The Recruit (2003)

Thriller / Actie

geregisseerd door Roger Donaldson
met Al Pacino, Colin Farrell en Bridget Moynahan

James Clayton is één van de meestbelovende jonge CIA-agenten. Zijn intelligentie en houding trekken de aandacht van veteraan Walter Burke, die hem helpt om snel hogerop te komen binnen de Agency. Clayton krijgt vervolgens een speciale opdracht: men denkt dat er een mol in de CIA rondloopt, en het is aan Clayton om hem te vinden.

avatar van Jamesthacker
Welkom bij zomerkamp CIA voor al uw espionageclichés,
Prima cast houdt het geheel gelukkig nog enigzins staande.

Had meer verwacht van deze film in het begin. Mooie achtergrond maar zat meer in. El Pacino's acteerprestatie was goed wat deze film dan ook nog kleur geeft.

Een 2,5 voor deze film, superspannend was hij niet en het einde was wat te voorspellen. Ik was niet voldaan op het einde van de film.

avatar van Brabants
Een thriller die nergens echt spannend weet te worden en qua actie nergens echt boeiend is. Voorspelbaar verhaal en het acteerwerk had gezien de heren Pacino en Farrell wat beter gemogen.

Pacino en Farrell doen hun werk naar behoren, maar hebben te maken met een erg matig en voorspelbaar script. Ik kon mijn aandacht er maar met moeite bijhouden.

avatar van missl
Farrell wordt door Pacino de CIA ingepraat. Wanneer hij op ‘the farm’ komt weet hij niet wat er nou echt is of wat CIA voor hem bedacht heeft als een training, gooi daar een love interest bij en je hebt een prima politiefilmpje. Ook al zie je de gebeurtenissen en het einde al van mijlenver aankomen, toch blijft de film de gehele looptijd boeien.

avatar van witboek
Al Pacino Al Pacino Al Pacino iedereen staat in rep en roer van deze acteur, maar zelf vind ik hem aar gewoontjes. Acteren kan hij wel, maar om te zeggen olala? Neen. In de jaren 70 schitterde hij en nadien is hij blijven hangen in zijn egodunk.

Maar ja wie ben ik als ik zo beroemd zou zijn. Ook vind het maar afschuwelijk om iemand die toch 60 is rondloopt alsof hij 40 of 30 is. Die kleuren zelfs hun baard. Als ik dat zou doen dan zouden ze me uitmaken als homo. Maar Al Pacino dat is de man die mag zijn haartjes kleuren.

Flutfilm, flutverhaal,waar Pacino op routine draait, Colin Farrell laat zien dat hij niet kan acteren en aan geen enkele film iets toevoegt, behalve C-komedies en alles uitstraalt behalve een jong veelbelovend CIA-agent. Een lulletje rozenwater dus.... ( waarom niet Matt Damon? of tien anderen?)Had zin in een film, nu op tv....en na een uurtje teleurgesteld uitgezet. Ben het helemaal eens met commentaar hier boven van Witboek. Pacino heeft zijn talent aan de wilgen gehangen...al heel lang gelden. Wat een slechte films heeft die man de laatse jaren gemaakt. Het zal hem een salamiworst wezen denk ik...Rest nog 1 vraag, ligt het nu aan de zwakke scripts ? Mijn top 1 film is "Once upon a time in America"....Misschien moet hij die film nog eens gaan zien, over and over again....

avatar van Boneka
Zwakke vlakke film die nooit ergens uitblinkt. Alleen Bridget Moynahan kon ik wel pruimen. Ik zat eigenlijk naar een soort Mindhunters te kijken, maar dan veel minder. Naast het zwakke begin en een iets aardig middenstuk komt een slap eind, met een Scarface eind "wie schiet mij neer".

Slap zouteloze film!

avatar van des1
Matig-matig-matig. Farrell kan me nooit boeien enne... houd bij de ontknoping je broek vast. Want die zakt geheid af bij zulke flauwekul. Denk Phelps Revisited in MI:1.

avatar van Ruben24
Gister deze film gekeken ,en vond hem erg vermakelijk. De spanning word goed opgebouwd en verder moet je het ook weer niet te serieus nemen . Al pacino zet zijn rol ook weer erg goed neer . Het kijken waard!

avatar van renzoroy
witboek schreef:

je kraakt meer al pacino af dan de film... isset iets persoonlijks of ben je gewoon jaloers? Pacino is nou eenmaal een oude rot in het vak en hij heeft zeker ook in slechte films gespeeld, maar er staan zeker heel wat klassiekers op zijn naam (godfather trilogie, carlito's way, scarface en ga zo maar door) Deze film was iets minder, voornamelijk door Farrell, vind hem meestal ook niet zo goed acteren (zijn beste film blijft phone booth, vind ik dan) maar goed, ff on topic. Deze film is idd gewoon een standaard politiefilmpje, leuk voor een avondje met verstand op 0

avatar van Vdk_Movie
Pacino is gewoon masterclass, dat heeft hij in de 70's, begin 80 en 90's en ook deze eeuw laten zien, het is gewoon een genot om naar hem te kijken. Colin Farrel doet het ook goed samen met die dame. 3.5

avatar van thomzi50
Een vlotte film die noit echt verveelt maar ook nooit echt boeit: weinig echt beklijvende scenes, en als geheel voorspelbaar in zijn stortvloed aan wendingen - en dat Pacino uiteindelijk 'the bad guy' is zie je van mijlenver aankomen natuurlijk. Ook vond ik de verstandhouding tussen Collin Farrel en de dame uit deze film (ik ken haar niet volstrekt ongeloofwaardig op gang gebracht, en dat komt daarna nooit meer helemaal goed. Spijtig, omdat het toch een van de fundamenten van de film is, die mede daardoor nooit helemaal op gang komt.

Doorsnee.

In dit soort films is de persoon die zegt dat je niemand kan vertrouwen vaak ook de persoon die je best niet vertrouwt. En zo geschiede. The Recruit doet iets te hard z'n best om mysterieus en twisterig over te komen, waardoor het wat gaat tegenwringen. Vooral omdat je het einde ook wel al van vroeg ziet aankomen.

Pacino speelt z'n klassieke rol (inclusief speech op het einde), Farrell valt een beetje licht uit en Moynahan lijkt op zo'n doodse 90's actrice. Maar op zich vermaakt het nog wel. De troosteloze omgeving voegt wel wat toe, de introductie is voldoende interessant en het kat en muis spel, hoewel niet zo denderend, is onderhoudend.

Een film die maar weinig weet toe te voegen aan 100 soortgelijke films, maar verder nog net te doen. Valt me wel op dat dit soort doorsnee werk vaak vlotjes boven de 3* scoort, dat kan ik aan deze alleen niet kwijt.

avatar van SmackItUp
Wanneer ik zo'n soort film kijk is er eigenlijk maar 1 ding waar ik op hoop, spanning. Je kunt allerlei negatieve dingen zeggen over deze film. Ongeloofwaardig, voorspelbaar, etc. Maar de film is vlot en continue spannend. Pacino altijd +1, Farrell doet het prima, dus een dik verdiende 3,5*.

avatar van 84robkuh
Gewoon een aardige spionage/actie film. De film mist een onverwacht plot. Nu is het een enorm voorspelbare film. Kijkt nog steeds lekker weg.

avatar van des1
Er zijn twee irritant matige films met Colin Farell in de hoofdrol, waarop we lijken een maandelijks abonnement te hebben. The Recruit is de ene, en SWAT is de andere film. Gelukkig komt Oliver Stone's Alexander minder vaak voorbij.

avatar van John Barry
Behoorlijk sterke thriller. De film is redelijk spannend en hoewel de film geen grote verassingen heeft, is het geheel ook niet voorspelbaar. Lange tijd blijft immers onduidelijk wie wel en wie niet te vertrouwen is. Het acteerwerk van de gehele cast vind ik erg sterk. Al Pacino stak er in positieve zin bovenuit. Muziek van Klaus Badelt paste redelijk goed bij de film.

avatar van IH88
“Nothing... is... what it seems.”

Prima film met aardig wat suspense en sterk acteerwerk van de cast. The Recruit werpt een vermakelijke blik achter de schermen bij de CIA en de training wordt aardig in beeld gebracht. Heel diep gaat het niet en het romantisch subplotje werkt niet echt, maar vermakelijk is het allemaal wel.

Wanneer Clayton (Farrell) stopt met de opleiding komen we tot de kern van het verhaal en wordt het best spannend. De motieven van de personages lijken telkens anders te liggen dan in eerste instantie gedacht, en er ontstaat een leuk kat- en muisspel. Wie de uiteindelijke bad guys is komt niet als een verassing, maar op dat moment heeft de film ook de kijker in zijn greep. Leuke rol voor Pacino en ook Moynahan doet het niet onaardig. De film richt zich meer op de spanning en de actie dan op het plot, en dat pakt zeker niet slecht uit.

avatar van W.V.
Dit is nu een typisch voorbeeld van verspilling van talent en dan met name het talent van Pacino. Als je Pacino in een film hebt zorg dan dat de man een script heeft waarmee hij uit de voeten kan, nu leek het net of het hele verhaal hem totaal niet kon inspireren. En dat kan ik me voorstellen. Het is volstrekt ongeloofwaardig zoals de film zich ontwikkelt, je wordt op een beurs benaderd en dan besluit je om maar een soort midweekse stoomcursus geheime dienst te volgen, na een paar dagen is die klaar en dan moet je al aan een klus beginnen. De z.g. hoog intiligente kandidaten hebben niet in de gaten dat ze worden gebruikt, maar draaien alles op het einde toch weer ten goede. Nou ja iedere acteur/actrice maakt wel eens een verkeerde keuze in een rol, in deze film komt dat duidelijk naar voren. Nog een 2 gegeven vanwege de moeite.

avatar van misterdhdh
Best wel nog genoten van dit filmpje. Het verhaal op zich is niet echt origineel, de uitwerking ervan is degelijk. De film begint leuk en ook het hele CIA-gebeuren is wel leuk, naar het einde toe vond ik de film wat minder. Het acteerwerk is redelijk goed en de personages zijn goed gecast. Wel een beetje voorspelbaar dat Burke op het einde toch niet zo een goede persoon was, dat zag je echt wel aankomen. Het einde zelf was degelijk, niet meer. Voor de rest verloopt het allemaal redelijk standaard, de actiescènes springer er niet echt bovenuit en echt spannend wordt het nooit. Leuke scenes worden afgewisseld met wat minder interessante. Een absolute topper is deze The Recruit zeker niet maar toch heeft hij me wel nog kunnen boeien. Redelijk sfeervol en het hele CIA-gedoe vind ik wel interessant, al lijkt de stage bij deze film ook niet echt lang te duren en raak je er wel nog snel binnen. De film is niet altijd even logisch en realistisch maar welke film is dat wel.
3.5/5