Coroner Creek (1948)

Western

geregisseerd door Ray Enright
met Randolph Scott, Marguerite Chapman en George Macready

De verloofde van Chris Denning komt, samen met andere passagiers, om tijdens een postkoetsoverval. Gedreven door haat zoekt hij naar diegene die verantwoordelijk is voor de dood van zijn verloofde. Het lukt hem de dader op te sporen in het stadje Coroner Creek, alwaar de moordenaar een goede reputatie onder de bewoners heeft. Bovendien heeft de moordenaar de hulp van een paar gevaarlijke revolverhelden.

avatar van Dogie_Hogan
Randolf Scott staat toch bekend als een vrij houterige acteur; zijn filmposters zijn dat meestal ook.
Deze sfeervolle poster vind ik echter een aangename uitzondering!
Of de scene op een poster ook uit de film komt, is altijd maar afwachten (zie o.a. ook 'Day of the Outlaw'); deze promo (LC) komt in elk geval uit dezelfde fotosessie.

Uitstekende western met naast Randolph Scott en Marguerite Chapman ook nog rollen van Edgar Buchanan, Forrest Tucker, en William Bishop.

avatar van Dogie_Hogan
De complete Western is hier te zien: Youtube.

avatar van Jan met de pet
Prima western, goed verhaal en wederom prachtige beelden:3,5

avatar van mrklm
Voor westerns met een relatief klein budget was Randolph Scott de aangewezen man.'Corner Creek' is een perfect voorbeeld en toont precies waarom Scott zo'n succesvolle carrière had in het genre. Met zijn imposante fysieke verschijning en zijn doorleefde gezicht is hij perfect als een man die wraak wil nemen op een man die hij verantwoordelijk houdt voor de dood van zijn verloofde. Gewapend met een vrij gedetailleerde omschrijving, een revolver en een ijzeren wil brengt zijn zoektocht hem in Coroner Creek waar hij ontdekt dat de man die hij zoekt behoorlijk wat respect geniet. Dat maakt het een stuk lastiger om zijn doel te realiseren.
Een op het oog redelijk simpel wraakverhaal dat door sterke karakteriseringen in een prima script dat gebaseerd is op gelijknamige boek van Luke Short. Regisseur Enright houdt het tempo er bovendien aardig in, de vechtpartijen tussen Scott en Forrest Tucker zijn enerverend en de finale verrassend grimmig. Een zeer solide, zeer onderhoudende western zonder pretenties.