L'Assaut (2010)

Frankrijk
Thriller

geregisseerd door Julien Leclercq
met Vincent Elbaz, Grégori Derangère en Mélanie Bernier

L’Assaut vertelt het waargebeurde verhaal van vlucht 8969 uit Algerije. Op kerstavond 1994 kapen vier gewapende mannen van de islamitische terreurgroep GIA het toestel van Air France in Algerije. Kort na de landing in Marseille besluit een Franse elite-eenheid het vliegtuig te bestormen. Kunnen zij de vier terroristen doden zonder meer slachtoffers te maken?

avatar van Insignificance
Die poster is op zich best wel cool, maar ook erg artificieel, net zoals de look van de film. Vind zoiets eerder bij een game of een ander type film passen dan bij iets dat zich voorstelt als de verfilming van een gebeurtenis als deze.

avatar van vranque
Ik moest wel lachen om het eerste verhaal van @aSMoDeuS want hij heeft best wel gelijk natuurlijk en ik kan daar best inkomen,haha, maar waar het mij om ging in deze film is de sfeergetrouwe nabootsing van dat tijds beeld en daar zijn ze gewoon uitstekend in geslaagd.

avatar van mnrk
Filmkriebel schreef:
Heel goed. Reconstructie van een vliegtuiggijzeling in 1994 door radicale Algerijnse moslims. De tussenkomst van de GIGN (de Franse "special forces") wordt speciaal in de verf gezet omwille van de moed waarmee ze hun levens op het spel zetten. Maar het is ook een uiteenzetting van de hele gebeurtenis. Hard, spannend en met gevoel voor detail. Wie het verhaal kent zal erkennen dat dit een weergave is van harde realiteit. De makers gebruikten verschillende nieuwsflashes en politieke interviews van destijds. Aanrader!

Ben het helemaal eens met "Filmkriebel"....

mixmaster schreef:
yep , de Fransen hebben het weer geflikt.
opnieuw een klasse film en van begin tot eind boeiend.
zeer realistisch gemaakt en met de grauwe beelden maakt alles nog echter.

ik ben echt een liefhebber geworden van Franse actie en horror films.

Ik ook, heb echt al een aantal uitstekende Franse films gezien de laatste jaren. Dit is er weer eentje van. Boeiend van begin tot eind.

avatar van Miss Lola
Wat een ongelooflijke goeie film, sterke cast, geloofwaardig verhaal, veel spanning. Fransen kunnen best films maken, dat bewijzen ze weer met deze film.

Topper!

Goede film, met schokkende beelden, kan dus alleen maar gebaseerd zijn op ware feiten.
Prima vertolkingen ook.
Alleen vraag ik me wel af waarom de film in zo'n rare kleurstelling is opgenomen, is geen zwart-wit, maar ook geen kleurenfilm.

te gekke film erg spannend
sfeervol

avatar van popcorn en cola
Prima film, zeer de moeite waard. Waar gebeurd, dus extra interessant

avatar van karilem
ik geef deze film 4 sterren. Die heef me geboeid van begin tot eind. Spannend, goed geacteerd, gewoonweg een zeer goede film.

avatar van Betamax
Deze film zat prima in elkaar.
Spaaning loopt goed op en uitstekend geacteerd.

avatar van flaphead
Ik verwachtte een relatieve doorsnee politiethriller, ook gezien de gemiddelden hier en op IMDB. Dat werd een positieve verrassing: zeker geen doorsnee, maar een erg sterke verfilming van een waargebeurde vliegtuiggijzeling.
De film is geheel is zeer fletse kleuren, bijna zwart/wit, wat perfect aansluit bij de sfeer. De beeldvorming is sterk. De spanning wordt goed opgebouwd naar een rauw in beeld gebrachte en intense climax. Het op dat moment heen en weer switchen tussen de situatie ter plekke en het café versterkt het geheel. De thuissituatie wordt overigens niet overdreven belicht, waardoor de aandacht bij de situatie blijft en niet onnodig 'Hollywooddrama' wordt. L'Assaut wint gaandeweg aan kracht, waar het bij de meeste films andersom is. Interessant om te zien hoe er politiek achter de schermen gehandeld wordt bij een dergelijke situatie.

Mindere punten zijn naar mijn idee de wat ongeloofwaardige inbreng van de dame van Buitenlandse Zaken. Te snel zijn haar visies en acties te belangrijk. Ook doet het nogal klunzig aan als de terroristen net met de gijzeling begonnen zijn, maar blijkbaar niet over de passagierstrap hebben nagedacht, wat ze vervolgens urenlang aan de grond houdt. Aan de andere kant hoort het natuurlijk ook zo in beeld gebracht te worden als het waargebeurd is. Het ge-Allah-Akbar had van mij ook wel wat minder gemogen.

Kortom: verrassend sterke, rauwe, pakkende actiethriller met interessante beeldvorming en verhaal. Aanrader. Fijn om weer eens verrast te worden

avatar van Gang_Star
Goede thriller waarin de spanning goed wordt uitgewerkt en de film een goede sfeer bevat, mede dankzij de constante dreiging die in het vliegtuig heerst. Daarbij kan ook nog genoemd worden dat de rollen goed zijn ingevuld.

avatar van Left4Dead
Aangrijpend verhaal dat heel goed verfilmd is. Tijd terug de film gekeken en nu net een docu erover gezien. Alles in de film volgt de tijdslijn en communicatie tussen alle betrokkenen van het voorval.
Radicalen (lees mongolen) die de "ongelovigen" op deze aarde een boodschap wilden brengen.
Goed acteerwerk en de regie mag er ook zijn, deze regisseur bevalt me in zijn films.

Matige film over de kaping van een Frans vliegtuig door een terreurgroep. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal waarbij de verschillende kanten van deze gebeurtenis worden bellicht. Wat aan de saaie kant en de kleurenfilters doen de film ook geen goed. De finale met de bestorming is dan wel weer spannend.

avatar van james_cameron
Nagelbijter, deze spannende verfilming van de waargebeurde kaping van vlucht 8969 uit Algerije, op kerstavond 1994. Strak geregisseerd en knap opgebouwd, met afwisselend de focus op de kapers en de franse elite-eenheid die erop af wordt gestuurd. Intens en meeslepend.

avatar van leatherhead
Solide.

Normaliter wordt ik warm noch koud van dit soort op waarheid gebaseerde verfilmingen. Deze film heeft echter meer te bieden dan het louter intrappen van open deuren en enkel opsommen van feitjes, gelukkig. Hulde dus aan Leclercq, die met het eveneens aardige Chrysalis al zijn visitekaartje afgaf.

Visueel knap. Het gedesatureerde, haast tegen zwart-wit aanhinkende kleurenpalet wordt weer eens van stal gehaald; origineel is het ondertussen niet meer, passend daarentegen wél. Het sluit nauw aan bij de penibele, stapsgewijs nijpender wordende situatie. Met als indrukwekkendste moment de inval: fraai hoe de turbulente actiescenes ervoor zorgen dat de film welhaast claustrofobisch aan begint te voelen.

Verder ook uitmuntend, bovenal geloofwaardig acteerwerk, in het speciaal van de vier terroristen. Kortom; legio slechtere films in dit genre. Uiteindelijk vind ik het als film gewoon nét niet bijzonder genoeg om er helemaal lyrisch van te worden, maar desalniettemin mag L'Assaut er zeker wezen. 3,5*,

Dick2008
Emotionele film, die wel goed is maar ook weer niet heel erg goed. Verschrikkelijk wel, een strijd die wel nooit ten einde is, en noemen ze zich de soldaten der barmhartigheid om vervolgens onschuldige mensen neer te knallen. Ja dan moet het wel hard tegen hard. Emotionele schade is toch wel erg als je dit meemaakt.
Maar goed, het is een film. De kleurstelling zal wel om het wat documentaire-achtig te maken. Ik vind eigenlijk het eerste gedeelte, met allerlei voorbereidingen vooraf beter dan de uiteindelijke confrontatie. En de muziek is soms erg storend. En die wisseling tussen locaties ook wel maar voor de positie van beide partijen is dat wel nodig. Verder goed gefilmd. Op kleine ruimte vaak in een vliegtuig. Wat je er verder mee opschiet met zo'n een film weet ik niet, zeker na die vermelding aan het einde. Het is interessant te zien hoe technisch al die apparatuur en oorlogvoering is geworden. 3.0

avatar van Nickon
Absoluut 1 van de betere (Franse) films die ik al gezien heb. (Meestal bevatten Franse films te veel woorden naar mijn mening...) Spannend van begin tot einde. Lekkere duistere kleuren. Een goede en geloofwaardige combinatie van fictie en echte beelden van de gebeurtenis van toen. Een geloofwaardige verfilming van het gebeuren. Vooral de mannen die de kapers spelen zijn schrikwekkend "echt". Aanrader!

Krachtige film met een getrouwe reconstructie van een vliegtuigkaping in 1994.
Knap en spannend opgebouwd en wat beslist goed is aan de film : geen pak nevenverhaaltjes die de aandacht van de ernst en de realiteit van het gebeuren gaan afleiden.
Sterke vertolkingen, zeker van deze in de rol van de kapers.