13 m² (2007)

Frankrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Barthélémy Grossmann
met Barthélémy Grossmann, Lucien Jean-Baptiste en Youssef Hajdi

José is zijn miserabele leven in de Franse banlieues moe. Hij wil zo snel mogelijk geld hebben om een beter bestaan op te bouwen. Wanneer hij een conversatie tussen zijn vriendin en haar stiefbroer afluistert, ziet hij zijn kans om een geldtransport te overvallen. Samen met drie makkers plant hij de overval. De vluchtroute gaat langs een klein kamertje. Misschien een misrekening van hen om daar te schuilen, want omringd door het geld, het knagende geweten en hun temperament, wordt de vrijwillige opsluiting al snel een mentaal spel.

Techro
Niet echt een aanrader deze film, acteerwerk is goed...maar het verhaal is zeer langdradig...

avatar van DJ Pierre
Acteerwerk en sfeer zijn goed, verhaal laat te veel vragen onbeantwoord.

avatar van Mikkel341
Geweldige film, realistisch weergegeven en zeer toffe humor en conversaties tussen de hoofdpersonages. 4*

avatar van sinterklaas
Was inderdaad zeker een sterke claustrofobische thriller dat goed is bedacht: 3 mannen plegen een overval en verschansen zich in een krap apartementje waar ze zich gelijk in een vicieuze cirkel hebben geworpen en eigenlijk gewoon nog moeten uitkijken om hun kop om de hoek te steken. Dat levert behoorlijke spanningen en confrontaties op en de spanning is soms te snijden. Het hek is al helemaal van de dam als een van de slachtoffers die ze gemaakt hebben een bekende is van een vriendin van een van de overvallers. Behoorlijk sterk!

Dit is gewoon een film zonder sensatie maar gewoon de gekte van een geweten die niet meer terug te draaien valt. En dat word hier subtiel, maar wel treffend weergeven. En ohja... de humor is natuurlijk ook goed te doen, en natuurlijk de vele links (bv die restaurant)

Realistische, rauwe film. Niet voor mensen met claustrofobie.

avatar van Moviestar1979
Zelf had ik meer verwacht van deze film.

José pleegt met 2 vrienden een overval op een geldtransportwagen.
Helaas verloopt niet alles vlekkeloos, en moeten de mannen noodgedwongen onderduiken.
Hierbij wordt o.a. hun vriendschap behoorlijk op de proef gesteld.

Ondanks wat voelbare spanning en komische fragmenten, moet de film het grotendeels van de dialogen hebben en zeker niet van de actie.

2,5 *

Geen slechte film over een drietal overvallers en de tijd die ze onder stress doorbrengen in de paar dagen na de overval. Toch had ik met bovenstaande omschrijving van de film hogere verwachtingen. Ik hoopte duidelijk op iets meer. Het psychologische spel van drie mensen die al in de gevangenis zitten, nog voordat ze gearresteerd worden. Maar daar is in deze film helaas toch geen sprake van. Ze zijn vrij om hun schuilplaats te verlaten. En ze doen dat dan ook. Maar toch, geen slechte film dus, want het onderwerp is boeiend genoeg.

avatar van Boenga
Tweede thriller op rij die ik in de eerste plaats als een 'psychologisch drama' heb ervaren.

'Misdaad', lees ik ook bij genre. Maar de misdaad die gepleegd wordt krijgt nauwelijks aandacht, komt zelfs niet in beeld (low budget ?). Het is de aanzet tot het verhaal van drie mannen die zich na een overval samen schuilhouden; de sleutelwoorden zijn twijfels, stress, vertrouwen en wantrouwen.
Het oogt heel echt, zonder overbodige poeha of het klassieke en vaak ridicule machogedrag van 'de overvaller'. Maar de spanning is wel van begin tot eind aanwezig.

Heel sterk, en ik denk heel realistisch: de emoties van Farouk wanneer blijkt dat José met het geld verdwenen is.

4*, met een donkerbruin gevoel dat de lage score - zowel hier als op IMDB - voor een deel te verklaren is doordat nogal wat kijkers, door zowel de poster als het verhaal, een actiefilm verwacht hadden...