L'Été Meurtrier (1983)

Frankrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door Jean Becker
met Isabelle Adjani, Alain Souchon en Suzanne Flon

Een jonge vrouw verhuist met haar moeder en invalide vader naar een klein plaatsje. Ze is uitdagend en opvallend en krijgt al snel een reputatie in het dorp. Nadat ze de plaatselijke brandweerman, een simpele sul, heeft versierd, begint ze zich te bemoeien met zijn familie en hun geschiedenis. Langzaamaan beginnen haar bedoelingen duidelijk te worden.

Broeierige film met de jonge Adjani. Vond 'm wel goed.
Er zit een curieus stijlmiddel in : een verteller, die af en toe commentaar geeft of iets aanvult. Dat is op zich niet ongebruikelijk - maar hier gaat de rol van de verteller van de ene acteur naar de ander.
Kijk maar. Vreemd effect.

avatar van johnboer
Oh,wat fantastisch,die oudere Franse speelfilms.
Maar ja,ik ben daar echt een zeer grote fan van.
Goed verhaal.Mooie omgevingen.Zeer redelijk acteerwerk.
Adjani als altijd het eeuwige opgewonden standje.Zou ze in het echt gewoon zo zijn??
De Franse film op zijn best.
Voor mij een 4,5

avatar van kort0235
Is deze film al te koop in Nederland?

avatar van Aapje81
Schitterende film met een prachtige Adjani.

avatar van mikey
Het begint allemaal reuze aardig als sfeerbeeld. Maar het verschrikkelijke plot dat zich oneindig lang ontwikkelt. Geen doorkomen aan.

Okay het eindshot was cool

Ben het met de vorige schrijver eens, maar wel een ster meer.

Isabelle Adjani draagt de film; zodra zij buiten beeld is wordt het visueel minder interessant. Daarnaast zijn er nogal wat langdradige scènes.

Mooie film met een onweerstaanbare Adjani.

avatar van 93.9
Adjani is heerlijk en de film gewoon goed.

Een film die ik toch al weer een aantal keren heb gezien, maar ondanks dat ik het verhaal al ken, weet ie me nog steeds heel erg te boeien. En dat komt omdat het verhaal zo ingenieus in elkaar steekt en heel mooi en zorgvuldig wordt opgebouwd. En daarnaast bestaat het uit meerdere lagen. Tenslotte wordt er ook nog eens erg goed en overtuigend geacteerd. Een blijvertje.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik hou wel van dit soort broeierige films. Het is blijkbaar een aparte genre van warme Franse films met een Femme Fatale in de hoofdrol die alle aandacht gewoon naar zich zuigt: La Piscine, Manon des sources, 37°2 le matin, Swimming Pool, ... Dit keer is het genieten van Isabelle Adjani. Met een charmante setting van een gesloten conservatief dorpje waar de muziek weerklinkt en men jeux-de-boules speelt op het plein. Voor mij heel herkenbaar is het nummer Roses de Picardie. En verder nog muziek van Yves Montand.

Het verhaal is wel meer dan een mooie actrice in een hete film. Het verhaal wordt stilaan intrigrerend als onze schoonheid een geheim met zich meedraagt en vooral hoe ze daarmee gaandeweg omgaat, wat niet altijd volgens plan gaat. Terecht verschillende prijzen gewonnen deze film. Dat Adjani meer kan dan acteren bewees ze later met 2 nominaties als beste actrice bij de Academy Awards.

avatar van Dievegge
In een broeierig Zuid-Frans dorpje zet de nieuwe bewoonster Elle (Isabelle Adjani) de dingen naar haar hand. Elle is kort voor haar voornaam Eliane, maar ook Frans voor zij. Wanneer ze zich Elle laat noemen, speelt ze een rol om mensen te kunnen manipuleren. Haar doel is wraak te nemen voor de verkrachting van haar Duitse moeder, door het dorp spottend Eva Braun genoemd. Ze besluit zelf rechercheur en rechter te spelen.

Ze trouwt met Florimond Montecciari, bijgenaamd Pin-Pon naar het geluid van een brandweersirene. Hem zal ze zo manipuleren dat hij voor haar de executie uitvoert. In een verrassende ontknoping blijkt echter dat de geëxecuteerden onschuldig waren. De echte daders zijn jaren geleden al geëxecuteerd door haar vader.

Een stille getuige - op het wijsje Rose de Picardie na - van de feiten van ruim twintig jaar geleden is de pianola. Ook het liedje Trois petites notes de musique in de versie van Yves Montand heeft een mechanistische pianobegeleiding. Dit past bij het wraakplan van Elle, ook een mechanisme dat, eenmaal in gang gezet, zijn eigen ritme volgt ongeacht de veranderende omstandigheden.

Dit is mijn favoriete rol van Isabelle Adjani. Wegens de naaktscènes stond ze aanvankelijk weigerachtig tegenover deze met haar in gedachten geschreven rol . De rol van Pin-Pon werd geweigerd door Gérard Depardieu.

Er zijn een paar leuke nevenrolletjes. Michel Galabru (Le Gendarme de St. Tropez) zien we voor één keer in een ernstige rol als de vader van Elle. François Cluzet speelt amateurwielrenner Mickey, een jongere broer van Pin-Pon. Hun dove tante (Suzanne Flon) krijgt bijnamen als Cognata ("schoonzus"), Sourdingue en Sono Cassée. Leuk is de scène waarin Elle iets grofs zegt zonder geluid te maken, zodat enkel de liplezende Cognata haar kan verstaan.

In het boek van Sébastien Japrisot (anagram van Jean-Baptiste Rossi) wordt het onderzoek in archieven en oude kranten uitgebreider behandeld, maar de essentie blijft. Elk hoofdstuk heeft zijn eigen ik-verteller. Lebalech woont in Digne.

avatar van blurp194
Waarom deze film me vroeger ooit ontsnapt is, het is me een raadsel. Adjani tenslotte. Maar wellicht is er iets van de voorzienigheid in het spel geweest, en moest het zo zijn dat ik eerst kennis zou maken met het fenomeen van de Koreaanse wraakfilm voordat ik deze zou zien. Want dat is tenslotte wel een van de meest verbazingwekkende genres in de filmwereld, de Koreaanse wraakfilm. Niet zomaar even wraak nemen, maar er je levensbestemming van maken - en er voor zorgen dat dat ook voor je doelwitten de meest overtreffende gebeurtenis zal blijken.

Waarbij me altijd het idee in m'n hoofd zat dat dat een zo specifiek Aziatisch iets was dat dat voor gewone suffe sullige westerlingen zoals ik gewoon niet echt te begrijpen is. Maar daarbij had ik deze film dan misschien toch eerder moeten zien - voorzienigheid, daar komt het weer om de hoek, als ik dit eerder geweten had, dan had ik toch heel anders tegen dat genre films aangekeken. Maar nu achteraf helpt het toch zeker om het hele verhaal tot normale en begrijpelijke proporties te brengen - waar je dat zonder de confrontatie met de Koreaanse versie wellicht als ongeloofwaardig en over the top zou willen beoordelen.

Maar wat een geniaal mooie film ontspint zich dan, met deze lange inleiding en met het voorbehoud dat het niet makkelijk is om je er volledig voor open te stellen. De zonder enige terughoudendheid manipulerende Adjani - overigens zonder dat daar ook maar een sliertje kwaadaardigheid in te vinden is. Eliane, maar ook zonder dat daar verder enige uitleg voor nodig is Elle - een mooiere woordspeling is toch niet gauw te vinden. Met daar tegenover de bijna-gelukkige Souchon in de rol van Pin-Pon, die haar veroveren mag maar daar toch een heel klein beetje meer mee krijgt dan hij al verwachtte.

Met een geniale bezetting in zowel de hoofdrollen als in de bijrollen - Adjani natuurlijk, en Cluzet, maar ook een heleboel andere beroemde Franse spelers - ik noem maar even, Gaven, Carel, Galabru, Maiwenn, Machado, Didi 'dite Calamite', toch iets om wel wat jaloers op te zijn vanuit Nederland - dat de Franse acteurswereld zoveel breder en dieper is dan die van ons, dat er zoveel perfect talent is om een film als dit zonder enig zichtbaar probleem of moeite mee te kunnen bevolken, en zonder dat het ergens als een goedkope commerciele concessie aanvoelt.

En ook van cinematografie toch wel van zeldzame hoogte. Er schieten me tenminste op dit moment alleen een paar heel Franse films uit deze periode te binnen die hier ook maar in de verte in de buurt komen. Waarbij eigenlijk alleen zoiets als 'Les Choses de la Vie (1970)' me zo direct als iets vergelijkbaars te binnen schiet. Hoog tijd om die weer eens te gaan herzien.

avatar van BlueJudaskiss
Heerlijk broeierige film waardoor ik meteen weer zin had om weer eens te kijken naar de twee Jean de Florette-films. Wat me vooral opviel was de voice-over: normaal een tikkeltje een zwaktebod, maar een voice-over vanuit verschillende perspectieven is interessant. Ik vreesde van te voren voor een soort Fatal Attraction maar dat was goddank niet het geval - ik moest mijn aandacht er goed bij houden en de personages waren stuk voor stuk boeiend. Had misschien wat korter gekund, maar soit.