La Meute (2010)

Frankrijk / België
Horror

geregisseerd door Franck Richard
met Yolande Moreau, Émilie Dequenne en Philippe Nahon

Charlotte is op weg naar overal en nergens. Langs een verlaten weg komt ze plots de lifter Max tegen en neemt hem mee. Wanneer ze wat later stoppen aan een baancafé, verdwijnt Max spoorloos in de toiletten. De aanwezige klanten en de bazin zijn weinig behulpzaam en hebben er naar eigen zeggen niets van gemerkt. Charlotte laat het hier echter niet bij en keert de volgende nacht terug naar het verlaten pand. Ze doet er een huiveringwekkende ontdekking...

avatar van jeroentjuhhhhh
Ze is leuk uitvergroot (gewoon een sterke rol) maar om nou te zeggen dat je hem oa. voor haar komische waarde moet gaan zien...mehh, zo stuur je wat mij betreft aardig wat mensen het bos in.

La Spack doet niets onder voor de personages in Calvaire wat mij betreft. Soms ook gewoon lekker random absurd, zoals het mens in bubblewrap dat voorbij komt gelopen. En ook de regie is bij momenten duidelijk zwartkomisch (wanneer ze doodleuk met Nahon komt buitengereden in een kruiwagen oa).

Zie vooral mensen klagen die echt weer een spannende horror verwacht hadden.

avatar van jeroentjuhhhhh
Bubblewrap, bijna vergeten! Oke 2 momenten. Kruiwagen shot streep ik weg..

Mag je doen hoor, de meeste mensen zijn Calvaire ook niet als zwarte comedy.

avatar van Bottleneck
jeroentjuhhhhh schreef:

Dat zou ik ook niet zeggen omdat mensen dan weer een Dod Sno o.i.d. verwachten, maar het aparte sfeertje en de komische noot vond ik erg aanspreken/opvallen.

avatar van McSavah
Of als Nahon potloden in zijn neus en oren stopt en een sigaretje opsteekt, tussen een leuke scène door De opening was ook behoorlijk sfeervol geschoten trouwens, net als op het einde in het riet. Maar iemand in bubblewrap kan ik me niet herinneren?

avatar van jeroentjuhhhhh
net als op het einde in het riet.

Vond ik een gemiste kans vooral. Paar toffe overview shots maar verder niet echt veel van kunnen vinden. ''Captfis'' heeft bijvoorbeeld aan het einde een scene in een maïsveld en daar springt de spanning echt vanaf.
Maar iemand in bubblewrap kan ik me niet herinneren?

Als ze bij het café aankomen, rent er iemand (in bubblewrap) tegen de muur aan. Dat kun je niet missen heheh.

avatar van McSavah
jeroentjuhhhhh schreef:

Toen ze werd gepakt vond ik er ook weinig meer aan, zat verder geen spanning in en het werd ook al niet erg expliciet in beeld gebracht, waar de scène zich wel voor leende. Al moest de film het toch niet van de spanning hebben, het had echter wel iets ranziger gemogen. Verder gewoon prima vermaakt hiermee.

Ah ja, ik heb het even teruggekeken.. en die biker die er dan nog even op losgaat

avatar van Macmanus
Ja hoor gaan we nu opeens doen alsof de film geniaal komisch was en kijken we de waardeloze regie over het hoofd. Soms is die Onderhond maar vervelend.

Regie vond ik meer dan goed. Sfeervol camerawerk, sterke timing en bij momenten geweldige plaatjes.

avatar van Macmanus
Lijken me dan eerder goede editor en cameraman. Maar zo sterk vond ik dat zeker niet, de film had de ene dip na de andere. Vrij saai gesneden en gefilmd.

Erg grappig.

De hele film lang toch wel met een fijne grijs op m'n gezicht gezeten. Moreau en Nahon vond ik super, al is het vooral Moreau die hier echt de rol van haar leven speelt.

Verder komt het er gewoon op neer dat je de humor moet voelen, want als echte horror schiet de film inderdaad wel een beetje tekort tov de echte topfilms. Maar wat mij betreft is dat aardig naast de kwestie, aangezien Richard er genoeg lol inpompt om een hele film lang geamuseerd toe te kijken.

Visueel verder erg "mooi" geschoten, soundtrack ook kwalitatief en acteerwerk dik op niveau. Heb me erg vermaakt met deze film, al vrees ik dat velen de humor niet echt zullen waarderen, waardoor de film hard zal moeten zoeken om een welwillend publiek te vinden.

4.0* en een uitgebreide review

Edit: extra punten voor de Ghost n Goblins footage.

avatar van Spartaan1986
Heel erg teleurstellend

Begint nog vrij redelijk. De eerste 25-30 minuten zijn goed te doen. Daarna wordt het erg rommelig en vaag en ebt de spanning (die er al nauwelijks was) weg. Wat een einde ook
De minste van de Franse 'horror' invasie van de laatste tijd die ik gezien heb.

Ik vond hem heel verschillend met andere films, het waren dan wel niet de schrikmomenten waarvan deze film het moest hebben maar vermakelijk was deze zeker! Meer horror uit Frankrijk aub!

avatar van akira124
Sfeervol geschoten met enkele spannende en/of leuke stukjes. Helaas wel te weinig en vaak erg voorspelbaar.

avatar van mixmaster
ik had hier meer van verwacht , vooral omdat het een franse productie is en de franse horror over het algemeen hele goeie horrorfilms maken.

deze was traag en had maar weinig echt goeie scenes die goor of eng zijn.

Onderhond schreef:
Erg grappig.

4.0* en een uitgebreide review

Edit: extra punten voor de Ghost n Goblins footage.

jij geeft alle films 5 sterren.

Mijn gemiddelde ligt onder dat van jou, dus wat zeur je nu?

avatar van Noodless
Tegenvallende horror uit Frankrijk waar doorgaans in dit genre goed werk wordt geleverd.
Maar het kan niet altijd raak zijn. De film mist spanning en ook op gebied van gore valt het tegen.
Het verhaal heeft wat mankementen en komt op sommige momenten warrig over.
Ook de sfeer weet geen indruk te maken. 4/10

avatar van dEUS
Veel onterechte negatieve commentaren hier zeg. Spannend is het niet, maar het komische en zwartgallige, dát is toch waar het om draait in deze film? Heb hier enorm van genoten. Laat die Fransen vooral meer zo'n films maken.

avatar van irisssie
redelijke film. Niet superspannend, maar leuk om te kijken

avatar van perceived
Tof!

Weinig mis mee. Film die je in eerste instantie moet zien als zwarte comedy en minder als horror. Erg vermakelijk, heerlijk sfeertje en prima acteerwerk. 7.5/10*

avatar van Boeikens
Niet wat ik had verwacht.

Hopend op iets in de richting van Frontières bleef ik na deze prent wel op mijn honger zitten

Wel een goede Calvaire-achtige sfeer en een goede ma Flodder maar een weinig boeiend verhaal. Grauw maar niet echt hard en zeker de gore was teleurstellend. Al ligt dit misschien aan mijn gemiste verwachtingen.
Ook het geheel van die hongerige kinderen vond ik niet echt passend in het geheel. (had eerder een kannibalistische toer verwacht).

Later nog eens opnieuw bekijken en misschien dat hij me dan beter bevalt...

avatar van zombie
Erg vermakelijk filmpje, een stuk minder serieus dan ik had verwacht.

...en nog een vette knipoog naar 'The Texas Chainsaw Massacre' met die dichtslaande deur

avatar van John Lee Hooker
Dit soort werkjes mag je niet te serieus nemen en het zou zonde zijn als je echt op een beklemmende en angstaanjagende slachtpartij zit te wachten. Ja, het is een horror, maar niet elke aanpak is hetzelfde en als je dat weet kun je het beste gewoon achterover zitten en rustig meegaan in deze sfeervolle prent. De humor moet je misschien liggen, maar ik vind toch dat het vrij duidelijk mag zijn dat we hier te maken hebben met een simpele en luchtige fabricatie. Tergelijkertijd zitten er schitterende shots tussen, waaronder die van het alleenstaande huisje en de 'galg' op het einde. Acteurs zitten goed in hun rol, de muziek is prima uitgekozen en verder is het technisch gewoon prima in orde. Leuke twist ook, die van Charlotte met haar baan als moordzuchtige barvrouw. Eigenzinnige, duistere, rauwe creatie met originele ideeën en een zeer fijne uitstraling.

avatar van Zandadder
Een krappe voldoende. Ik had ook hogere verwachtingen en zeker na de eerste 40 minuten een soort Frontieres verwacht, maar toen die zombie's ofwel Descent-achtige beesten, uit de grond kwamen was dat een behoorlijke domper. Toch wende dit wel en vond ik de soundtrack overigens prima.

avatar van Nitrouz
Geen tegenvaller, geen meevaller. La Meute is een film met het soort humor dat niet echt mijn ding is, een enkele keer een glimlach. Gelukkig was de horror wél prima en daardoor scoort La Meute ook een dikke voldoende.

De film begint erg goed, mooie beelden, aardig acteerwerk en een aantal leuke karakters met die van ma Flodder als hoogtepunt natuurlijk.
Deed bij vlagen wel aan Calvaire denken, maar die vond ik toch van een totaal ander niveau helaas. Bij Franse horror denk je al gauw aan de pareltjes Martyrs en Switchblade Romance, dus liggen de verawchtingen al gauw (te) hoog.

De gore in deze La Meute is meer dan prima, enkele érg smerige shots op een gelukkig niet té smerige manier vertoond. Het wordt nooit spannend maar het kijkt wel erg lekker weg en zo zijn die 80 minuten snel om! Een tof einde ook, 3 sterren.

avatar van Vascago
Aardige film met een "fijne" sfeer en de nodige (soms niet te begrijpen) humor. Acteerwerk is heel behoorlijk. Vooral moeders is tof. Als duidelijk wordt welke richting het uitgaat neemt de spanning wel af, maar de wezens zijn best gaaf weergegeven en de gore ziet er heel aardig uit.
De soundtrack is ook prima.

avatar van Stijn B.
Een fantastische film . Het is een hybride film : niet echt een zuivere horrorfilm bij momenten maar dat is zeker geen gebrek voor deze film. De film zit vol van sterke scènes zoals die eerste nachtelijke scène (absoluut een plaats waard in horrorklassiekers als bv. The Texas Chainsaw Massacre), die finale (subliem !!!)

Ook filmtechnisch (knap camerawerk e.d.) is dik in orde.
Een cultfilm met hoofdletter C

Zwak.Heeft een paar leuke stukken.Maar verder zegt deze film me weinig.Komt te goedkoop over.Beetje b-film achtig.Niet rotslecht maar ook verre van goed!