerste wijf van het Westelijk Halfrond. Dat hij af en toe van andere vrouwen geniet hoeft zijn Carmen niet te weten. En bovendien, zijn hart is van Carmen, dus wat maakt het uit. Hij is on top of the World. Hij heeft het gemaakt. Maar dan; borstkanker. Zijn wereld stort in. Carmen en Stijn komen terecht in een rollercoaster van ziekenhuis in, ziekenhuis uit, chemokuren en bestraling. Maar hij is er voor haar. Altijd. Hoe vreselijk moeilijk dat ook is. Tussen de chemo’s door doen ze of er niks aan de hand is.
Externe links
Acteurs en actrices
Stijn
Carmen
Roos
Frenk
Doctor Scheltema
GP Doctor
Doctor Jonkman
Ramon
Luna (6 y/o)
Luna (3 y/o)
Video's en trailers
Reviews & comments
Elboo
-
- 42 berichten
- 384 stemmen
Vond het een heel erg onwerkelijke film.
Zn vrouw vraagt hem of hij echt niet kan blijven die avond, ze heeft hem echt nodig.
Nee schat ik ga ff een biertje in de stad doen met een kameraad.
Later!
En wat had die geile lul het moeilijk. Ik kon daar gewoon echt niet serieus naar kijken..
Wat een egoïstische klootzak die Kluun, dat hij er gewoon voor uit komt, en lachend ook nog... Ziek mannetje!
Fabian123
-
- 335 berichten
- 3849 stemmen
Klopt klopt. Zwartboek ligt inmiddels klaar hier
Misschien nog meer aanraders?
Zwarboek vind ik nou niet het prototype Nederlands meesterwerk, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Kan door huid heen en Karakter vind ik allebei heel erg goed, ga kijken!
Vond het een heel erg onwerkelijke film.
Mee eens. Het gestoorde is alleen dat het echt gebeurd is. Ik snap ook niet hoe die Kluun ermee weg is gekomen. Als hij er geen boek over had geschreven, was hij door zijn hele vriendengroep uitgekotst.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Als hij er geen boek over had geschreven, was hij door zijn hele vriendengroep uitgekotst.
Mee eens. Het gestoorde is alleen dat het echt gebeurd is. Ik snap ook niet hoe die Kluun ermee weg is gekomen.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Mee eens. Het gestoorde is alleen dat het echt gebeurd is. Ik snap ook niet hoe die Kluun ermee weg is gekomen.
Hoe is hij er mee weg gekomen dan? Zijn vrouw is dood. Dat is nauwelijks een win-win situatie.
elandenburg
-
- 108 berichten
- 113 stemmen
Wederom een typisch Nederlandse productie. Overvloed van sex, scheldpartijen, belabberde montage en hak-op-de-tak verhaal.
Omdat het een boek verfilimg is kan dit misschien niet anders maar ik vind het jammer dat deze productie mij geen voldoening heeft kunnen geven. De rode draad van de film, kanker, en de invloed daarvan op het leven wordt dan wel goed weergegeven.
Spelers zijn ook in orde. Ik kom niet verder dan een 2.
Fabian123
-
- 335 berichten
- 3849 stemmen
Nee, juist niet in wat hij in het boek schrijft. Wat hij schrijft, over dat zijn hart voor Carmen was, is natuurlijk niet feitelijk te controleren. Maar als dat echt zo was, waarom gaat hij dan vreemd als ze hem smeekt om te blijven?
Als je het gewoon feit voor feit bekijkt, zoals het er voor de buitenwereld uit heeft moeten zien, dan klopt er gewoon iets niet. Ik vind het absoluut niet begrijpelijk dat hij zich zo heeft gedragen. Ongeacht welke situatie je in zit, zoiets doet een normaal persoon gewoon niet.
Mee eens. Het gestoorde is alleen dat het echt gebeurd is. Ik snap ook niet hoe die Kluun ermee weg is gekomen. Het mooie is dat Carmen ook vreemd is gegaan, maar daar hoor je niemand over - alleen omdat Stijn geen kanker heeft gekregen?
Het gaat niet om het vreemdgaan, maar om het vreemdgaan terwijl je geliefde ligt te creperen en je smeekt te blijven.
Hoe is hij er mee weg gekomen dan? Zijn vrouw is dood. Dat is nauwelijks een win-win situatie.
Ik heb nergens het idee gekregen dat dat hem iets deed. Het boek gaat allemaal over hem en is duidelijk geschreven om met zichzelf en zijn vrienden in het reine te komen. Ik denk dat als hij het boek niet had geschreven, hij 'en public' was afgemaakt door iedereen die hem kent. Nu hij zo'n 'openhartig' portret heeft geschreven, lijkt iedereen het allemaal heel erg te waarderen. Maar als je het nou gewoon logisch beredeneert, zie je toch wel dat er iets niet klopt aan die vent?
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Nee, juist niet in wat hij in het boek schrijft.
Hij ís overigens naderhand wel veel vrienden verloren. Niet door zijn gedrag tijdens de ziekte van zijn vrouw, maar door zijn onverantwoordelijke gedrag na haar dood.
Natuurlijk is het immoreel en verwerpelijk, dat zou iedereens eerste reactie zijn, maar de impact van een dergelijke gebeurtenis of situatie is haast niet voor te stellen. Hoeveel mannen verlaten hun geliefde wel niet nadat borstkanker is geconstateerd? Dat zijn er vrees ik meer dan je denkt. En nogmaals: wat is er zo anders aan zijn gedrag dan voor haar ziekte? Het is juist beter geworden ... hij wordt hier enkel zo veroordeeld omdat zijn vrouw ziek is geworden en gestorven is.
Bovendien is het voor mij onbegrijpelijk dat men niet kán of wil zien hoe sterk de liefde tussen Stijn en Carmen was en dat hij haar dit ook niet gegund had (velen doen alsof het hem allemaal wel goed uitkwam); als een man zo intens de laatste maanden met zijn vrouw beleeft en alles opgeeft, is die vraag wat mij betreft niet eens meer aan de orde. Dat was geen beleefd moreel gedrag, maar gedrag ingegeven vanuit zijn hart, een gevoel dat je pas voelt als je hem of haar kwijt dreigt te raken of de dood in de ogen kijkt.
Fabian123
-
- 335 berichten
- 3849 stemmen
Alles wat je zegt is net zo speculatief als wat ik zei. Het valt nu eenmaal niet te controleren. Het belangrijkste punt voor mij is dat ik me niet kan inleven in iemand die zich zo bizar gedraagt.
Zeker weten. Verhalen over vreemdgaan heb ik zo vaak gehoord en zijn meestal wel op de een of andere manier te begrijpen. Vreemdgaan ten koste van iemand die al crepeert vind ik gewoon ziek, en kan ik echt niet bij.
Blijf van mening dat deze film of over vreemdgaan, of over kanker had moeten gaan. Het maakt me dan niet uit wat de feiten zijn, of wat er in het boek staat.
Er mag best iets aan interpretatie opengelaten worden, maar een hoofdpersonage moet je wel kunnen begrijpen zonder dat je daarvoor geforceerd een excuus moet verzinnen.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Dat het juist die twee zaken mengt, maakt de film uniek. De rest hebben we - inderdaad - al veel vaker gezien. Ik begreep het hoofdpersonage heel goed, zou juist erg slap en ongeloofwaardig zijn geweest als ie zich plots als de Paus himself zou zijn gaan gedragen. En ja, ook ik was sceptisch in het begin (zoals je weet), maar na een derde herziening blijkt het gewoon prima in elkaar te zitten en zijn er genoeg verwijzingen die de hele ophef vrij hypocriet maken, op de standaard verontwaardiging op zijn (op het oog) immorele gedrag na - want het ligt allemaal een stuk genuanceerder.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Ik snap sowieso niet waarom men het gedrag van Stijn immoreel vindt. Ergens in de film wordt letterlijk gezegd dat Carmen het vreemdgaan van Stijn 'gewoon' zag als 'een slechte eigenschap', zoals neuspeuteren, bijvoorbeeld. Verlangen dat hij plotseling ophoudt als blijkt dat ze ziek is, is net zoiets als verlangen dat je man opeens ophoudt met neuspeuteren.
Chairrepair
-
- 33 berichten
- 88 stemmen
Ik vond dit zo'n mooie film! Ik moest heel erg huilen aan 't einde.
Carice van Houten is en blijft de beste Nederlandse actrice!
$pecial
-
- 1147 berichten
- 553 stemmen
Ik snap sowieso niet waarom men het gedrag van Stijn immoreel vindt. Ergens in de film wordt letterlijk gezegd dat Carmen het vreemdgaan van Stijn 'gewoon' zag als 'een slechte eigenschap', zoals neuspeuteren, bijvoorbeeld. Verlangen dat hij plotseling ophoudt als blijkt dat ze ziek is, is net zoiets als verlangen dat je man opeens ophoudt met neuspeuteren.
Helemaal mee eens. Ik snap het ook niet dat Stijn wordt gezien als een egoïst en een klootzak. Hij was altijd al zo, nu ze ziek is, is het opeens taboe. Het wordt idd in het begin al meteen gezegd, dat Carmen het zag als een slechte eigenschap. Stijn gaat vreemd, de ander peutert in z'n neus. En dat nog eens terzijde dat ze zelf vreemd is gegaan terwijl hij op zakenreis was...
pauliennn
-
- 13 berichten
- 40 stemmen
nouk barst eens los over die vrienden, want zoveel exra info staat er nou ook weer niet in het boek, het blijven bijfiguren die het verhaal wat opleuken
Sorry voor de late reactie!
Nou neem bijvoorbeeld Frenk. In het boek is het duidelijk dat hij de enige echte vriend van Stijn is waar hij echt zijn verhaal kwijt kan. In de film komt hij een paar keer voorbij schieten en vaker ook niet..
Verder wordt in het boek duidelijk dat hij zijn stapvrienden (zoals Ramon) ook laat stikken voor Roos, ook dit slaat Oerlemans over.
En ten slotte Anne en Jeroen, goede vrienden van Stijn en Carmen. Ik zag ze ineens in de aftiteling staan zonder dat ik ze in de film ook maar heb opgemerkt.
Vind het gewoon een gemiste kans. Alle gebeurtenissen komen razendsnel op je af, zonder uitgediept te worden!
Sutherland
-
- 676 berichten
- 1075 stemmen
Deze film had zoveel meer kunnen worden. De film wordt verteld en daar blijft het ook bij. Pas op het einde werd het een stuk beter, maar ik miste wat meer uitdieping.
Er wordt goed geacteerd door Barry en Carice, dat is erg sterk.
Maar ik kan er maar niet over uit, dat ik gewoon wat miste in de film. Het was het gewoon niet.
3*
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Sorry voor de late reactie!
Nou neem bijvoorbeeld Frenk. In het boek is het duidelijk dat hij de enige echte vriend van Stijn is waar hij echt zijn verhaal kwijt kan. In de film komt hij een paar keer voorbij schieten en vaker ook niet..
Verder wordt in het boek duidelijk dat hij zijn stapvrienden (zoals Ramon) ook laat stikken voor Roos, ook dit slaat Oerlemans over.
En ten slotte Anne en Jeroen, goede vrienden van Stijn en Carmen. Ik zag ze ineens in de aftiteling staan zonder dat ik ze in de film ook maar heb opgemerkt.
Vind het gewoon een gemiste kans. Alle gebeurtenissen komen razendsnel op je af, zonder uitgediept te worden!
Het is dan ook geen boek maar een film, je kunt niet alles filmen en je moet ook niet alles willen film. Ik heb het boek niet gelezen en voor mij waren alle bijkomende banden duidelijk en logisch, prima gedaan dus.
henbin7174
-
- 1 berichten
- 2 stemmen
Mooie Film
, ik zat in een zaal met ruim 250 vrouwen de film te kijken en ik heb nog nooit een zaal zo stil gezien, zoveel emotisch kwamen er los, en natuurlijk gaat hij vreemd terwijl ze erg ziek is, maar dat deed hij voor die tijd ook al......
Enorm goed gespeeld door de hoofdrol spelers...... 
rebec30
-
- 4 berichten
- 5 stemmen
deze film in de bioscoop gekeken en vond hem erg goed
ik heb de boek nooit gelezen dus dat scheelt in het kijken omdat ik niet een eigen beelt heb van de film
vind clairice ook een erg goede actrice
en ik vind het wel werkelijk deze film er zijn genoeg mensen die vreemd gaan en vast ook heel veel terwijl zijn partner ziek is
maar carmen wist het en tolereerd het
dat was haar keuze lijkt me
ik heb het 5 sterren gegeven omdat de film mij aangreep ook de mensen waarmee ik naar de bioscoop ben geweest vonden hem erg goed en goed geacteerd
inge013
-
- 11 berichten
- 20 stemmen
ik vond er helemaal niets aan. Ben nu het boek aan het lezen omdat de emoties in het boek zo anders zijn dan in de film.
D.irk
-
- 9 berichten
- 16 stemmen
Vond er niks aan..
We moesten er heen met school, vandaar dat ik hem toch gezien heb!
Layla!
-
- 175 berichten
- 276 stemmen
Sorry hoor maar wat een TERING film is dit..
De film is gebasseert op het boek van Kluun. Dan laat je toch niet 1/3 van het boek weg?
Nee sorry, erg mislukt het verhaal. Zijn dochtertje hebben ze er te veel uitgeschrapt, de vakanties met zijn vrienden, zijn collega's die best wel een grote rol hadden in het boek ALLEMAAL weggelaten.. Nee, nee, nee ben zeer diep teleurgestelt.
Goed geacteerd door Carice van Houten maar de rest ''Ga toch fietsen !"
Hannes791
-
- 279 berichten
- 2423 stemmen
sterke film van Arnie met veel vaart. Carice is weer ijzersterk.
Jozz
-
- 205 berichten
- 204 stemmen
Naar mijn mening een enigszins overgewaardeerde film. Natuurlijk is het een bijzonder emotioneel verhaal en het wordt ook best aardig in beeld gebracht, maar zo geweldig is de film ook weer niet. Wel wordt er prima geacteerd door de 2 hoofdpersonen.
Verder geef ik niet teveel mening, want ik heb het boek niet gelezen.
Ondanks dat viel zelfs mij op dat het dochtertje wel een hele zinloze rol speelt, terwijl ik hoor dat dat in het boek veel meer is uitgewerkt.
Hoe dan ook, voor een eerste film van Arnie, best aardig in elkaar gedraaid.
3*
kramersietse
-
- 356 berichten
- 0 stemmen
Het boek is zooooooooooooooooooooveel beter hee!
Waarom bleef het hier niet bij! Waarom deze verfilming? Hij brengt nu wel veel op omdat het boek nog zo hot is, gaat de opbrengst ook naar een goed doel tegen kanker? Zo ja dan heeft de film nog mijn zegen.
Kon Arnie niet beginnen met een film over de Kameleon ofzo, een beetje oefenen, een aanloopperiode nemen zeg maar. Dit is een onderwerp dat hem nu nog boven de pet gaat, het boek had een topregisseur verdiend namelijk. Had ook wel in het buitenland gedraaid mogen worden, in het katholieke Italië ofzo, dan valt ie geheid in de prijzen bij de grotere festivals.
Niet dat het gaat om in de prijzen te vallen, maar het onderwerp verdiend wel een zo groot mogelijk publiek. Alleen al in dit kouwe kikkerlandje zijn de meningen zo divers, hoe zou het dan in de meer warmbloedige landen zijn met hun geloven etc.
Kluun is absoluut geen held van mij, maar bravo voor het opschrijven van zijn belevenissen in het boek. Dat ook zij is vreemd gegaan doet niet ter zake, daar heeft de ziekte kanker niets mee te doen.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Dat Stijn vreemdging had volgens mij ook weinig met kanker van doen.
kramersietse
-
- 356 berichten
- 0 stemmen
Jeetje, ja je hebt gelijk. Stom van me!
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7283 stemmen
Pijnlijk drama.
En zeker geen verkeerd regiedebuut.
De film is absoluut geen feestje, en de humor uit het boek ontbreekt bijna volledig. Maar Atsma en Van houten zijn ijzersterk en dragen het 'uitgeklede' en flitsend gebrachte verhaal.
Het verhaal is effectief genoeg. Meerdere mensen bij mij in de zaal die in tranen uitbarsten. Kluun blijft een schoft. Maar in zijn boek liet hij de lezer dusdanig meeleven dat je uiteindelijk een vreemdsoortige sympathie voor hem kreeg. In de film is dat i.i.g. niet het geval. Maar ook dat is prima.
Zeer goed.
Joyce1992
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Helemaal mee eens. Ik snap het ook niet dat Stijn wordt gezien als een egoïst en een klootzak. Hij was altijd al zo, nu ze ziek is, is het opeens taboe. Het wordt idd in het begin al meteen gezegd, dat Carmen het zag als een slechte eigenschap. Stijn gaat vreemd, de ander peutert in z'n neus. En dat nog eens terzijde dat ze zelf vreemd is gegaan terwijl hij op zakenreis was...
Wat een verschrikkelijke onzin. Carmen zag het vreemdgaan van Stijn niet als gewoon 'een slechte eigenschap', dat maakte hij ervan. Zij was ontzettend boos toen ze er de allereerste keer achter kwam dat hij vreemd ging, híj maakte ervan dat ze het zag als 'een slechte eigenschap'. Maar dat vreemdgaan in deze tijd zo normaal is, betekent niet dat het zomaar door de beugel kan, of ze nou ziek is of niet. Haar ziekte wekt alleen maar meer medelijden op.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Stijn ging om de haverklap vreemd. Na een tijdje besloot ze dat ze daar maar vrede mee moest hebben; veranderen zou hij toch niet. Ze accepteerde zijn slechte gedrag gewoon. Het is onrealistisch te verwachten dat iemand opeens compleet wilt veranderen als je ziek wordt - zeker als je zijn gedrag tot dan toe geaccepteerd hebt.
Tun-89
-
- 712 berichten
- 510 stemmen
Ik heb het boek nooit gelezen.
Maar ik vond het in elk geval een aparte film,
het zou niet mijn manier van leven zijn en omgaan
met situaties maar ieder z'n ding.
wel aangrijpend verhaal, zij doodziek, hij gaat vreemd,
en het is erg sterk geacteerd door
Carice van Houten en Barry Atsma!
En gewoon goed in beeld gebracht allemaal
door Meneer Oerlemans 
Al met al een goede film, met wat 'schokkende' momenten.
3,5 *
yvvv
-
- 55 berichten
- 46 stemmen
Ik vond het een goede film, had hem veel slechter verwacht, nadat ik mijn verwachtingen al had doordat ik het boek al tig keer had gelezen.
Ik werd goed van de ene naar de andere situatie geloodst, wat het boek ook met me deed, Net zoals in het boek heb ik momenten van lachbuien gehad en momenten dat ik mijn tranen toch niet kon bedwingen. In mindere mate dan met het boek, maar het sfeertje kwam toch goed over.
Vond Carice niet heel bijzonder spelen, heb betere films van haar gezien. Vond het begin van de film wat tegenvallen, het ging in sneltreinvaart. Maar gelukkig was dat na een half uurtje over en heb i kdaarna echt van de film kunnen genieten. Jammer dat bepaalde personen in het boek niet in de film voorkomen..
Sja, over het vluchtgedrag... Ik vind niet dat Stijn/Kluun erop aangekeken moet worden. Wat zou jij doen in dergerlijke situatie? Denk dat ik mezelf ook zou verdrinken in de leuke dingen, op het vreemdgaan na dan...
Het laatste nieuws

Netflix-hit 'Finding Her Edge' zeker van een tweede seizoen

'Bridgerton' best bekeken Netflix-serie van dit moment: bekijk de volledige Top 10

Netflix gaat op zoek naar antwoorden in true crime 'The Investigation of Lucy Letby'

Het aankomende derde seizoen van 'Knokke Off' krijgt een eerste teaser
Bekijk ook

The Broken Circle Breakdown
Drama / Muziek, 2012
405 reacties

De Marathon
Drama / Komedie, 2012
660 reacties

Kapsalon Romy
Drama, 2019
49 reacties

Bloed, Zweet & Tranen
Drama / Biografie, 2015
149 reacties

Oorlogswinter
Oorlog / Avontuur, 2008
1.514 reacties

De Gelukkige Huisvrouw
Komedie / Drama, 2010
325 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.

